Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tervetuloa lapsen synttäreille klo x/klo x eteenpäin juhlat eivät kuitenkaan ala tuolloin, mitä ihmettä?

Vierailija
18.08.2024 |

Olen törmännyt tähän asiaan useammassa eri lapsiperheessä (perheet eivät tunne toisiaan ja asuvat eri paikkakunnilla) viime vuosina ja olen ihan ihmeissäni. Olemme saaneet perheenä kutsun lapsen syntymäpäiville, kutsussa lukee tervetuloa lapsen synttäreille klo x/klo x eteenpäin. Jos kutsussa lukee esim. klo 14 ja menemme paikalle klo 14, on juhlavalmistelut lähes poikkeuksetta aivan kesken. Äiti leipoo/valmistelee tarjoiluita, koristelee kotia tai siivoaa. Pahimmassa tapauksessa vanhempi ja päivänsankari eivät olleet kotona ilmoittamaansa aikaan, kun olivat vielä kaupassa. Olemme usein olleet ainoat vieraat, jotka ovat tulleet paikalle kutsussa ilmoitettuun aikaan (etuaikaan emme koskaan mene). Paikan päällä sitten odottelemme muita vieraita ja kysyn, voinko olla jotenkin avuksi valmisteluissa (äidit kieltäytyvät avusta aina). Synttärikahveja ei aloiteta ennen kuin viimeisetkin vieraat ovat tulleet paikalle, joskus tähän on mennyt lähes tunti. Tilanteet ovat välillä olleet aika ikäviä, kun pienten lasten synttäreillä taaperoikäiset vieraat turhautuvat odotteluun eikä tekemistä ole, kun perheen lelut on siivottu juhlien vuoksi muualle. Useamman kerran on jo käynyt niin, että juhlat alkavat niin myöhässä, että olemme joutuneet lähtemään pienen lapsen kanssa heti kahvin jälkeen pois ennen ohjelman alkua.

Onko minulle osunut lähipiiriin todella kummallisia juhlia vai onko tässä asiassa tapahtunut joku muutos? Jos itse kerron juhlien alkavan klo x tai sovin vieraiden tulevan meille klo x, niin huolehdin, että meillä ollaan valmiina vieraiden tullessa. Tai jos perheen aikataulu on jotenkin kiireinen, niin miksi juhlien alkamisaikaa ei suoraan ilmoiteta myöhemmäksi, jos se sopii perheen omaan aikatauluun paremmin?

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman olen huomannut itsekin. Minua häiritsee se, jos juhlissa isäntäväki on täysin kiinni keittiössä ja vieraat sitten istuu keskenään. Tulen juhliin seurustellakseni myös isäntäväen kanssa. Juhlat ehtii valmistella etukäteen, lastenjuhlissa voi mennä ihan kaupan valmistarjottavilla.

Tämän olen itsekin huomannut ja ihmettelen kovasti miten isäntäväki ei ole lainkaan läsnä. Kiva siinä yrittää muiden vieraiden kanssa, joita ei edes tunne, yrittää jotain jutun juurta saada aikaiseksi. Ymmärrän jos kahvien laitto on kesken, mutta minusta isäntäväen pitäisi kuitenkin edes esitellä vieraat toisilleen. Ei mitenkä juurta jaksaen, mutta itse ainekin kun ovesta tulee joku, kerron muille "tässä on Martan kummitäti Salla. Ja Salla, täältä löytyy meidän kissa ulkoiluttaja Matti jnejne". Helpompi vieraidenkin siinä jutustella sitten. 

Vierailija
22/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia mennään juhliin jossa vanhemmat eivät tunne toisiaan? Mä ainakin tunnen lapsen päiväkoti, harrastus -ja koulukaverien vanhemmat edes jollain tavalla, omat naapurit joilla on lapsia tunnen myös tietysti.

Mulla on lähes kaikki ystävät sellaisia, etten tunne muita ihmisiä heidän elämästään. Eli synttäreillä näen heille muista ympyröistä tuttuja kavereita. Ollaan siis tutustuttu esim. opiskeluaikana tai aiemmissa työpaikoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun exällä ja sen vanhemmilla oli tosi ärsyttävä tapa vastata kutsuun joka oli esmes klo 15 niin että tulevat  sitte kolmen pintaan. Ja se pinta saattoi sitte olla vaikka klo 18! Hermo meni, ruuvat jäähtyi, tarjottavat lässähti jne. En kestä aikuisia jotka eivät tunne kelloa ja kehtaavat myöhästyä!

Vierailija
24/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman olen huomannut itsekin. Minua häiritsee se, jos juhlissa isäntäväki on täysin kiinni keittiössä ja vieraat sitten istuu keskenään. Tulen juhliin seurustellakseni myös isäntäväen kanssa. Juhlat ehtii valmistella etukäteen, lastenjuhlissa voi mennä ihan kaupan valmistarjottavilla.

Tämän olen itsekin huomannut ja ihmettelen kovasti miten isäntäväki ei ole lainkaan läsnä. Kiva siinä yrittää muiden vieraiden kanssa, joita ei edes tunne, yrittää jotain jutun juurta saada aikaiseksi. Ymmärrän jos kahvien laitto on kesken, mutta minusta isäntäväen pitäisi kuitenkin edes esitellä vieraat toisilleen. Ei mitenkä juurta jaksaen, mutta itse ainekin kun ovesta tulee joku, kerron muille "tässä on Martan kummitäti Salla. Ja Salla, täältä löytyy meidän kissa ulkoiluttaja Matti jnejne". Helpompi vieraidenkin siinä jutustella sitten. 

Isännöinnissä parasta on juuri se että on edes semihyväksyttävä syy paeta juuri tätä lähes kaikille suomalaisille liiankin tuttua jutustelun kiusallisuutta ja hankaluutta keittiöön. Vieraana siihen ei ole mahdollisuutta.

Tottakai _pitäisi_ esitellä mutta kun se on yhtä luontevaa ja helppoa kuin se vierauden keskinäinen jutustelun aloitus, niin helppoa on myös paeta. 

Vierailija
25/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole niin pikkumainen, että jaksaisin vetää hernettä nenään tuollaisesta. Aina voi mennä vaikka puoli tuntia myöhässä juhliin, niin isäntäväki on saanut tarjottavat kondikseen. 

Vierailija
26/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kysyä, että pidättekö te näistä ihmisistä joiden juhlissa käytte? Niin vihamielisiä ja ymmärtämättömiä vastauksia enimmäkseen.

Joo, on ärsyttävää ja huonotapaista, ja saa suuttua ja lakata käymästä. Mut jos näistä ihmisistä pitää, voi myös yrittää suhtautua vähän lempeämmin ja loistavammin ja ajatella oman loukkaantumisen sijaan sitä että tekeeköhän toinen tämän oikeasti ilkeyttään tai edes välinpitämättömyyttään, vai ehkä taidottomuuttaan tai kuormuttuneisuuttaan. Ja haittaako tämä oikeasti miten isosti minun elämääni. Omalle taaperolle pussismoothiet mukaan.

(Itse muuten ärsyynnyin tällaisista asioista aiemmin valtavasti, mutta nyt kun oma stressitaso on pitkästä aikaa kohtuullinen niin huomaan ettei asioista ole tatti otsassa niin herkästi. Eli myötätuntoa ja ymmärrystä myös ärsyyntyjille! Ehkä elämä ei kohtele nyt reilusti ja silloin nousee karvat pystyyn jos koko ajan vaaditaan itseltä

Eihän tässä kukaan ole sanonut, että kaikki lakkaisivat käymästä. Mutta kyllähän se ärsyttää, jos joka kerta valmistelut on kesken, kun saavutaan paikalle etukäteen ilmoitettuun aikaan. Ja jos ihminen on vaikka kovin kuormittunut, niin silloin kannattaa viettää ne lapsensa synttärit mahdollisimman rennosti. Ei tarvitse mitään koristeluja ja kaupasta voi ostaa kaiken kakkua myöten valmiina. Sen kun laittaa keksit ja kakun pöytään + keittää kahvit, niin siinä se. Ei ne vieraat odota mitään itsetehtyä ja hienoa, vaan sitä yhteistä aikaa.

Vierailija
27/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä on ihan hirveän iso merkitys ja juuri kukaan ei tee tätä. Kiva sitten siellä juhlissa miettiä, että ollaanko me joskus nähty Matti-Olivian aiemmilla synttäreillä ja mitäs kautta te Virtasten perheen tunnette? Ei paljoa vaadi, jos isäntäväki lyhyesti esittelee vieraat toisilleen. 

Vierailija
28/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko kysyä, että pidättekö te näistä ihmisistä joiden juhlissa käytte? Niin vihamielisiä ja ymmärtämättömiä vastauksia enimmäkseen.

Joo, on ärsyttävää ja huonotapaista, ja saa suuttua ja lakata käymästä. Mut jos näistä ihmisistä pitää, voi myös yrittää suhtautua vähän lempeämmin ja loistavammin ja ajatella oman loukkaantumisen sijaan sitä että tekeeköhän toinen tämän oikeasti ilkeyttään tai edes välinpitämättömyyttään, vai ehkä taidottomuuttaan tai kuormuttuneisuuttaan. Ja haittaako tämä oikeasti miten isosti minun elämääni. Omalle taaperolle pussismoothiet mukaan.

(Itse muuten ärsyynnyin tällaisista asioista aiemmin valtavasti, mutta nyt kun oma stressitaso on pitkästä aikaa kohtuullinen niin huomaan ettei asioista ole tatti otsassa niin herkästi. Eli myötätuntoa ja ymmärrystä myös ärsyyntyjille! Ehkä elämä ei kohtele nyt reilusti ja silloin no

Ei se ole mikään automaatio, että ärsyttää. Se on vaan sinun henkilökohtainen vitutuksesi. Ehkä sinun ei kannata mennä näihin juhliin kun saat vain pahan mielen (tai vaihtoehtoisesti lähdet jo huonolla ennakkoasenteella niihin)?

Vierailija
29/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ihmetyttää, miksi ne juhlat pitää ylipäätään sopia ajankohtaan, joka ei perheelle itselleen sovi? Keväällä kävimme kummilapseni synttäreillä, jotka oli ilmoitettu alkavaksi klo 16. Ovikelloa soittaessa klo 16.05 kävi ilmi, että yksi lapsista oli jätetty kotiin vahdiksi ja perheen äiti oli vielä työpäivän jälkeen hakemassa kuopusta päiväkodista. Ei niitä juhlia ole pakko sopia noin aikaisin alkaviksi, jos se ei omaan aikatauluun sovi. Se on sitten vieraiden asia, pääsevätkö paikalle vaikka klo 17.30, mutta syytä olisi miettiä aikataulu perheen itsensä kannalta toimivaksi. Ei varmasti ole kivakaan hiki hatussa kiirehtiä omiin juhliin, kun vieraat on jo oven takana.

Vierailija
30/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari tällaista perhettä tunnen. Ei siinä toisen ajan ilmoittaminen auta, kun ajankäytön hahmottaminen ontuu ja/tai tekemisessä on ADHDmaista poukkoilua niin että kesken synttärivalmistelujen huomataankin 2kk vanha tahra matossa ja aletaan jynssätä sitä, tai valmisteluhässäkän keskellä aivot ei pysty suunnitelman päivitykseen niin että kun huomataan keksien unohtuneen kauppaan, niin ei voida päättää selvitä ilman vaan lähdetään kauppaan vaikka ei ehtisi, ja sitten juututaan vielä vapputarvikkeiden poistomyyntihyllylle miettimään kun tässä nyt olis näitä halpoja ilmapalloja niin tykkäiskö Martta enemmän pastelleista vai neonväreistä.

Eipä ne ihmiset näitä piirteitä itselleen pyydä. Olen hyväksynyt asian, yhteen perheeseen mennään aina myöhässä (ilmoitetaan että me päästään vasta klo 15 jos kutsu on klo 14 alkaen) ja yhdessä perheessä jutellaan lasten kanssa sen aikaa kun äiti höyryilee rauhassa (eikä huoli apua, paits

Mainittakoon, että nämä samat ihmiset ovat niitä jotka meille juhliin tullessaan soittavat tunti juhlien alkamisen jälkeen Prismasta lahjaostoksilta että vieläkös Liisa tykkää siitä ja tästä. Eli osaamme odottaa että eivät ole meidän kahvipöydässä sillä minuutilla kun kutsu on. Tämän vuoksi on yhteistyön sujumiseksi lisätty myös juhlien päättymisaika heidän kutsuunsa, ettei itse tarvitse jännittää että entä jos pölähtävät paikalle kun omat lapset on jo menossa nukkumaan. Tämä on toiminut hyvin, lähes aina ovat jollain kokoonpanolla ehtineet pistäytyä ennen ilmoitettua päättymisaikaa. Kerran olivat tulossa vääränä päivänä, ja kun ei meillä ollut muita suunnitelmia niin otettiin rääppiäisiin, mutta ei pönötetty muuten valmiudessa. 

Vierailija
31/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(Itse muuten ärsyynnyin tällaisista asioista aiemmin valtavasti, mutta nyt kun oma stressitaso on pitkästä aikaa kohtuullinen niin huomaan ettei asioista ole tatti otsassa niin herkästi. Eli myötätuntoa ja ymmärrystä myös ärsyyntyjille! Ehkä elämä ei kohtele nyt reilusti ja silloin nousee karvat pystyyn jos koko ajan vaaditaan itseltä

Minä olen käynyt juhlissa, jotka olivat tällä tavalla myöhässä. Kaivoin 2 v:lle smoothien ja eväät laukusta, kun lapsi alkoi olla nälkäinen. Perheen äiti oli ihan hämillään, että miksi lapsemme istuu syömässä eväitä. No varmaan siksi, kun lapsi ei jaksa enää odottaa. Ja mieluummin annan lapselle eväät ja pidän hänet hiljaisena kuin annan kaikkien kuunnella nälkäkiukkua.

Kyse ei ole siitä, etteikö toisista ihmisistä pidettäisi. Sillä ymmärrykselläkin on rajansa, jos jotkut asiat toistuvat kerta toisensa jälkeen. Kaikilla on joskus kuormittavia aikoja elämässä, mutta jos ne synttärit on vuodesta toiseen myöhässä, niin tapahan se on. 

Vierailija
32/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mentiin kerran eräisiin aikuisten aikuisille järjestämiin juhliin kutsussa kerrottuna aikana ja hieman hävetti, kun isäntäväki oli juuri tullut suihkusta ja vasta laittautui juhlatamineisiinsa. Siinä me sitten istuttiin hölmönä ja oli pakko tarkistaa kutsusta, että ollaanko me katsottu aika jotenkin väärin, mutta ei.

Vierailija
33/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän itse sen klo x alkaen niin, että varsinkin perheet, joissa lapsi nukkuu vielä päikkäreitä, voivat tulla liukuvasti omien aikataulujen mukaan. Juuri olimme tällaisilla synttäreillä kesällä, toki kaikki vieraat olivat paikalla klo x alkaen, mutta isäntäväellä oli kaikki kesken ja vieraat auttoivat parhaansa mukaan. Silti ensin suolaiset tarjottavat oli vasta tunnin päästä, osa vauvaperheistä lähti sen jälkeen tietysti päikkäreille. Ja kakkukahvit olivat 2,5 h aloitusajan jälkeen eli kaikki vieraat eivät edes kakkua saaneet. Mekin lähdimme heti kakun jälkeen, kun meidän lapsella tuli väsymys 3 h jälkeen.

Vierailija
34/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella kummalliselle, en ole törmännyt vastaavaan. 

Ongelmia juhlien järjestäjälle on lähinnä aiheuttanut liian aikaisin tulevat vieraat tai liian myöhään tulevat vieraat. Osa ehdottaa jopa eri päivää juhlille.

Vierailija
35/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tykkää siitä jos jäädään odottelemaan sitä vihonviimeistä vierasta (joka on aina se sama myöhästelijä) ennenkuin aletaan kahvitarjoilut. Eli koko muu vierasjoukko kiemurtelee nälkäisenä eikä mitään tietoa koska se henkilö tulee ketä vielä odotetaan. 

