Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulun ylimpään tulodesiiliin. Haluatko kysyä minulta jotain?

Vierailija
18.08.2024 |

Olen jalka kipsissä ja tässä sohvalla istuessani olen löytänyt internetin ihmeellisestä maailmasta vauva-foorumin. Täällä on tällaisia kysy jotain -aloituksia, niin kokeilen, haluaisiko joku kysyä multa jotain.

Olen nainen, syntynyt 70-luvulla, en kerro tarkkaa ikää. Muuten mielestäni aika tavallinen (ainakin omassa sosiaalisessa kuplassani), mutta ajattelin, että tuo ylimpään tulodesiiliin kuuluminen ehkä erottaa minut keskivertopalstalaisesta.

M

Kommentit (178)

Vierailija
121/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 12-15000 €/kk bruttoansiot ja koen olevani ihan pelkkää keskiluokan massaa. Toki tällä pärjää ja säästöönkin jää, mutta itse en pärjäisi 4000€ nettoansiolla. Jännä tosiaan ajatella sitä ylimmän desiilin tilannetta. Ja oikeasti enemmän mietin sitä 90% osaa kansasta, jotka tienaa alle 4000€ netto.

Asuntolainan ja muiden menojen jälkeen helposti saa kulumaan rahaa 4000 euron edestä kuukaudessa, saman olen huomannut. Edes kuuluminen ylimpään 5% ei takaa, että rahaa olisi mielin määrin Suomessa, kiitos verotuksen.

Omat bruttovuosituloni ovat 150 000 e. Saan osakkeista 50 000 ja palkka minulla on 100 000 e/v bruttona. Jos unohdetaan osakeinvestointini, niin elämäni on aika lailla kädestä suuhun elämistä, kun asun kantakaupungissa kolmiossa yksin, ja pelkkiin asumismenoihin menee 2400 e / kk, minkä lisäksi maksan lainaa autostani. Toki voisin säästää vähemmän osakkeisiin, mutta nyt kun pyrin palkkatulojeni avulla pitämään kantakaupungin asuntoni, niin en voi hirveästi esim. matkustaa. Oma valinta, joo.

Vierailija
122/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoitatko osakkeisiin tms ja tuleeko sinulle lisätuloa niistä?

Säästän indeksirahastoihin, mutta en ole kovin innokas raha-asioiden seuraaja, niin en ole osakkeisiin alkanut sijoittaa. Joku fiksumpi varmaan näkisi tämän suhteen enemmän vaivaa, mutta olen itse mielummin keskittynyt muihin asioihin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkä kuulu.

Vierailija
124/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko puhua muusta kuin rahasta?

Vierailija
125/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tuossa ylimmän desiilin laskennassa mukana kaikki osa-aikaiset ja tukityöllistetyt, kenties jopa työttömät vääristämässä? Jollain 6000 e/kk palkalla pääsee siihen, aivan normaali asiantuntijapalkka yksityisellä.

No on se toki silti äärettömän paljon enemmän rahaa kuin pienituloisella. Ei kai kenenkään tarvitse lähtökohtaisesti mitään miljoonia tienata tai jos tahtoo niin opiskelee lääkäriksi ja vetää yksityisellä 20 tonnin kuukausipalkkaa. Tai perustaa uuden Supercellin.

Vierailija
126/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsia ei oteta huomioon, niin mistä saat suurinta tyydytystä elämässä / tai mihin tähtäät elämälläsi?

Lapsien jälkeen onkin vaikea... Se on joko harrastuksista tai työstä, mutta kummasta enemmän, niin vaikea on arvottaa. Ovat niin erilaisia asioita.

Tähtään elämässä siihen, että teen hyvin sen, mihin ryhdyn. Avioliiton kariutuminen oli suuri suru.

ap

Vierailija
127/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 12-15000 €/kk bruttoansiot ja koen olevani ihan pelkkää keskiluokan massaa. Toki tällä pärjää ja säästöönkin jää, mutta itse en pärjäisi 4000€ nettoansiolla. Jännä tosiaan ajatella sitä ylimmän desiilin tilannetta. Ja oikeasti enemmän mietin sitä 90% osaa kansasta, jotka tienaa alle 4000€ netto.

Asuntolainan ja muiden menojen jälkeen helposti saa kulumaan rahaa 4000 euron edestä kuukaudessa, saman olen huomannut. Edes kuuluminen ylimpään 5% ei takaa, että rahaa olisi mielin määrin Suomessa, kiitos verotuksen.

Omat bruttovuosituloni ovat 150 000 e. Saan osakkeista 50 000 ja palkka minulla on 100 000 e/v bruttona. Jos unohdetaan osakeinvestointini, niin elämäni on aika lailla kädestä suuhun elämistä, kun asun kantakaupungissa kolmiossa yksin, ja pelkkiin asumismenoihin menee 2400 e / k

Samat neuvot kuin pienempituloisillekin: muuta halvempaan asuntoon (kaikkien ei tarvitse asua Hesan keskustassa, hienoja kämppiä, joihin siivoojilla ei olisi varaa, on muuallakin! Tämä ehdoton ykkönen sinulla), tee ruokaa kotona äläkä osta joka päivä kahvilasta lattea, käy halvemmissa harrastuksissa, tee toista työtä esim viikonloppuisin. Älä matkustele ulkomailla enemmän kuin kerran vuoteen Kanarialla. 

Vierailija
128/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko työ rankkaa?

No joskus. Mutta en usko olevani mitenkään huonossa asemassa työelämässä.

Esimerkiksi lääkärinä/sairaanhoitajana/sosiaalialalla en vaan pystyisi työskentelemään mitenkään. Olisi mulle liian raskasta katsoa muiden ihmisten kärsimyksiä. En pystyisi. Ja oman työn murheiden vertaaminen noihin aloihin tuntuu ihan naurettavalta. Eli varmaan pitäisi vastata, että ei mun työ ole rankkaa.

ap

Vierailija
129/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko puhua muusta kuin rahasta?

Osaan. Yleensä en juuri puhu rahasta. Se on aika tylsä aihe.

ap

Vierailija
130/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat bruttovuosituloni ovat 150 000 e. Saan osakkeista 50 000 ja palkka minulla on 100 000 e/v bruttona. Jos unohdetaan osakeinvestointini, niin elämäni on aika lailla kädestä suuhun elämistä, kun asun kantakaupungissa kolmiossa yksin, ja pelkkiin asumismenoihin menee 2400 e / k

Samanlaiset palkkatulot, mutta olisi kiva saada tuollaiset pääomatulot. Vaatii aikamoista pääomaa tuohon pääsemiseksi tosin, 500 000 euroa vähintään 10% tuotolla. Omat rahani sidottu asunnon seiniin, oma valinta sekin.

Vierailija
131/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En

Vierailija
132/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 400€/kk asumiseen on paljon perheellisellekin. No jotkut haluavat maksaa asumisestaan ilmaa, jotta saavat haluamansa postinumeron. Itse priorisoin hinta-laatusuhteen.

Vierailija
133/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylimpään desiiliin pääsee Suomessa jollakin 5,5k bruttotuloilla. Sen verran naurettavat palkat täällä on.

Joo. Keskituloinen selviää rimaa hipoen arjen menoista, kun tarkkaan suunnittelee ruokaostoksensa. Mitään ylimääräistä ei jää. Jos on lapsia, mutta ei puolisoa, niin voi jopa tarvita yhteiskunnan tukia vaikka näennäisesti olisi ihan keskiverto palkka. Suomessa ei ole rikkaita. Rikkaimmatkin on maailman mittapuun mukaan vain melko varakkaita. Valtaosa on köyhiä, tai rutiköyhiä.

Vierailija
134/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat neuvot kuin pienempituloisillekin: muuta halvempaan asuntoon (kaikkien ei tarvitse asua Hesan keskustassa, hienoja kämppiä, joihin siivoojilla ei olisi varaa, on muuallakin! Tämä ehdoton ykkönen sinulla), tee ruokaa kotona äläkä osta joka päivä kahvilasta lattea, käy halvemmissa harrastuksissa, tee toista työtä esim viikonloppuisin. Älä matkustele ulkomailla enemmän kuin kerran vuoteen Kanarialla. 

Sehän on kivaa kun tuollaisilla tuloilla voi viittaa kintaat tällaisille neuvoille ja ei tarvitse laskea senttejä kaupassa tai rajoittaa matkustamista.

Vierailija
135/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden vastausten perusteella väitän, että ap on joko pienituloinen tai työtön. Ei ole oikeasta mikään hyvätuloinen

Miksi ihmeessä? Minusta ap:n vastaukset ovat ihan asiallisia ja kertoo siitä, että Suomessa ylimmän tulodesiilin ihmiset ovat aika tavallisia. Ei välttämättä huono asia.

Tässä vois olla hyvä päätös tälle ketjulle!

Jep, koen olevani ihan tavallinen ihminen, en mitenkään erityinen monessakaan suhteessa. Suomessa se, että kuulut ylimpään tulodesiiliin, ei todellakaan ole mitään erikoisen kummallista. Moni mun opiskelukavereista on samanlaisissa duuneissa kuin mä, ja kaikki me eletään melko tavanomaista elämää. Toki asutaan kivalla alueella (kuten tässä ketjussa jo sanottiin), moni omakotitaloissa, mutta ei kaikki, ja käydään Prismassa ostoksilla (tai tilataan kotiinkuljetuksella) ja kuskataan lapsia harrastuksiin ja näitä ihan samoja juttuja kuin moni muukin. Suomi on pienten tuloerojen maa.

ap

Vierailija
136/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylimpään desiiliin pääsee Suomessa jollakin 5,5k bruttotuloilla. Sen verran naurettavat palkat täällä on.

Joo. Keskituloinen selviää rimaa hipoen arjen menoista, kun tarkkaan suunnittelee ruokaostoksensa. Mitään ylimääräistä ei jää. Jos on lapsia, mutta ei puolisoa, niin voi jopa tarvita yhteiskunnan tukia vaikka näennäisesti olisi ihan keskiverto palkka. Suomessa ei ole rikkaita. Rikkaimmatkin on maailman mittapuun mukaan vain melko varakkaita. Valtaosa on köyhiä, tai rutiköyhiä.

Maailmassa ylipäänsä on erittäin vähän rikkaita. Miksipä niitä Suomessakaan paljoa olisi. Suurin osa maapallon väestä on köyhiä. Jos ei Suomessa pysty rikastumaan (vrt joku savimajan afrikkalainen) niin silloin ei kyvyt vaan siihen riitä. 

Vierailija
137/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älytön keskustelu. Joku lesoilee jollain 4000 tuloilla, oujee.

No onko se lesoilua, jos sanon, että palkka on musta naurettava, mutta kyllä siitä jää säästöön, kun en elä erityisen leveästi? Ihan miten tykkäät. Jos ostaisin omakotitalon ja hienon auton, niin ei mulla sitten jäis ylimääräistä. En vaan halua ostaa kumpaakaan. Aika tavallista elämää elän ja niin elää moni muukin samanlaisilla tuloilla.

ap

* kaikki muutkin.

Kerro nuo tulot kymmenellä, niin elämä muuttuu edes jossain määrin olennaisesti.

Vierailija
138/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden vastausten perusteella väitän, että ap on joko pienituloinen tai työtön. Ei ole oikeasta mikään hyvätuloinen

Miksi ihmeessä? Minusta ap:n vastaukset ovat ihan asiallisia ja kertoo siitä, että Suomessa ylimmän tulodesiilin ihmiset ovat aika tavallisia. Ei välttämättä huono asia.

Jep, koen olevani ihan tavallinen ihminen, en mitenkään erityinen monessakaan suhteessa. Suomessa se, että kuulut ylimpään tulodesiiliin, ei todellakaan ole mitään erikoisen kummallista. Moni mun opiskelukavereista on samanlaisissa duuneissa kuin mä, ja kaikki me eletään melko tavanomaista elämää. Toki asutaan kivalla alueella (kuten tässä ketjussa jo sanottiin), moni omakotitaloissa, mutta ei kaikki, ja käydään Prismassa ostoksilla (tai tilataan kotiinkulj

No pienituloinen asuu huonolla alueella vuokratalossa eikä ole rahaa hyvään ruokaan, autoon, lapsiin, asuntolainaan eikä maksettuihin harrastuksiin.

Kyllä täällä on ihan riittävän suuret tuloerot, sitä et vaan varakkuuden kuplastasi tajua. 

Vierailija
139/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, koen olevani ihan tavallinen ihminen, en mitenkään erityinen monessakaan suhteessa. Suomessa se, että kuulut ylimpään tulodesiiliin, ei todellakaan ole mitään erikoisen kummallista. Moni mun opiskelukavereista on samanlaisissa duuneissa kuin mä, ja kaikki me eletään melko tavanomaista elämää. Toki asutaan kivalla alueella (kuten tässä ketjussa jo sanottiin), moni omakotitaloissa, mutta ei kaikki, ja käydään Prismassa ostoksilla (tai tilataan kotiinkulj

Tuttu työtön pariskunta elää tuollaista elämää. Rintamamiestalo ei vain ole pk-seudulla.

Pitää olla aika sekaisin, jos kuvittelee että ylempi keskiluokka eroaa yhtään mitenkään muista.

Vierailija
140/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat bruttovuosituloni ovat 150 000 e. Saan osakkeista 50 000 ja palkka minulla on 100 000 e/v bruttona. Jos unohdetaan osakeinvestointini, niin elämäni on aika lailla kädestä suuhun elämistä, kun asun kantakaupungissa kolmioss

Ensimmäiseksi, jättää sen hienon auton hankkimatta, kesämökin ja purjeveneen jos semmoisen omistaa. Halvemmallakin autolla toki pääsee. Sitten jos muuttaa johonkin halvempaan asuntoon, silläkin säästää.

Säästäminen on helppoa, itsestä se on kiinni. Hyvä vain, että on ahkeria veronmaksajia isoilla salkuilla ja tuloilla, näitä tarvitaan. Vauvalla näitä löytyy kaikilta, on kaikki lääkäreitä ja juristeja. Itse ajattelin kyllä uuden viikon aloittaa lääkärillä, tänään olen hyvin tienaava lentäjä ja lennän Saudeissa konetta, kuukausipalkka 82 000 paikallsita valuuttaa(RIAL) eli n.20tuhatta euroa/kk ja verotus ei ole paljoa mitään. Edut tähän vielä päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä