Mistä apua kuivasilmäisyyteen, kun rahat on vähissä?
Apteekista sanottiin, että mikään silmätippa ei toimi kaikilla vaan sopiva tuote löytyy vain kokeilemalla. Kokeilu voi kuitenkin tulla kalliiksi, koska melkein jokainen pakkaus maksaa n. 15-25 €. Kannattaako siis maksaa itsensä kipeäksi silmälääkärin tutkimuksista tai hakeutua jonkun optikkoliikkeen kuivasilmätutkimukseen, jotta sopiva tuote löytyisi ehkä helpommin? Tai voisiko julkiselta päästä silmälääkäriin jos vaatii tarpeeksi kovaa? Mitä kuivien silmien kanssa kannattaa tehdä, kun on köyhä jolle jokaisen euron menetys kirpaisee kovasti?
Kommentit (96)
Joku kirjoittaa, että kuivasilmäisyyteen ei kuole.
Tietämättömän uskomuksia sen suhteen, kuinka invalidisoiva vaiva kuivat silmät ovat. Kun silmät tuntuvat tukeilta, joissa on lisäksi kutittavat karvat (eli supervahvat ja pitkär ripset), toimintakyky on aika lailla nollissa. Olo on sietämätön.
Silmäni ovat kuivat silmälääkityksen takia. Luomenreunat ovat kunnossa. Silmäpoliklinikka on suositellut Thealoz Duoa. Käytön sitä ajoittain geelinä sekä päiväksi että yöksi mutta useimmin vain kevyempänä tippana monta kertaa päivässä tarpeen mukaan.
Thealoz Duo on SÄILÖNTÄAINEETON, mikä on äärimmäisen tärkeätä. Itse olen allerginen silmälääkkeiden usein sisältämälle bentsalkoniumkloridille. Säilöntäaineille herkistyminen on hyvin yleistä.
Joka kerta kun ostan pullon, kirpaisee, koska pullo maksaa apteekista riippuen yleensä noin 18 euroa. Se ei ole korvattava lääke. Ne korvattavat kostutustipat ovat paljon halvempia, ja minua ne eivät ole auttaneet.
Pakko kuitenkin maksaa, koska esimerkiksi juuri nyt tilanne on silmien "juottamisen" jälkeen melko ok verrattuna siihen, mitä oli muutama viikko sitten.
Välillä käytän kustannussyistä paria muuta säilöntäaineetonta tippaa, jotka usein ovat apteekissa tarjouksessa, tyypiä 11 euroa. Esimerksi Bepanthen Eye ja jokin toinen.
Toivottavast ap löytää avun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisin silmälääkäriin saathan reseptin jolla saat sitten ne tipat korvattua.
Kyllä ne reseptilääkkeetkin pitää maksaa, eikä ne välttämättä eka yrittämällä edes toimi.
Ja se silmälääkäri vasta kalliiksi tuleekin eli nuo käsikauppatipat on kuitenkin se halvempi tai oikeastaan ihan se halvin vaihtoehto.
Itse itseäni toistaen eli pyydä resepti terveyskeskuksesta. Ei tartte olla silmälääkäri. Soitto puhelimella riittää, ainakin mulla riitti.
No eihän sieltä kukaan edes vastaa vaan soittavat takaisin joskus, jos soittavat.
Eipä mitään saa ellei vaivaudu yrittämään. Se on vaan otettava puhelu arvauskeskukseen ja jonotettava tai jätettävä soittopyyntö. Uusiksi seuraavana päivänä ellei sisar hento valkoinen ole soittanut. Toki voi ottaa myös jalat alle ja kävellä terveyskeskukseen ja pyytää se resepti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata lotrata silmätipoilla, siitä tulee noidankehä ja kohta ei pysty olemaan ilman että pysyisi silmät auki. Nesteen nauttimista pitkin päivää vaan riittävästi (vesi on paras).
Tämä on näitä harhaluuloja. Mitään riippuvuutta niille ei tule. Tippojen vaan pitää olla säilöntäaineettomia. Itselläni on parempia jaksoja ja huonompia. Huonoina jaksoina tippoja menee kerran tunnissa ja hyvinä en tarvi ollenkaan tai maksimisaaan yöksi. Näin menty 10 vuotta. Kuivasilmäisyys pahimmillaan vaurioittaa silmiä. Siitä olen samaa mieltä, että juominen on tärkeää.
Peukuttaisin muuten viestiäsi, mutta säilöntäaineet ei ole mitään myrkkyä. Ne aiheuttaa osalle ongelmia, mutta ainskaan lääkkeiksi luokitelluissa silmätipoissa ei olisi säilöntäaineita, jos kaikkien olisi syytä välttää niitä kuin ruttoa.
Suosittelen kokeilemaan ensin lääkkeiksi luokiteltuja valmisteita. Niiden teho ja turvallisuus on tutkittu ja laatuun voi luottaa. Lisäksi ne tulee yleensä halvemmiksi, jos niihin hankkii reseptin esim. terveyskeskuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Oftagel on hyvä. On ollut käytössä itselläni jo kauan. Pullo kestää melko pitkään
Minun silmätipoissa on kyllä ohje, että avattua saa käyttää vain 3 kk ajan. Lisäksi on oltava tarkka, kun tiputtaa niitä tippoja, että ei kosketa tippapullon kärjellä mihinkään, jotta kärki ja lääke pysyy puhtaana.
Luomireunojen hoitaminen tarkoittaa, että silmät haudotaan froteepyyhkeellä 5-10 minuuttia, jonka jälkeen Meibomin rauhaset luomirajassa puhdistetaan tpsypuikolla, koska niiden tukkeutuminen on useimmiten kuivasilmäisyyden syy.
Vita-Pos on kustannustehokkain apu kuivasilmäisyyteen, sitä voi laittaa aamuin illoin. Mutta lisäksi ota joku säilöntäaineeton tippa päiväksi, herkistyt nimittäin aika nopeasti säilöntäaineelle.
Katso netistä ohjeita tuohon luomireunan puhdistukseen. Itselläni krooninen blefariitti ja kuivasilmäisyys.
Oletko yli 40v nainen? Tiesitkö, että kuivasilmäisyys on yleinen esivaihdevuosi- ja vaihdevuosioire? Kaikki limakalvot voivat kuivua ja kutinaa ynnä muuta voi olla silmissä, korvissa, sukuelimissä, jopa keuhkoissa, mikä aiheuttaa yskää. Jos kuivuus johtuu estrogeenin puutteesta, siihen auttaa hormonikorvaushoito, joka varmasti tulee halvemmaksi kuin silmätipat ja on tehokkaampaa, koska se hoitaa syytä.
Syö oliiviöljyä säännöllisesti. On auttanut minua. N58
Itselläni on kuivat silmät ja näyttöpäätetyö ei helpota asiaa, saati työpaikan ilmastointi silloin kun siellä joutuu olemaan. Mutta säännöllisesti ja aika tiheästi kun käyttää oftagelia, juo paljon vettä, ulkoilee mahdollisimman paljon ja hengailee vaikka muuten vain ulkoilmassa (kosteampaa) auttaa, sekä se että suihkussa saa hengiteltyä höyryä. Mutta siltikin välillä silmät vuotaa milloin töissä, ulos mentäessä, autolla ajaessa jne, ärsyttävää.
Enemmän ennaltaehkäisyä kuin varsinaista hoitoa, mutta lopeta silmämeikin käyttö. Kun silmät ovat kuivat/ärtyneet ei niihin (tai ihan niiden ympäristöön) kannata laittaa mitään ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on kuivat silmät ja näyttöpäätetyö ei helpota asiaa, saati työpaikan ilmastointi silloin kun siellä joutuu olemaan. Mutta säännöllisesti ja aika tiheästi kun käyttää oftagelia, juo paljon vettä, ulkoilee mahdollisimman paljon ja hengailee vaikka muuten vain ulkoilmassa (kosteampaa) auttaa, sekä se että suihkussa saa hengiteltyä höyryä. Mutta siltikin välillä silmät vuotaa milloin töissä, ulos mentäessä, autolla ajaessa jne, ärsyttävää.
Omaan viestiini lisään, että oliiviöljy on kyllä auttanut sekä pähkinät ja avokado, mutta vain hieman. Tosiaan eihän tuo mikään iso vaiva ole, mutta ei ole kivaa jos joskus autolla ajaessa tuntuu että silmiä kirvelee niin ettet näe ja joudut niitä pyyhkimään, tai kun aina kun menet ulos liikkumaan niin valuu pitkin naamaa "kyyneleet". Toki vaiva on hyvin pieni, mutta ajoittain ärsyttävä.
Olen kokeillut yli 10 eri tippaa ja Oculac toimii selvästi parhaiten. Kerta-annospipettejä voi käyttää myös piilareiden kanssa, mikä on mulle tärkeää. Kuivasilmäisyyteen on kuitenkin monia eri syitä, joten ei auta muu kuin kokeilla eri valmisteita kunnes sopiva löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Oletko yli 40v nainen? Tiesitkö, että kuivasilmäisyys on yleinen esivaihdevuosi- ja vaihdevuosioire? Kaikki limakalvot voivat kuivua ja kutinaa ynnä muuta voi olla silmissä, korvissa, sukuelimissä, jopa keuhkoissa, mikä aiheuttaa yskää. Jos kuivuus johtuu estrogeenin puutteesta, siihen auttaa hormonikorvaushoito, joka varmasti tulee halvemmaksi kuin silmätipat ja on tehokkaampaa, koska se hoitaa syytä.
Hormonikorvaushoito ei ole kaikille mahdollinen ja itse valitettavasti olen yksi heistä. Ja tuo limakalvojen kuivuminen on todellinen riesa! Jostain joskus luin "vitsin", että vanhuksena ne paikat pysyy kuivina joiden pitäisi olla kosteita kun taas ne paikat kostuu, joiden pitäisi pysyä kuivana ja näemmä tuo alkaa jo näin vaihtari-ikäisenä.
Lisäksi sitten just tuo ylimääräinen rahanmeno eli ei ole ilmaista hormonikorvaushoitokaan kuten ei nämä kaikki voiteet, salvat ja tipatkaan. Pian varmaan joutuu jo hankkimaan tenapaketinkin koska eikös se virtsankarkailukin kuulu tähän samaan kivaan vaihtaririesaan.
Ja rahaa on! (ei ole)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisin silmälääkäriin saathan reseptin jolla saat sitten ne tipat korvattua.
Kyllä ne reseptilääkkeetkin pitää maksaa, eikä ne välttämättä eka yrittämällä edes toimi.
Ja se silmälääkäri vasta kalliiksi tuleekin eli nuo käsikauppatipat on kuitenkin se halvempi tai oikeastaan ihan se halvin vaihtoehto.
Itse itseäni toistaen eli pyydä resepti terveyskeskuksesta. Ei tartte olla silmälääkäri. Soitto puhelimella riittää, ainakin mulla riitti.
No eihän sieltä kukaan edes vastaa vaan soittavat takai
Kävellä terveyskeskukseen hakemaan resepti? Seinillekö siellä jutellaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei terveyden hoitamisessa kannata pihistellä, koska sehän vasta kalliiksi tulee, jos joutuu olemana pois töistä tai menettää koko työn!!
Oletko kuullut ihmisistä joiden on pakko valita, ostaako ruokaa vai lääkkeitä, kun rahat ei riitä molempiin? Etkö ymmärrä, että läheskään kaikilla ei ole varaa maksaa terveytensä hoitamisesta niin paljon kuin olisi hyvä, puhumattakaan siitä että rahaa riittäisi tuhlattavaksi esim. menämällä erikoislääkäärille aina kun vähänkin siltä tuntuu?
Työtä vieroksuvat pummit ovat aiheuttaneet kustannuskriisin Suomeen. Sen siitä saa kun ei pakotetaa näitä vätyksiä työmaalle.
Mulla toimii vain öljypohjaiset tipat. Yliopiston apteekin Suojaavat silmätipat saa vahvan suosituksen, vaikka pullo on hankala. Kannattaa ostaa -25% kanta-asiakaspäiviltä useampi pullo varastoon sitten kun on testannut ja todennut tuotteen toimivaksi.
Eivätkö he antaneet sulle näytteitä kokeiltavaksi? Mulle niitä tarjottiin aikoinaan ja niiden perusteella löysin itselleni sopivan tuotteen:)
Suosittelen sulle A-vita pos -silmävoidetta. Se antaa pitkäaikaisen avun, jos silmät ovat todella kuivat.
Näin sanoo vain sellainen ihminen, joka ei ole kärsinyt kuivasilmäisyydestä kunnolla. Ehkä ei kuole, mutta mutta..Voi jos tietäisit...