Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulun ylimpään tulodesiiliin. Haluatko kysyä minulta jotain?

Vierailija
18.08.2024 |

Olen jalka kipsissä ja tässä sohvalla istuessani olen löytänyt internetin ihmeellisestä maailmasta vauva-foorumin. Täällä on tällaisia kysy jotain -aloituksia, niin kokeilen, haluaisiko joku kysyä multa jotain.

Olen nainen, syntynyt 70-luvulla, en kerro tarkkaa ikää. Muuten mielestäni aika tavallinen (ainakin omassa sosiaalisessa kuplassani), mutta ajattelin, että tuo ylimpään tulodesiiliin kuuluminen ehkä erottaa minut keskivertopalstalaisesta.

M

Kommentit (178)

Vierailija
101/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustatko?

Vierailija
102/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä omasta mielestäsi erottaa sinut esim. 50 % tulopersentiilin kohdalla olevista?

No varmaan lähinnä ne tulot. Oon aika tavallinen ihminen, en mielestäni mitenkään erikoislaatuinen monessakaan suhteessa. Ehkä keskivertoa nörtimpi. Ehkä se on se syy, miksi kuulun ylimpään tulodesiiliin?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet siitä, että Sanna Marin laittoi menemään 3 mrd EU:n elvytyspakettiin, jota maksamme vielä tulevaisuudessa ja että hän tekstaili lomaltaan Uniper-neuvotteluissa. Sittemmin Saksa on tehnyt runsaasti Uniperilla voittoa, ja Suomi on menettänyt vähintään 7 mrd valtionkassasta. 

No olen iloinen, että hän ei enää ole pääministerinä, mutta nykyään en ole enää jaksanut seurata hänen edesottamuksiaan.

ap

Vierailija
104/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimpään tulodesiiliin pääseminen ei ole niin vaikeaa kuin voisi kuvitella. Itse pääsin pari vuotta yliopistosta valmistumisen jälkeen. Verotus pitää huolen, että elämäsi ei eroa yhtään muista, jotka kuuluvat keskiluokkaan eli ei ole kysyttävää.

Ylimpään pariin prosenttiin pääseminen vaatii jo hyviä tuloja ja urakehitystä.

Vierailija
105/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älytön keskustelu. Joku lesoilee jollain 4000 tuloilla, oujee.

No onko se lesoilua, jos sanon, että palkka on musta naurettava, mutta kyllä siitä jää säästöön, kun en elä erityisen leveästi? Ihan miten tykkäät. Jos ostaisin omakotitalon ja hienon auton, niin ei mulla sitten jäis ylimääräistä. En vaan halua ostaa kumpaakaan. Aika tavallista elämää elän ja niin elää moni muukin samanlaisilla tuloilla.

ap

Et asu omakotitalossa? Rivitalossa sentään tai ainakin kivalla alueella? 

Asuttiin miehen kanssa omakotitalossa, mutta erotessa halusin taloyhtiöön, kun en ole mikään innokas puutarhan laittaja. Nyt rivarissa ja välillä tuntuu, että tämäkin piha on liikaa mulle. Kivalla alueella joo.

ap

Vierailija
106/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olet siitä, että esim. USA:ssa sinulle jäisi käteen paljon enemmän, jos olisit ylimmässä tulodesiilissä? Miksi haluat asua juuri Suomessa?

Vierailija
107/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden vastausten perusteella väitän, että ap on joko pienituloinen tai työtön. Ei ole oikeasta mikään hyvätuloinen

Vierailija
108/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko vielä sanoa, mikä on tuon ylimmän tulodesiilin raja ja paljonko omat vuositulosi ovat?

En ole nyt ihan täsmällisen varma rajasta, niin en sano siitä mitään, mutta omat vuositulot on vähän päälle 75 000€ ja sen tiedän, että sillä pääsee ylimpään desiiliin, mikä on ihan käsittämätöntä. 

ap

Vierailija
109/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marja-aroniasta tulee hyvää mehua, mutta se vaatii seurakseen jotain makeampaa esim. omenaa. Marja-aronia sopii myös hilloksi, kunhan laittaa sekaan tarpeeksi sokeria ja runsaasti omenaa ja vaikka kesäkurpitsaa.

Vierailija
110/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 12-15000 €/kk bruttoansiot ja koen olevani ihan pelkkää keskiluokan massaa. Toki tällä pärjää ja säästöönkin jää, mutta itse en pärjäisi 4000€ nettoansiolla. Jännä tosiaan ajatella sitä ylimmän desiilin tilannetta. Ja oikeasti enemmän mietin sitä 90% osaa kansasta, jotka tienaa alle 4000€ netto.

Asuntolainan ja muiden menojen jälkeen helposti saa kulumaan rahaa 4000 euron edestä kuukaudessa, saman olen huomannut. Edes kuuluminen ylimpään 5% ei takaa, että rahaa olisi mielin määrin Suomessa, kiitos verotuksen.

Vierailija
111/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden vastausten perusteella väitän, että ap on joko pienituloinen tai työtön. Ei ole oikeasta mikään hyvätuloinen

Miksi ihmeessä? Minusta ap:n vastaukset ovat ihan asiallisia ja kertoo siitä, että Suomessa ylimmän tulodesiilin ihmiset ovat aika tavallisia. Ei välttämättä huono asia.

Vierailija
112/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 12-15000 €/kk bruttoansiot ja koen olevani ihan pelkkää keskiluokan massaa. Toki tällä pärjää ja säästöönkin jää, mutta itse en pärjäisi 4000€ nettoansiolla. Jännä tosiaan ajatella sitä ylimmän desiilin tilannetta. Ja oikeasti enemmän mietin sitä 90% osaa kansasta, jotka tienaa alle 4000€ netto.

Pienituloisissa on paljon onnellisia ja tyytyväisiä ihmisiä. 

Ihan varmasti! Ja kaikki suurituloiset ei ole onnellisia eikä tyytyväisiä.

ap

Vierailija
113/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustatko?

Toisinaan.

ap

Vierailija
114/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitatko osakkeisiin tms ja tuleeko sinulle lisätuloa niistä?

Vierailija
115/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsia ei oteta huomioon, niin mistä saat suurinta tyydytystä elämässä / tai mihin tähtäät elämälläsi?

Vierailija
116/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylimpään tulodesiiliin pääseminen ei ole niin vaikeaa kuin voisi kuvitella. Itse pääsin pari vuotta yliopistosta valmistumisen jälkeen. Verotus pitää huolen, että elämäsi ei eroa yhtään muista, jotka kuuluvat keskiluokkaan eli ei ole kysyttävää.

Ylimpään pariin prosenttiin pääseminen vaatii jo hyviä tuloja ja urakehitystä.

Näinhän se on.

Itse en vielä pari vuotta valmistumisen jälkeen kuulunut ylimpään desiiliin. Kesti kauemman mulla nostaa tuloja.

ap

Vierailija
117/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuossa ylimmän desiilin laskennassa mukana kaikki osa-aikaiset ja tukityöllistetyt, kenties jopa työttömät vääristämässä? Jollain 6000 e/kk palkalla pääsee siihen, aivan normaali asiantuntijapalkka yksityisellä.

Vierailija
118/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työ rankkaa?

Vierailija
119/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet siitä, että esim. USA:ssa sinulle jäisi käteen paljon enemmän, jos olisit ylimmässä tulodesiilissä? Miksi haluat asua juuri Suomessa?

Oon sitä mieltä, että jos olisin ollut fiksumpi, niin olisin nuorempana lähtenyt johonkin ulkomaille (jossa on kivampi ilmasto kuin Suomessa). Sitten, kun lapsilla oli jo omat kuviot täällä, niin miehen kanssa vaan todettiin, että ei niitä enää revitä irti.

ap

Vierailija
120/178 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väittää voi mitä vaan. :D Ja se on mielipidekysymys, onko ylimpään tulodesiiliin kuuluva hyvätuloinen.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi