Tervetuloa lapsen synttäreille klo x/klo x eteenpäin juhlat eivät kuitenkaan ala tuolloin, mitä ihmettä?
Olen törmännyt tähän asiaan useammassa eri lapsiperheessä (perheet eivät tunne toisiaan ja asuvat eri paikkakunnilla) viime vuosina ja olen ihan ihmeissäni. Olemme saaneet perheenä kutsun lapsen syntymäpäiville, kutsussa lukee tervetuloa lapsen synttäreille klo x/klo x eteenpäin. Jos kutsussa lukee esim. klo 14 ja menemme paikalle klo 14, on juhlavalmistelut lähes poikkeuksetta aivan kesken. Äiti leipoo/valmistelee tarjoiluita, koristelee kotia tai siivoaa. Pahimmassa tapauksessa vanhempi ja päivänsankari eivät olleet kotona ilmoittamaansa aikaan, kun olivat vielä kaupassa. Olemme usein olleet ainoat vieraat, jotka ovat tulleet paikalle kutsussa ilmoitettuun aikaan (etuaikaan emme koskaan mene). Paikan päällä sitten odottelemme muita vieraita ja kysyn, voinko olla jotenkin avuksi valmisteluissa (äidit kieltäytyvät avusta aina). Synttärikahveja ei aloiteta ennen kuin viimeisetkin vieraat ovat tulleet paikalle, joskus tähän on mennyt lähes tunti. Tilanteet ovat välillä olleet aika ikäviä, kun pienten lasten synttäreillä taaperoikäiset vieraat turhautuvat odotteluun eikä tekemistä ole, kun perheen lelut on siivottu juhlien vuoksi muualle. Useamman kerran on jo käynyt niin, että juhlat alkavat niin myöhässä, että olemme joutuneet lähtemään pienen lapsen kanssa heti kahvin jälkeen pois ennen ohjelman alkua.
Onko minulle osunut lähipiiriin todella kummallisia juhlia vai onko tässä asiassa tapahtunut joku muutos? Jos itse kerron juhlien alkavan klo x tai sovin vieraiden tulevan meille klo x, niin huolehdin, että meillä ollaan valmiina vieraiden tullessa. Tai jos perheen aikataulu on jotenkin kiireinen, niin miksi juhlien alkamisaikaa ei suoraan ilmoiteta myöhemmäksi, jos se sopii perheen omaan aikatauluun paremmin?
Kommentit (88)
Minä koen, ettei vieraita arvosteta, jos juhlien laittaminen on kerta toisensa jälkeen kesken. Samoin se on kuluttavaa, jos perheen äiti huokailee, miten hän on yötä myöten leiponut, jotta vieraat saavat itsetehtyä pöytään. Ei minua vieraana haittaa, jos tarjolla on jotain kaupan halpiskakkua.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kokemusta tuosta, mutta siitä on lähes joka kerta, että saat odotella kahvia ja purtavaa koska kaikki vieraat ei saavu paikalle kuin puolen tunnin tai tunnin päästä, vaikka kaikilla kutsutuilla on varmasti tiedossa, että esim malja nostetaan kello 15 reikä reikä. Noh, ei niitä sitten nosteta, koska vielä odotellaan ilman pahoitteluja niitä jotka lähti naapurista tunti sitten tulemaan. Itse olen tosin aina väistämättä hieman ajoissa, koska pitkänmatkalaisena varaan aikaa esim ruuhkan takia jne, yleensä kuitenkin ongelmitta sujuu ajo. Sekin ärsyttää joskus joitakin, mutta yritän sitten tuhlata vaikka aikaa muualla hetken.
Etuajassa oleminen on epäkohteliasta. Kohteliainta on tulla hieman myöhässä. Puolen tunnin sisällä ilmoitetusta ajasta. Ihan yleismaailmallinen "sääntö".
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kokemusta tuosta, mutta siitä on lähes joka kerta, että saat odotella kahvia ja purtavaa koska kaikki vieraat ei saavu paikalle kuin puolen tunnin tai tunnin päästä, vaikka kaikilla kutsutuilla on varmasti tiedossa, että esim malja nostetaan kello 15 reikä reikä. Noh, ei niitä sitten nosteta, koska vielä odotellaan ilman pahoitteluja niitä jotka lähti naapurista tunti sitten tulemaan. Itse olen tosin aina väistämättä hieman ajoissa, koska pitkänmatkalaisena varaan aikaa esim ruuhkan takia jne, yleensä kuitenkin ongelmitta sujuu ajo. Sekin ärsyttää joskus joitakin, mutta yritän sitten tuhlata vaikka aikaa muualla hetken.
Tuollainen jonkun myöhästyjän odottelu, ennen kuin malja voidaan nostaa tai tarjoilut aloittaa, on moukkamaista isänniltä ja tietysti siltä myöhästyjältä itseltään. Jos tilaisuus on ilmoitettu alkavaksi tiettyyn aikaan, aloitetaan sovitusti ja on ihan myöhästyjän oma häpeä, vaikka jää ilman koko alkumaljaa. Ihan sama juttu jossain kurssilla, kun opettaja viivyttää aloitusta, kun joku ilmoittautunut vielä puuttuu. Ei pitäisi toimia myöhästyjien ehdoilla ikinä.
Mä oon ainakin sellainen juhlien järjestäjä, et kaikki on valmiina jo tunteja ennen alotusaikaa. Toki siinä viimeisenä puolituntisena laitan vasta kahvit valumaan ja nostan kylmät pöytään. Eli kaikki on tiptop jo kun ekat saapuu. Ja mä laitan kutsuun aina aloitus ajan ja loppumisajan. Muutenhan jos ei loppumisaikaa, niin jotkut saattaa lorvia täällä vielä kun haluan yöpuvun heittää päälleni. Jos kutsuun laitan vain: alkaen klo 15, niin sehän tarkottaa sitten että juhlat jatkuu niin myöhään kun kukakin jaksaa. Eli vaikka aamu neljään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman olen huomannut itsekin. Minua häiritsee se, jos juhlissa isäntäväki on täysin kiinni keittiössä ja vieraat sitten istuu keskenään. Tulen juhliin seurustellakseni myös isäntäväen kanssa. Juhlat ehtii valmistella etukäteen, lastenjuhlissa voi mennä ihan kaupan valmistarjottavilla.
Tämän olen itsekin huomannut ja ihmettelen kovasti miten isäntäväki ei ole lainkaan läsnä. Kiva siinä yrittää muiden vieraiden kanssa, joita ei edes tunne, yrittää jotain jutun juurta saada aikaiseksi. Ymmärrän jos kahvien laitto on kesken, mutta minusta isäntäväen pitäisi kuitenkin edes esitellä vieraat toisilleen. Ei mitenkä juurta jaksaen, mutta itse ainekin kun ovesta tulee joku, kerron muille "tässä on Martan kummitäti Salla. Ja Salla, täältä löytyy meidän kissa ulkoiluttaja Matti jnejne". Helpompi vieraidenkin siinä jutustella sitten.
Minä tiedän myös valitettavan monet isäntäväet, jotka keskittyvät juhlissa seurustelemaan niiden lähimpien ystäviensä/sukulaistensa kanssa, joita muutenkin näkevät jatkuvasti. Sitten hädin tuskin ehtivät vaihtaa pari lausetta niiden vieraiden kanssa, joita näkevät todella harvoin.
Jos kutsussa lukee alkaen klo 14, niin silloin mielestäni juhlat ovat kuin ylioppilasjuhlat, joissa voi piipahtaa ja häippäistä oman aikataulun mukaan. On järjestäjältä outoa silloin odotuttaa viimeisiä vieraita; kyllä kaiken pitäisi olla valmiina klo 14, vaikka silloin saapuisi vain yksi vieras.
Kulttuuri näyttää tässä asiassa monilla muuttuneen, mutta itse en muutu. Jos juhlat on merkattu alkavaksi klo 14.00, niin saavun paikalle klo 14.00-14.10 välillä. Juhlissa ollaan max. pari tuntia. Jos itse järkkään lapselleni juhlat, niin tasan on tarjoilut ja muut valmiina silloin, kun on pyydetty vieraat paikalle.
Kaikki vihaa myöhästelijöitä niin isäntäväen kuin vieraidenkin puolelta! Jos mun juhlat alkaa esmes klo 14 niin ne alkaa kans ja kaikki on valmiina. Myöhästelijät jäävät ilman suolaisia alkupaloja ja shampanjaa. Silti ne opi, aina myöhässä.
Minä epäilen, että eräs tuntemani yh-äiti tietoisesti jättää kahvipöydän laittamisen siihen hetkeen, kun vieraat ovat jo saapuneet. Äiti pakenee yksin keittiöön ja kieltäytyy avusta, ohjaa vieraat lastensa seuraan. Vieraat katsovat lasten perään, äiti saa olla rauhassa. Kahvien jälkeen äiti ohjaa lapset ulos leikkimään ja jää itse laittamaan keittiötä kuntoon (kieltäytyy tässäkin avusta). Vieraiden on pakko mennä vahtimaan omia lapsiaan ulos. Lopputulos = perheen äitiä ei synttäreillä juuri näe, kun hän on yksin. Juhlista jää lähinnä olo, että olemme paikalla vahtimassa hänen lapsiaan, jotta hän saa levätä.
Vierailija kirjoitti:
Saman olen huomannut itsekin. Minua häiritsee se, jos juhlissa isäntäväki on täysin kiinni keittiössä ja vieraat sitten istuu keskenään. Tulen juhliin seurustellakseni myös isäntäväen kanssa. Juhlat ehtii valmistella etukäteen, lastenjuhlissa voi mennä ihan kaupan valmistarjottavilla.
Meillä on lapsella kaverisynttäreitä, joissa lapset viihtyy keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Mun exällä ja sen vanhemmilla oli tosi ärsyttävä tapa vastata kutsuun joka oli esmes klo 15 niin että tulevat sitte kolmen pintaan. Ja se pinta saattoi sitte olla vaikka klo 18! Hermo meni, ruuvat jäähtyi, tarjottavat lässähti jne. En kestä aikuisia jotka eivät tunne kelloa ja kehtaavat myöhästyä!
On ärsyttävää kyllä tuollainen. Silti: ei ruuvat, vaan ruuat tai ruoat.
Mä en käsitä, miten tämä asia on muuttunut niin paljon! Omassa lapsuudessani oli itsestäänselvyys, että paikalla oltiin kun juhlat alkavat. Nykyään on ihan tavallista, että yksikään vieras ei ole paikalla aloitusaikana. Ihmiset valuvat paikalle n. 10-30 min myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etuajassa oleminen on epäkohteliasta. Kohteliainta on tulla hieman myöhässä. Puolen tunnin sisällä ilmoitetusta ajasta. Ihan yleismaailmallinen "sääntö".
Voi toimia aikuisten juhlissa, mutta lapset odottavat niitä vieraita innokkaasti. Puolen tunnin odotus on pienelle ikuisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän olen itsekin huomannut ja ihmettelen kovasti miten isäntäväki ei ole lainkaan läsnä. Kiva siinä yrittää muiden vieraiden kanssa, joita ei edes tunne, yrittää jotain jutun juurta saada aikaiseksi. Ymmärrän jos kahvien laitto on kesken, mutta minusta isäntäväen pitäisi kuitenkin edes esitellä vieraat toisilleen. Ei mitenkä juurta jaksaen, mutta itse ainekin kun ovesta tulee joku, kerron muille "tässä on Martan kummitäti Salla. Ja Salla, täältä löytyy meidän kissa ulkoiluttaja Matti jnejne". Helpompi vieraidenkin siinä jutustella sitten.
Mä en tajua tuota että vieraat ei tunne toisiaan. Siis miten se on edes mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi toimia aikuisten j
Plus lapselle juhlat ovat jo valmiiksi pitkät, jos kesto on vaikka 2 tuntia. Ja tuohon päälle vielä vieraiden odottelu, niin ei ihme, jos on kiukkua ja muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän olen itsekin huomannut ja ihmettelen kovasti miten isäntäväki ei ole lainkaan läsnä. Kiva siinä yrittää muiden vieraiden kanssa, joita ei edes tunne, yrittää jotain jutun juurta saada aikaiseksi. Ymmärrän jos kahvien laitto on kesken, mutta minusta isäntäväen pitäisi kuitenkin edes esitellä vieraat toisilleen. Ei mitenkä juurta jaksaen, mutta itse ainekin kun ovesta tulee joku, kerron muille "tässä on Martan kummitäti Salla. Ja Salla, täältä löytyy meidän kissa ulkoiluttaja Matti jnejne". Helpompi vieraidenkin siinä jutustella
Meillä vieraat ei tunne toisiaan (paitsi ovat nähneet toisensa lapsemme juhlissa):
-paikalla miehen vanhemmat
-lapsen kummit ovat eri yhteyksistä (yksi on miehen entinen työkaveri + hänen puolisonsa, toinen on minun ystäväni aiemmasta työpaikastani, kolmas on ystäväni, johon olen tutustunut netissä ja neljäs on opiskelukaverini)
Tulevaisuudessa tähän päälle voisi olla vaikka lapsen päiväkotikaveri + hänen vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut palturia. Hyviin tapoihin kuuluu ajoissa tuleminen, jos aloittamisaika on ilmoitettu, mieluummin hieman ennen kuin jälkeen ilmoitetun ajan. Puolen tunnin myöhästyminen on moukkamaista. Kohtelias isäntäväki on tietysti valmiina jo hieman ennen aloittamisaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun exällä ja sen vanhemmilla oli tosi ärsyttävä tapa vastata kutsuun joka oli esmes klo 15 niin että tulevat sitte kolmen pintaan. Ja se pinta saattoi sitte olla vaikka klo 18! Hermo meni, ruuvat jäähtyi, tarjottavat lässähti jne. En kestä aikuisia jotka eivät tunne kelloa ja kehtaavat myöhästyä!
On ärsyttävää kyllä tuollainen. Silti: ei ruuvat, vaan ruuat tai ruoat.
Hyvä kun löysit oleellisen pointin mun viestistä.;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän olen itsekin huomannut ja ihmettelen kovasti miten isäntäväki ei ole lainkaan läsnä. Kiva siinä yrittää muiden vieraiden kanssa, joita ei edes tunne, yrittää jotain jutun juurta saada aikaiseksi. Ymmärrän jos kahvien laitto on kesken, mutta minusta isäntäväen pitäisi kuitenkin edes esitellä vieraat toisilleen. Ei mitenkä juurta jaksaen, mutta itse ainekin kun ovesta tulee joku, kerron muille "tässä on Martan kummitäti Salla. Ja Salla, täältä löytyy meidän kissa ulkoiluttaja Matti jnejne". Helpompi vieraidenkin siinä jutustella
Millaisia synttäreitä lapsille oikein järjestetään, jos paikalla on toisilleen tuntemattomia ihmisiä?
Huhhuh, tämä kuulostaa aivan täysin äitini ja siskoni juhlavalmisteluilta. Osallistuessani valmisteluihin, aiheutti suunnatonta stressiä seurata tuota sekoilua vierestä ja yrittää takoa järkeä päähän, että niitä keksejä ei nyt enää tarvitse hakea. Sitten tajusin, että he eivät vaan osaa hallita sitä järjestelyä, on jotain ongelmaa siinä toiminnanohjauksessa. Omat juhlajärjestelyt ovat valmiina siihen aikaan kun pitää olla, ja jos ne keksit puuttuu, niin antaa puuttua.