Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tervetuloa lapsen synttäreille klo x/klo x eteenpäin juhlat eivät kuitenkaan ala tuolloin, mitä ihmettä?

Vierailija
18.08.2024 |

Olen törmännyt tähän asiaan useammassa eri lapsiperheessä (perheet eivät tunne toisiaan ja asuvat eri paikkakunnilla) viime vuosina ja olen ihan ihmeissäni. Olemme saaneet perheenä kutsun lapsen syntymäpäiville, kutsussa lukee tervetuloa lapsen synttäreille klo x/klo x eteenpäin. Jos kutsussa lukee esim. klo 14 ja menemme paikalle klo 14, on juhlavalmistelut lähes poikkeuksetta aivan kesken. Äiti leipoo/valmistelee tarjoiluita, koristelee kotia tai siivoaa. Pahimmassa tapauksessa vanhempi ja päivänsankari eivät olleet kotona ilmoittamaansa aikaan, kun olivat vielä kaupassa. Olemme usein olleet ainoat vieraat, jotka ovat tulleet paikalle kutsussa ilmoitettuun aikaan (etuaikaan emme koskaan mene). Paikan päällä sitten odottelemme muita vieraita ja kysyn, voinko olla jotenkin avuksi valmisteluissa (äidit kieltäytyvät avusta aina). Synttärikahveja ei aloiteta ennen kuin viimeisetkin vieraat ovat tulleet paikalle, joskus tähän on mennyt lähes tunti. Tilanteet ovat välillä olleet aika ikäviä, kun pienten lasten synttäreillä taaperoikäiset vieraat turhautuvat odotteluun eikä tekemistä ole, kun perheen lelut on siivottu juhlien vuoksi muualle. Useamman kerran on jo käynyt niin, että juhlat alkavat niin myöhässä, että olemme joutuneet lähtemään pienen lapsen kanssa heti kahvin jälkeen pois ennen ohjelman alkua.

Onko minulle osunut lähipiiriin todella kummallisia juhlia vai onko tässä asiassa tapahtunut joku muutos? Jos itse kerron juhlien alkavan klo x tai sovin vieraiden tulevan meille klo x, niin huolehdin, että meillä ollaan valmiina vieraiden tullessa. Tai jos perheen aikataulu on jotenkin kiireinen, niin miksi juhlien alkamisaikaa ei suoraan ilmoiteta myöhemmäksi, jos se sopii perheen omaan aikatauluun paremmin?

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman olen huomannut itsekin. Minua häiritsee se, jos juhlissa isäntäväki on täysin kiinni keittiössä ja vieraat sitten istuu keskenään. Tulen juhliin seurustellakseni myös isäntäväen kanssa. Juhlat ehtii valmistella etukäteen, lastenjuhlissa voi mennä ihan kaupan valmistarjottavilla.

Tämän olen itsekin huomannut ja ihmettelen kovasti miten isäntäväki ei ole lainkaan läsnä. Kiva siinä yrittää muiden vieraiden kanssa, joita ei edes tunne, yrittää jotain jutun juurta saada aikaiseksi. Ymmärrän jos kahvien laitto on kesken, mutta minusta isäntäväen pitäisi kuitenkin edes esitellä vieraat toisilleen. Ei mitenkä juurta jaksaen, mutta itse ainekin kun ovesta tulee joku, kerron muille "tässä on Martan kummitäti Salla. Ja Salla, täältä löytyy meidän kissa ulkoiluttaja Ma

Kummeina entisiä työkavereita? Tai edes nykyisiä? Meillä on kummit lapsuuden ystäviä ja lähisukua. Toisaalta meillä on järjestetty vain lapsen kaverisynttäreitä, suku ja kummit ovat kaukana. 

Vierailija
62/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kokemusta tuosta, mutta siitä on lähes joka kerta, että saat odotella kahvia ja purtavaa koska kaikki vieraat ei saavu paikalle kuin puolen tunnin tai tunnin päästä, vaikka kaikilla kutsutuilla on varmasti tiedossa, että esim malja nostetaan kello 15 reikä reikä. Noh, ei niitä sitten nosteta, koska vielä odotellaan ilman pahoitteluja niitä jotka lähti naapurista tunti sitten tulemaan. Itse olen tosin aina väistämättä hieman ajoissa, koska pitkänmatkalaisena varaan aikaa esim ruuhkan takia jne, yleensä kuitenkin ongelmitta sujuu ajo. Sekin ärsyttää joskus joitakin, mutta yritän sitten tuhlata vaikka aikaa muualla hetken.

Etuajassa oleminen on epäkohteliasta. Kohteliainta on tulla hieman myöhässä. Puolen tunnin sisällä ilmoitetusta ajasta. Ihan yleismaailmallinen "sääntö".

Puhut palturia. Hyviin

Rtukäteen ei mennä. Eikä toisaalta myöskään viivytellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallisia juhlia. Joissakin paikoissa on oltava täsmälleen kutsussa mainittuun aikaan, koska tuntia myöhemmin juhla voi olla ohi ja siihen paikkaan ovat tulossa seuraavat juhlijat. Ei sentään kotona järjestettävissä lastenjuhlissa, mutta aikuisten juhlissa kyllä.

Millaisissa aikuisten juhlissa on tuo 1h aikaikkuna? 

Vierailija
64/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas oli niin että ilmoitettiin alkavan klo 14 niin suku oli paikalla hyvissä ajoin ennen. Ylioppilasjuhliin ei oltu edes ehditty itse koululta kun puoli sukua oli jo pihassa. Mutta maaseudulla ei ehkä tajuta että koululla 200 oppilaan lakitus vie enemmän aikaa kun sen pikkulukion 20 oppilaan. 

Jos kutsuit klo 14 (eikä klo 14 alkaen) niin on äärettömän epäkohteliasta tulla myöhässä. Lisäksi aika harvoin puoli sukua on tuntia aikaisemmin paikalla, eiköhän heistä aika moni ole tullut pihaan 3-4 min ennen kutsujaa, sinä vain haluat osoittaa, että maalaiset ne vasta käytöstavatonta porukkaa ovat. Me olemme kaupunkilaistuttujen kanssa ottaneet sen linjan, että jos kutsutaan klo 14 alkaen, niin mennään paikalle klo 18 ja ihmetellään, että hyvänen aika, joko te täällä siivoatte, olisitte voineet kutsuun laittaa, että on ihan lyhyet juhlat.

Vierailija
65/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman olen huomannut itsekin. Minua häiritsee se, jos juhlissa isäntäväki on täysin kiinni keittiössä ja vieraat sitten istuu keskenään. Tulen juhliin seurustellakseni myös isäntäväen kanssa. Juhlat ehtii valmistella etukäteen, lastenjuhlissa voi mennä ihan kaupan valmistarjottavilla.

Tämän olen itsekin huomannut ja ihmettelen kovasti miten isäntäväki ei ole lainkaan läsnä. Kiva siinä yrittää muiden vieraiden kanssa, joita ei edes tunne, yrittää jotain jutun juurta saada aikaiseksi. Ymmärrän jos kahvien laitto on kesken, mutta minusta isäntäväen pitäisi kuitenkin edes esitellä vieraat toisilleen. Ei mitenkä juurta jaksaen, mutta itse ainekin kun ovesta tulee joku, kerron muille "tässä on Martan kummitäti Salla. Ja Salla, täältä löytyy meidän kissa ulkoiluttaja Ma

En ainakaan minä tunne naapurini serkkuja, vaikka just oltiin samoilla synttäreillä.

Vierailija
66/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat että kahvit alkaa myöhässä? Eihän tarjoilun kuulu alkaa kun juhla alkaa. Ensin on seurustelua, kahvi ehkä tunti siitä eteenpäin. Kahvin jälkeen juhla on ohi.

Jos kahvitarjoilu alkaa samantien, olisi kiusallista kun tuntuisi että on kiire saada vieraat pois kotiinsa. 

Vierailija
67/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yleistynyt aikuistenkin juhlissa. Pari viikkoa sitten oltiin puolison kanssa juhlissa, joissa kutsu oli suunnilleen niin, että tervetuloa klo 16 alkaen, ruokaa tarjolla klo 17 ja musiikkia klo 18. Menimme klo 16.45, ruokaa oli tarjolla klo 18.30 ja kotiin lähdimme klo 20.30, jolloin musiikkia oli sen verran, että bändi testaili äänentoistoa ja meni syömään. Ennen meitä kotiin olivat lähteneet kaikki lapsiperheet.

Vierailija
68/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallisia juhlia. Joissakin paikoissa on oltava täsmälleen kutsussa mainittuun aikaan, koska tuntia myöhemmin juhla voi olla ohi ja siihen paikkaan ovat tulossa seuraavat juhlijat. Ei sentään kotona järjestettävissä lastenjuhlissa, mutta aikuisten juhlissa kyllä.

Millaisissa aikuisten juhlissa on tuo 1h aikaikkuna? 

jos on ruokailu, esimerkiksi

Vierailija
69/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat että kahvit alkaa myöhässä? Eihän tarjoilun kuulu alkaa kun juhla alkaa. Ensin on seurustelua, kahvi ehkä tunti siitä eteenpäin. Kahvin jälkeen juhla on ohi.

Jos kahvitarjoilu alkaa samantien, olisi kiusallista kun tuntuisi että on kiire saada vieraat pois kotiinsa. 

Meillä on aina toisinpäin ellei kyseessä ole joku kokous. Kahvipöytä on samantien koreana, seurustella voi toki ilman kahviakin eikä käy edes mielessä, että minä kutsujana viettäisin aikaani keittiössä laittamassa kaikkea kuntoon, kun sen voi tehdä etukäteen. Minusta olisi epäkohteliasta antaa vieraiden katsella kahvipöytää ja sen antimia, mutta kahvia ja kakkua saisi vasta tunnin kuluttua.

Olen ollut muutaman kerran juhlissa, joissa tarjoiluista kyllä puhuttiin, mutta koska kukaan ei tehnyt elettäkään tarjoilun alkamisesta, niin on lähdetty kotiin sen tunnin kuluttua. Kovasti on kiitelty kivoista juhlista emäntää ja isäntää, jotka kummastelevat, että mitä te nyt jo lähditte, kohta keitetään kahvit, kun mummi on haettu asemalta, junansa on siellä 45 min kuluttua.

Vierailija
70/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yleistynyt aikuistenkin juhlissa. Pari viikkoa sitten oltiin puolison kanssa juhlissa, joissa kutsu oli suunnilleen niin, että tervetuloa klo 16 alkaen, ruokaa tarjolla klo 17 ja musiikkia klo 18. Menimme klo 16.45, ruokaa oli tarjolla klo 18.30 ja kotiin lähdimme klo 20.30, jolloin musiikkia oli sen verran, että bändi testaili äänentoistoa ja meni syömään. Ennen meitä kotiin olivat lähteneet kaikki lapsiperheet.

vautsi mitä organisaattoreita! tuollainen täysin epästrukturoitu kohellus on sitten joidenkin mielestä rentoa. voisi niitä vieraitaankin ajatella.

Vierailija
71/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjottavaa heti esille, niin vieraatkin viihtyvät. sitä ei tarvitse olla koko ajan, kyllä vieraat viihtyvät paikoillaan pöydässä pitkään, vaikka olisi välillä vain lasissa jotain. näin rauhoitutaan juttelemaan viihtyisästi keskenään ilman jotain anonyymiä aseman tunnelmaa.

t. maailmalta

Vierailija
72/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kokemusta tuosta, mutta siitä on lähes joka kerta, että saat odotella kahvia ja purtavaa koska kaikki vieraat ei saavu paikalle kuin puolen tunnin tai tunnin päästä, vaikka kaikilla kutsutuilla on varmasti tiedossa, että esim malja nostetaan kello 15 reikä reikä. Noh, ei niitä sitten nosteta, koska vielä odotellaan ilman pahoitteluja niitä jotka lähti naapurista tunti sitten tulemaan. Itse olen tosin aina väistämättä hieman ajoissa, koska pitkänmatkalaisena varaan aikaa esim ruuhkan takia jne, yleensä kuitenkin ongelmitta sujuu ajo. Sekin ärsyttää joskus joitakin, mutta yritän sitten tuhlata vaikka aikaa muualla hetken.

Etuajassa oleminen on epäkohteliasta. Kohteliainta on tulla hieman myöhässä. Puolen tunnin sisällä ilmoitetusta ajasta. Ihan yleismaailmallinen "sääntö".

Saavutko töihinkin kohteliaisuutta vähän myöhässä, jos se kerran on ihan sääntö?

Vierailija
73/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotetaan että kaikki on paikalla, koska sitten muuten rohmut syö kaiken.

Ihan ok tämä.

Vierailija
74/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sitten ne vapaat naiset, jotka pitää seuraa?

Vierailija
75/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vautsi mitä organisaattoreita! tuollainen täysin epästrukturoitu kohellus on sitten joidenkin mielestä rentoa. voisi niitä vieraitaankin ajatella.

Myönnetään, tämä ei ollut mikään yksityishenkilön juhla, taustalla oli organisaatio tai oikeastaan kaiketi yritys. Kaikki vieraat olivat tavalla tai toisella yhteistyökumppaneita, mutta täytyy myöntää, että teki mieli ryhtyä ohjeistamaan toiminnasta. Kyse ei ollut siitä, etteikö olisi ollut valmiutta toimia, mutta koska kutsuja/maksaja ei sanonut, että nyt syömään tms. niin vieraat odottivat ja odottivat.

Vierailija
76/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kun on sen 30 min myöhemmin paikalla kuin muut niin saa huomata, että kukaan ei ota vastaan eikä löydy istumapaikkaakaan sieltä "paremmalta puolelta", vaan joutuu tyytymään jossain sivuhuoneessa kahvitteluun. Meillä ei odoteta viimeistä vierasta, hän saapuu paikalle, jos on saapuakseen.

Vierailija
77/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lähipiirissäni lapsiperheet ovat tällaisia ja ai että ärsyttää. Siksi siis, kun kuvitellaan, että aikataulumme joustaa loputtomiin. Jos menemme jonkun lapsen syntymäpäiville, niin emme varaa koko iltaa siihen. Käymme max. pari tuntia ja lähdemme. 

Vierailija
78/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä syy siihen, miksi meillä syödään vatsa täyteen ennen mitään juhlia tai käydään ABC:lla jo matkalla. Juhlissa ei ole nälkä eikä jano, jaksetaan seurustella ja leikkiä ja siinä vaiheessa kun kahvitarjoilu alkaa, kiitetään juhlista ja sanotaan, että kun nyt lähdetään, ollaan kotona ennen iltaa. Jos ollaan kävellen matkassa eli juhlat on lähellä kotia, voidaan todeta, että kohta on ruoka-aika, ei syödä herkkuja ennen sitä.

Vierailija
79/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jäänyt miettimään sitä, että miksi pitää odottaa viimeistä vierasta, jonka tiedetään tulevan myöhässä, jos se oikeasti tarkoittaa yli tunninkin vaivautunutta seurustelua yhden tärkeän vieraan odotuksessa. Tulee tunne, että ei minulla/meillä ole merkitystä, kun yhden ainoan kutsutun aikataulu määrittää juhlat. Muutaman kerran on tällaisilta 1v-synttäreiltä lähdetty kotiin noin tunnin vierailun jälkeen ja todettu, että meidän Elli-Elmerille pukkaa päiväuniaikaa, kiitos kivoista juhlista ja mukavasta seurasta.

Mieleen jää kaiherrus siitä, että toivelahja (se erikseen mallilta ja merkiltä ja väriltä pyydetty) maksoi 40 e. Kiva hinta tarjoiluttomista kaverisynttäreistä.

Vierailija
80/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin samaa. Meillä lastensynttäreillä on suku molemmilta puolilta joten kaikki on tuttuja. Miksi ihmeessä sinne tulis joku jota ei tunneta?