Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulusta tehtiin lasu koska en tarjoa lämmintä ruokaa lapselle kotona!?

Vierailija
17.08.2024 |

Minulla ei ole varaa tehdä lämmintä ruokaa kotona lapselle, lapsi syö koulussa kunnolla ja kotona saa sitten leipää, puuroa ja hedelmiä. Onko tässä muka jotain ongelmaa?!

Kommentit (257)

Vierailija
21/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun se leipä ei ole mitään halpaa, niin miksi siihen käytät rahaa? Samalla hinnalla saat makaroonia ja siihen lisuketta ja siitä riittää pidempään.

Miten makaroni olisi parempi vaihtoehto ruokana kuin leipä. Jos se on ruisleipää, se edes on täysjyvää ja huomattavasti terveellisempää ja parempaa kuin makaroni

Vierailija
22/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sun lapsi syö viikonloppuisin ja lomalla?

Leipää, puuroa, hedelmiä.

Toivottavasti saatte sossusta apua elämänhallintaan.

Alkavat juoksemaan perässä kaupassa, hahahhaaa 

No ihan ajattelin makausitoumusta ruokakauppaan, ihmettelen mihin AP rahat menee jos ei ole varaa lapsille antaa ruokaa?

Suomessa kuitenkin on edelleen toimeentulotuki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo nyt ihan aiheelliselta kuulostaa, jos itsekin sanoo, ettei ole varaa tehdä kunnon ruokaa. Herää kysymys, mitä se lapsi sitten viikonloput ja lomat (etenkin kesät) syö, jos ei arkenakaan ole varaa yhteen kunnon ateriaan ja ruokamenot vain kasvaa.

Joskin olisi ihan hyvä muistaa, ettei etenkään koulun tekemän lasun tarkoitus ole mitenkään perhettä vahingoittaa, vaan mahdollisesti saattaa heidät sellaisen avun ja tuen piiriin, jota he saattavat tiedostamattaankin tarvita.

Vierailija
24/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen itse syömättä vaikka mutta lapselle aina lämmintä ruokaa pitää olla, onpa ihmeellistä että on ihmisiä joille tämä ei ole itsestään selvää 

Mitä merkitystä ruoan lämpötilalla on? Ei yhtään mitään. Pääasia että se on ravitsevaa.

Vierailija
25/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ongelma sillä kotonakin täytyy tarjota yksi lämmin ruoka arkisin, viikonloppuisin 2 lämmintä ateriaa. Curling-mutsi 

Vierailija
26/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täähän on trolli.

Luultavasti, mutta meikäläisen lapsuus oli ihan oikeasti tätä. Haluttiin säästää ruokakuluissa (että isälle jäi mm. alkoholiin enemmän) niin säännöksi tuli, että minulle riittää ruoka koulussa.

Olin alipainoinen ja kärsin nälästä johtuvasta vatsakivusta usein

Vierailija
27/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen itse syömättä vaikka mutta lapselle aina lämmintä ruokaa pitää olla, onpa ihmeellistä että on ihmisiä joille tämä ei ole itsestään selvää 

Mitä merkitystä ruoan lämpötilalla on? Ei yhtään mitään. Pääasia että se on ravitsevaa.

Lämpimän ruoan tilalle käy myös esimerkiksi ruokaisa salaatti. Curling-mutsi 

Vierailija
28/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo nyt ihan aiheelliselta kuulostaa, jos itsekin sanoo, ettei ole varaa tehdä kunnon ruokaa. Herää kysymys, mitä se lapsi sitten viikonloput ja lomat (etenkin kesät) syö, jos ei arkenakaan ole varaa yhteen kunnon ateriaan ja ruokamenot vain kasvaa.

Joskin olisi ihan hyvä muistaa, ettei etenkään koulun tekemän lasun tarkoitus ole mitenkään perhettä vahingoittaa, vaan mahdollisesti saattaa heidät sellaisen avun ja tuen piiriin, jota he saattavat tiedostamattaankin tarvita.

Monissa perheissä rikotaan ihan tiedostamattaankin kasvatussuosituksia. Asia paljastuu usein vasta, kun joku tekee lasun ja lastensuojelu ratsaa perheen kodin. Yleensä perhe korjaa menettelytapansa tämän seurauksena, mutta pieni osa perheitä on sellaisia, että toimintatavat niissä saadaan kuntoon vasta sijaishuollon toimenpiteiden kautta.

Vierailija
29/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa perheissä rikotaan ihan tiedostamattaankin kasvatussuosituksia. Asia paljastuu usein vasta, kun joku tekee lasun ja lastensuojelu ratsaa perheen kodin. Yleensä perhe korjaa menettelytapansa tämän seurauksena, mutta pieni osa perheitä on sellaisia, että toimintatavat niissä saadaan kuntoon vasta sijaishuollon toimenpiteiden kautta.

Olette oppineet tämän pelottelun sekä uhkailun. Ei mene läpi, ketään ei kotiin tarvitse päästää. Onko lastensuojelun työntekijät vinksahtaneita päistänsä? Ennenkuulumatonta paskapuhetta nämä teidän jutut.

Vierailija
30/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostuuko lapsi syömään palkokasveja? Esim. linssipataa? Se ainakin on edullista ja siinä on kunnolla proteiinia. Samoin keitetyt kananmunat ovat ravintosisältöönsä nähden edullisia. Ei niitä montaa tarvi lapselle keittää per päivä tai viikko, kunhan välillä saa proteiinia ja kunnon rasvoja.

Vierailija
31/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Curling-mutsi vastaa aina mielellään kaikkiin mieliä rasittaviin kysymyksiin. Tämä on elämäntapa, suuri intohimo. Elämä on meitä jokaista varten, eletään sitä täysillä.

Vierailija
32/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen ihmetellyt puhetta lämpimästä ruuasta. Ei se ravintoarvo muutu miksikään lämmittämällä.

Mutta noilla ap:n eväillä ei tule hirveästi proteiinia. Jos syö ruisleipää ja hedelmiä, niin tulee kuituja ja vitamiineja, mutta keitä lisäksi edes kanamunia leivän päälle.

Ja syökää niitä hedelmiä vaikka maitorahkan kanssa.

Vierailija
33/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Puuro, leipä ja hedelmät (joiden hinnalla tosin saisi sen yhden kunnon ateriankin ihan hyvin tehtyä) on ihan ok yksittäinen ateria, mutta todella huolestuttavaa, jos siitä koostuu lapsen koko ruokavalio pitkän kesäloman aikana.

Lasun kautta tähän voidaan saada apua vaikka ihan vain sillä, että joku kädestä pitäen neuvoo, miten samalla rahalla voi saada kasaan ravitsevamman aterian, tai sitten jollain muulla tukimuodolla, jolla varmistetaan, että lapsi saa kakken tarvitsemansa ravinnon / vanhempi elämänhallintansa siihen tilanteeseen, että voi tarjota ravitsevamman ruokavalion, lapselle myös silloin, kun kouluruokaa ei ole tarjolla.

Lastensuojelusta tietysti liikkuu kaikenlaisia karmeita kauhutarinoita, joista osa voi olla ihan todellisiakin epäonnistumisia, mutta kyllä se edelleen pääasiallisesti on nimenomaan apu sitä tarvitseville perheille, ja etenkin sitä tarvitseville lapsille.

Vierailija
34/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Puuro, leipä ja hedelmät (joiden hinnalla tosin saisi sen yhden kunnon ateriankin ihan hyvin tehtyä) on ihan ok yksittäinen ateria, mutta todella huolestuttavaa, jos siitä koostuu lapsen koko ruokavalio pitkän kesäloman aikana.

Lasun kautta tähän voidaan saada apua vaikka ihan vain sillä, että joku kädestä pitäen neuvoo, miten samalla rahalla voi saada kasaan ravitsevamman aterian, tai sitten jollain muulla tukimuodolla, jolla varmistetaan, että lapsi saa kakken tarvitsemansa ravinnon / vanhempi elämänhallintansa siihen tilanteeseen, että voi tarjota ravitsevamman ruokavalion, lapselle myös silloin, kun kouluruokaa ei ole tarjolla.

Lastensuojelusta tietysti liikkuu kaikenlaisia karmeita kauhutarinoita, joista osa voi olla ihan todellisiakin epäonnistumisia, mutta kyllä se edelleen pääasiallisesti on nimenomaan apu sitä tarvitseville perheille, ja etenkin sitä tarvitseville lapsille.

Moni ei hyväksy lastensuojelun näkemyksiä eikä siksi halua ottaa apua vastaan.

Vierailija
35/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämpimän ruoan tilalle käy myös esimerkiksi ruokaisa salaatti. Curling-mutsi 

Jos lämmin ruoka jää tekemättä rahapulan takia, niin saattaa olla että loppuu likviditeetti sitä ruokaisaa salaattiakin tehdessä. Yleensä nimittäin salaatin ainekset tuppaavat olemaan kalliimpia. Ja joo, ei tarvitse alkaa luennoida miten halvan salaatin saa tonnikalasta ja makaronista.

Vierailija
36/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina olen ihmetellyt puhetta lämpimästä ruuasta. Ei se ravintoarvo muutu miksikään lämmittämällä.

Mutta noilla ap:n eväillä ei tule hirveästi proteiinia. Jos syö ruisleipää ja hedelmiä, niin tulee kuituja ja vitamiineja, mutta keitä lisäksi edes kanamunia leivän päälle.

Ja syökää niitä hedelmiä vaikka maitorahkan kanssa.

Tämä "lämmin ateria" onkin vähän kulttuurisidonnainen termi, jolla nyt yleensä tarkoitetaan ravitsevaa pääateriaa erotuksena välipallista ja kevyemmistä ilta- ja aamupaloista. Ei sen sinänsä tarvitse olla lämmin, se vain meillä perinteisesti on ollut lämmin. Ravintoarvot ja ehkä ns. koko edellä mainittuihin nähden on ratkaisevassa asemassa, ja tuossa aloituksessa kuvaillussa ongelma lienee etenkin se proteiinin vähyys, minkä takia sitä ei mielletä "lämpimäksi ateriaksi", vaikka puuro nyt lämpötilaltaan yleensä lämmin onkin.

Vierailija
37/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan syönyt kuin yhden lämpimän kunnon ruuan päivässä (en edes lapsena). Toinen lapsistani on ollut samanlainen, ei vaan normaalilla ruoka- ja unirytmillä napa vetänyt päivällistä - tai vaihtoehtoisesti iltapalaa (ja jos iltapala jäi syömättä niin heräsi aikaisin nälkäisenä). Toine lapsista on aina syönyt toisen ruuan hyvällä ruokahalulla. Ihmiset on erilaisia. Mutta en ole ollut niin tyhmä että näitä koulussa raportoisin. 

Vierailija
38/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan syönyt kuin yhden lämpimän kunnon ruuan päivässä (en edes lapsena). Toinen lapsistani on ollut samanlainen, ei vaan normaalilla ruoka- ja unirytmillä napa vetänyt päivällistä - tai vaihtoehtoisesti iltapalaa (ja jos iltapala jäi syömättä niin heräsi aikaisin nälkäisenä). Toine lapsista on aina syönyt toisen ruuan hyvällä ruokahalulla. Ihmiset on erilaisia. Mutta en ole ollut niin tyhmä että näitä koulussa raportoisin. 

No mutta kyllä teillä varmasti syödään vapaalla se yksi ateria silti? AP tarjoaa noita samoja aina

Vierailija
39/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydätkö lapsia valehtemaan koulussa kun terveydenhoitaja kyselee ruokarytmistä?

Vierailija
40/257 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Jos ei sinulla ole varaa edes ruokkia tekemääsi lasta ravitsevalla ruualla niin olisit jättänyt tekemättä. Oma äitini kyllä ruokki 2 lasta yksinhuoltajana ja aina oli lämmintä ruokaa joka päivä kaiken muun lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan