Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulun ylimpään tulodesiiliin. Haluatko kysyä minulta jotain?

Vierailija
18.08.2024 |

Olen jalka kipsissä ja tässä sohvalla istuessani olen löytänyt internetin ihmeellisestä maailmasta vauva-foorumin. Täällä on tällaisia kysy jotain -aloituksia, niin kokeilen, haluaisiko joku kysyä multa jotain.

Olen nainen, syntynyt 70-luvulla, en kerro tarkkaa ikää. Muuten mielestäni aika tavallinen (ainakin omassa sosiaalisessa kuplassani), mutta ajattelin, että tuo ylimpään tulodesiiliin kuuluminen ehkä erottaa minut keskivertopalstalaisesta.

M

Kommentit (178)

Vierailija
161/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 400€/kk asumiseen on paljon perheellisellekin. No jotkut haluavat maksaa asumisestaan ilmaa, jotta saavat haluamansa postinumeron. Itse priorisoin hinta-laatusuhteen.

Ihan normaalimenot minusta jos haluaa asua sekä hyvällä sijainnilla että modernissa asunnossa.

Esimerkiksi Helsingissä hinta-laatusuhde tuossa ei ole mitenkään kohdallaan. Perheasunnon saa reilusti alle 300 000€:lla ja silti ollaan vielä AB-vyöhykkeellä eli lähinnä B:llä. Ei tarvitse maksaa asumisesta kuin 50%:a tuosta. Mutta todellakin nämä ovat valintajuttuja. Mielestäni on typeryyttä samalla olla luopumatta mistään ja valittaa sitä, ettei rahat riitä. Jos ei oikeasti ole rikas, ei voi elää kuin rikas, pitää tehdä valintoja. 

Helsinki on nyt iso paikka, vähän eri asia asua B-vyöhykkeen laidalla 50-luvun kerrostalossa kuin ihan ydinkeskustassa uudessa asunnossa. Varmaa tuo rahan puute oli trollaus, ei nyt tosissaan kukaan 8300 e/kk palkkatuloilla ja 4200 e/kk pääomatuloilla joudu tinkimään tällaisesta ellei sitten törsää johonkin luksusjuttuihin.

Vierailija
162/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro alasi

IT-alalla olen. En yksilöi sen tarkemmin, kun naisia on näissä hommissa sen verran vähän, enkä nyt halua, että kukaan tunnistaa.

ap

Opiskelen itsekin IT-alaa ja kyllä nuorissa opiskelijoissa on nykyisin naisia ihan eri tavalla kuin 90-luvulla. Oma tytärkin on IT-alalla. En muista tarkalleen mikä se naisten määrä opiskelijoissa nykyisin on, mutta luokkaa 20% kuitenkin. 90-luvulla se näytti olevan 1% luokkaa.

Minusta on hienoa, että naisten määrä alalla on lisääntynyt. Ja tietenkin oman lapsen puolesta olen iloinen, että innostui koodauksesta. IT-alalla on todella monipuolisia tehtäviä ja hyville tekijöille maksetaan asiallista palkkaa. 

Itsekin IT-alalla ja en oikein ymmärrä, miten vähän hakij

No henk koht kun koodausta ja muita it juttuja useampaan kertaan yrittelin, niin äkkiä loppui äly. Ei se riitä että koulutus on ilmainen ja helppopääsyinen, jos ei tajua opetuksesta mitään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ainakaan oma ylimpään tulodesiiliin kuuluminen pahemmin taida näkyä, kun on nuo kaksi lasta elätettävänä ja ex-mies sellainen elämäntapataiteilija. Asumme Helsingissä omistusasunnossa lähiössä Kehä l:n sisällä, autoa ei ole.

Vierailija
164/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Menee sillä pienituloisellakin helposti asumiseen puolet tai yli puolet tuloista, kämppä vaan on huono ja huonolla alueella.

Jos on kykyjä, niin Suomessahan rikastuminen vasta helppoa on. Kun on saanut ilmaisen korkeakoulutuksen siellä it-alalla, niin siellähän on kyvykköillä hyvät mahdollisuudet perustaa uusi Supercell. Kaikilla kyvyt ja äly ei vain riitä, eikä siellä ulkomailla tule niitä kykyjä mistään sen enempää. Elintaso olisi keskiverto it nörtille ulkomaillakin sama, kun iso osa palkasta menisi asioihin, mitkä täällä hoitaa julkinen. 

Ei ole elintaso sama ulkomailla. Suomessa jyrkkä progressiivinen verotus ja selvästi alhaisemmat palkat pitävät huolen, että merkittävä ero elintasossa. Hoitajat pitävät tästä paljon meteliä, mutta todellisuudessa ero on paljon suurempi yksityisellä alalla, erityisesti IT-alalla.

Vierailija
165/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 400€/kk asumiseen on paljon perheellisellekin. No jotkut haluavat maksaa asumisestaan ilmaa, jotta saavat haluamansa postinumeron. Itse priorisoin hinta-laatusuhteen.

Ihan normaalimenot minusta jos haluaa asua sekä hyvällä sijainnilla että modernissa asunnossa.

No sitten turha valittaa kuluista. Ei yksi ihminen tarvitse kolmiota. 

No en tiedä, miksi pitäisi tosiaan valittaa kuluista noilla tuloilla, mutta tuloihin nähden ihan hyväksyttävät asumismenot.

En itsekään haluaisi asua yksin missään itsariyksiössä jos on varaa asua paremmin, vaikka välillä tuntuu, että niin kuuluu yksinasuvien tehdä sosiaalisesti paineesta.

&nbsp

En valitakaan, että joudun arjessani olemaan kohtalaisen säästäväinen. Halusin vain valaista sitä, että vaikka tulojen puolesta kuuluisi 2 % persentiiliin, niin jos tekee tällaiset valinnat kuten minä (kantakaupunkolmio, osakesäästäminen), niin voi joutua laskemaan euroja arjessa.

Vierailija
166/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi Helsingissä hinta-laatusuhde tuossa ei ole mitenkään kohdallaan. Perheasunnon saa reilusti alle 300 000€:lla ja silti ollaan vielä AB-vyöhykkeellä eli lähinnä B:llä. Ei tarvitse maksaa asumisesta kuin 50%:a tuosta. Mutta todellakin nämä ovat valintajuttuja. Mielestäni on typeryyttä samalla olla luopumatta mistään ja valittaa sitä, ettei rahat riitä. Jos ei oikeasti ole rikas, ei voi elää kuin rikas, pit

Ehkä en sanonut tarpeeksi selvästi, muutan säästän osakkeista saatavat tulot pääomaksi, jotta korkoa korolle ilmiö alkaisi toimia (on jo toiminut). Hoidan siis menoni ainoastaan palkkatuloillani. Siksi eurojen lasku arjessa. Ja en halua trollata, turhaa ajanhukkaa sellainen.

Vierailija
167/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monilla suomalaisilla on kakkosasunto (mökki tms) ja matkustelevat. Suomessa on eniten kakkosasuntoja per capita Euroopassa. Tämä on sellainen elintaso, mistä keskiluokkaiset keskieurooppalaiset voivat vain uneksia. Suomalaiset unohtavat tämän, kun valittavat Suomesta.

Vierailija
168/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi Helsingissä hinta-laatusuhde tuossa ei ole mitenkään kohdallaan. Perheasunnon saa reilusti alle 300 000€:lla ja silti ollaan vielä AB-vyöhykkeellä eli lähinnä B:llä. Ei tarvitse maksaa asumisesta kuin 50%:a tuosta. Mutta todellakin nämä ovat valintajuttuja. Mielestäni on typeryyttä samalla olla luopumatta mistään ja valittaa sitä, ettei rahat riitä. Jos ei oikeasti ole rikas, ei voi elää kuin rikas, pit

Ei kukaan halua asua Helsingin ydinkeskustassa jossain uudessa homelaatikossa, vaan yli sata vuotta vanhassa massiivisessa tiilitalossa. 

Vierailija
169/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan halua asua Helsingin ydinkeskustassa jossain uudessa homelaatikossa, vaan yli sata vuotta vanhassa massiivisessa tiilitalossa. 

Tietäisitpä, ehkä tiedätkin, minkälaisia yllätyksiä ne hienot Jugend-talot pitävät sisällään. Ei niistä ääneen puhuta kun alentaisi asuntojen arvoa ja myyntihintaa. Ei sata vuotta sitten tiedetty paremmin kuin nykyään, miten rakentaa kerrostaloja. Ne ovat kirjaimellisesti eläviä museoita, jotkut historiaintoilijat ja muut tietämättömät niissä haluaa elää. Muut elävät kun on pakko jos haluaa asua hyvällä sijainnilla.

Oikeasti rikkaat asuvat rikkaiden omakotitaloalueella ja vuokraavat omistamaansa sijoitusasuntoa siellä.

Vierailija
170/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En valitakaan, että joudun arjessani olemaan kohtalaisen säästäväinen. Halusin vain valaista sitä, että vaikka tulojen puolesta kuuluisi 2 % persentiiliin, niin jos tekee tällaiset valinnat kuten minä (kantakaupunkolmio, osakesäästäminen), niin voi joutua laskemaan euroja arjessa."

Niin, valinnoilla on aina seurauksensa.

Vierailija
171/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Helsinki on nyt iso paikka, vähän eri asia asua B-vyöhykkeen laidalla 50-luvun kerrostalossa kuin ihan ydinkeskustassa uudessa asunnossa. Varmaa tuo rahan puute oli trollaus, ei nyt tosissaan kukaan 8300 e/kk palkkatuloilla ja 4200 e/kk pääomatuloilla joudu tinkimään tällaisesta ellei sitten törsää johonkin luksusjuttuihin."

Kyllä on. B-vyöhykkeellä asut todennäköisesti luonnonläjeisemnin, väljemmin ja ennenkaikkea kohtuu hyvällä hinta-laatusuhteella. Ei ole jatkuvaa ihmisvilinää ympärillä, eikä aamuyöhön auki olevia yökerhoja/ravintoloita alakerrassa tekemässä asuinympäristöstä lähes 24/7 melusaastehelvettiä. Nyt reilusti 10 vuotta asunut pks:lla ja vähitellen kotiutunut, kun ymmärsin, että rauhallisessa taloyhtiössä lähiössä voi täällä elää yhtä rauhallisesti kuin jossain muualla rauhallisessa lähiössä.

Toki ihmiset arvostavat erilaisia asioita, mutta jos välttämättä haluaa asua siellä, missä asuntohinnoissa on moninkertaisesti ilmaa versus muu lähialue, niin pitää olla valmis pitämään mölyt kulujen kohtuuttomuudesta mahassa.

Vierailija
172/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten turha valittaa kuluista. Ei yksi ihminen tarvitse kolmiota. 

No en tiedä, miksi pitäisi tosiaan valittaa kuluista noilla tuloilla, mutta tuloihin nähden ihan hyväksyttävät asumismenot.

En itsekään haluaisi asua yksin missään itsariyksiössä jos on varaa asua paremmin, vaikka välillä tuntuu, että niin kuuluu yksinasu

Joo, kyllä mäkin joudun miljoonan vuosituloilla laskemaan pennejä ja syömään paperia, koska mun 50 ravihevosta vie niin paljon rahaa. Ja mulla on pakko olla 50 ravihevosta. 

Vierailija
173/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joo, kyllä mäkin joudun miljoonan vuosituloilla laskemaan pennejä ja syömään paperia, koska mun 50 ravihevosta vie niin paljon rahaa. Ja mulla on pakko olla 50 ravihevosta. "

Voisin myydä sulle yhden ravurin lisää. Saat halvalla hyvän. Se voi olla kuule elämäni sijoitus, jopa tuleva ravikuninkaallinen. 

Vierailija
174/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Helsinki on nyt iso paikka, vähän eri asia asua B-vyöhykkeen laidalla 50-luvun kerrostalossa kuin ihan ydinkeskustassa uudessa asunnossa. Varmaa tuo rahan puute oli trollaus, ei nyt tosissaan kukaan 8300 e/kk palkkatuloilla ja 4200 e/kk pääomatuloilla joudu tinkimään tällaisesta ellei sitten törsää johonkin luksusjuttuihin."

Kyllä on. B-vyöhykkeellä asut todennäköisesti luonnonläjeisemnin, väljemmin ja ennenkaikkea kohtuu hyvällä hinta-laatusuhteella. Ei ole jatkuvaa ihmisvilinää ympärillä, eikä aamuyöhön auki olevia yökerhoja/ravintoloita alakerrassa tekemässä asuinympäristöstä lähes 24/7 melusaastehelvettiä. Nyt reilusti 10 vuotta asunut pks:lla ja vähitellen kotiutunut, kun ymmärsin, että rauhallisessa taloyhtiössä lähiössä voi täällä elää yhtä rauhallisesti kuin jossain muualla rauhallisessa lähiössä.

Toki ihmiset arvostavat erilaisia asioita, mutta jos välttämättä haluaa asua siellä, missä asuntohinnoissa on moninkertaisesti ilmaa versus muu lähialue, niin pitää olla valmis pitämään mölyt kulujen kohtuuttomuudesta mahassa.

Samaa mieltä, itsekin tykkään asua B-vyöhykkeellä, vaikka syntynyt ja asunut koko elämän Helsingissä ja Espoossa. Kyse oli vaan siitä, että jos haluaa ydinkeskustassa asua mukavasti kolmiossa, siitä joutuu väkisin maksamaan paljon.

Vierailija
175/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat, että juuri sen takia että sulla on hyvä palkka sulta joku haluaisi jotain kysyä? Sehän on ihmisessä niitä tylsimpiä asioita. On käynyt munkki ja päässyt hyvään työpaikkaan. Keksi jotain muuta.

En oikeastaan olettanut, että kukaan haluaa kysyä, mutta pakko oli kokeilla, kun täällä oli tällaisia kysy-aloituksia. :D 

En sanoisi, että mulla on käynyt hyvä munkki. Mun alaa pääsee opiskelelmaan kaikki, jotka haluaa, ja sitten kun vaan valitsee järkeviä kursseja ja painaa ne opinnot loppuun asti, ja tekee työnsä kunnolla, niin saa hyvää palkkaa. Enkä mäkään vielä 30-vuotiaana kuulunut ylimpään tulodesiiliin, mutta palkka kehittyy, kun vaihtaa työpaikkaa riittävän monta kertaa.

ap

Oletko kunnan tai valtion suojatöissä, eli kaikki tulee yhteiskunnan verovaroista sinun elättämiseen? Itse olin pörssiyhtiössä töissä ja siellä (IT-ala) ja myös edellinen yritys oli pörssissä. Kenkää tulee helposti jossain IT-alalla, kun kuulemma "ei  kannata vanhaa ihmistä enää sisäisesti kouluttaa", esim. 1 v tai 1,5v putkea. Tällainen henkilö ei ehdi enää tienata työnantajalleen koulutuksen hintaa, jos eläkeikä on vaikka noin 5 vuoden päässä. Siksi YT-neuvottelut ovat joka vuotiset, kun lähinnä ikääntyneitä potkitaan pois. 

Vierailija
176/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot 250 000 euroa vuodessa ja miehellä samaa suuruusluokkaa. 

Inhoan ihmisten laiskuutta!

Vierailija
177/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kunnan tai valtion suojatöissä, eli kaikki tulee yhteiskunnan verovaroista sinun elättämiseen? Itse olin pörssiyhtiössä töissä ja siellä (IT-ala) ja myös edellinen yritys oli pörssissä. Kenkää tulee helposti jossain IT-alalla, kun kuulemma "ei  kannata vanhaa ihmistä enää sisäisesti kouluttaa", esim. 1 v tai 1,5v putkea. Tällainen henkilö ei ehdi enää tienata työnantajalleen koulutuksen hintaa, jos eläkeikä on vaikka noin 5 vuoden päässä. Siksi YT-neuvottelut ovat joka vuotiset, kun lähinnä ikääntyneitä potkitaan pois. 

Kaikki pörssiyhtiöt, joissa IT-kehitystä, eivät harrasta tällaista, vain muutamat kuuluisat ja valitut. Omassa yrityksessä juhlistetaan toimitusjohtajan toimesta aina niitä, jotka ovat olleet tasavuosia yrityksessä töissä (20v, 30v, 40v) ja muutosneuvotteluita on noin kerran 10 vuodessa, silloinkin hyvin rajattuja sellaisia ja hyvällä syyllä.

Tämä ei poista sitä faktaa, että osaamisesta on pidettävä omatoimisesti yllä ja pysyttävä kärryillä. Työnantajan koulutukset eivät riitä siihen.

Vierailija
178/178 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko nettotulo ja montako henkeä elätät sillä?

Nettotulot on vähän vajaa 4000€ ja elätän itseni ja kaksi lasta vuoroviikoin, eli puoliksi eksän kanssa.

Joo, tiukkaa tekee noilla tuloilla eläminen pk-seudulla, jos on asuntolainaa ja lapsia. Ylemmän tulodesiilin "rikkaus" on suorastaan huvittavaa. Mieheni ansaitsee rutkasti enemmän, mutta olo ei tullut lainkaan kroisokselta. Alle 30v. tytärkin ansaitsee sinua enemmän ja kitkuttelee asuntolainan kanssa.

Asutko sinä pk-seudulla? Koetko olevasi varakas?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi