Naisten lihavuuden vaikutus hedelmällisyyteen liian herkkä aihe? (HS)
Miksi erikoislääkärin mielipiteestä ei saa keskustella?
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Naisten lihavuudesta saa näköjään keskustella, mutta burgerimiehen lihavuudesta ei. Aika jännä palsta tämä.
Koska miesten lihavuus johtuu laiskuudesta.
Naisilla lihavuus johtuu hormooneista,nälkähormoneista,ruuhkavuosista,unettomuudesta,stressistä,kilpparista,ferritiinistä,säästöliekistä...
Internetin kieltäminen lisäisi syntyvyyttä saman tien 500%. Lihavuuden vähentäminen ehkä 5%.
Entäs miesten sormet jotka sirommat kuin naisten sormet jotka kuin nippu kytrbiä ja miesten Bekingin bikinit? Niin?
Vierailija kirjoitti:
Potaskaa, aikanaan meillä mammat ja mummot olivat pikkasen pulleita. Afrikassa ym. synnyttävät naiset eivät ole mitään mannekiineja. Taas jotain wokepaskaa tämäkin.
Nykyään ei olla "pikkaisen pulleita" vaan vastaan tulee todella lihavia ihmisiä jotka kävelee hankalasti vaappuen eteenpäin. Ei sellainen ylipaino ole millään tavalla hyväksi tai normaalia ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tässäkin syyllistetään vain naisia, vaikka miesten siittiötilanne on katastrofaalinen, mihin ylipaino myös vaikuttaa? Lisäksi on tiedossa, että lapsettomuus johtuu yhtä usein miehistä kuin naisista.
Jonka lisäksi miehissä on enemmän ylipainoisia kuin naisissa. Tällainen keskustelu auttaa lapsettomuusongelmaan kuin housuun kuseminen pakkasella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PCO: 6-18 prosenttia hedelmällisessä iässä olevista naisista sairastaa. Vaikuttaa raskautumiseen kielteisesti. Jo 5-10 kg pudottaminen voi olla hyödyllistä raskautumisen kannalta. Suomessa ei taideta paljoa puhua tästä.
Tässä yhteydessä voi olla myös hyvä mainita, että PCOS-naisten taipumus ylipainoon (keskivartalolihavuuteen) johtuu lähes aina insuliiniresitenssistä, mikä tunnetusti vaikeuttaa laihdutusta huomattavasti. Nämä ovat heitä, jotka tuppaavat lihomaan melkeinpä ruoan näkemisestä. Metformiini on tehokas apu, ja tätä soisi lääkäreiden suosivan enemmänkin.
Vhh-ruokavalio on siihen apu. Tätä soisi naisten suosivan enemmän.
Myös kasvisruokavalio, vegaaninen, on osoittautunut hyväksi PCO: n hoid
Ei sovi kaikille ja on vaarallista neuvoa ruokavaliota, jos ei tunne ihmisen terveyttä. Jätetään homma ammattilaisille.
Miehetkin on nykyään pulskia. Kaksi lihavaa kun yrittäää harrastaa seksiä, niin huonostihan se onnistuu. Hengästytään puolen minuutin jälkeen ja sopivaa asentoa on hankala löytää. Mahat puskee yhteen tai värkki ei yllä reisilihoja pidemmälle. Sitten luovutetaan ja tilataan pari perhepizzaa ja laitetaan netflixiin äänet takas päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuuden vähentämiseen tarvitaan luoda ihmisille elämä, jossa heidän ei tarvitse lähteä hakemaan lohtua tai energiaa ns. halvasta ruoasta. On hölmöläisten hommaa kuvitella, että lihottavien ruokien hintojen nostaminen vähentäisi ihmisten lihomista.
Eiköhän niiden ihmisten pitäisi ihan itse miettiä mitä syövät. Ei se nyt voi olla yhteiskunnan tehtävä pitää kaikkia aikuisia kädestä kiinni.
Ei niin, mutta suuri syy ylipainon kehittymiseen on tunnesyöminen ja stressi.
Ohis
Saa siitä puhua mutta tuntuu jotenkin niin typerältä, koska naisten vaivoja vähätellään tutkitusti terveydenhuollossa, endometrioosin diagnoimisessa kestää kuulemma jopa 10 vuotta vaikka se aiheuttaa lapsettomuutta, puhumattakaan muista terveysongelmista joihin ei vaan saa apua tarpeeksi ajoissa.
Jotenkin luulis, että terveysalan ammattilainen ottaisi nuokin asiat esille?
Mutta kun lihavuus! Ja yhtä lailla miehen lihavuus alentaa siittiöiden laatua.
Mihin jäi keskustelu siemennesteen laadun romahtamisesta? Sperman laatu on puolet huonompaa kuin 40 vuotta sitten ja lasku jatkuu kovaa tahtia. Kyllähän tuo vaikuttaa jo merkittävästi väestön lisääntymiskykyyn.
Vierailija kirjoitti:
Saa siitä puhua mutta tuntuu jotenkin niin typerältä, koska naisten vaivoja vähätellään tutkitusti terveydenhuollossa, endometrioosin diagnoimisessa kestää kuulemma jopa 10 vuotta vaikka se aiheuttaa lapsettomuutta, puhumattakaan muista terveysongelmista joihin ei vaan saa apua tarpeeksi ajoissa.
Jotenkin luulis, että terveysalan ammattilainen ottaisi nuokin asiat esille?
Mutta kun lihavuus! Ja yhtä lailla miehen lihavuus alentaa siittiöiden laatua.
sama ilmiö kuin jollain homofoobikolla. Jos sellainen näkee homon, niin hän sitten näkee kaiken sen ihmisen toiminnan homoseksuaalisuuden kautta: omg! se lähenteli minua, en ole mikään homo (kun homoseksuaalinen yritti ihan vain tarjota kättä sanoakseen käsipäivää) ja niin edelleen.
Sama lihavien kanssa. Jos on lihava, niin tietenkin kaikki epämukavuus ja huono onni johtuu sitten siitä lihavuudesta. kun laihdutat niin kaikki onnistuu. (onhan se kiva, että jokainen suomalainen normaalipainoinen ihminen onnistuu kaikessa eikä ainakaan lapsettomuudesta kärsi)
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ainakaan haittaa asiallinen keskustelu lihavuuden haitoista.
Mutta kun näihin keskusteluihin tunkee pelkkiä pilkkaajia, joita ei kiinnosta kenenkään terveys, ei edes omansa, ja joilla on koulukiusaajan tavoin tarve olla jollain lailla parempia ihmisiä.
Lihavana ihmisenä olen saanut lapsesta asti kokea olevani joku sylkykuppi, siis ihminen jota parempi saa ihan vapaasti olla. Vaikken kaikkea kehopositiivisuutta allekirjoitakaan niin kyllä tähän mennessä pahin haitta lihavuudestani on ollut tuo toisten pilkka ja erityisesti se lapsena koettu silloin vielä pelkän pyöreyden esiintuominen joka ikisessä sosiaalisessa ympäristössä, kotona, koulussa, kavereilla sukulaisilla.
Olen usein leikkinyt ajatuksella, että milloin saan vapaasti ottaa puheeksi toisen ihmisen tyhmyyden, rumuuden, huonot elämänvalinnat tms.
Sen olen päättänyt että jos joku vanhempi ihminen vielä sanoo painostani, vastaan tyynesti takaisin et
Kommentoin tuota kohtaa, että pahin kokemasi haitta lihavuudestasi on ollut pilkka. Hienoa, ettet ole kokenut lihavuudestasi fyysisiä ongelmia, mutta kaikilla ei suinkaan näin ole ja todennäköisesti tulet ikääntyessäsi myös itse näihin fyysisiin terveyshaittoihin ja lihavuuden aiheuttamiin sairauksiin törmäämään.
Sairaalloinen lihavuus on varmasti raskautumisen este, mutta ylipaino itsessään tuskin. Muutoinhan enemmistö raskautuvista naisista olisi joko hoikkia tai normaalipainoisia (kautta historian) - ja tiedämme naisen lihavuuden olleen jopa hedelmällisyyden symboli.
Ennen kuin edes luen keskustelua pidemmälle, täällä on varmasti naisia, jotka tulevat kertomaan että ekasta kierrosta tärppäsi vaikka bmi 40.
Heille yhteisesti tiedoksi, että heidän yksittäinen kokemuksensa ei heilauta kokonaiskuvaa mihinkään ja on siten tässä yhteydessä täysin merkityksetön.
Lisäksi ylipaino on luontaantyöntävää.
Itse ainakin urheilullisena hoikkana miehenä koen ylipainoiset naiset epäterveinä -kuten he ovatkin, enkä siksi koe tarvetta tai minkäänlaista halua lisääntyä heidän kanssaan.
Tosi moni nainen on jo 25 vuotiaana eukkomainen ja pöhöttynyt. Näkee kauas että liikuntaa ei harrasteta ollenkaan. Eihän he itse ylipainoiseksi miellä, mutta sellaisia he ovat. Pöhöttyneitä pullamössöjä.
Keskustelet sitten kun sinulla on vaimo/ehdokas.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalloinen lihavuus on varmasti raskautumisen este, mutta ylipaino itsessään tuskin. Muutoinhan enemmistö raskautuvista naisista olisi joko hoikkia tai normaalipainoisia (kautta historian) - ja tiedämme naisen lihavuuden olleen jopa hedelmällisyyden symboli.
Se "lihavuus" silloin ei ole tainnut olla tätä nykyistä sorttia, että nippa nappa pääsee kulkemaan ilman jonkinlaista avustusta?
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin edes luen keskustelua pidemmälle, täällä on varmasti naisia, jotka tulevat kertomaan että ekasta kierrosta tärppäsi vaikka bmi 40.
Heille yhteisesti tiedoksi, että heidän yksittäinen kokemuksensa ei heilauta kokonaiskuvaa mihinkään ja on siten tässä yhteydessä täysin merkityksetön.
Niin, kunhan itse - sinä ja kaltaisesi- muistaisitte myös tuon saman. Kaikki lihavat eivät ole sairaita, kaikkien lihavien tietyt vaivat eivät johdu lihavuudesta ja siksi on väärin myös sanoa lihavalle, että hänen ongelmansa x tai y ratkeaa laihduttamisella. Ensin pitää olla sitä kyseistä yksilöä koskevaa yksilöllistä dataa käytössä, ennenkuin alkaa kuuluttaa toiselle, että laihduta, niin ongelmasi ratkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi ylipaino on luontaantyöntävää.
Itse ainakin urheilullisena hoikkana miehenä koen ylipainoiset naiset epäterveinä -kuten he ovatkin, enkä siksi koe tarvetta tai minkäänlaista halua lisääntyä heidän kanssaan.
Tosi moni nainen on jo 25 vuotiaana eukkomainen ja pöhöttynyt. Näkee kauas että liikuntaa ei harrasteta ollenkaan. Eihän he itse ylipainoiseksi miellä, mutta sellaisia he ovat. Pöhöttyneitä pullamössöjä.
sehän on hyvä, että tiedostat omat rajasi ja toimit niiden mukaan. Meitä muita se ei ehkä kiinnosta. Kaikilla meilä on omat syymme torjua toinen tai hyväksyä.
Miesten sukuelimet on surkastuneet.
Hedelmättömiä miehiä on yhä enemmän. Kuten muissakin eläinlajeissa, sekundäärinen sukupuoli eli koiras taantuu ja saa naaraan piirteitä.