Vierailija
36/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta tuosta, mutta siitä on lähes joka kerta, että saat odotella kahvia ja purtavaa koska kaikki vieraat ei saavu paikalle kuin puolen tunnin tai tunnin päästä, vaikka kaikilla kutsutuilla on varmasti tiedossa, että esim malja nostetaan kello 15 reikä reikä. Noh, ei niitä sitten nosteta, koska vielä odotellaan ilman pahoitteluja niitä jotka lähti naapurista tunti sitten tulemaan. Itse olen tosin aina väistämättä hieman ajoissa, koska pitkänmatkalaisena varaan aikaa esim ruuhkan takia jne, yleensä kuitenkin ongelmitta sujuu ajo. Sekin ärsyttää joskus joitakin, mutta yritän sitten tuhlata vaikka aikaa muualla hetken.

Vierailija
37/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia pointtejani:

-Miksi jäädään odottelemaan, että kaikki vieraat ovat paikalla? Jos juhlat on merkitty alkavaksi klo 14, niin miksi pitää odotella yksittäistä vierasta/perhettä, jos muut ovat jo paikalla? Ihan hyvin voi aloittaa tarjoilut, kun iso osa on paikalla.

-Miksi tarjoiluista otetaan niin hirveä stressi? Tuntemani pienet lapset olisivat supertyytyväisiä, jos tarjolla olisi naksuja/sipsejä/poppareita, keksejä, suklaata/karkkia, smoothieta/hedelmäpaloja tms. Eli ihan hyvin pärjäisi kaupan valmiilla jutuilla ja kulhoihin laittamisessa menee pari minsaa.

Vierailija
38/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää, miksi sitä tarjoilua pitää lykätä? Harva syö sitä lounasta/välipalaa juuri ennen synttäreille menoa, kun oletetaan, että tarjoilut ovat pian juhlien alkamisen jälkeen. Lasten synttäreillä ihmetyttää, jos tarjoiluita pitkitetään tai tarjotaan esim. suolaiset ja makeat kahdessa erässä. Aika moni lähtee ennen kakkua kotiin, jos tilaisuus on venynyt jo alkupäästä.

Vierailija
39/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tuollainen myöhästely, sekä juhlien järjestäjältä että vierailta, on moukkamaista. Siinä ei kunnioiteta toisten aikaa tippaakaan, kun annetaan muiden odottaa.

Tämä. Ihan kumpaankin suuntaan. Kyllä musta juhlien järjestäjän pitää osata aikuisena ihmisenä mitoittaa aikataulunsa niin, että ehtii valmistella juhlat ajoissa. Ja vieraiden on kohteliasta olla paikalla ilmoitettuna aikana tai mahd. pian sen jälkeen. En itse edes olettaisi, että lasten juhliin on varattu paria tuntia enempää aikaa. Jos juhlat alkaisivat klo 15, niin voisin hyvin kuvitella, että perheellä voi olla vielä jotain iltamenoa klo 18/nuorimmilla alkaa jo iltapuuhat.

Vierailija
40/88 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin juuri 3-vuotiaan synttäreillä, missä oli kaveriperheet lapsineen kutsuttu klo 14 ja meidät sukulaiset  90-vuotiaine mummoineen klo 16.00. Kun mentiin, olivat kaverit vielä hakemassa täydennystä tarjoilupöydästä. Emäntä ei maininnut meille muille myöhemmin tulleille mitään juhlan kulusta eikä kutsunut kahville. Odottelimme vähän ihmeissämme, kun ei mitään tarjottu. Noin puolentoista tunnin kuluttua alkoi isäntäpari laitella pöytää ja keittää uutta kahvia ja sanoi sitten, että nyt voisi tulla ottamaan.  Osa tarjoilulautasista oli vielä edellisten vieraiden jäljiltä lähes tyhjiä. Uusi kakku oli kyllä tuotu pöytään.  Erikoista mielestäni. Meille, jos tulee vieraita jaksoissa, pidän huolen, että pöytä on koko ajan valmis ja kerron uusille vieraille tullessaan, että ovat heti tervetulleita kahvipöytään.