Paljonko pitäisi olla nettopalkka, että olisit tyytyväinen?
Kun lukee juttuja, että siivooja ei pärjää, kun palkasta jää käteen 1700e ja varhaiskasvattaja ei pärjää, kun palkasta jää verojen jälkeen 2000e niin mikä on riittävä määrä?
minun brutto on 4200e, mutta ei minullakaan jää kuin 2800e verojen jälkeen. Pärjään kyllä, mutta ei minullakaan ole varaa tehdä ulkomaanmatkoja, ostaa pakastinta tuosta vaan, jäädä yhtäkkiä opintovapaalle tms.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä keskussairaalan lääkäri tienaa, mutta liian vähän kun ei ollut vara viedä autoaan korjaamolle ennen kuunvaihdetta. Remontin arvio 600€. Lainasi minulta (eläkeläiseltä) ylimääräistä autoani viikoksi.
No jaa, mun veli teki tuota samaa, koska sijoitti palkkojaan hullunaan osakkeisiin ja rahastoihin. Lainasi ihan perusjuttuihin rahaa sukulaisiltaan, satanen sieltä toinen täältä, maksoi toki aina säntillisesti takaisin. Nykyään useita sijoitusasuntoja joita vuokraa sekä rahastoissa ja osakkeissa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä keskussairaalan lääkäri tienaa, mutta liian vähän kun ei ollut vara viedä autoaan korjaamolle ennen kuunvaihdetta. Remontin arvio 600€. Lainasi minulta (eläkeläiseltä) ylimääräistä autoani viikoksi.
No jaa, mun veli teki tuota samaa, koska sijoitti palkkojaan hullunaan osakkeisiin ja rahastoihin. Lainasi ihan perusjuttuihin rahaa sukulaisiltaan, satanen sieltä toinen täältä, maksoi toki aina säntillisesti takaisin. Nykyään useita sijoitusasuntoja joita vuokraa sekä rahastoissa ja osakkeissa rahaa.
Eli käytti teitä hyväkseen saadakseen ilmaista sijoituslainaa.
3400e/kk + korotettu lapsilisä 160e riittää oikein mainiosti yhden teinin yksinhuoltajana. Elareita ei ole maksussa, koska niille ei tarvetta ole. Isä käyttää hänen ja teinin harrastuksiin ja matkoihin rahaa yhtä lailla kuin minäkin. Minulla on hyvä auto, uudehko asunto (josta tietenkin lainaa), useampi harrastus ja matkustan ulkomailla useamman kerran vuodessa joko teinin kanssa tai ilman. Toki tämä vaatii sen, että arkemme on perussäästeliästä, mutta mistään tarpeellisesta ei tarvitse luopua.
Näillä hinnoilla 2500-3000 e. Nykyisellään nettoan 1500-1700 joka on työn kuormittavuuteen nähden mielestäni liian vähän.
Suomi johtajat kehuvat että maksavat jätti palkoistaan korkeaa veroa joka hyödyttää yhteiskuntaa, miksei pieni ja keskituloisille voisi myös maksaa korkeaa palkkaa jos verot kerran hyödyttävät yhteiskuntaa.
Mulla jää noin 2500 ja tykkään työstäni joten tämä on ihan kiva. Toki puoliso tienaa suunnilleen saman ja jakaa kustannuksia, itse maksan asumisesta enemmän ja puoliso suurimman osan autosta, kun ei tarvita kahta ja minä tarvitse autoa 10 % siitä mitä puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Suomi johtajat kehuvat että maksavat jätti palkoistaan korkeaa veroa joka hyödyttää yhteiskuntaa, miksei pieni ja keskituloisille voisi myös maksaa korkeaa palkkaa jos verot kerran hyödyttävät yhteiskuntaa.
Pieni- ja keskituloisten suurin tarkoitus on hyödyttää niitä johtajia ja tehdä se työ, mistä saadaan tuloja ja johtajien sekä muun hallinnon palkat. Siksi heille ei voi maksaa enemmän.
Jonkun tutkimuksen luin missä tutkittiin rahan ja onnellisuuden suhdetta. Siinä todettiin että suomen tasolla jos jää käteen 5000e, niin sen jälkeen lisäraha ei enää lisää onnellisuutta.
Tuo on niin suhteellista. Minä pärjäisin ihan riittävän hyvin, jos käteen jäisi 1500 euroa. Paremminkin voisi olla, mutta saisin edes vähän hengähtää ja saada laskuja maksettua ilman jatkuvaa murehtimista.
Kyllä 2000€ riittää itselleni, kun lainoja ei enää ole ja työ on tuttua ja huoletonta. Jos olisi vaativa työ, niin toki palkkaakin haluaisi silloin enemmän.
Onnellinen olisin jos jäisi 1500e kuussa. 1000e kuussakin olisi riittävä kituutellen. Nyt saan 800e enkä todellakaan meinaa pärjätä. Pelkkä asuminen lohkasee siitä yli puolet ja sen päälle kaikki muuta laskut. Ja syödäkin ois ihan kiva.;)
2000e on täysin riittävä ja mielestäni jopa hyvä nettopalkka kun ei ole mitään erikoisia kuluja. Säästöön menee 500e/kk ja loput asumiseen, autoon, ruokaan ja muihin kuluihin. Elän ihan tavallista elämää eikä mistään ole tarvinut tinkiä. 3000e eläisi jo herroiksi.
Vierailija kirjoitti:
Piti oikein katsoa mitä 200L pakastin maksaisi, että miten monta saisi. Nettotuloni on 2000e pintaan ja saisin muutaman kymmenen pakastinta ostettua vaikka heti, että siis mihin ihmisillä rahat menee?
ai saat tuolla 2000 eurolla muutaman KYMMENTÄ pakastinta. eli vaikkapa 30 pakastinta, koska 20 olisi parikymmentä. Mistä saa UUDEN 200 litran pakastimen noin 70 eurolla?. Nyt oli puhe siitä miten pärjää PALKALLA, ei siitä että miten pärjää SÄÄSTÖILLÄ.
Ei sellaista summaa olekaan. Niin suomalaista ajattelua tuollainen. Ei jenkki noin ajattelisi. Koskaan ei pidä tyytyä, vaan aina tavoitella enemmän. Kuten Selänne sen jo aikoineen totesi: kehitys loppuu tyytyväisyyteen. Siinä kohtaa kun on tyytyväinen, ihminen lopettaa itsensä kehittämisen ja kunnianhimo kuolee.
Minimi 3000€. Kyllä se vähän noin on jos on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti oikein katsoa mitä 200L pakastin maksaisi, että miten monta saisi. Nettotuloni on 2000e pintaan ja saisin muutaman kymmenen pakastinta ostettua vaikka heti, että siis mihin ihmisillä rahat menee?
ai saat tuolla 2000 eurolla muutaman KYMMENTÄ pakastinta. eli vaikkapa 30 pakastinta, koska 20 olisi parikymmentä. Mistä saa UUDEN 200 litran pakastimen noin 70 eurolla?. Nyt oli puhe siitä miten pärjää PALKALLA, ei siitä että miten pärjää SÄÄSTÖILLÄ.
200l pakastimen saa 200 eurolla ja tietysti säästöillä vielä enemmän. Täällä kun väitetään että 2800e netosta ei jää mitään kuukaudessa käteen jos pakastin vaikka hajoaa niin sellaista ei saa.
4000e kun jäisi käteen, 2500 jää käteen nyt.
Kolmisen tonnia on riittänyt ihan hyvin, voin ostaa pakastimen ja vaikka auton. Puolet menee ja puolet jää myöhempään, noin karkeesti. Puoliso maksamassa puolet asumisesta ja ruuasta.
Nettopalkka 2100e ja se kyllä riittää normaaliin elämiseen. Mutta 2500+ antaisi toisenlaista varmuutta.
Minulla nettopalkka on aika tarkkaan 2000€ kuussa. Olen siihen täysin tyytyväinen enkä todellakaan halua edetä uralla. Nyt voin laittaa rajat omalle tekemiselle ja delegoida vastuuta muille tai paremminkin jättää muiden delegointiyritykset vähemmälle huomiolle.