Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naisten lihavuuden vaikutus hedelmällisyyteen liian herkkä aihe? (HS)

Vierailija
20.08.2024 |

Miksi erikoislääkärin mielipiteestä ei saa keskustella?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010635616.html

Kommentit (152)

Vierailija
121/152 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PCO: 6-18 prosenttia hedelmällisessä iässä olevista naisista sairastaa. Vaikuttaa raskautumiseen kielteisesti. Jo 5-10 kg pudottaminen voi olla hyödyllistä raskautumisen kannalta. Suomessa ei taideta paljoa puhua tästä.

Eihän Suomessa puhuta millään oppitunnilla hedelmällisyydestä tai siihen vaikuttavista sairauksista tai elämäntyylistä. On myös muistettava että hedelmällisyys on alentunut ihan kaikilla jostain syystä ja tähänkään ei ole löytynyt juuri syitä. Lapsia pitäisi aloittaa tekemään yhä aikaisemmin kuin esivanhemmat, koska hedelmällisyys laskee myös aivan terveillä.

Vierailija
122/152 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lihavien haukkuminen ei ainakaan saa ketään laihtumaan, pikemminkin päin vastoin. Syitä lihavuuteen on yhtä monia kuin on lihaviakin.

Tärkeää olisikin terveellinen ruoka ja sen saatavuus ja saavutettavuus, sekä terveellinen suhde ruokaan ja liikuntaan. Jos kauppojen hyllyt notkuvat epäterveellistä ruoasta ja jos lapsesta asti tuputetaan ja hoetaan "syö äkkiä, syö että jaksat, syö että kasvat, syö lautanen tyhjäksi" jne. niin ei siinä kovin terveellistä suhdetta ruokaan voi saada. Myös esim. koululiikunnasta on monelle jäänyt enemmän traumoja liikunnan ilon sijaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/152 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua ainakaan haittaa asiallinen keskustelu lihavuuden haitoista.

Mutta kun näihin keskusteluihin tunkee pelkkiä pilkkaajia, joita ei kiinnosta kenenkään terveys, ei edes omansa, ja joilla on koulukiusaajan tavoin tarve olla jollain lailla parempia ihmisiä.

Lihavana ihmisenä olen saanut lapsesta asti kokea olevani joku sylkykuppi, siis ihminen jota parempi saa ihan vapaasti olla. Vaikken kaikkea kehopositiivisuutta allekirjoitakaan niin kyllä tähän mennessä pahin haitta lihavuudestani on ollut tuo toisten pilkka ja erityisesti se lapsena koettu silloin vielä pelkän pyöreyden esiintuominen joka ikisessä sosiaalisessa ympäristössä, kotona, koulussa, kavereilla sukulaisilla.

Olen usein leikkinyt ajatuksella, että milloin saan vapaasti ottaa puheeksi toisen ihmisen tyhmyyden, rumuuden, huonot elämänvalinnat tms. 

Sen olen päättänyt että jos joku vanhempi ihminen v

En ole missään vaiheessa kieltänyt, etteikö voisi tulla terveysongelmia. Enkä olisi lihava, jos saisin itse päättää. 

Vierailija
124/152 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on mielenkiintoista miten aiheesta ei saa keskustella terveyden kannalta. Lihavuus vaikuttaa merkittävästi kokonaisterveyteen, myös hedelmällisyyteen, raskauteen ja siihen miten jaksaa lapsiperhearkea.

Lihavuus ei tee kenestäkään alempiarvoista, niin kuin ei moni muukaan terveysongelma, mutta siitä pitäisi puhua nimenomaan terveysongelmana eikä ulkonäköasiana.

Niin siitä nykypäivänä puhutaankin. Mutta sekin on väärin, koska lihavat kyllä tietävät sen jo. Asia josta mielestäni puhutaan liian vähän, etenkin terveydenhuollossa, on lihavuuden aiheuttamat syömishäiriöt. Kun niitä on paljon muitakin kuin anoreksia ja bulimia.

Vierailija
125/152 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaville ei saa sanoa mitään, mutta anorekstiikoille kyllä, jopa pakkohoito.

-Selittäkää miksi sairaaloisen ylipainoiselle ei ole pakkohoitoa, yhtä vakava tila?

Vierailija
126/152 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kumma juttu että tässä maassa suurin synti on olla lihava. Alkoholistikin saa olla kunhan vain ei ole lihava. Ihmisten kannattaisi vain keskittyä enemmän omaan elämäänsä ja omiin ongelmiinsa kuin toisten ulkonäköön.

Lihavien ihmisten harhoja. Juoppoutta juuri saa arvostella paljon avoimemmin, ja hyvä niin, ja niin kuuluisi myös lihavuutta. Ja läskejä ei arvostella pelkästään näiden ulkonäön takia, vaan sen kuormituksen takia, mitä tuovat myös muiden elämään. Läskit ja hoikat elävät samassa yhteiskunnassa, mutta kumpikohan kuormittaa terveydenhuoltoa enemmän, kumpi laitetaan kumman maksumieheksi? 

Miksi hoikat ovat huolissaan nimenomaan lihavien tuomasta terveyshuollon rasituksesta. Miksi he eivät ole huolissaan alkoholia juovien, tupakoivien, huumeiden käyttäjien yms. terveydenhuollon ku

Kaikista noistakin ollaan huolissaan. Ylipaino on kuitenkin isompi yhteiskunnallinen ongelma. Ja pahenee jatkuvasti.

Vierailija
127/152 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten lihavuudesta saa näköjään keskustella, mutta burgerimiehen lihavuudesta ei. Aika jännä palsta tämä.

Burgerimiestä ei kiinnosta hevon vi...... mitä muut hänestä ajattelee. 

Vierailija
128/152 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalloinen lihavuus on varmasti raskautumisen este, mutta ylipaino itsessään tuskin. Muutoinhan enemmistö raskautuvista naisista olisi joko hoikkia tai normaalipainoisia (kautta historian) - ja tiedämme naisen lihavuuden olleen jopa hedelmällisyyden symboli.

Jos katsoo tauluja ja patsaita, ne hedelmällisenä kuvaillut naiset olivat korkeintaan lievästi ylipainoisia, jos sitäkään. 

Vierailija
129/152 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Notkuuhan kaupan hyllyt olutta ja siideriä,mutta ei sitä silti osteta ja juoda 24/7 , eli se selitys kauppojen valikoimalla on ihan  turhaa.

Vierailija
130/152 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Selittäkää miksi sairaaloisen ylipainoiselle ei ole pakkohoitoa, yhtä vakava tila?

Koska lihavuus nähdään vain laiskuutena ja lihavan omana vikana, ei sairautena kuten anoreksia. Syömishäiriöitä kuitenkin molemmat.

Vierailija
131/152 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn säännöllisesti uimahallissa ja on hienoa että ihmiset liikkuvat mutta on todettava että herraju...     miten lihavia on nykyajan nuoret naiset. Itse olen yli 50v. ja sama paino ollut koko aikuisiän noin 50kg. 

Ja minä olen 60+ enkä todellakaan ole ollut samassa painossa koko ikääni. Välillä lihonut, välillä laihtunut, mutta suurimman osan aikaa suunta on ollut ylöspäin. Nuorena toki olin hoikka, vaikka silloisen ajattelutavan mukaan pidin itseäni lihavana. Lihavan identiteetti alkoi paljon ennen ylipainoa eikä se ole auttanut asiaa. 

Minä, äitini ja isoäitini olemme olleet kaikki aina samanpainoisia aikuisiällä. Liekö hyvät geenit?

Vierailija
132/152 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anorektikoille ainoa keino pelastaa henki on usein pakkohoito. Se ei ole syrjintää tai laihan pakkolihottamista, vaan vakavan ja hengenvaarallisen mielisairauden hoitoa.

Vierailija
133/152 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn säännöllisesti uimahallissa ja on hienoa että ihmiset liikkuvat mutta on todettava että herraju...     miten lihavia on nykyajan nuoret naiset. Itse olen yli 50v. ja sama paino ollut koko aikuisiän noin 50kg. 

Ja minä olen 60+ enkä todellakaan ole ollut samassa painossa koko ikääni. Välillä lihonut, välillä laihtunut, mutta suurimman osan aikaa suunta on ollut ylöspäin. Nuorena toki olin hoikka, vaikka silloisen ajattelutavan mukaan pidin itseäni lihavana. Lihavan identiteetti alkoi paljon ennen ylipainoa eikä se ole auttanut asiaa. 

Minä, äitini ja isoäitini olemme olleet kaikki aina samanpainoisia aikuisiällä. Liekö hyvät geenit?

Enemmän merkitystä on henkisellä tasapainolla ja elintavoilla. Ne ovat osittain kotoa opittuja.

Vierailija
134/152 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalloinen lihavuus on varmasti raskautumisen este, mutta ylipaino itsessään tuskin. Muutoinhan enemmistö raskautuvista naisista olisi joko hoikkia tai normaalipainoisia (kautta historian) - ja tiedämme naisen lihavuuden olleen jopa hedelmällisyyden symboli.

Jos katsoo tauluja ja patsaita, ne hedelmällisenä kuvaillut naiset olivat korkeintaan lievästi ylipainoisia, jos sitäkään. 

Eihän sitä tarvi katsoa kuin sata vuotta taaksepäin, niin ne "maailman lihavin mies" tittelillä kulkevat sirkustelijat laskettaisiin tänä päivänä hieman ylipainoisiksi. 

Vierailija
135/152 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lihavien haukkuminen ei ainakaan saa ketään laihtumaan, pikemminkin päin vastoin. Syitä lihavuuteen on yhtä monia kuin on lihaviakin.

Tärkeää olisikin terveellinen ruoka ja sen saatavuus ja saavutettavuus, sekä terveellinen suhde ruokaan ja liikuntaan. Jos kauppojen hyllyt notkuvat epäterveellistä ruoasta ja jos lapsesta asti tuputetaan ja hoetaan "syö äkkiä, syö että jaksat, syö että kasvat, syö lautanen tyhjäksi" jne. niin ei siinä kovin terveellistä suhdetta ruokaan voi saada. Myös esim. koululiikunnasta on monelle jäänyt enemmän traumoja liikunnan ilon sijaan.

Miten voi olla? Ainakin miesten/poikien syrjäytyminen yms tuntuu naisten mielestä paranevan ihan vaan vttuilemalla tarpeeksi, niin miksei sitten läskejäkin saataisi haukkumalla lenkille, niin miehiä kuin naisiakin? 

Vierailija
136/152 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla? Ainakin miesten/poikien syrjäytyminen yms tuntuu naisten mielestä paranevan ihan vaan vttuilemalla tarpeeksi, niin miksei sitten läskejäkin saataisi haukkumalla lenkille, niin miehiä kuin naisiakin? 

Missä naiset noin ajattelee? En ole ainakaan somessa huomannut. Sen sijaan miehet on aina kommentoimassa ikävästi isompien somettajien Instoissa jne.

Vierailija
137/152 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoreksia on akuutisti tappavampi. Suomesta löytyy hyvin vähän jotain 300 kiloisia, jotka ovat myös akuutisti vaarassa. Suurin on ylipainoisista on sellaisia, joille vakavat terveysongelmat syntyvät vasta pitkän ajan kanssa. 

Vierailija
138/152 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PCO: 6-18 prosenttia hedelmällisessä iässä olevista naisista sairastaa. Vaikuttaa raskautumiseen kielteisesti. Jo 5-10 kg pudottaminen voi olla hyödyllistä raskautumisen kannalta. Suomessa ei taideta paljoa puhua tästä.

Tiedetään, mutta sitä ei saa kertoa ääneen, koska joku voi pahoittaa mielensä. Asiasta puhuttiin jo viime vuosituhannella, että lihavuus heikentää mahdollisuutta tulla raskaaksi ja myös siitä jos nyt sattuu tulemaan raskaaksi, on raskaus riskiraskaus, esim rasvakerros heikentää sikiön kehityksen seurannan. Mutta nämä puheet vaiennettiin tälle vuosituhannelle tultaessa. Heti jos joku lääkäri ottaa asian esille, se vaiennetaan, ettei vaan kukaan pahoista mieltään ja he saavat olla lihavia.

Oletko itse lihava, ja puhut omasta kokemuksestasi? Et? No mistä tiedät, mitä  niille lihaville siellä lääkärissä puhutaan. 

Minä lihavana tiedän. 

Sinä voit kuvitella mitä haluat. 

Vierailija
139/152 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anorektikoille ainoa keino pelastaa henki on usein pakkohoito. Se ei ole syrjintää tai laihan pakkolihottamista, vaan vakavan ja hengenvaarallisen mielisairauden hoitoa.

Todella reilusti ylipainoinen ei pysty edes liikkumaan ja lopulta kuolee ylipainoonsa. Esimerkiksi lasten vanhempi voi kuolla ylipainoon ja olisi yhteiskunnalle halvempaa vain sitoa ihminen kuukaudeksi lepositeisiin estämään syöminen ja säännöstellä ruokaa kuin antaa vanhemman kuolla. Tämä voisi oikeasti olla lihavan toivekin, että joku auttaisi laihtumaan.

Vierailija
140/152 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella reilusti ylipainoinen ei pysty edes liikkumaan ja lopulta kuolee ylipainoonsa. Esimerkiksi lasten vanhempi voi kuolla ylipainoon ja olisi yhteiskunnalle halvempaa vain sitoa ihminen kuukaudeksi lepositeisiin estämään syöminen ja säännöstellä ruokaa kuin antaa vanhemman kuolla. Tämä voisi oikeasti olla lihavan toivekin, että joku auttaisi laihtumaan.

Tuo ei kyllä auttaisi mitään, kun olisi taas kuukauden kuluttua samassa koossa. Henkisiä ongelmia nuo sairaalloiset ylipainot ei itsekurin puutetta.