Naisten lihavuuden vaikutus hedelmällisyyteen liian herkkä aihe? (HS)
Miksi erikoislääkärin mielipiteestä ei saa keskustella?
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka on tutkimusten perusteella varmaa, että merkittävä lihavuus laskee naisen hedelmällisyyttä, ei tämä mikään merkittävä syy siinä ole miksi lapsia syntyy niin vähän. Paljon tärkeämpiä ovat ihmisten kohtaamattomuus ja pariutumattomuus, parisuhteisiin sitoutumisen puute, epävarmuus tulevaisuudesta ja omasta taloudsta joka saa helposti miettimään uskaltaako lapsia tehdä vaikka haluaisi, ja lisäksi koko ajan on kasvanut niidenkin osuus, joka ei vaan halua lapsia ilman erityistä syytä.
On huomattava, että syntyvyyden laskua tapahtuu myös esim. Itä-Aasian maissa, joissa lihavuus ei ole iso ongelma.
Hyvin kirjoitettu ja niin totta. Ei siellä Etelä-Koreassa naiset mitenkään ylilihavia ole, mutta silti lapsia ei synny.
Tulevaisuus tutkijathan ovat ennustaneet, että maailman laajuinen ihmisten väheneminen alkaa 2030 luvulla, koska lapsia ei va
Kun seuraa tilastoja, reaaliaikaisia, ihmisiä on tänään syntynyt 50 tuhatta enemmän kuin kuollut, siis tähän mennessä, maailmassa on ihmisiä yli. 8,1 miljardia. Vuonna 1980 maailman väkiluku vajaa 4,5 miljardia.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuuden vähentämiseen tarvitaan luoda ihmisille elämä, jossa heidän ei tarvitse lähteä hakemaan lohtua tai energiaa ns. halvasta ruoasta. On hölmöläisten hommaa kuvitella, että lihottavien ruokien hintojen nostaminen vähentäisi ihmisten lihomista.
Eiköhän niiden ihmisten pitäisi ihan itse miettiä mitä syövät. Ei se nyt voi olla yhteiskunnan tehtävä pitää kaikkia aikuisia kädestä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään miehillä ei seiso ison mahan alla .kun ei sinne saa verenkiertoa .
Voi tehdä tästä oman ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat liian lihavia, totta. Myös miesten korkea ikä ja valtava ylipaino vaikuttavat hedelmällisyyteen.
Taitaa miehet ja naiset kuitenkin hankkia lapsia keskimäärin aika saman ikäisenä... Eikä miehen iällä muutenkaan ole paljon tekemistä hedelmällisyyden kanssa ellei joskus 70 v ala lapsia hankkimaan.
Miehen hedelmällisyys on huipussaan noin 2530-vuotiaana. Vaikka mies tuottaa uusia siittiösoluja koko elämänsä ajan, uusimpien tutkimustulosten mukaan myös miehen hedelmällisyys alenee iän myötä.
Iän myötä siittiöiden rakenne ja liikkuvuus heikkenevät, siemennesteen tilavuus pienenee ja vaurioinut DNA spermassa lisääntyy lisäten kromosomipoikkeavuuksia.
Tämäkin ketju osoittaa juuri aloittajan viestin.
Sen sijaan, että keskusteltaisiin lihavuuden aiheuttamasta naisten hedelmällisyyden laskusta, syytellään kaikkia muita aiheuta ja toki haukutaan lihavia miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koska kehopositiivisuus ja mitä näitä nyt on.
Milloin sinä aiot omaksua sen, mitä kehopositiivisuus OIKEASTI TARKOITTAA?!?!
Entä sinä?
Ainakun puhutaan sairaaloisen lihavuuden terveysvaikutuksista, niin aletaan huutamaan ihmisten oikeudesta valintojaan jne. Toki jokaine saa olla läski halutessaan, mutta se ei poista sitä faktaa, että se on iso terveysriski.
Käyn säännöllisesti uimahallissa ja on hienoa että ihmiset liikkuvat mutta on todettava että herraju... miten lihavia on nykyajan nuoret naiset. Itse olen yli 50v. ja sama paino ollut koko aikuisiän noin 50kg.
Tämä aihe on kyllä todella paha monelle. Tokihan suurin osa on lihavia, joten ei ihmekään.
Vierailija kirjoitti:
Käyn säännöllisesti uimahallissa ja on hienoa että ihmiset liikkuvat mutta on todettava että herraju... miten lihavia on nykyajan nuoret naiset. Itse olen yli 50v. ja sama paino ollut koko aikuisiän noin 50kg.
Taivastele vielä lisää, niin ne ei sitten mene uimaan. Tui sinun asenne näkyy naamastasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma juttu että tässä maassa suurin synti on olla lihava. Alkoholistikin saa olla kunhan vain ei ole lihava. Ihmisten kannattaisi vain keskittyä enemmän omaan elämäänsä ja omiin ongelmiinsa kuin toisten ulkonäköön.
Lihavien ihmisten harhoja. Juoppoutta juuri saa arvostella paljon avoimemmin, ja hyvä niin, ja niin kuuluisi myös lihavuutta. Ja läskejä ei arvostella pelkästään näiden ulkonäön takia, vaan sen kuormituksen takia, mitä tuovat myös muiden elämään. Läskit ja hoikat elävät samassa yhteiskunnassa, mutta kumpikohan kuormittaa terveydenhuoltoa enemmän, kumpi laitetaan kumman maksumieheksi?
Miksi hoikat ovat huolissaan nimenomaan lihavien tuomasta terveyshuollon rasituksesta. Miksi he eivät ole huolissaan alkoholia juovien, tupakoivien, huumeiden käyttäjien yms. terveydenhuollon kuormituksesta. HUSin johtajakin on sanonut lehdessä ettei heillä olisi mitään ruuhkia päivystyksessä jos ihmiset eivät joisi niin paljon. Ja tämä lausunto koski vain päivystystä, ei niiden lukuisien muiden alkoholin aiheuttamien sairauksien hoitoa. Päihteiden käyttäjät eivät rasita pelkästään terveydenhuoltoa. Suurin osa esim. Poliisin ja lastensuojelun kustannuksista tulee päihteiden käytöstä. Joten jos olet oikeasti kiinnostunut terveydenhuollon ja muun julkisen talouden kuormituksesta, kannattaa sinun lihavien jahtaamisen sijaan alkaa tarkkailemaan ihmisten alkoholin käyttöä ja siirtää huomauttelusi heille. Mutta ymmärrän ettei se ole yhtä kivaa ja itsellesi ylemmyyden tunnetta tuovaa kuin lihavien arvostelu.
Vierailija kirjoitti:
Noinhan sen pitäisi ollakin. Ei ole tervettä antaa lihoa itsensä kymmeniä kiloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma juttu että tässä maassa suurin synti on olla lihava. Alkoholistikin saa olla kunhan vain ei ole lihava. Ihmisten kannattaisi vain keskittyä enemmän omaan elämäänsä ja omiin ongelmiinsa kuin toisten ulkonäköön.
Meni vissiin keskustelun aihe sulla kokonaan ohi. Kukaan ei puhu ulkonäöstä vaan terveydestä.
Seli seli. Arvostelu johtuu vain ja ainoastaan ulkonäöstä.
Mulla on kalorilaskuri ja oon lihava, ongelmani on ruuan himo siinä kohtaa kun päivän kalorin jo täynnä, se on hitto kuin kutina jota ei voi raapia ja sit mä syön. Välillä saan kalorit pidettyä kurissa mut sit menojalka vie ja vetäisin 10 kaljaa ja pitsan, seuraavana aamuna toki vielä toisen. Sinne meni kalorivaje. Ja on kokeiltu mysimpa, saxsenda ja oxempic, mun ruuan himo ei niillä häviä. Olen toki jo 4 lapsen äiti eli ei niitä enää tarvi tehdä mutta ois toki mukava olla kevyempi.
En lukenut juttua mutta ei mikään salaisuus. Hedelmöityshoidoissa kerrotaan BMI-raja, jonka alla olisi hyvä olla hoitojen onnistumiseksi.
Lahjamunasoluja voivat lahjoittaa tietyn rajan alittavat. Omilla soluilla on ihmisten oma asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään miehillä ei seiso ison mahan alla .kun ei sinne saa verenkiertoa .
Tai sitten ei seiso, kun naisen pillua ei löydä siltä röllyköiden alta.
Sinulla ei ole sitä ongelmaa, koska et saa pillua keneltäkään, et laihoilta, etkä lihavilta.
Tuntuu että lääkäri on ihan kujalla..
1. Se että naisilla on ylipainoa tuskin on se isoin syy syntyvyyden laskuun. Toisin sanoen lihavuuden hoitaminen ei silloin vaikuta juurikaan syntyvyyden nousuun (vaikka se ei itsessään huono asia olekaan).
2. (Roska) Ruoan hinnan nostaminen tuskin muuttaa tilannetta. Päinvastoin, jos hinta nousee ihmisillä jotka syö roskaruokaa on entistä vähemmän rahaa käytettävissä ruokaan jolloin syödään entistä huonommin ja laatu laskee entisestään.
Minä väitän että kyseessä on ongelma jossa on monta juonta:
a) huonolaatuisen ruoan addiktio. Esimerkiksi sokeri on addiktoiva, ja teollisuus tietää ihan tarkalleen miten tehdään ruokaa joka on mahdollisimman koukuttava.
b) ihmisten kouluttamattomuus ja ymmärtämättömyys ravinnon merkityksestä.
c) helpon elämän tavoittelu / arkielämän ajankäyttö ja vaivan näkeminen
d) lohtusyöminen ja muut henkiset ja psykologiset ongelmat
e) ruoan hinta
Lihavat varmasti laihduttausuvat jos oikeasti haluaisivat lapsia. Myös miehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potaskaa, aikanaan meillä mammat ja mummot olivat pikkasen pulleita. Afrikassa ym. synnyttävät naiset eivät ole mitään mannekiineja. Taas jotain wokepaskaa tämäkin.
Typerä ääliö. He lihoivat synnytysten jälkeen.
Ei vaan synnytysten välissä.
Vierailija kirjoitti:
Ja minä olen 60+ enkä todellakaan ole ollut samassa painossa koko ikääni. Välillä lihonut, välillä laihtunut, mutta suurimman osan aikaa suunta on ollut ylöspäin. Nuorena toki olin hoikka, vaikka silloisen ajattelutavan mukaan pidin itseäni lihavana. Lihavan identiteetti alkoi paljon ennen ylipainoa eikä se ole auttanut asiaa.
Mitenniin vaimennetaan? Ikinä ei ole ollut niin paljon terveyteen liittyvää puhetta ja tietoa kuin nyt. Sitä tulee loputtomiin joka tuutista.