Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulun ylimpään tulodesiiliin. Haluatko kysyä minulta jotain?

Vierailija
18.08.2024 |

Olen jalka kipsissä ja tässä sohvalla istuessani olen löytänyt internetin ihmeellisestä maailmasta vauva-foorumin. Täällä on tällaisia kysy jotain -aloituksia, niin kokeilen, haluaisiko joku kysyä multa jotain.

Olen nainen, syntynyt 70-luvulla, en kerro tarkkaa ikää. Muuten mielestäni aika tavallinen (ainakin omassa sosiaalisessa kuplassani), mutta ajattelin, että tuo ylimpään tulodesiiliin kuuluminen ehkä erottaa minut keskivertopalstalaisesta.

M

Kommentit (178)

Vierailija
141/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden vastausten perusteella väitän, että ap on joko pienituloinen tai työtön. Ei ole oikeasta mikään hyvätuloinen

Miksi ihmeessä? Minusta ap:n vastaukset ovat ihan asiallisia ja kertoo siitä, että Suomessa ylimmän tulodesiilin ihmiset ovat aika tavallisia. Ei välttämättä huono asia.

Tässä vois olla hyvä päätös tälle ketjulle!

Jep, koen olevani ihan tavallinen ihminen, en mitenkään erityinen monessakaan suhteessa. Suomessa se, että kuulut ylimpään tulodesiiliin, ei todellakaan ole mitään erikoisen kummallista. Moni mun opiskelukavereista on samanlaisissa duuneissa kuin mä, ja kaikki me eletään melko tavanomaista elämää. Toki asutaan kivalla alueella (kuten tässä ketjussa jo sanottiin), moni omakotitaloissa, mutta ei kaikki, ja käy

Ei pidä paikkaansa. Mun tutut työttömät asuu vuokrayksiöissä ja suunnittelee lähinnä itsaria. 

Vierailija
142/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 400€/kk asumiseen on paljon perheellisellekin. No jotkut haluavat maksaa asumisestaan ilmaa, jotta saavat haluamansa postinumeron. Itse priorisoin hinta-laatusuhteen.

Ihan normaalimenot minusta jos haluaa asua sekä hyvällä sijainnilla että modernissa asunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko siis tienaat kk:ssa ap?

Vierailija
144/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 400€/kk asumiseen on paljon perheellisellekin. No jotkut haluavat maksaa asumisestaan ilmaa, jotta saavat haluamansa postinumeron. Itse priorisoin hinta-laatusuhteen.

Ihan normaalimenot minusta jos haluaa asua sekä hyvällä sijainnilla että modernissa asunnossa.

No sitten turha valittaa kuluista. Ei yksi ihminen tarvitse kolmiota. 

Vierailija
145/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 12-15000 €/kk bruttoansiot ja koen olevani ihan pelkkää keskiluokan massaa. Toki tällä pärjää ja säästöönkin jää, mutta itse en pärjäisi 4000€ nettoansiolla. Jännä tosiaan ajatella sitä ylimmän desiilin tilannetta. Ja oikeasti enemmän mietin sitä 90% osaa kansasta, jotka tienaa alle 4000€ netto.

Asuntolainan ja muiden menojen jälkeen helposti saa kulumaan rahaa 4000 euron edestä kuukaudessa, saman olen huomannut. Edes kuuluminen ylimpään 5% ei takaa, että rahaa olisi mielin määrin Suomessa, kiitos verotuksen.

Omat bruttovuosituloni ovat 150 000 e. Saan osakkeista 50 000 ja palkka minulla on 100 000 e/v bruttona. Jos unohdetaan osakeinvestointini, niin elämäni on aika lailla kädestä s

olen hyvin tienaava lentäjä ja lennän Saudeissa konetta, kuukausipalkka 82 000 paikallsita valuuttaa(RIAL) eli n.20tuhatta euroa/kk ja verotus ei ole paljoa mitään. Edut tähän vielä päälle.

Aika kova palkka sulla, ulkomailla kyllä tienaa varmasti paremmin mitä Suomessa.

Vierailija
146/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tiedä, miksi pitäisi tosiaan valittaa kuluista noilla tuloilla, mutta tuloihin nähden ihan hyväksyttävät asumismenot.

En itsekään haluaisi asua yksin missään itsariyksiössä jos on varaa asua paremmin, vaikka välillä tuntuu, että niin kuuluu yksinasuvien tehdä sosiaalisesti paineesta.

Vierailija
147/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro alasi

IT-alalla olen. En yksilöi sen tarkemmin, kun naisia on näissä hommissa sen verran vähän, enkä nyt halua, että kukaan tunnistaa.

ap

Opiskelen itsekin IT-alaa ja kyllä nuorissa opiskelijoissa on nykyisin naisia ihan eri tavalla kuin 90-luvulla. Oma tytärkin on IT-alalla. En muista tarkalleen mikä se naisten määrä opiskelijoissa nykyisin on, mutta luokkaa 20% kuitenkin. 90-luvulla se näytti olevan 1% luokkaa.

Minusta on hienoa, että naisten määrä alalla on lisääntynyt. Ja tietenkin oman lapsen puolesta olen iloinen, että innostui koodauksesta. IT-alalla on todella monipuolisia tehtäviä ja hyville tekijöille maksetaan asiallista palkkaa. 

Vierailija
148/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo tuloseniili tarkoittaa? Ymmärrätkö edes sitä?

Vierailija
149/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän yli 6300€/kk ja kun siitä maksaa verot, niin jää alle neljä tonnia käteen. Ei se huono ole, kyllä sillä pärjää, en valita, mutta jos olisin nuorempana tajunnut muuttaa ulkomaille, niin näillä tuloilla voisi olla aivan eri tilanne.

ap 

Vierailija
150/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän yli 6300€/kk ja kun siitä maksaa verot, niin jää alle neljä tonnia käteen. Ei se huono ole, kyllä sillä pärjää, en valita, mutta jos olisin nuorempana tajunnut muuttaa ulkomaille, niin näillä tuloilla voisi olla aivan eri tilanne.

ap 

Siellä ulkomaassa maksaisit palkastasi perheen monen tonnin sairasvakuutukset, päivähoidot sun muut. 

Vierailija
151/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro alasi

IT-alalla olen. En yksilöi sen tarkemmin, kun naisia on näissä hommissa sen verran vähän, enkä nyt halua, että kukaan tunnistaa.

ap

Opiskelen itsekin IT-alaa ja kyllä nuorissa opiskelijoissa on nykyisin naisia ihan eri tavalla kuin 90-luvulla. Oma tytärkin on IT-alalla. En muista tarkalleen mikä se naisten määrä opiskelijoissa nykyisin on, mutta luokkaa 20% kuitenkin. 90-luvulla se näytti olevan 1% luokkaa.

Minusta on hienoa, että naisten määrä alalla on lisääntynyt. Ja tietenkin oman lapsen puolesta olen iloinen, että innostui koodauksesta. IT-alalla on todella monipuolisia tehtäviä ja hyville tekijöille maksetaan asiallista palkkaa. 

No oli meitä kyllä enemmän kuin 1%, mutta ei ihan kymmentä. Suunta on hyvä!

IT-alalla ei tarvi isoa habaa, joten en näe mitään syytä, miksi naiset ei vois pärjätä näissä hommissa, kun vaan lähtee opiskelemaan ja tekee hommat kunnolla.

ap

Vierailija
152/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo tuloseniili tarkoittaa? Ymmärrätkö edes sitä?

Se tarkoittaa sitä, että papan olis hyvä olla jo nukkumassa tähän aikaan illasta. Hyvää yötä!

ap

Vierailija
153/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden vastausten perusteella väitän, että ap on joko pienituloinen tai työtön. Ei ole oikeasta mikään hyvätuloinen

Miksi ihmeessä? Minusta ap:n vastaukset ovat ihan asiallisia ja kertoo siitä, että Suomessa ylimmän tulodesiilin ihmiset ovat aika tavallisia. Ei välttämättä huono asia.

Tässä vois olla hyvä päätös tälle ketjulle!

Jep, koen olevani ihan tavallinen ihminen, en mitenkään erityinen monessakaan suhteessa. Suomessa se, että kuulut ylimpään tulodesiiliin, ei todellakaan ole mitään erikoisen kummallista. Moni mun opiskelukavereista on samanlaisissa duuneissa kuin mä, ja kaikki me eletään melko tavanomaista elämää. Toki asutaan kivalla alueella (kuten tässä ketjussa jo sanottiin), moni omakotitaloissa, mutta ei kaikki, ja käydään Prismassa ostoksilla (tai tilataan kotiinkulj

Omassa tuttavapiirissäni, pk seudun ulkopuolella, ei nuo ylimpään tulodesiiliin kuuluvat erotu juuri mitenkään muista. Omakotitalo on, usein naapureina sähköasentajalla-sairaanhoitaja tai poliisi-lastentarhanopettajaparit. Näin ainakin meillä, jotka molemmat kuulumme ylimpään tulodesiiliin, miehen verotettava tulo 130 t, minulla 100 t. Autoja kaksi, tavallisia, ehkä hieman uudempia ja sähköisempiä kuin naapureiden. Mökki on täällä seudulla lähes kaikilla, niin meilläkin. Vaatteet ja ruoka Prismasta tai jostain muusta helposta paikasta. 

Korkeimpaan tulodesiiliin kuuluvat ihmiset ovat yhtä erilaisia kuin ihmiset muutenkin. Osalle raha ja sen mukaantuoma status on tärkeää, monille, niinkuin meille ei. Rahaa käytetään maltilla, pyritään ekologisuuteen, pieneen hiilijalanjälkeen. Kasvatetaan omaa ruokaa kesällä, kerätään sitä luonnosta niin metsistä kuin vesistä. Ehkä ylimmän desiilin kohdalla ihmisten arvot näkyvät selkeämmin kuin hyvin vähävaraisilla ihmisillä. Kun rahaa on perustarpeiden yli, näkyy rahan (ja ajan) käytössä ne arvot: onko asunnon sijainti statusjuttu, vaatteiden valmistaja status tai vaatteiden ekologisuuden arvostus...  

Vierailija
154/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi Helsingissä hinta-laatusuhde tuossa ei ole mitenkään kohdallaan. Perheasunnon saa reilusti alle 300 000€:lla ja silti ollaan vielä AB-vyöhykkeellä eli lähinnä B:llä. Ei tarvitse maksaa asumisesta kuin 50%:a tuosta. Mutta todellakin nämä ovat valintajuttuja. Mielestäni on typeryyttä samalla olla luopumatta mistään ja valittaa sitä, ettei rahat riitä. Jos ei oikeasti ole rikas, ei voi elää kuin rikas, pitää tehdä valintoja. 

Vierailija
155/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko niitä älykkäitä rikkaita, jotka tuloistaan ja menestyksestään huolimatta äänestävät vasemmistoliittoa?

Mistä lähtien populistien äänestäminen on ollut älykkyyden merkki?

Vierailija
156/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap 

Siellä ulkomaassa maksaisit palkastasi perheen monen tonnin sairasvakuutukset, päivähoidot sun muut. 

No se riippuu vähän maasta. Esimerkiksi Saksassa pärjäisi DI:nä paljon paremmin kuin Suomessa. Jenkkeihin en haluaisi lähteä, vaikka vähän maksettais.

ap

Vierailija
157/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tiedä, miksi pitäisi tosiaan valittaa kuluista noilla tuloilla, mutta tuloihin nähden ihan hyväksyttävät asumismenot.

En itsekään haluaisi asua yksin missään itsariyksiössä jos on varaa asua paremmin, vaikka välillä tuntuu, että niin kuuluu yksinasuvien tehdä sosiaalisesti paineesta.

Keskustakolmion ja itsariyksiön välillä on paljon vaihtoehtoja sinkulle. Jos haluaa kuitenkin valita sen keskustakolmion sinkkuna, ei pidä valittaa kuluista tai siitä, ettei tulot riitä.

Vierailija
158/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro alasi

ap

Itsekin IT-alalla ja en oikein ymmärrä, miten vähän hakijoita yliopistoon alalle on, vaikka palkat pyörivät osaavilla 6000-8000 e/kk, riippuen kunnianhimosta. Siistiä sisätyötä nuorekkaissa yrityksissä. Niin kuin sanoit, työt todella mielenkiintoisia ja voit hakea erilaisiin yrityksiin tai valtiolle töihin kun kaikkialla tarvitaan IT-osaamista.

Ehkä vaikeat Nokia-ajat sekä olettamus pienenä aloitetusta koodausharrastuksesta karkottavat hakijoita.

Vierailija
159/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi Helsingissä hinta-laatusuhde tuossa ei ole mitenkään kohdallaan. Perheasunnon saa reilusti alle 300 000€:lla ja silti ollaan vielä AB-vyöhykkeellä eli lähinnä B:llä. Ei tarvitse maksaa asumisesta kuin 50%:a tuosta. Mutta todellakin nämä ovat valintajuttuja. Mielestäni on typeryyttä samalla olla luopumatta mistään ja valittaa sitä, ettei rahat riitä. Jos ei oikeasti ole rikas, ei voi elää kuin rikas, pitää tehdä valintoja. 

Niinpä. Menee sillä pienituloisellakin helposti asumiseen puolet tai yli puolet tuloista, kämppä vaan on huono ja huonolla alueella.

Jos on kykyjä, niin Suomessahan rikastuminen vasta helppoa on. Kun on saanut ilmaisen korkeakoulutuksen siellä it-alalla, niin siellähän on kyvykköillä hyvät mahdollisuudet perustaa uusi Supercell. Kaikilla kyvyt ja äly ei vain riitä, eikä siellä ulkomailla tule niitä kykyjä mistään sen enempää. Elintaso olisi keskiverto it nörtille ulkomaillakin sama, kun iso osa palkasta menisi asioihin, mitkä täällä hoitaa julkinen. 

Vierailija
160/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 12-15000 €/kk bruttoansiot ja koen olevani ihan pelkkää keskiluokan massaa. Toki tällä pärjää ja säästöönkin jää, mutta itse en pärjäisi 4000€ nettoansiolla. Jännä tosiaan ajatella sitä ylimmän desiilin tilannetta. Ja oikeasti enemmän mietin sitä 90% osaa kansasta, jotka tienaa alle 4000€ netto.

Asuntolainan ja muiden menojen jälkeen helposti saa kulumaan rahaa 4000 euron edestä kuukaudessa, saman olen huomannut. Edes kuuluminen ylimpään 5% ei takaa, että rahaa olisi mielin määrin Suomessa, kiitos verotuksen.

Omat bruttovuosituloni ovat 150 000 e. Saan osakkeista 50 000 ja palkka minulla on 100 000 e/v bruttona. Jos unohdetaan osakeinvestointini, niin elämäni on aika lailla kädestä suuhun elämistä, kun asun kantakaupungissa kolmioss

Joo, näin on, se on paljon. Yksin asuvana haluan kuitenkin tässä vaiheessa olla lähellä ihmisiä kantakaupungissa, kokisin yksinäiseksi asua kaukana keskustasta, lisäksi työpaikkani on vieressä. Ehkä eri elämäntilanteessa uskaltaisin asua kauempanakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän