Kun on aukko työhistoriassa, työnantaja ei palkkaa töihin - miten pitkäaikaistyöttömät ikinä siis työllistyvät?
Siinäpä kysymys.
Aukko työhistoriassa tarkoittaa sitä, että työnantaja ei palkkaa. Palkkaa mieluummin työtä vaihtavan.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Ketään työnantajaa kiinnosta jos olit 2008-2012 vähän öissä ja paljon Balilla. Niin oli kaikki muutkin. Mutta jos se selittämätön katko on 2020-2024 niin sit toki saattaisin kautta rantain hieman johdatella keskustelua siihen, että haluaisiko hakija itse kertoa missä on viime vuotensa viettänyt jos katkon syynä ei ole opinnot, työ eikä äitiysloma. Ja siinäkin olisi ihan hyvä selitys että kiersin maailmaa ja olin Lapissa talvet laskemassa. Lähinnä rännitys tai muu epäsosiaalinen lieveilmiö jäisi palkkaamatta.
Mutta kun silloin 2012 se aukko oli tuore, ja se esti tuolloin työllistymisen, ja vuosi vuodelta varmemmin. Siksi se aukko olisi venähtänyt jo vuosille 2008-2024.
Juju onkin siinä että eivät palkkaa.
-joutomies
Kusetat tietenkin niin paljon kuin sielu sietää. Niin niitä töitä saadaan
Miksi siinä työhistoriassa on aukko? Onko sekin yhteiskunnan vika? Se on kuule sinun vastuullasi elättää itsesi, yhteiskunta avittaa sen minkä pystyy siinä ohella vain apuna.
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoistyön kautta voi osoittaa omaa aktiivisuuttaan ja luoda rekrytoitavamman kuvan. Tai sitten ottaa vaikka kursseja avoimesta yliopistosta ja täydentää osaamistaan
Mutta se edellyttää sitä, että joku lähiomainen elättää. Nuo kaikki estävät työttömyyskorvauksen saannin. Työttömän tärkein velvollisuus on olla tekemättä mitään ja passivoitua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siinä työhistoriassa on aukko? Onko sekin yhteiskunnan vika? Se on kuule sinun vastuullasi elättää itsesi, yhteiskunta avittaa sen minkä pystyy siinä ohella vain apuna.
Psykoosisairauden takia.
Palkkatukityö voisi olla monille hyvä ratkaisu
"Koska aukoton CV on uskonto joillekin."
Tuo on oikeasti ihan älytöntä. Koska siellä aukottoman CV:n sisällä voi olla vaikka mitä aukkoja töissäolossa, vaikka työsuhde olisi voimassa. Voi olla jatkuvia pitkiä masennuskausia tai muuta mielenterveyden ongelmaa. Voi olla jotain fyysistä kremppaa, minkä vuoksi on enemmän sairaslomalla kuin töissä. 10 vuoden työsuhteesta voi 8 vuotta mennä hoitovapaalla.
Mitä itsepetosta tuo aukottoman CV:n kaipuu oikein on?
Christiiina kirjoitti:
Ei kai siinä mitään, jos on joku painava syy sille, miksi ollut työtön. Jos vaikka ei vain yksi ruumiinosa ole ollut alan töitä asuinpaikkakunnalla.
Yleensä se painava syy on niinkin yksinkertainen, ettei ole saanut töitä kovasta yrityksestä huolimatta. Se on kuitenkin se työnantaja, joka valitsee, kenet ottaa.
Valtionvarainministeriksi pääsee vaikka olisi vuosikausien aukko CV:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Väärentää näppärästi sen CV:n täyteen. Näin minä teen.
Ei tarvitse edes väärentää, kun jättää vaan päivämäärät pois ja kertoo cv:ssä, että on työskennellyt yrityksessä x 3 vuotta ja 6 kuukautta, yrityksessä y 2 vuotta jne.
No kumman itse mieluummin palkkaisit ihmisen joka on tehnyt mitä tahansa työtä vai ihmisen joka ei ole tehnyt pariin vuoteen yhtään mitään? Ihan ymmärrettävää että otetaan töihin se jolla on näyttöä siitä että tekee työnsä eikä sitä joka ei tee mitään jos ei ole mielekästä työtä. Ihan sama vaikka puhelinmyyntiä työtä sekin on.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatukityö voisi olla monille hyvä ratkaisu
Minulle oli! Sai tietenkin enemmän rahaa mutta myös näyttöä siitä, että tekee edes jotain eikä vain makaa kotona. Kauaahan nuo ei kestä, mutta tyhjää parempi. Ajat on nyt niin kovat ja kaikkiin paikkoihin niin paljon hakijoita, että kannattaa keplotella kaikin tavoin itselleen edes jotain.
En sano etteikö olisi monia jotka tekisivät töitä riemusta kiljuen kunhan vain jotain saisivat, mutta paljon on myös valittamisen ilosta valittajia. Ei muka löydy mitään töitä ja jos jotain paikkaa ehdottaa niin ei käy koska *tähän mitä ihmeellisimpiä selityksiä* itse olen kuullut mm. Ettei bussit kulje juuri sopivasti, parin kilometrin matka on aivan liian pitkä kävellä tai pyöräillä, on kuullut työpaikalla olevan huono työilmapiiri/sisäilma/ties mitä tai palkka on väärä. Monille ei kelpaa kuin siisti sisätyö ja heille olisi suorastaan nöyryyttävää tarjoilla tai siivota. Eräs tuttu sai hepulin kun ehdotin talkkarin paikkaa koska hän ei kuulemma ole mikään Seppo Taalasmaa eikä muiden sotkuja ala siivota:D
Itse olin 4v työttömänä. Sitten pääsin työvoimakoulutukseen. Siihen kuului 3kk palkaton työharjoittelu. Jatkoin samassa paikassa kesätöissä. Syksyllä jatkettiin sopparia. Sitten jatkettiin vielä puitesopimuksena (tarvittaessa töihin kutsuttava), no sitä tarvetta oli sen verran paljon että tehtiin vakituinen sopimus. Siellä olen nyt ollut 3v töissä.
Siksi kannattaa olla jokin satunnainen maalaus- ym keikka historiassa. Voi sitten pari vuotta tai vanhempi aukko saada selityksen. Itse heitin keikkaa vartiointi- ja maalausfirmoihin. Vaikka tosiasiassa huuhailin Amerikassa eläen säästöillä, kantoi nuo keikkahommat aukon yli. Nyt on sama juttu, makailen tosin säästöjäni kotona ja selitys on kodin remppaaminen sekä jokunen (toisinaan ihan oikea) keikka maailmalle. Myös omien kamojen myynti on ainakin (huonoa) bisnestä "liikemiehelle". Jos myy läppärin ja neuvoo ostajaa, on tehnyt IT-tukea eli palstalla hehkutettua vaativaa asiantuntijatyötä. Myy jonkin roinan kerran kuussa ja neuvoo ostajaa, niin onhan se jonkinlaista tukipalvelureferenssiä sekin. Aikanaan sähköhommissa tekivät nollasopimuksia, joilla osoitettiin silloiselle Sähkötarkastuslaitokselle työkokemus. Sopimus ei edellyttänyt pävittäistä työssäkäyntiä, riitti kun iltaisin urakoi pari kertaa viikossa muutamaa rivaria niiden työnjohdon alla. Jos onnistuu hankkimaan nollatuntisopimuksen, kannattaa se pitää voimassa. Eihän noilla siis elä, mutta on osoittaa että on ollut aktiviteettia. Nuo kaikki tosin kaatuu jos alkaa nostamaan työkkärin tukia, sillä niitä ei kai oikein pysty selittämään pois. En ole ollut työkkärin asiakas, enkä aio siihen silmukkaan päätäni laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin 4v työttömänä. Sitten pääsin työvoimakoulutukseen. Siihen kuului 3kk palkaton työharjoittelu. Jatkoin samassa paikassa kesätöissä. Syksyllä jatkettiin sopparia. Sitten jatkettiin vielä puitesopimuksena (tarvittaessa töihin kutsuttava), no sitä tarvetta oli sen verran paljon että tehtiin vakituinen sopimus. Siellä olen nyt ollut 3v töissä.
Näitähän ei kukaan usko tai jos uskoo niin eivät itse uskalla edes yrittää koska tuota pidetään jostain syystä nolona. Sitten sitä selitellään kun minähän en ala ilmaiseksi töitä tehdä öyh öyh kun todellisuudessa tuntee itsensä epäonnistujaksi eikä halua mennä minään palkkatukilaisena niiden sekaan joilla on vakituinen työsopimus.
En jätä CV:een aukkoja, vaikka niitä oikeasti on. Kirjoitan jotain silppuhommia, mitkä ei ketään kiinnosta. Työllistyminen on kyllä vaikeaa nyt kun ei ole enää mahdollista tehdä vuorotteluvapaan sijaisuuksia.
Työkkäri saattaa lykätä siitä hyvästä karenssia yllättäen ja pyytämättä. Et ole ollut työmarkkinoiden käytettävissä 24/7!