Runsas hikoilu
En usko, että johtuu mistään sairaudesta, koska kilppariarvotkin ja veriarvot ovat normaalit. Ylipainoa ei ole, eikä käytössä mitään lääkitystä. Syömisetkin ovat terveellisiä. Työmatkapyöräilessä kainalot märät kun pääsee töihin. Syke ei edes ole korkea, enkä yritä hirveää kyytiä mennä muutenkaan. Kiusallisinta on kuitenkin sellaiset tilanteet kun käy vaikka retkeilemässä. Itsellä on lippalakki ihan märkä ja kainalot hiessa. Toiset sitten eivät hikoile juuri yhtään.
Joudun käymään kolmesti päivässä suihkussa.
Kommentit (65)
Huono fyysinen kunto, liian vähäinen ravitsemus ja nesteytys, sydänsairaus, anemia tai ferritiinin alhaisuus, mt-ongelmat, vaihdevuodet
Siinä nyt tyypillisimpiä syitä voimakkaalle hikoilulle.
Mulla ainakin selvästi stressi varsinkin pitkittyessä saa hikoilemaan ilman fyysistä ponnistelua.
Olen 24v, joten tuskin on esivaihdevuosista kyse
Jotkut nyt vaan hikoilevat enemmän ja herkemmin kuin toiset.
Jos olet aina ollut kova hikoilemaan, en olisi huolissani.
Mutta jos tilanne on äkillisesti muuttunut ilman, että pystyisit liittämään sen tiettyyn tapahtumaan, esim. johonkin infektiosairauteen, olisi syytä ehkä selvittää, mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vielä normaalia jos hikoilu liittyy liikuntaan.
Omalla kohdalla pelkkä kaupassa käynti johtaa siihen että olen hikimärkä päästä varpaisiin, sellainen nihkeä hiki joka puskee koko kropasta. Epäilen hormoneita, ylipainoa ei ole, ikä 40v.
Voi olla esivaihtarioirekin, mutta itselleni koronan sairastaminen jätti ihan järkyn hikoilun mikä kesti monta kuukautta. Mulla siis hiki saattoi alkaa valumaan ihan siitä, että viikkasin pyykkejä telineestä ja välillä ihan vaan huvikseen eli en tehnyt mitään.
Samoin sitä hikosi lenkilläkin aivan järjettömästi ja nuo mainitsemasi kauppareissut oli myös melko kosteita. Aika kauhulla odotan mitä vaihtarit tuo aikanaan tullessaan, koska tuollainen älytön hikoaminen oli ainakin minusta tosi inhottavaa.
No mietin tässä kun on ollut erinäköistä tulehdusta ja antibioottikuureja, että voikohan se sekoittaa jopa puoleksi vuodeksi koko kropan.
Nuorempana hikoilin koulussa kamalasti kun jännitin niin paljon. Silloin toimivaksi konstiksi osoittautui apteekista saatav bats deodorantti, joku toinenkin olisiko ollut absolut torr?
Mulla taas töissä kamala stressihiki, vapaa-ajalla ei todellakaan saman mittakaavan ongelmaa. Pakko käyttää töissä väljiä vaatteita tuon takia, huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdalla pelkkä kaupassa käynti johtaa siihen että olen hikimärkä päästä varpaisiin, sellainen nihkeä hiki joka puskee koko kropasta. Epäilen hormoneita, ylipainoa ei ole, ikä 40v.
Mulla on ollut samaa. Luulen sen olevan psyykkistä suurimmaksi osaksi. Tällä viikolla, kun kävin kaupassa ja se vähän ahdisti/jännitti, niin reilun kilometrin kävelyn jälkeen hikoilin kuin saunassa. Vaikka siis ihan suht rauhallisesti menin.
N39
Jos tää on uusi oire niin kyse ei ole kyllä jännityksestä, vaan todennäköisimmin esivaihdevuosien hormonimuutoksista.
Sitähän sinä et tiedä, koska et tiedä, millainen ihminen lainaamasi henkilö on. Jännitys aih
No mut ei se pelkkä jännityshikoilu ala yhtäkkiä keski-iässä. Jos alkaa, kyseessä mitä todennäköisimmin esivaihtarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla esivaihtarioirekin, mutta itselleni koronan sairastaminen jätti ihan järkyn hikoilun mikä kesti monta kuukautta. Mulla siis hiki saattoi alkaa valumaan ihan siitä, että viikkasin pyykkejä telineestä ja välillä ihan vaan huvikseen eli en tehnyt mitään.
Samoin sitä hikosi lenkilläkin aivan järjettömästi ja nuo mainitsemasi kauppareissut oli myös melko kosteita. Aika kauhulla odotan mitä vaihtarit tuo aikanaan tullessaan, koska tuollainen älytön hikoaminen oli ainakin minusta tosi inhottavaa.
No mietin tässä kun on ollut erinäköistä tulehdusta ja antibioottikuureja, että voikohan se sekoittaa jopa puoleksi vuodeksi koko kropan.
Kyllä voi.
Mä lopetin vuosia sitten dödön käytön, ku oli ihan yhtä tehokasta kuin olis vettä sivellyt kainaloihin +saa vaan alumiinia yms muita myrkkyjä kehoon. Onneksi tuore hiki ei haise, mut eihän se nyt kiva tunne ole kainalot märkinä olla. Oon vaan lopen kyllästynyt etsimään ratkaisua tuohon.
Kiirehikoilu? Hieman vaatetta vielä päällä.
Mulla tuo johtuu siitä, että on lievää sosiaalisten tilanteiden pelkona ja ulkona ahdistaa. Ei siihen auta muu kuin deoranttia kainaloon ja se pitää just ja just nuo kauppamatkat, mutta kyllä mulla on varsinkin kesällä selkä ihan märkä ja kaikki paikat. Olen pitänyt vain kuviollisia vaatteita tai mustia missä ei näy. Töissä myös jalat jostain syystä hikoaa ja käytän jalkadeoranttia.
Jännityshiki haisee yleensä selkeästi pistävältä. Ja voi myös hikoiluttaa vain toisesta kainalosta, mikä on ihan ihme juttu.
No mut ei se pelkkä jännityshikoilu ala yhtäkkiä keski-iässä. Jos alkaa, kyseessä mitä todennäköisimmin esivaihtarit.
Ai vaihtarit alkaa yhtäkkiä, kun menet kauppaan, mutta eivät ikinä muulloin oireile? HALOOO!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut samaa. Luulen sen olevan psyykkistä suurimmaksi osaksi. Tällä viikolla, kun kävin kaupassa ja se vähän ahdisti/jännitti, niin reilun kilometrin kävelyn jälkeen hikoilin kuin saunassa. Vaikka siis ihan suht rauhallisesti menin.
N39
Jos tää on uusi oire niin kyse ei ole kyllä jännityksestä, vaan todennäköisimmin esivaihdevuosien hormonimuutoksista.
Sitähän sinä et tiedä, koska et tiedä, mil
Kukaan ei ole sanonut, että hikoilu alkoi yhtäkkiä. Ja jos oireilua on vain kaupassa tai muussa ahdistavassa tilanteessa, sillä ei ole mitään tekemistä esivaihdevuosien kanssa. Ne ei edes ole kovin yleisiä vielä 39v iässä.
Kyse saattaa olla ihan liikahikoilusta. Vaiva, joka ei helpota ilman lääkitystä. Apteekista voi ostaa esim absolut torr- liuosta, joka auttaa. Sitä laitetaan puhtaalle iholle edellisenä iltana. Toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N39
Kyllä esivaihdevuodet alkaa yleensä jo noin 38 veenä, näkyy esim parilla päivällä lyhentyneenä kiertona.
Mä olen hikoillut aina todella runsaasti kainaloista ja selästä, mutta se on johtunut ennen aina rasituksesta vaikka juoksulenkillä ja/tai oikeasti kuumuudesta eli on sattunut liikaa vaatetta esim marjametsään päälle mutta toisaalta vähemmäksikään ei voi heittää koska on miljoona inisijää kimpussa.
Nykyään sitten hikoankin ihan mistä syystä milloinkin ja usein myös ilman syytä eli vaihtari-iän iloja tämä. Etenkin se on todella mukavaa että nykyisin hikoan melkein eniten päästä.
Kyllä esivaihdevuodet alkaa yleensä jo noin 38 veenä, näkyy esim parilla päivällä lyhentyneenä kiertona.
Älä höpötä. Vaihdevuodet alkavat keskimäärin 51-vuotiaana ja esivaihdevuodet keskimäärin 5-6v aiemmin. 38-vuotiaana alakavat esivaihdevuodet ovat harvinaiset. Noin muutenkin typerää jankata vaihdevuosista, jos henkilö itse kertoo, että oireet ovat psyykkisiå.
Ei tuo nyt ihan uusi oire ole. Jos olisi kyse hormoneista, sitä tulisi satunnaisemmin ja tilanteesta riippumatta eikä yhdistyisi niin selvästi noihin edellä mainittuihin tunteisiin. Hikoiluhan on myös yksi paniikkikohtauksiin liittyvästä oireilusta.
N39