Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulusta tehtiin lasu koska en tarjoa lämmintä ruokaa lapselle kotona!?

Vierailija
17.08.2024 |

Minulla ei ole varaa tehdä lämmintä ruokaa kotona lapselle, lapsi syö koulussa kunnolla ja kotona saa sitten leipää, puuroa ja hedelmiä. Onko tässä muka jotain ongelmaa?!

Kommentit (257)

Vierailija
61/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun koulussa on puuropäivä niin lapsi ei saa ollenkaan kunnon ruokaa.

Se saa sen puuroaterian koulussa ja kotona ruokaa. Tämä on lähtökohta, herätkää nyt jo typerykset.

Vierailija
62/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen itse syömättä vaikka mutta lapselle aina lämmintä ruokaa pitää olla, onpa ihmeellistä että on ihmisiä joille tämä ei ole itsestään selvää 

Mitä merkitystä ruoan lämpötilalla on? Ei yhtään mitään. Pääasia että se on ravitsevaa.

No kyllä se ruoka syödään lämpimänä ellei ole jotain salaattia. Vai syötkö itse kylmää keittoa tai perunoita jauhelihakastikkeella? Lapsille kunnon lämmintä ruokaa ja syö sinä sitten itse niitä kylmiä aterioita.

Menee vähän ohi aiheen, mutta kyllä minä syön tofun kylmänä, samoin en lähde lämmittämään paistettua broileria, joka on ollut paistamisen jälkeen jääkaapissa (ekan kerran syön tietysti sitä heti paistamisen jälkeen lämpimänä, mutta loput syön kylmänä). Erityisesti uudelleen lämmitetty broileri aiheuttaa vatsakipuja.

Salaattiin voin laittaa paistettua kalaa - ostettu valmiiksi paistettuna - tai juustoa. Kumpaakaan en lämmitä. Myös aiemmin keitetyt kananmunat syön lämmittämättä uudelleen (taas tehty kerralla isompi satsi, josta riittää seuraavallekin aterialle).

Toisin sanoen on aika monta ruokaa, joita voi syödä kylmänäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta en ole ollut niin tyhmä että näitä koulussa raportoisin. 

Terveydenhoitajat kartoittavat lasten ruokailutottumuksia terveystarkastusten yhteydessä. Jos huoli herää, niin lastensuojelulaki velvoittaa terveydenhoitajan tekemään lastensuojeluilmoituksen.

Mitkä kriteerit siihen on että koska huolen pitää herätä? Aina jos ruokaympyrää ei noudateta niin sanktio pläjähtää?

Minä taas pikemminkin kysyisin, että mikä on vanhemman motiivi ruokkia omaa lastaan väärin? Pihiys, köyhyys, tietämättömyys, huuhaa, silkka uhma?

Kenellä on valta määritellä, että mikä on väärää lastenhoitoa tai -kasvatusta? Perinteisesti se on ymmärretty lähinnä mi

Jos lapsi tulee maanantaiaamuna kouluun likaisissa vaatteissa, pesemättömänä ja vatsa kurnien, on kyllä minun mielestäni opettajalla valta määritellä, että lapsi on hoidettu ja ruokittu väärin. Vanhemmat epäilemättä itse mielellään pitäisivät määrittelyvallan asiassa.

Vierailija
64/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoitajat kartoittavat lasten ruokailutottumuksia terveystarkastusten yhteydessä. Jos huoli herää, niin lastensuojelulaki velvoittaa terveydenhoitajan tekemään lastensuojeluilmoituksen.

Mitkä kriteerit siihen on että koska huolen pitää herätä? Aina jos ruokaympyrää ei noudateta niin sanktio pläjähtää?

No jos laiha lapsi kertoo saavansa kotona vaan leipää niin varmastikin tulee lasu heti.

Jos taas täysin "normaali" lapsi kertoo joskus jättävänsä aterian väliin niin tuskin.

Vähän nyt rajaa. Lapset marisevat paljon.

Minun kotiini ei tultu edes pyynnöstä. Vedä sinä käteesi oksetus, teidät on nähty henkilökohtaisesti.

Vierailija
65/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos laiha lapsi kertoo saavansa kotona vaan leipää niin varmastikin tulee lasu heti.

Jos taas täysin "normaali" lapsi kertoo joskus jättävänsä aterian väliin niin tuskin.

Vähän nyt rajaa. Lapset marisevat paljon. Aika lapsellisia ja tyhmiä aikuisia olette. Ensin y

LastenSUOJELU on kiusaamista ja pahantekoa? Mene nyt itseesi ja mieti oikein ajatuksella, mitä juuri sanoit.

Eri

Vierailija
66/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän nyt rajaa. Lapset marisevat paljon. Aika lapsellisia ja tyhmiä aikuisia olette. Ensin y

Mutta lastensuojeluhan juuri tekee sen toivomasi eli ottaa yhteyden kotiin. Heillä on paras ammattitaito kartoittaa kodin tilanne. Opettajia ei pidä sellaiseen velvoittaa, niin sekopäätä porukkaa nykyään on vanhempina, että kannattaa jättää kommunikaatio ammattilaisille, joilla on salaiset osoitteet ja puhelimet.

-eri.

Vierailija
67/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aito huoli herää niin silloin ei oteta ensin kotiin yhteyttä. Itse lääkärinä teen jonkin verran lasuja, osa automaattisesti tiettyjen kriteerien täytyttyä, koska on pakko ja ne aineettomat hoituu helposti. Osa taas huolen herätessä, silloin kun lapset eivät osaa itse kertoa mistä vammat tullut ilman pelokasta vilkuilua jännittyneen oloisen vanhemman suuntaan.

Vierailija
68/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa sinäkään, nämä on jo nähty. Keskity psyykkisen puolesi parantamiseen ja jätä minut jo rauhaan.

Vierailija
69/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olettepa lapsellisia aikuisia. 

Vierailija
70/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen itse syömättä vaikka mutta lapselle aina lämmintä ruokaa pitää olla, onpa ihmeellistä että on ihmisiä joille tämä ei ole itsestään selvää 

Mitä merkitystä ruoan lämpötilalla on? Ei yhtään mitään. Pääasia että se on ravitsevaa.

No kyllä se ruoka syödään lämpimänä ellei ole jotain salaattia. Vai syötkö itse kylmää keittoa tai perunoita jauhelihakastikkeella? Lapsille kunnon lämmintä ruokaa ja syö sinä sitten itse niitä kylmiä aterioita.

Menee vähän ohi aiheen, mutta kyllä minä syön tofun kylmänä, samoin en lähde lämmittämään paistettua broileria, joka on ollut paistamisen jälkeen jääkaapissa (ekan kerran syön tietysti sitä heti paistamisen jälkeen lämpimänä, mutta loput

Kylmää tofua, et liene tosissasi?

Itse tykkään kyllä keitetyistä perunoista enemmän perunasalaatissa kuin lämpiminä, mutta eihän tofu edes maistu miltään ennen kuin se on kokattu.

Vierailija
71/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun koulussa on puuropäivä niin lapsi ei saa ollenkaan kunnon ruokaa.

Se saa sen puuroaterian koulussa ja kotona ruokaa. Tämä on lähtökohta, herätkää nyt jo typerykset.

AP tarjoaa aina noita aloituksessa lueteltuja. Normaalit vanhemmat tarjoaa ruokaa.

Vierailija
72/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne ne rahat menevät jos ei ole varaa tehdä ihan perus kotiruokaa joka on halpaa ja riittää? Itse teen esim. karibianpata-ainespussista ison kattilallisen ruokaa lisäämällä siihen 700g jauhelihaa ja hieman lisää tummaa riisiä, pakastevihanneksia, sipulia ym. edullisiä lisukkeita ja syön siitä 5 päivää isot ateriat. Eikä todellakaan maksa paljoa. Juuri äsken ostin tarpeet ja tuon ison ruokamäärän hinnaksi tulee alle 10€ eli 2€/päivä. 

Vierailija
73/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä perunoita! Tee keittoa! Opettele, jos et osaa.  Jos sinulla ei ole varaa keittokirjaan, niin katso netistä.  Yhteinen ateria on paljon muutakin,  kuin pelkkä tankkaus.

Vierailija
74/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lasu ole mikään sanktio. Ilmoitus pitää tehdä, kun huoli herää, ilman mitään mittareita. Joskus se on aiheeton ja perheen kanssa keskusteltua todetaan, että ei tässä mitään hätää ole ja se siitä. Kymmenen aiheetonta huolesta tehtyä lasua on parempi, kuin yksi aiheellinen jota ei tehty. 

Kiusantekona tehdyt lasut asia erikseen. Ne syö vain resursseja pilaa koko systeemin maineen tavalla, mikä voi aiheuttaa paljon harmia kun apua tarvitsevakaan perhe ei halua sitä huonon stigman takia ottaa vastaan, vaikka voisi olla tarvettakin.

Suurin osa vanhemmista pelkää lasuja ja pitää lasun kohteeksi joutumista rangaistuksena. Eikä aiheetta, koska lasun seurauksena on yksityisyyden, kotirauhan ja kasvatuksen vapauden menetys. Osassa tapauksista lisäksi perheen rikkominen, kun lapset huostataan. Myöskään viattomat eivät ole tältä turvassa, koska lasujärjestelmä pohjautuu huolikokemuksiin eikä siihen, että kerättäisiin luotettavat todisteet jonkin lakipykälän rikkomisesta.

Järjestelmää tulisi muuttaa niin, että aiheettoman lasun tekijä tuomitaan väärästä ilmiannosta ihan samoin kuin miten väärän rikosilmoituksen tekijä tuomitaan.

Vierailija
75/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä spagettia ja paista jauhelihaa. Ketsuppia ja maitoa. Porkkanaraaste.

Vierailija
76/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee vähän ohi aiheen, mutta kyllä minä syön tofun kylmänä, samoin en lähde lämmittämään paistettua broileria, joka on ollut paistamisen jälkeen jääkaapissa (ekan kerran syön tietysti sitä

Kylmää tofua, et liene tosissasi?

Itse tykkään kyllä keitetyistä perunoista enemmän perunasalaatissa kuin lämpiminä, mutta eihän tofu edes maistu miltään ennen kuin se on kokattu.

Kyllä, syön tofun aina kylmänä. Minusta se maistuu pahalta lämpimänä. Lisäksi suutuntuma on kelju lämpimänä, kylmänä se on ok.

Vierailija
77/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minne ne rahat menevät jos ei ole varaa tehdä ihan perus kotiruokaa joka on halpaa ja riittää? Itse teen esim. karibianpata-ainespussista ison kattilallisen ruokaa lisäämällä siihen 700g jauhelihaa ja hieman lisää tummaa riisiä, pakastevihanneksia, sipulia ym. edullisiä lisukkeita ja syön siitä 5 päivää isot ateriat. Eikä todellakaan maksa paljoa. Juuri äsken ostin tarpeet ja tuon ison ruokamäärän hinnaksi tulee alle 10€ eli 2€/päivä. 

Ja tuo ainespussikin on käytännössä lisäaineita, ja sen saa korvattua muutamalla mausteella.

Vierailija
78/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa näkee, miten surullisen kamala asenne lastensuojelua kohtaan on, joka taas viestii siitä, että perheissä asiat on huonosti.

Jos asiat on hyvin, ei sitä lasua koskaan tehdä (ainakaan koulun!!! toimesta), ja jos tehdään, se on yhdellä keskustelulla taputeltu asia. Lukuun ottamatta jotain ihan marginaalisia yksittäistapauksia.

Vierailija
79/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lasu ole mikään sanktio. Ilmoitus pitää tehdä, kun huoli herää, ilman mitään mittareita. Joskus se on aiheeton ja perheen kanssa keskusteltua todetaan, että ei tässä mitään hätää ole ja se siitä. Kymmenen aiheetonta huolesta tehtyä lasua on parempi, kuin yksi aiheellinen jota ei tehty.&nbsp

Minusta on tehty lasu. Lääkäri kertoi sen jo heti tavatessa varoituksena. Seuraavana päivänä juttelin sosiaalityöntekijän kanssa puhelimessa, hän oli puhunut päiväkodin ja neuvolan kanssa - kenelläkään ei huolta lapsesta. Asiakkuus päättyi puheluun. Ei tämä ollut kiusaamista, enkä loukkaantunut. Hyvä vaan että tarkistavat tietyissä tilanteissa (lapsella oli murtuma). Jos näin saadaan edes yksikin lastaan kiduttava kiinni niin hyvä. 

Vierailija
80/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka puhui kylmistä keitoista tai jauhelihakastikkeesta. Ruoka voi olla ruokaisa salaatti eikä se todellakaan tarvi olla lämmin ja vastaa ravitsemukseltaan ihan samaa ihan samaa kuin joku keitto. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi