Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä apua kuivasilmäisyyteen, kun rahat on vähissä?

Vierailija
19.08.2024 |

Apteekista sanottiin, että mikään silmätippa ei toimi kaikilla vaan sopiva tuote löytyy vain kokeilemalla. Kokeilu voi kuitenkin tulla kalliiksi, koska melkein jokainen pakkaus maksaa n. 15-25 €. Kannattaako siis maksaa itsensä kipeäksi silmälääkärin tutkimuksista tai hakeutua jonkun optikkoliikkeen kuivasilmätutkimukseen, jotta sopiva tuote löytyisi ehkä helpommin? Tai voisiko julkiselta päästä silmälääkäriin jos vaatii tarpeeksi kovaa? Mitä kuivien silmien kanssa kannattaa tehdä, kun on köyhä jolle jokaisen euron menetys kirpaisee kovasti?

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisin silmälääkäriin saathan reseptin jolla saat sitten ne tipat korvattua.

Kyllä ne reseptilääkkeetkin pitää maksaa, eikä ne välttämättä eka yrittämällä edes toimi.

Vierailija
22/96 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata lotrata silmätipoilla, siitä tulee noidankehä ja kohta ei pysty olemaan ilman että pysyisi silmät auki. Nesteen nauttimista pitkin päivää vaan riittävästi (vesi on paras).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne reseptilääkkeetkin pitää maksaa, eikä ne välttämättä eka yrittämällä edes toimi.

Niinpä. Jos silmälääkäri antaa yhden reseptin kerrallaan, kokeileminen tulee tosi kalliiksi.

Vierailija
24/96 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artelac on edullista, mutta hieman "vesimäistä". Auttaa kyllä sekin. 

Vierailija
25/96 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmätipporeseptin saa terveyskeskuksestakin. 

Vierailija
26/96 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä googlasin tuon luomireunan ja tarjolle tuli ekana luomireunan tulehduksesta monta juttua. Yhden luin (suosittelen teille muillekin kuivasilmäisille) koska tuossa oli ihan uutta tietoa ainakin mulle suunnilleen kaikki ja taidankin nyt kokeilla tuota lämpöhaudetta muutaman kerran, koska ei se mitään ota jos ei sitten annakaan. Eikä maksakaan kuin vaivan.

Vierailija
27/96 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on yksilöllistä. Mulla Artelac ei auttanut lainkaan, kun silmät kuivui piilareiden käytön takia. Joku silmät kiinni suihkutettava aine jota sai apteekista auttoi hyvin ja joku toiken lääke, jonka nimeä en enää muista, auttoi parhaiten.

Vierailija
28/96 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se silmälääkäri vasta kalliiksi tuleekin eli nuo käsikauppatipat on kuitenkin se halvempi tai oikeastaan ihan se halvin vaihtoehto.

Vierailija
29/96 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata lotrata silmätipoilla, siitä tulee noidankehä ja kohta ei pysty olemaan ilman että pysyisi silmät auki. Nesteen nauttimista pitkin päivää vaan riittävästi (vesi on paras).

Tämä on näitä harhaluuloja. Mitään riippuvuutta niille ei tule. Tippojen vaan pitää olla säilöntäaineettomia. Itselläni on parempia jaksoja ja huonompia. Huonoina jaksoina tippoja menee kerran tunnissa ja hyvinä en tarvi ollenkaan tai maksimisaaan yöksi. Näin menty 10 vuotta. Kuivasilmäisyys pahimmillaan vaurioittaa silmiä. Siitä olen samaa mieltä, että juominen on tärkeää.

Vierailija
30/96 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on yksilöllistä. Mulla Artelac ei auttanut lainkaan, kun silmät kuivui piilareiden käytön takia. Joku silmät kiinni suihkutettava aine jota sai apteekista auttoi hyvin ja joku toiken lääke, jonka nimeä en enää muista, auttoi parhaiten.

Juuri noin eli Artelac ei ole niin hoitava ja geelimäinen vaan "vesimäinen". Sitä yritin huonosti ilmaista eli lievään kuivasilmäisyyteen kyllä auttaa. Jo mainitut viscotears ja oftagel ovat geelimäisiä ja vitapos on salva. Näistä omakin kokemus. 

Vierailija
31/96 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se silmälääkäri vasta kalliiksi tuleekin eli nuo käsikauppatipat on kuitenkin se halvempi tai oikeastaan ihan se halvin vaihtoehto.

Itse itseäni toistaen eli pyydä resepti terveyskeskuksesta. Ei tartte olla silmälääkäri. Soitto puhelimella riittää, ainakin mulla riitti. 

Vierailija
32/96 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverilla on lupus, eli siis reumasairaus. Hänelle reumalääkäri oli antanut tällaisen vinkin: ruokaöljyä silmäluomiin. Olen käyttänyt tuota joskus itsekin, kun silmiä on illalla kuivannut. Laitan yleensä oliiviöljyä.

"Diagnoosit

Lupus voidaan jakaa neljään tyyppiin, jotka ovat SLE (systeeminen lupus erythematosus), ihoon rajoittunut lupus eli DLE (diskoidi lupus erythematosus), neonataali eli vastasyntyneen lupus sekä lääkkeen aiheuttama lupus. Jokaisessa tyypissä on omat erityispiirteensä. Lisää lupuksen moninaisuudesta voit lukea diagnoosit -sivulla."

Vierailija
33/96 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thealoz duo geeli yöksi ja tipat päiväksi. Todella hyvät. Geelit ovat kertakäyttöisissä pipeteissä, mutta voi käyttää uudelleen, kun sulkee pipetin (apteekista neuvottiin) ja itse käytän samasta pipetistä kaksi iltaa peräkkäin.

Silmätippapullo kestää käytössä 3kk ja sitten pitää vaihtaa uuteen, jos vielä jäljellä. Minulla ei ole ollut mitään sumeusongelmaa, toki hetken voi olla sumea, kun geeliä käyttää.

Iso suositus tälle merkille. Minua on auttanut todella paljon. 

Vierailija
34/96 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kysynyt apteekista ja silmälasiliikkeistä näytteitä. Joskus antavat. Lääkärissä käynti ei auta, kun selviää vain testaamalla. Toki reseptillä voi olla vähän halvempi. Katso ettei ole lisäaineita. Muista juoda ja käyttää hyviä öljyjä sekä pitää hyvää huolta luomireunoista. 

Mitä tarkoittaa luomireunojen hyvä huolenpito? Itsekin huomaan välillä, että tuntuu kuin niitä kiristäisi just tuosta kohdasta missä ne on silmää vasten tai siis siitä ripsien ihan tyvestä, mutta olen vaan ajatellut että kuvittelen moisen.

Joskus silmien kuivuus johtuu siitä, että luomireunoissa on karstaa ja Meibomin rauhaset ei toimi. Yleensä luomireunoihin tulee tällöin vesikellon näköisiä rakkuloita, finnejä tai ripsiin hilsettä. Li

Kiitos. Tämä kuulostaa nyt sen verran tutulta oireilulta, että täytyy googletella ihan tarkat kotihoito-ohjeet. Ja hitsi kun tuntee itsensä typeräksi..

Vierailija
35/96 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse itseäni toistaen eli pyydä resepti terveyskeskuksesta. Ei tartte olla silmälääkäri. Soitto puhelimella riittää, ainakin mulla riitti. 

No eihän sieltä kukaan edes vastaa vaan soittavat takaisin joskus, jos soittavat.

Vierailija
36/96 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän joko apkteekin silmätippaa, joka maksaa 6 euron luokkaa tai saman hintaista ruokakaupan silmätippaa, nyt kun on sinnekin ilmeistynyt. Laitan tipat aamuin illoin sekä esim. suihkun/saunan jälkeen, silloin en joudu ns. kuivasilmäisyystilaan, joka on ärsyttävää.

Vierailija
37/96 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edullinen kotihoito (ohjeet saatu silmälääkäriltä):

1) Silmäluomien pyyhintä lämpimällä kasvopaperilla, johon suihkautettu kasvoöljyä

2) Lämpöhoito lämpötyynyllä (tai sitten kostea/lämmin pyyhe tms) 10min makuulla ja lämpötyynyt/pyyhe silmien päällä

3) Silmäluomien painelu pumpulitikulla pyörittäen, jotta Meibomin rauhasista alkaisi tulla öljyjä

4) Silmäluomien pyyhintä kuten kohta 1

Ilmaista ja tehokasta. Olkaa hyvät. Netistä löytyy vastaavia ohjeita myös. Ei tarvita kalliita lääkäreitä eikä tippoja.

Vierailija
38/96 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiitos. Tämä kuulostaa nyt sen verran tutulta oireilulta, että täytyy googletella ihan tarkat kotihoito-ohjeet. Ja hitsi kun tuntee itsensä typeräksi.."

Tämä on kyllä ärsyttävä vaiva. Aluksi kannattaa silmiä hautoa ja hieroa päivittäin. Jatkossa vaikka pari kertaa viikossa. Luomireunat putsaan jatkuvasti. Muistaakseni siihen voi valmistaa ihan itsekin jonkun nesteen ja netissä on ohjeita. Itse ostan apteekista Blephacura liuosta ja pumpulipuikolla käyn läpi luomireunat kerran päivässä. Vaihtoehtoisesti on myös pyyhkeitä. Jos niitä käyttää, niin voi leikata pienempiin paloihin niin vähän säästää siinäkin. Silmätippoina minulla toimii parhaiten Thealoz duo. Päivällä se liuos ja yöllä geelimäinen. Itse käytän niitä avattuja pipetteja useammankin päivän, vaikka näin ei ohjeisteta. Silmät tuntuu kuivilta siihen asti, että luomireunat lähtevät paranemaan. Ensimmäisellä kerralla kesti 4 kk. Nykyisin aloitan tehohoidan heti, jos tulee oireita ja silmät on ollut vuosia lähes oireettomat ja tippoja en juurikaan tarvi vaikka vaihdevuodetkin on päällä.

Vierailija
39/96 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et kuole kuivasilmäisyyteen joten odota rahakkaampia aikoja ja hoida vaivasi sitten kuntoon.

Vierailija
40/96 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on näitä harhaluuloja. Mitään riippuvuutta niille ei tule. Tippojen vaan pitää olla säilöntäaineettomia. Itselläni on parempia jaksoja ja huonompia. Huonoina jaksoina tippoja menee kerran tunnissa ja hyvinä en tarvi ollenkaan tai maksimisaaan yöksi. Näin menty 10 vuotta. Kuivasilmäisyys pahimmillaan vaurioittaa silmiä. Siitä olen samaa mieltä, että juominen on tärkeää.

Samoin minulla. Itse käytän Viscotears -silmägeeliä, on tuubissa. Sopii minulle ja auttaa hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme