Runsas hikoilu
En usko, että johtuu mistään sairaudesta, koska kilppariarvotkin ja veriarvot ovat normaalit. Ylipainoa ei ole, eikä käytössä mitään lääkitystä. Syömisetkin ovat terveellisiä. Työmatkapyöräilessä kainalot märät kun pääsee töihin. Syke ei edes ole korkea, enkä yritä hirveää kyytiä mennä muutenkaan. Kiusallisinta on kuitenkin sellaiset tilanteet kun käy vaikka retkeilemässä. Itsellä on lippalakki ihan märkä ja kainalot hiessa. Toiset sitten eivät hikoile juuri yhtään.
Joudun käymään kolmesti päivässä suihkussa.
Kommentit (65)
Kyllä esivaihdevuodet alkaa yleensä jo noin 38 veenä, näkyy esim parilla päivällä lyhentyneenä kiertona.
Noita esivaihdevuosia se lääkärikin minulle jankkasi ja laittoi testeihinkin. Paljastui, että oireiden takana olikin anemia. Eli sekä sinulle että lääkäreille tiedoksi: älkää määritelkö kenellekään diagnooseja ennen kuin on tutkittu, mistä on kyse. Älkääkä varsinkaan kyseenalaistako ihmisen omia kokemuksia. Minäkin kerroin, että teini-ikän kokemusten takia luulen ongelman olevan muualla, mutta ei uskottu.
Vierailija kirjoitti:
Kyse saattaa olla ihan liikahikoilusta. Vaiva, joka ei helpota ilman lääkitystä. Apteekista voi ostaa esim absolut torr- liuosta, joka auttaa. Sitä laitetaan puhtaalle iholle edellisenä iltana. Toimii.
Absolut torr on kyllä melkoinen aina. Ostin sitä, kun nolotti olla kainalot märkinä. Oli jännä tunne, kun hiki virtasi pitkin kehoa, mutta kainalot olivat ihan kuivat.
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetin vuosia sitten dödön käytön, ku oli ihan yhtä tehokasta kuin olis vettä sivellyt kainaloihin +saa vaan alumiinia yms muita myrkkyjä kehoon. Onneksi tuore hiki ei haise, mut eihän se nyt kiva tunne ole kainalot märkinä olla. Oon vaan lopen kyllästynyt etsimään ratkaisua tuohon.
Deodorantti onkin ihan turha tuote. Antiperspiranttia sen olla pitää.
Mulla hikoilun aiheutti diabetes. Verensokereiden heittely. Kun sain toimivan lääkityksen, niin hikoilu loppui siihen.
Olen kärsinyt liikahikoilusta yli 20 vuotta. Oireiden syytä on tutkittu perinpohjaisesti, eikä mitään syytä ole löydetty. Lääkärit ovat nostaneet kädet pystyy vaikka oireet pahenevat vuosi vuodelta ja käytännössä estävät normaalin elämän, ja vievät psyykkisen jaksamisen äärirajoille. Ongelma liikahikoilussa on, että sitä ei hoideta sairautena vaan sen ajatellaan aina liittyvän johonkin muuhun sairauteen. Ja sitten kun mitään sairautta tai vikaa ei löydy niin lääkärit kehottavat potilasta vain elämään asian kanssa, koska miksipä ei - hikoiluhan on normaalia, eikä siitä suurta haittaa ole.
Tämä on kammottava vastaus potilaalle, joka pohtii itsemurhaa liikahikoilun takia lähes päivittäin.
Väärät tekstiilit, väärä ruokavalio, liian vähäinen liikunta, liian iso rasvaprosentti - siinä ne yleisimmät syyt
Vierailija kirjoitti:
Väärät tekstiilit, väärä ruokavalio, liian vähäinen liikunta, liian iso rasvaprosentti - siinä ne yleisimmät syyt
Yksikään näistä ei ole syy liikahikoiluun. Liikahikoilu on sairaus, eikä se parane vaikka vaihtaa vaatteet tai liikkuu enemmän. Tämä on juuri sitä vähättelyä, mitä ammattilaisetkin harrastavat ja siitä pitää päästä eroon.
Ihan hyvä että hikoilee. Elimistö ei toimi normaalisti jos ei hikoile.
Osta Absolut Torr nimistä tuotetta apteekista.
Itse hikoilen paljon. Auttoi kainalohikouluun ja joskus olen jopa laittanut sitä otsaan ja kasvoihinkin (vaikka ei suositella). Kesällä hikoilen myös kasvoista.
Botox-pistokset auttavat. On vähän tyyristä mutta kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vielä normaalia jos hikoilu liittyy liikuntaan.
Omalla kohdalla pelkkä kaupassa käynti johtaa siihen että olen hikimärkä päästä varpaisiin, sellainen nihkeä hiki joka puskee koko kropasta. Epäilen hormoneita, ylipainoa ei ole, ikä 40v.
Nihkeään hikeen auttaa suihku aamuin illoin ja vaatteiden ei pidä olla tekokuitua. Monissa t-paidoissa on puuvillan lisäksi materiaalia, joka hikoiluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä esivaihdevuodet alkaa yleensä jo noin 38 veenä, näkyy esim parilla päivällä lyhentyneenä kiertona.
Noita esivaihdevuosia se lääkärikin minulle jankkasi ja laittoi testeihinkin. Paljastui, että oireiden takana olikin anemia. Eli sekä sinulle että lääkäreille tiedoksi: älkää määritelkö kenellekään diagnooseja ennen kuin on tutkittu, mistä on kyse. Älkääkä varsinkaan kyseenalaistako ihmisen omia kokemuksia. Minäkin kerroin, että teini-ikän kokemusten takia luulen ongelman olevan muualla, mutta ei uskottu.
Ohis oliko anemian takana esivaihdevuodet runsaine vuotoineen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään näistä ei ole syy liikahikoiluun. Liikahikoilu on sairaus, eikä se parane vaikka vaihtaa vaatteet tai liikkuu enemmän. Tämä on juuri sitä vähättelyä, mitä ammattilaisetkin harrastavat ja siitä pitää päästä eroon.
Tyypillinen spessu lumihiutaleen kommentti. Ei nuo ole mitään vähättelyä vaan lääketieteellisiä tosiasioita. Ei kaikkeen tarvita mitään kalliita testejä ja diagnooseja. Järkeäkin saa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
No nyt on ainakin pk-seudulla ollut reilun kuukauden niin hurja ilmankosteus käytännössä 24 / 7 että hikoamista on mahdotonta estää sisälläkään ja vaikka ei edes liikkuisi.
Joo näin on. Ihan tuskaisuuteen asti. Todellakin oppinut tänä kesänä miten ahdistavaa kostea ilma on.
Ei hikoilussa ole mitään vikaa. Yhteiskunta vaan on keksinyt, että se on jotenkin hävettävää.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vielä normaalia jos hikoilu liittyy liikuntaan.
Omalla kohdalla pelkkä kaupassa käynti johtaa siihen että olen hikimärkä päästä varpaisiin, sellainen nihkeä hiki joka puskee koko kropasta. Epäilen hormoneita, ylipainoa ei ole, ikä 40v.
Hikoilu on ihan yksilöllinen piirre siinä missä muutkin. Se on geneettistä. Aivan varmasti joku isovanhemmista tai heidän sisaruksistaan on myös hikoillut herkemmin kuin muut. Onneksi nykyään ovat suihkut ja pyykkikoneet keksitty. Apteekin Absolut Torr toimii vieläkin, vaikka tuotetta on myyty vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Osta Absolut Torr nimistä tuotetta apteekista.
Itse hikoilen paljon. Auttoi kainalohikouluun ja joskus olen jopa laittanut sitä otsaan ja kasvoihinkin (vaikka ei suositella). Kesällä hikoilen myös kasvoista.
Ei se mitään auta. Absolut Torr vain sulkee hikirauhaset tietystä paikasta, hikoilun määrään se ei vaikuta. Laitat sitä kainaloon niin kainalot pysyvät kuivina, mutta hiki tulee kyllä ulos jostain toisesta kohtaa kroppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen spessu lumihiutaleen kommentti. Ei nuo ole mitään vähättelyä vaan lääketieteellisiä tosiasioita. Ei kaikkeen tarvita mitään kalliita testejä ja diagnooseja. Järkeäkin saa käyttää.
Niin tai sitten toiset tietävät asiasta enemmän kuin "maalaisjärkeä" käyttävät joka alan asiantuntijat. Voidaankin saman tien lopettaa testit ja päästää lääkärit muihin hommiin, kun sairaudet ja niiden hoidot voi päätellä kuka tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Ei hikoilussa ole mitään vikaa. Yhteiskunta vaan on keksinyt, että se on jotenkin hävettävää.
Hikoilu on epämiellyttävää, hikoilu aiheuttaa pahaa oloa ja hikoilu voi estää normaalin elämän. Siinä ei paljoa auta, jos päättää, että hikoilu onkin kivaa ja hyväksyttävää.
Itselläni jäi runsas hikoilu päälle erään lääkityksen jälkeen, jonka haittavaikutuksena tuota esiintyi. Enää en ole sillä lääkityksellä, mutta silti hikoilen herkästi liikkumisen jälkeen.