Paljonko pitäisi olla nettopalkka, että olisit tyytyväinen?
Kun lukee juttuja, että siivooja ei pärjää, kun palkasta jää käteen 1700e ja varhaiskasvattaja ei pärjää, kun palkasta jää verojen jälkeen 2000e niin mikä on riittävä määrä?
minun brutto on 4200e, mutta ei minullakaan jää kuin 2800e verojen jälkeen. Pärjään kyllä, mutta ei minullakaan ole varaa tehdä ulkomaanmatkoja, ostaa pakastinta tuosta vaan, jäädä yhtäkkiä opintovapaalle tms.
Kommentit (113)
Joku 3500 vastaisi osaamistani keskinkertaisella suoritusteholla. Sitten jos antaisin vielä lisätehoja, niin ehkä 4000
Vierailija kirjoitti:
Jos on 2800 nettopalkka, eikä voi pakastinta tuosta vaan, niin kyllä täytyy miettiä, mihin raha menee! Ilmeisesti eletään ihan kädestä suuhun, raha polttelee tilillä ja joka kuukausi se 2800 euroa pistetään palamaan. Muutama sata edes sivuun per kuukausi, niin on jotain puskuria, jolla voi sen 500 euron pakastimen ostaa. Mulla on pienemmät nettotulot, mutta voin ilman säästöihin kajoamatta milloin tahansa ostaa pakastimen tai television.
Suosittelen, että tekisit jonkun päiväkirjan ja katsoisit mihin sinulla oikein se rahaa menee!
Tarkoitinkin, että yhdestä kuukausipalkasta, en voi pakastinta ostaa. Mistä sinä tiedät minun muut menoni? Jutun pointti olikin, että taloutta täytyy suunnitella ja sivittaa menot tuloihin.
Vierailija kirjoitti:
10 k€ Saan silloin tällöin (pari kertaa vuodessa) noin tuon summan tilille ja niinä kuukausina ei todellakaan tarvitse miettiä rahankäyttöä. Normaalisti tulee noin 4500 € nettona ja tällä summalla täytyy vähän miettiä miten kuukauden raha-asiat hoitaa ja mitä isommista ostoksista tekee milloinkin.
Kyllähän tällä normipalkalla hyvin pärjää mutta harrastusten osalta tosiaan pitää kulutusta säädellä ja ajoitella eri kuukausille.
Kyllä neljän tonnin nettopalkalla on vaikea tulla toimeen. Sitä juuri ja juuri pärjää kun ei ikinä syö ulkona eikä osta vaatteita kuin pakon edessä uudet farkut joskus kerran vuodessa Tokmannista. Onneksi asuminen on sentään halpaa kun vastike on vain 240 kuussa ja sähköä ei mene juuri lainkaan. Asuntovelkaa ei enää onneksi ole.
Piti oikein katsoa mitä 200L pakastin maksaisi, että miten monta saisi. Nettotuloni on 2000e pintaan ja saisin muutaman kymmenen pakastinta ostettua vaikka heti, että siis mihin ihmisillä rahat menee?
Vierailija kirjoitti:
2000€. Ja se minulla onkin; brutto 2400€.
Eli sinulla menee 400e veroihin ja muihin palkasta perittäviin menoihin. 4200e tienaava maksaa 1400e veroja ja muita maksuja. Ei tämä ihan oikein mene, verotus on tosi kova, jos tienaa enemmän kuin 3000e bruttona!
Vierailija kirjoitti:
Joku reilu 5000 €. Eli pari tonnia nykyisen päälle.
Bruttona tuohon pääsee vasta reilusti yli 8000 euron kuukausituloilla.
Pärjäsin ihan mukavasti alle kahden tonni nettotuloilla, oli varaa matkustellakin.
Nyt jää käteen 3000 kuussa ja olen oikein tyytyväinen. On varaa käydä yksityisellä lääkärillä, reissata ja ostella uusia huonekaluja milloin vaan. Rahaa jää mukavasti säästöön, vaikka en varsinaisesti edes yritä säästää. Kohtuulliset asumiskulut, ei autoa, ei lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Piti oikein katsoa mitä 200L pakastin maksaisi, että miten monta saisi. Nettotuloni on 2000e pintaan ja saisin muutaman kymmenen pakastinta ostettua vaikka heti, että siis mihin ihmisillä rahat menee?
No kai sulla muitakin menoja on esim. asuminen ja ruoka?
Vierailija kirjoitti:
Ai niin että käytät kuukauden tulosi 10 pakastimeen ja jätät syömättä jne koko kuukauden?
Vierailija kirjoitti:
Jos on 2800 nettopalkka, eikä voi pakastinta tuosta vaan, niin kyllä täytyy miettiä, mihin raha menee! Ilmeisesti eletään ihan kädestä suuhun, raha polttelee tilillä ja joka kuukausi se 2800 euroa pistetään palamaan. Muutama sata edes sivuun per kuukausi, niin on jotain puskuria, jolla voi sen 500 euron pakastimen ostaa. Mulla on pienemmät nettotulot, mutta voin ilman säästöihin kajoamatta milloin tahansa ostaa pakastimen tai television.
Suosittelen, että tekisit jonkun päiväkirjan ja katsoisit mihin sinulla oikein se rahaa menee!
Hmm..hittoako se sulle kuuluu mihin mun rahat menee:D Aika hassua, että mua yritetään neuvoa, vaikka juuri kirjoitin, että hyvin menee. Vai ollaanko täällä kateellisia, että joku tienaa nettona 2800? Outoa, koska tuon summan saa aika moni kyllä käteen.
Nuo "ei pärjää, kun palkasta jää käteen xxxx" jutut kertovat lähinnä huonoista taloustaidoista ja holtittomasta rahan käytöstä, jostain syystä nämä systeemin sortamat tuppaavat olemaan yleensä naisia.
Mulla netto 2150€. Nyt kun siitä pitää säästää lapsen autokouluun ensi kevääksi, niin huomaan, että 2500€ nettona olisi lähempänä todellista tarvetta. Mutta kyllä tuolla 2150€ summallakin pärjää ja siitäkin hiukan jää säästöön.
Se mikä nettopalkka riittää, riippuu siitä asutko yksin vai kumppanin kanssa. Jos yksinäisellä jää palkasta käteen 1400 se on eri asia kuin se että kahdella puolisolla jää molemmilla käteen 1400. Jos asuu jossain Pieksämäellä niin 1400 nettona riittää vuokralla asumiseen kun taas pk-seudulla ei riitä. Itselläni on nettopalkka vähän alle 3200, olen yhden teinin yh ja vuokra on 1300€. Pärjätään ihan mukavasti ja tilaa on riittävästi mutta siihen vaaditaan yhden vanhemman bruttopalkaksi rapiat 4600€. Heti kun nuorinkin lentää pesästä niin bye bye pk-seutu, kiitos ja näkemiin ja ei taatusti tule ikävä. Monesta muustakin syystä kuin asumiskustannuksten takia.
En tiedä mitä keskussairaalan lääkäri tienaa, mutta liian vähän kun ei ollut vara viedä autoaan korjaamolle ennen kuunvaihdetta. Remontin arvio 600€. Lainasi minulta (eläkeläiseltä) ylimääräistä autoani viikoksi.
Mun nettopalkka on 3700 ja lisäksi saan lapsilisiä ja elatustukia yhteensä sellaiset 750 kuussa. No joo ja s-bonuksia tulee noin satanen, kai senkin voisi tähän laskea. Olen lainani maksanut joten pärjään kyllä, mutta en mäkään voisi palkattomalle vapaalle pidemmäksi aikaa jäädä. Onhan tää kallis maa elää ja lapsia kasvattaa. Teineihin tuntuu uppoavan loputtomasti.
Olisin tyytyväinen jos saisin sen nettona minkä saan nyt bruttona peruspalkkaa eli 3500e. Toki vuorolisiä tulee sitten tuohon vielä todellisuudessa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitinkin, että yhdestä kuukausipalkasta, en voi pakastinta ostaa. Mistä sinä tiedät minun muut menoni? Jutun pointti olikin, että taloutta täytyy suunnitella ja sivittaa menot tuloihin.
Riippuu ostaako kolmensadan vai kolmen tonnin pakastimen. Monesti tahtoo olla, että mitä enemmän tienaa niin sitä enemmän rahaa palaa enemmän tai vähemmän turhaan.
2000€. Ja se minulla onkin; brutto 2400€.