Kumman nukuttava sohvalla, minun vai miehen?
Meille tuli aikanaan pieni koira joka salaa öisin hyppäsi sänkyyn, huomattiin vasta aamulla. Mies ei tästä tykännyt mutta minkäs teet, kun koira todennäköisesti aina odotti että nukutaan ennen kuin hyppäsi, eikä niin pienen koiran olemiseen sängyssä todellakaan herännyt. Koiran sängyssä olosta tuli lopulta luvallista ja koira nukkuukin aina mun puolella/jaloissa. Ei häiritse miestä.
Keväällä tuli uusi koira, johon mies ihastui niin että halusi sen tulevan öiksi sänkyyn. Niin se sitten tuli, ekasta yöstä lähtien. Koira on isohko, 60cm ja sen olemisen sängyssä kyllä huomaa. Ja NYT miestä on alkanut se ärsyttää. Yöllä työntää koiraa minun puolelleni tai käskee minun komentaa koira pois sängystä koska häntä ärsyttää ahtaus. Tai vaatii että minun pitää nyt opettaa koira olemaan tulematta sänkyyn. Sitä en tee, ensinnäkään en tajua miksi se olisi MUN tehtäväni koska mies halusi koiran sänkyyn ja toisekseen, mies nukkuu yleensä sikeästi ja minä huonommin, joten en ota mitään ylimääräistä työtä itselleni vielä unta häiritsemään 🙄 Minä saan nukuttua vaikka koira onkin sängyssä ja mies nukkuu osan viikosta muualla, joten mun puolesta olkoot näin.
Viime yönä kuitenkin meni hermo miehen jatkuviin tiuskimisiin kun "koira on tiellä, käske se pois" jne ja lopulta otin tyynyni ja peittoni ja lähdin sohvalle nukkumaan. Ja koirat tuli perässä. Ja siinä selkäsairaana ihmisenä pohdin onko tämä nyt tosiaan MUN tehtäväni tulla 90cm leveälle sohvalle nukkumaan kahden koiran kanssa, kun koirista valittava mies jää yksin nukkumaan 160cm sänkyyn? Enkö voi todeta että mene itse tai ole hiljaa?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Koiraportti makkarin oveen. Muuhun tilaan koirille omat hyvät ja pehmoiset yöpesät. Pari ensimmäistä yötä saattavat ihmetellä ja osoittaa mieltään, mutta tottuvat kyllä, kun pysytte kovana ettekä reagoi vaan jatkatte unia. Voi tuntua ikävältä, mutta mieti, että koirilla ei ole mitään hätää ja tottuvat kyllä.
Toisekseen, toi miehen vastuuttomuus on niiiin ärsyttävää. Olettaa sun hoitavan kaiken ja itse tyytyväisenä yksin sängyssä, vaikka aiheutti koko tilanteen. Mikä pelle.
Tuota mä olen miehellekin ihmetellyt että miten edes tulee mieleen MULLE sanoa että käske koira pois / opeta koiralle ettei tule sänkyyn, kun yhtälailla se on hänen hommansa? Tai ehkä jopa enemmän koska on itse halunnut että koira saa nukkua sängyssä. Koira on hyvin huonoista oloista ja siksi mies halusi että se saa nukkua meidän kanssa, kokea olevansa turvassa mutta olis pitänyt arvata ettei hän sitä sitten kuitenkaan sängyssä siedä. Enpä arvannut.
Siinä mielessä olen tyytyväinen että koirat saa olla sängyssä, että irrallisia petipaikkoja niille ei tarvitse olla pienessä kodissa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Pitäkää makkarin ovet kiinni yöllä
Ja sitten makkarissa kanssanne nukkumaan tottunut koira ulisee ja raapii oven takana, ette varmaan nuku koko yönä.
Ei juma mitä "ongelmia" ihmisillä.
Ihme lapsellista kinaamista. Eikun sinä eikun minä. Istukaa alas kuten aikuiset, keskustelkaa missä mättää ja keksikää yhdessä ratkaisu joka sopii molemmille.
Miksi ihmeessä käydä jotain valtataistelua oman puolisonsa kanssa kun voi helposti yhdessä hyvässä hengessä keksiä kaikille sopivan ratkaisun?
Aiemminkin ap kommentoi, että MINÄHÄN en porttia osta koska MINUA ei häiritse.
Parisuhteen ei kuuluisi olla mikään ikuinen valtataistelu, vaan tiimi.
Äitini sanoi joskus, että tuskaa on paskahan asti. Keksitään ongelmia, jos niitä ei muuten ole. Koirat ei kuulu sänkyyn.
Miksi kummankaan pitäisi nukkua sohvalla? Ettekö osaa keskustella?
Vierailija kirjoitti:
Makkarin ovia ei laiteta kiinni koska sieltä loppuu happi. Ja toinen sänkykään ei ole vaihtoehto, koska tilaa ei ole.
Koirien opettaminen pois sängystä olisi vaihtoehto, JOS mies tekisi sen, voisin olla siinä toisena. Mutta minä en yksin ala koiria siihen opettaa, koska minua koirat ei häiritse. Miespä vaan on sitä mieltä että minun pitää koirat opettaa, piste ja se ei tuu tapahtumaan. Ap
Jos mies nukkuu osan öistään muualla, (eli reissutyö) hän ei voi opettaa koiria pois sängystä. Se opetus on jokaöistä.
Ilmeisesti se koira ei edes tottele miestä, jos sinun pitää se käskeä sängystä pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makkarin ovia ei laiteta kiinni koska sieltä loppuu happi. Ja toinen sänkykään ei ole vaihtoehto, koska tilaa ei ole.
Koirien opettaminen pois sängystä olisi vaihtoehto, JOS mies tekisi sen, voisin olla siinä toisena. Mutta minä en yksin ala koiria siihen opettaa, koska minua koirat ei häiritse. Miespä vaan on sitä mieltä että minun pitää koirat opettaa, piste ja se ei tuu tapahtumaan. Ap
Avatkaa ikkuna, jestas.. jos ikkunaakaan ei ole, keksitte varmasti siihen myös oven tilalle jonkun muun esteen jos aivoissa raksuttaa laisinkaan.
Uusavuttomuus...
Oikeastikko nukut talvisin ikkuna auki? En minä ainakaan nuku, ensinnäkin siksi, etten pysty nukkumaan kylmässä, koska palelen ja toiseksi patterit hehkuisi punaisina, sähkölasku olisi hirveä. ihan järjetön ajatus!
Se, että sinun kotonasi ilma riittää ovi kiinni, ei tarkoita, että niin olisi kaikissa taloissa. Minulla esimerkiksi on vanha talo, jossa ei ole koneellista ilmanvaihtoa. Kyllä sen huomaa, jos makuuhuoneen oven sulkee yöksi. Ja kun olen tottunut nukkumaan ovi auki, en halua sitä sulkea, tuntuu inhottavalta olla "lukittussa" tilassa
AP nyt on hölmö muuten, mies voi samalla kun komentaa ap.ta, komentaa koiraa. Toisaalta, tarviiko tuosta alkaa riitelemään lainkaan.
Aina nämä "kumpi on oikeassa" ketjut on yhtä kummallisia. Pitääkö löytää syyllinen kaikkeen, tai kaikesta tietää, kumpi on oikeassa? Lapsellista ja ärsyttävää
Vierailija kirjoitti:
Koira voi nukkua makkarissa, te nukutte perseenhajuisella sohvalla.
Suosittelen pitämään vähän parempaa huolta hygieniasta jos sun perse jättää hajuja sohvaan ja kaikkialle, mihin sen lasket
Vierailija kirjoitti:
Voi huoh sentään näitä provoja. Opettele Ap ensin vaikka kalusteiden mittoja. Mistä helkkarista muka löytää 90 cm istumaleveyden sohvia? Suurin osa isoista sohvistakin on istumaleveydeltään max 60 cm.
Mitä sinä horiset? Ei AP ole sohvan koosta puhunut mitään. Suuri osa ihmisistä nukkuu sohvalla joskus. Eli mahtuu nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllähän colliet ja monet muutkin koirat halutessaan porttien yli pääsevät. Miettimättä mitään turhia johtajuusteorioita eräs tärkeimmistä koiralle opetettavista asioista on se, että ihminen päättää tietyt asiat. Ihminen päättää hoitotoimenpiteet ja monet muut jutut.
Koira opetetaan pennusta alkaen olemaan siellä missä ihminen haluaa koiran olevan. Koirat eivät avaa ovia tai ylitä portteja. Helpottaa kummasti elämää myös matkoilla ja kyläpaikoissakin, kun koira pysyy kiltisti siellä missä sen halutaan pysyvän.
Aloittajan ongelmaan minäkin suosittelen ratkaisuksi koiraporttia.
Sinäpä tietoviisas olet. Mun koira kyllä avaa ovet, kaapit ja laatikot. On myös oppinut avaamaan erilaisia säppejä. ihan käpälällä kokeilee, miten jokin toimii ja aukeaa, ei ole mitään sattumanvaraista huitomista.
Aiemmin ei onneksi ole tuollaista kaikenavaajaa ollut. Vinttikoirissa näitä houdineita kyllä tyypillisesti on. Esimerkiksi ulko-ovi on oltava lukossa, ettei se pääse karkaamaan.
Edellinen koira hivutti itsensä kyljellään maaten lapsiportin alta, kun halusi makkariin. Ovessa ei ole kynnyksiä, mutta ehkä se olisi siihenkin keksinyt keinon. Oli koominen näky. Portin yli toki pääsi myös hyppäämään, suuri vinttikoira nyt hyppää hyvinkin korkealle.
Vierailija kirjoitti:
Koiraportti makkarin oveen. Muuhun tilaan koirille omat hyvät ja pehmoiset yöpesät. Pari ensimmäistä yötä saattavat ihmetellä ja osoittaa mieltään, mutta tottuvat kyllä, kun pysytte kovana ettekä reagoi vaan jatkatte unia. Voi tuntua ikävältä, mutta mieti, että koirilla ei ole mitään hätää ja tottuvat kyllä.
Toisekseen, toi miehen vastuuttomuus on niiiin ärsyttävää. Olettaa sun hoitavan kaiken ja itse tyytyväisenä yksin sängyssä, vaikka aiheutti koko tilanteen. Mikä pelle.
Muutaman yön kun koiran käskee pois sängystä, kun se sänkyyn tulee, se oppii kyllä. Ei sen miehen tarvitsisi kuin komentaa se koira pois. Jos koira ei usko miehen käskyä, on ongelma jo muualla, kuin siinä, missä koira nukkuu.
Ostakaa parvisänky johon koira ei pääse ja sängyn alle koiralle oma koiranpeti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies nukkuu osan öistään muualla, (eli reissutyö) hän ei voi opettaa koiria pois sängystä. Se opetus on jokaöistä.
Ilmeisesti se koira ei edes tottele miestä, jos sinun pitää se käskeä sängystä pois
Kuten sanottu, jos tarve on niin voin hänen kanssaan yhdessä opettaa koirat pois sängystä. Mutta hän olettaa että minä teen sen yksin, koska hän niin haluaa. Hänen mielestään olisi yksinkertaista että koska minä nukun muutenkin huonommin, niin ajaisin aina koiran pois kun herään ja huomaan koiran olevan sängyssä, ja sitten vahtisin ettei koira tule uudelleen sänkyyn. Minä taas haluan nukkua edes niin hyvin kuin voin, enkä halua ylimääräistä tekemistä öille. Varsinkaan niin että miehen mielestä hänen ei tarvitse laittaa tikkua ristiin koko asian eteen vaan minä hoidan kaiken.
Kyllä, olen tosi kypsä miehen tapaan olla koirien kanssa. Hän halusi aikanaan vaativia rotuja, lupasi kouluttaa ne itse jne. No se meni niin että mies kävi pennun kanssa kerran viikossa tunnin pentukoulutuksessa. Kotona ei laittanut tikkua ristiin ja sitten valitti mulle kun pentu ei häntä tottele. Minä olen kaikki koirat siis meillä aina kouluttanut ja ne tottelevat minua. Mies olettaa että koira ymmärtää hänen ajatuksensa, ei osaa edes kieltää.
Nykyiset koiramme eivät ole mitään päällepäsmäreitä, päinvastoin. En enää vaativia rotuja edes suostu ottamaan, koska kaikki koulutus ja aktivointi jäisi mulle. Mutta vanha koira on nukkunut sängyssä koko ikänsä eikä haittaa miestä mitenkään, ja mies itse halusi myös uuden koiran sänkyyn. Näin ollen en ala koiria sängystä pois käskemään, etenkään yksin. Niin se vaan on.
Nyt onneksi mies sisäisti asian että seuraavana yönä kun häntä koira ottaa päähän, hän siirtyy sohvalle nukkumaan rauhassa loppuyön. Hyvä näin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tässä on selitys miksi moni koira on kouluttamaton, tottelematon ja käyttäytyy huonosti. Vika ei ole koiran. Vika ihmisissä jotka eivät pysty sopimaan edes yhteisiä sääntöjä koiralle. Vastuullinen koiranomistaja pohtii tarpeet ja säännöt jo etukäteen. Tiedetään jo ensimmäisestä päivästä lähtien mitä perussääntöjä koiralle on tulevaisuudessa tarkoitus opettaa. Koiranpennun saapuessa uuteen kotiin nukkumapaikka on jo valittu.
Lellityt omaehtoiset koirat tekevät mitä lystää. Vievät omistajaa 100/0. Sohvalle joutaa se jonka mielestä koira saa ihmisen nukkumapaikan omasta sängystä viedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on selitys miksi moni koira on kouluttamaton, tottelematon ja käyttäytyy huonosti. Vika ei ole koiran. Vika ihmisissä jotka eivät pysty sopimaan edes yhteisiä sääntöjä koiralle. Vastuullinen koiranomistaja pohtii tarpeet ja säännöt jo etukäteen. Tiedetään jo ensimmäisestä päivästä lähtien mitä perussääntöjä koiralle on tulevaisuudessa tarkoitus opettaa. Koiranpennun saapuessa uuteen kotiin nukkumapaikka on jo valittu.
Ja juuri siksi koiran tullessa selitin miehelle että jos hän nyt haluaa koiran tulevan sänkyyn öiksi, niin se on sitten pysyvä päätös. Ja mies ymmärsi sen ja silti halusi niin. Kunnes.
Meidän koirat ei ole kouluttamattomia eikä tottelemattomia. Niiden kanssa on helppo elää kotona ja ihan missä vaan, eilen viimeksi saivat kehuja käytöksestään ventovierailta ihmisiltä, upeasta käytöksestä. Miehen kanssa sen sijaan on nyt ongelmaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllähän colliet ja monet muutkin koirat halutessaan porttien yli pääsevät. Miettimättä mitään turhia johtajuusteorioita eräs tärkeimmistä koiralle opetettavista asioista on se, että ihminen päättää tietyt asiat. Ihminen päättää hoitotoimenpiteet ja monet muut jutut.
Koira opetetaan pennusta alkaen olemaan siellä missä ihminen haluaa koiran olevan. Koirat eivät avaa ovia tai ylitä portteja. Helpottaa kummasti elämää myös matkoilla ja kyläpaikoissakin, kun koira pysyy kiltisti siellä missä sen halutaan pysyvän.
Aloittajan ongelmaan minäkin suosittelen ratkaisuksi koiraporttia.
Sinäpä tietoviisas olet. Mun koira kyllä avaa ovet, kaapit ja laatikot. On myös oppinut avaamaan erilaisia säppejä. ihan käpälällä kokeilee, miten jokin toimii ja aukeaa, ei ole mitään sattumanvaraista huitomista.
Aiemmin ei onneksi ole tuollaista k
Jaa, no jos on niin kovapäinen koira ettei saa millään koulutettua lopettamaan perseilyä niin edelleen: miten koira tulee lukitusta ovesta makuuhuoneeseen? Ja jos kahvan rämpytys häiritsee niin kahvankin voi vaihtaa jenkkityyliseen nuppiin mistä koira ei saa edes kiinni.
Hirveästi on ketjussa avuttomia ihmisiä jotka eivät keksi ihan fyysistä/mekaanista estettä niille koirille. Emmäätiiää, ihan mahdotonta, jonkun muun pitäis jotain tehdä...
Jorinaan kuluneessa ajassa olisi jo asennettu sellaiset barrikadit että ei taatusti näy koiria makkarissa.
Tuskin kukaan tuolla sohvalla nukkuu niin ettei siirrä irtotyynyjä pois. Koko istuinosan syvyys on ikean sivun mukaan 99 cm.
Eri