Mistä apua kuivasilmäisyyteen, kun rahat on vähissä?
Apteekista sanottiin, että mikään silmätippa ei toimi kaikilla vaan sopiva tuote löytyy vain kokeilemalla. Kokeilu voi kuitenkin tulla kalliiksi, koska melkein jokainen pakkaus maksaa n. 15-25 €. Kannattaako siis maksaa itsensä kipeäksi silmälääkärin tutkimuksista tai hakeutua jonkun optikkoliikkeen kuivasilmätutkimukseen, jotta sopiva tuote löytyisi ehkä helpommin? Tai voisiko julkiselta päästä silmälääkäriin jos vaatii tarpeeksi kovaa? Mitä kuivien silmien kanssa kannattaa tehdä, kun on köyhä jolle jokaisen euron menetys kirpaisee kovasti?
Kommentit (96)
Mulla Thealoz Duo ja Iiris toimi tuskin lainkaan, Hylo-Gel oli jo vähän parempi, Bevita Eye Pro on suht ok ja seuraavaksi kokeiluun tulee Systane Hydration. Kuivasilmäisyys on ikävä vaiva, joten toivotaan että kaikki löytää omiin silmiinsä sopivan tuotteen.
Tuissa pieniä käytännön neuvoja. Itsellö kun oli tulehdusta tykkäsin silmän pinnalle laitettavasta geelistä.
https://seura.fi/terveys/10-kysymysta/mista-apua-kuiviin-silmiin-lue-er…
https://www.is.fi/terveys/art-2000001943856.html
Vierailija kirjoitti:
Mistä kuivat silmät johtuvat?
Mulla silmät kuivuu yhden lääkkeen sivuvaikutuksena.
Vierailija kirjoitti:
Mistä kuivat silmät johtuvat?
Vastasin tuolla jo aiemmin, että yli 40v naisilla usein hormoneista. Ja sain jostain syystä alapeukkuja, vaikka kyseessä on ihan vain fakta, ei mielipide. Joo, olisi se minustakin kiva, jos estrogeenin puute ei aiheuttaisi kehossa kaikkea mahdollista, mutta kun se vaan aiheuttaa.
Varmaan vähintään puolet oireista, joita keski-ikäiset naiset käyvät lääkärillä valittamassa ja lääkitsevät jos vaikka millä tropeilla, liittyy estrogeeniin, koska kroppamme on täynnä estrogeenireseptoreita. Niitä on joka paikassa, sydämessä, suolistossa, aivoissa jne. Ja kun estrogeenin alkaa heilahdella ja loppuu, nämä kehon osat saattavat alkaa oireilla.
N53
Minä nukun välillä silmät raollaan, siitä johtuu kuivuus. Nyt käytän unimaskia, pitää silmät kiinni.
Bepanthen ensimmäisenä kokeiluun. Osta niitä ampulleja eikä pulloa, säilyvät pitempään ja jos ei sinulle sovikaan, voit myydä jollekin toiselle jolle ne käy. Jatkossa alat täyttämään netissä kyselyjä ja saat lahjakortteja esimerkiksi verkkoapteekkiin. Itse olen jo vuosia saanut silmätipat parilla kolmella eurolla pakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Minä nukun välillä silmät raollaan, siitä johtuu kuivuus. Nyt käytän unimaskia, pitää silmät kiinni.
Tämän hoksasi eräs lääkäriharjoittelija. Silmät punoittavat alaosasta. Siinä on kuiva kohta. Unimaski pitää silmät kiinni. Tosin on kuumalla kuuma ja hikinen.
Minulle sopii Oculac, johon olen saanut reseptin lääkäriltä.
Laatikko, jossa on 120 pipettiä, maksaa noin 15 euroa reseptillä.
Vaikea käänteishyljintä silmissä ja pipettejä menee 20 päivässä.
Kyynelrauhasia avaa lämmin kääre silmän päälle 5 min. ja sitten hieronta topsypuikoilla luomireunaa pitkin.
Osta risiiniöljyä ja hiero sitä silmäluomiin ja ripsiin, kun silmät on kiinni. Imeytyy siitä ja auttaa todella hyvin kuiviin silmiin. Vuosituhansia käytetty ihmeöljy.
Bevita Eye voiteleva silmägeeli, putkilo apteekissa alle 10 euroa ja hyvin on toiminut ainakin minulla.
Viscotears on hyvä ja halpa geelimäinen tuote. Mulle ei vesimäiset tipat tee mitään. Mutta alkuvaiheessa Viscotearsia kannattaa laittaa tunnin välein silmään. Mulla on tosi vaikea kuivasilmäisyys ja oon kokeillut melkein kaikkia tippoja, pitkässä juoksussa oon todennut että ne vesimäiset tipat ei oikein ole hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti säilöntäaineettomat!
Totta, mutta säilöntäaineettomissa on tosiaan se miinus, että säilyvät yleensä vain max. 3kk avaamisen jälkeen. Säilöntäaineettomat muovipipetit ne vasta kalliita ovat ja paljon ainetta menee hukkaan, kun yhtä pipettiä voi käyttää vain kerran. Markkinoilla on yksi uudelleensuljettava pipetti, josta riittää useampaan käyttökertaan. Se tulee varmasti edullisimmaksi.
No niitä muita keinoja: runsas vedenjuonti, laadukkaat rasvat ruokavaliossa esim omegat, pähkinät, rasvainen kala, oliiviöljy ym, hikiliikunta, saunominen, tietoinen räpsyttelyn lisääminen ja kauas katsominen aina välillä.
Silmänkin kuivuus voi vähän helpottaa, kun juo enempi vettä ja huolehtii myös A-vitamiinin saannista. Ainakin minulla on helpottanut. Samoin se, että räpsyttelee silmiään tarkoituksella aika ajoin.
Ja ne kostutustipat on kyllä ihan hyviä kaikki, varmasti kaikki ovat parempia vaihtoehtoja kuin se, ettei mitään käytä, jos kerran välttämättä tippojakin tarvitsee. Kyllä kait ne apteekin myyjät sanoo mitä vaan, myydäkseen mahdollisimman paljon. Aloitat tietenkin jostain edullisesta oman kokeilusi.
Thealoz on sellainen, jota lääkäritkin määrää, mutta jota saa ilman reseptiäkin. Se on jo vaikeaan kuivuuteen tarkoitettua ja maksaa n. 15 euroa pullo.
Itse olen ostanut monenlaisia tippoja, enkä ole mitään isoja eroja niissä huomannut. Nyt minulla on Bepanthenia, joka säilyy avattuna 12 kk. Laitan sitä vain satunnaisesti, jos on kauan tuijotellut ruutua ja alkaa roskan tuntua tulla. Lisäksi ne alussa mainitut konstit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta säilöntäaineettomissa on tosiaan se miinus, että säilyvät yleensä vain max. 3kk avaamisen jälkeen. Säilöntäaineettomat muovipipetit ne vasta kalliita ovat ja paljon ainetta menee hukkaan, kun yhtä pipettiä voi käyttää vain kerran. Markkinoilla on yksi uudelleensuljettava pipetti, josta riittää useampaan käyttökertaan. Se tulee varmasti edullisimmaksi.
No niitä muita keinoja: runsas vedenjuonti, laadukkaat rasvat ruokavaliossa esim omegat, pähkinät, rasvainen kala, oliiviöljy ym, hikiliikunta, saunominen, tietoinen räpsyttelyn lisääminen ja kauas katsominen aina välillä.
Tietosi kaipaa päivittämistä. Markkinoilla on monia uudelleensuljettavissa pikkupipeteissä myytäviä silmätippoja. Olen itsekin käyttänyt kolmea: Iiristä, Bevita Eye Pro:ta ja Ophtim Eye Fortea.
Kannattaa mennä apteekin nettisivuille, vaikka Yliopiston Apteekin sivuille, lukemaan eri silmätippojen kuvauksia, niin löydät sillä tavalla omiin oireisiin parhaiten sopivan tipan. Koska oireet vähän vaihtelevat eri ihmisillä ja tippoja on sen takia erilaisia. Kaikki ne varmasti vähän auttavat, kunhan huolehtii, että ottaa juuri kuivasilmäisyyteen tarkoitettuja tippoja. Mutta niitä kuvauksia lukemalla voi onnistua sen parhaimman löytämään heti. Itse tajusin apteekissa, ettei ne siellä juuri mitään osaa sanoa tai suositella, vaan itse kannattaa etukäteen tutkia eri tippoja netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietosi kaipaa päivittämistä. Markkinoilla on monia uudelleensuljettavissa pikkupipeteissä myytäviä silmätippoja. Olen itsekin käyttänyt kolme
No hyvä, että niitä on useampia! Kävin apteekissa muutama kuukausi takaperin ja siellä oli vain yhtä uudelleensuljettavassa pipetissä. Kannattaa varmistaa asia farmaseutilta.
Vierailija kirjoitti:
Thealoz duo geeli yöksi ja tipat päiväksi. Todella hyvät. Geelit ovat kertakäyttöisissä pipeteissä, mutta voi käyttää uudelleen, kun sulkee pipetin (apteekista neuvottiin) ja itse käytän samasta pipetistä kaksi iltaa peräkkäin.
Silmätippapullo kestää käytössä 3kk ja sitten pitää vaihtaa uuteen, jos vielä jäljellä. Minulla ei ole ollut mitään sumeusongelmaa, toki hetken voi olla sumea, kun geeliä käyttää.
Iso suositus tälle merkille. Minua on auttanut todella paljon.
Missä apteekissa neuvotaan käyttämään uudelleen pipettejä jotka pitäisi ohjeiden mukaan hävittää heti käytön jälkeen? Porvoon mielikuvitusapteekissako? Vaikea kuvitella, että yhdessäkään suomalaisessa apteekissa rikottaisiin niin härskisti lakia. Apteekkien työntekijöiden täytyy olla tarkkana, koska apteekkien lääkemonopoli perustuu pitkälti siihen että sieltä saa luotettavaa tietoa ja asiantuntevaa ja vastuuntuntoista opastusta.
Moni täällä on suositellut Oftagelia. Käyttääkö kukaan sen kanssa piilareita? Apteekissa sanottiin että säilöntäaineettomia pipettejä voi käyttää piilareitten kanssa, vaikka pakkausselosteessa se kielletään kokonaan. Luin valmistusaineluettelon enkä ymmärrä, mikä niistä voisi aiheuttaa piilareiden kanssa. Otanko silti turhia riskejä jos laitan tipat silmiin piilarit päässä? Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia jos joku muu on tehnyt samoin.