Koulusta tehtiin lasu koska en tarjoa lämmintä ruokaa lapselle kotona!?
Minulla ei ole varaa tehdä lämmintä ruokaa kotona lapselle, lapsi syö koulussa kunnolla ja kotona saa sitten leipää, puuroa ja hedelmiä. Onko tässä muka jotain ongelmaa?!
Kommentit (257)
Eihän ruoan lämpötila vaikuta sen ravitsevuuteen pätkääkään.
Toki olen samaa mielt, että "leipää, puuroa ja hedelmiä" ei todellakaan täytä täysipainoisen aterian kriteerejä.
Missä muuten kasvikset? Joka aterialla pitäisi syödä edes jotain kasviksia.
No hyvä kun lasu tehtiin kun kotona ei ole rahaa ruokaan. Nyt ongelma on tiedossa. Saitteko ruoka- tai raha-apua? Kyllä kasvavan lapsen pitää saada kaksi kertaa päivässä kunnon ateria ja välipalat päälle.
Vihannekset voivat tuntua kalliita ja oikean ruoan laitto vaatii aikaa ja taitoa joten tähän ei tietenkään joka kodissa pystytä.
Mitä menoja Laitat etusijalle jos et halua maksaa lapsen ruokia
Vierailija kirjoitti:
Ihan perustavaalaatua oleva kysymys kuuluu - miksi olet tehnyt lapsen, jos sinulla ei ole varaa sitä elättää KUNNOLLA.
Et ole sitten kuullut, että elämäntilanteet voi muuttua?
Olen itse ollut todella pienituloinen yh. Kyllä todellakin lapsella oli hoidon ja koulun jälkeen lämmin ruoka ja viikonloppuisin kaksi lämmintä ruokaa per päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmää puuroa?
Ja jos se ruuan lämpötila on ongelma, niin lämmitä vaikka ne leivät välillä. En kyllä ymmärrä, miksi ruuan pitäisi välttämättä olla lämmintä.
Paljon ympäristöystävällisempääkinnkun ei turhaan lämmittele. Ei kulu energiaa siihen, ellei sitten auringonpaisteessa anna ruuan lämmetä.
Missä ylipäätäån edes määritellään tosiaan että ihmosen kuuluu syödä!ruokansa kuumana tai lämpimänä.
Nuohan on makuasioita ja tottumiskysymyksiä joista jokainen voi nähdäkseni päättää henkilökohtaisesti aivan itse.
Syö ruuan kylmänä tai lämpimänä, puuro tai leipä ei korvaa päivällistä. Mikä tässä on vaikeaa? Lapsi tarvitsee oikean päivällisen eikä sitä voi korvata leipäpalalla.
Niin. Jokainen syö itse juuri kuten haluaa. Jokainen jolla on lapsia on kuitenkin velvollinen huolehtimaan heistä kaikilla tasoilla. Myös ravitsemuksellisesti.
Koulusta tehtiin lasu, koska pidän lastani häkissä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on näitä vanhempia joiden lapset kiertävät pihalla ovikelloa soittelemassa ja pyytämässä ruokaa jne. Lastenhoito ulkoistetaan muille.
Yhdelle lapselle isä oli jopa sanonut, että ei saa tulla kotiin ennen tiettyä kellonaikaa.
Ei ole muiden asia vahtia teidän lapsia sillä aikaa, kun harrastatte seksiä.
Kodin ilmapiiri riippuu hirvittävän paljon siitä, onko vanhemmilla mukavaa keskenään. Koska kaikilla ei ole sitä kivaa kummia joka veisi kalalle, en näe niin kovin pahana asiana, jos lapsi patistetaan pariksi tunniksi ulkoilemaan, tietysti ikätasolle sopivissa ja turvallisissa puitteissa.
Patistaminen on eri asia kuin kieltää tulemasta kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perustavaalaatua oleva kysymys kuuluu - miksi olet tehnyt lapsen, jos sinulla ei ole varaa sitä elättää KUNNOLLA.
Olen itse ollut todella pienituloinen yh. Kyllä todellakin lapsella oli hoidon ja koulun jälkeen lämmin ruoka ja viikonloppuisin kaksi lämmintä ruokaa per päivä.
No siinä elätitkin kunnolla vaikka pienet tulot. AP ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti olikin se, että lapsen syntyessä on voinut olla elämäntilanne parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten haetaan apua ruuan ostoon. Lapset tarvitsevat lämpimän ruuan myös kotona. Kouluruoka yhdeltätoista ei riitä.
Eikö japanilaiset lapset siis mielestäsi syö kunnolla? Sushi on kylmää erittäin terveellistä ruokaa. Ruoan ei tarvitse olla lämmintä ollakseen terveellistä. Aasian maissa yleensäkin kesällä syödään vain kylmiä ruokia.
No tekaiseppa sinä sitten aloittajan lapsille halvalla sitä sushia kun ei ole nytkään varaa muuhun kuin puuroon.
Mitä sushiin tarvitaan? Riisiä, etikkaa ja minimissään jotain kasvista.
Ja tuoko on sinun mielestäsi ravitsevaa ruokaa kasvavalle lapselle? Ei ihme että on lasuille aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti olikin se, että lapsen syntyessä on voinut olla elämäntilanne parempi.
Ja suurin pointti on se, että ymmärtää että sitä lasta on ruokittava olipa tilanne mikä hyvänsä. Vanhemmalla kun on vastuu siitä lapsesta vähintään täysi-ikäisyyteen saakka. Jos lapsen tekee, on sen tarpeet asetettava omien tarpeidensa edelle. Kannattaisi kyllä monen miettiä siinä hetken huumassa sitä tulevaa 18 vuoden vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Tästä herää kysymys, että mitä ap sitten itse syö? Jos käy töissä, niin ruokaan on rahaa. Jos ei käy töissä ja on kaikki päivät kotona, millä ap itse elää? Jos tekee itselle lämmintä ruokaa, niin eikö sitä voi tehdä niin paljon että riittää lapsellekin? Edelleen halvemmaksi vaikka se makaronilaatikko tulee kuin syödä pussitolkulla leipää ja hedelmiä. Kuulostaa siltä, että ongelma ei ole raha vaan laiskuus tai jaksamattomuus, jolloin lastensuojelu on ihan oikea osoite teille. Ehkä saatte apua elämänhallintaan.
Edelleen ei se haittaa, jos joskus syödään vain leipää (kun siinä on päällisiä ja muutakin sen kyljessä), mutta se on enemmän poikkeus kuin sääntö.
Käyn töissä mutta palkkani on alle tukien verran ja palkasta 90% menee vuokraan ja laskuihin
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina olen ihmetellyt puhetta lämpimästä ruuasta. Ei se ravintoarvo muutu miksikään lämmittämällä.
Mutta noilla ap:n eväillä ei tule hirveästi proteiinia. Jos syö ruisleipää ja hedelmiä, niin tulee kuituja ja vitamiineja, mutta keitä lisäksi edes kanamunia leivän päälle.
Ja syökää niitä hedelmiä vaikka maitorahkan kanssa.
Tämä "lämmin ateria" onkin vähän kulttuurisidonnainen termi, jolla nyt yleensä tarkoitetaan ravitsevaa pääateriaa erotuksena välipallista ja kevyemmistä ilta- ja aamupaloista. Ei sen sinänsä tarvitse olla lämmin, se vain meillä perinteisesti on ollut lämmin. Ravintoarvot ja ehkä ns. koko edellä mainittuihin nähden on ratkaisevassa asemassa, ja tuossa aloituksessa kuvaillussa ongelma lienee etenkin se proteiinin vähyys, minkä takia sitä ei mielletä "lämpimäksi ateriaksi", vaikka puuro nyt lämpötilaltaan yleensä lämmin
Eiköhän se ole yleensä viitseläisyys kyseessä, että laittaako lapselle lämpimän aterian vai lyökö voileivän käteen. Meinaan että lämpimän aterian valmistus vaatii muutaman työvaiheen enemmän kuin kylmä välipala. Tosin mikrollahan lämmittää kyllä käden käänteessä sitä eilistä makaroonilaatikkoa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä herää kysymys, että mitä ap sitten itse syö? Jos käy töissä, niin ruokaan on rahaa. Jos ei käy töissä ja on kaikki päivät kotona, millä ap itse elää? Jos tekee itselle lämmintä ruokaa, niin eikö sitä voi tehdä niin paljon että riittää lapsellekin? Edelleen halvemmaksi vaikka se makaronilaatikko tulee kuin syödä pussitolkulla leipää ja hedelmiä. Kuulostaa siltä, että ongelma ei ole raha vaan laiskuus tai jaksamattomuus, jolloin lastensuojelu on ihan oikea osoite teille. Ehkä saatte apua elämänhallintaan.
Edelleen ei se haittaa, jos joskus syödään vain leipää (kun siinä on päällisiä ja muutakin sen kyljessä), mutta se on enemmän poikkeus kuin sääntö.
Käyn töissä mutta palkkani on alle tukien verran ja palkasta 90% menee vuokraan ja laskuihin
Ap
Nyt kyllä sinulle tuli muistivirhe. Tai no tahalleenhan sinä provoat.
Ja sitten on niin että lähtökohtahan on se että vanhempi järjestää ruoan pöytään viisi kertaa vuorokaudessa ja lapsi syö sen minkä syö eli sen minkä haluaa syödä. Jos ei syö niin pakottaahan ei voi eikä saa. Asioista voi tehdä juuri niin vaikeita kuin haluaa. Lapsillakin ruokahalu vaihtelee joten olen katsonut parhaaksi että tämä säännöllinen ruokailurytmi varmistaa myös sen että lapsi ei näe nälkää eikä hänen kehityksensä sitenkään vaaraannu. On myös lapsia jotka rutisevat ihan kaikesta joten säännöllisyys tuo turvaa vanhemmallekin siitä että ainakaan kehitys ei ole vaarassa.