Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miesten vs naisten työnjako kotona. Miten teillä menee? Koetko sen reiluksi?

Vierailija
17.08.2024 |

Olen paljon miettinyt tätä asiaa. Meillä mies siis tekee kyllä kotona asioita, laittaa tiskejä, siivoaa lasten leluja ja jopa joskus imuroi huom! pyytämättä! Ruokaakin laittaa ja käy kaupassa, yleensä vaan pyydettäessä. Vastuu näistä on siis minulla ja yleensä myös ne pääsääntöisesti teen. Mies laittaa ruokaa korkeintaan ehkä pari kertaa kuussa, vaikka osaa kyllä laittaa sitä. Ja tämä yleensä silloin jos minä olen töissä ja hän vapaalla.

Minulla on myös vastuu pääasiallisesti siivouksesta, lasten asioista (toki mieskin osallistuu), esim lasten vaatetus ja harrastuksiin liittyvien asioiden, kuten urheilutarvikkeiden hankinta jne, on 100% minun vastuullani. Lemmikin hoito on myös minun hommani.

Näiden lisäksi myös taloudellinen vastuu on minulla. Tämän koen jotenkin epäkohdaksi. Maksan enemmän kaikesta, koska teen enemmän töitä ja saan hieman parempaa palkkaa. Mies siis ihan olettaa automaattisesti että maksan joka kuukausi melko huomattavan summan enemmän perheen yhteisistä menoista. Mies tekee kyllä perinteisiä miesten töitä, joita on erilaiset kunnostustyöt (näitäkin tosi harvoin, moni asia aika rempallaan meillä kotona) ja ne vaihtaa renkaat. Tosin auton huolto ja tankkaus, huoltojen varaamiset jää useimmiten minulle. Lasten pyörien pakolliset korjaukset mies hoitaa.

Mitä mieltä olette työnjaosta? Minulle kävisi perinteinen työjako, että nainen hoitaa kodin ja lapset, jos mies puolestaan ottaisi enemmän vastuuta taloudesta ja ns toisi rahan pöytään. Meillä kuitenkin tuntuu siltä että liian moni asia on minun vastuullani, vaikka toki mieskin jotain tekee. Teen tosiaan kahta eri työtä, koska taloustilanne ollut tiukka ja minulla onneksi mahdollisuus tehdä etänä toista työtä, etten jatkuvasti ole pois kotoa. Silti vapaa-aikaa minulla on tosi vähän ja välillä tuntuu että kaikki vapaat vain siivoan ja pesen pyykkiä. Olisi ihanaa jos voisi itse tehdä vähemmän. Mies tekee normityöajan, eikä näe tilanne että tilanne olisi mitenkään epäreilu. Mielipiteitä?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin pitkä parisuhde, 25 vuotta jo, että siihen on mahtunut mukaan monenlaisia eri vaiheita, kuten työttömyyttä, talon rakentamista, opiskelua työn ohessa, perhevapaita, pitempää sairastumista, ulkomaankomennusta. Me ollaan yhdessä sovittu miten hoidetaan laskujen maksut missäkin tilanteessa. Sillä ei niin ole ollut väliä, kumpi on maksanut enemmän ja kumman tilille on jäänyt säästöä, koska säästöjä on yhdessä käytetty esimerkiksi perheen lomamatkaan tai johonkin isompaan hankintaan kuten auton vaihtoon, remonttiin tai ilmalämpöpumppuun. Molemmilla on myös omia säästöjä ja sijoituksia. Välillä kumpikaan ei ole ehtinyt tai kyennyt tekemään kaikkia kotitöitä, ja silloin on ostettu esimerkiksi siivouspalvelua ja ruokatoimituksia. 

Vierailija
42/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainiin ja lemmikki on ollut yhtä lailla miehen haluama, oikeastaan hänen aloitteestaan se jopa otettiin, toki itsekin olin siihen ihan suostuvainen. Mutta mies ei ota mitään, ei siis yhtään mitään vastuuta siitä vaan olettaa että minä hoidan. Jonka teen ihan mielelläni, mutta jos kaikki asiat menee näin, niin tulee vaan sellainen olo että tämä ei nyt mene ihan oikein. T. Ap

Ostakaa ulkopuolista kotiapua. Teillä on nyt selvästi liikaa hommia. Vaikutat rasittuneelta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on niin pitkä parisuhde, 25 vuotta jo, että siihen on mahtunut mukaan monenlaisia eri vaiheita, kuten työttömyyttä, talon rakentamista, opiskelua työn ohessa, perhevapaita, pitempää sairastumista, ulkomaankomennusta. Me ollaan yhdessä sovittu miten hoidetaan laskujen maksut missäkin tilanteessa. Sillä ei niin ole ollut väliä, kumpi on maksanut enemmän ja kumman tilille on jäänyt säästöä, koska säästöjä on yhdessä käytetty esimerkiksi perheen lomamatkaan tai johonkin isompaan hankintaan kuten auton vaihtoon, remonttiin tai ilmalämpöpumppuun. Molemmilla on myös omia säästöjä ja sijoituksia. Välillä kumpikaan ei ole ehtinyt tai kyennyt tekemään kaikkia kotitöitä, ja silloin on ostettu esimerkiksi siivouspalvelua ja ruokatoimituksia. 

Tämä on hyvä, että teillä on yhdessä sovittu ja keskusteltu nämä asiat. Meillä taas mies vaan olettaa että minä maksan. Ei siis kommunikoi ollenkaan vaan jättää vaan käymättä kaupassa ja tankkaamassa auton ja olettaa että minä sitten hoidan. Tämä on jotenkin tosi kyllästyttävää, jos mies ihan reilusti sanoisi että tässä kuussa hänellä vähän vähemmän rahaa, että miten hoidetaan nyt lainan takaisinmaksut ja muut laskut, niin olisi paljon parempi kuin se että on vaan hiljaa ja olettaa että hoidan. T. Ap

Vierailija
44/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainiin ja lemmikki on ollut yhtä lailla miehen haluama, oikeastaan hänen aloitteestaan se jopa otettiin, toki itsekin olin siihen ihan suostuvainen. Mutta mies ei ota mitään, ei siis yhtään mitään vastuuta siitä vaan olettaa että minä hoidan. Jonka teen ihan mielelläni, mutta jos kaikki asiat menee näin, niin tulee vaan sellainen olo että tämä ei nyt mene ihan oikein. T. Ap

Ostakaa ulkopuolista kotiapua. Teillä on nyt selvästi liikaa hommia. Vaikutat rasittuneelta. 

Tottakai olen rasittunut, tämä tilanne on jatkunut sen verran kauan. Miehelle kävisi ulkopuolinen apu, mutta minun pitäisi sitten maksaa se. Ja sitten kohta voidaan unohtaa kaikki lomareissut sun muut ns ylimääräiset jutut. Ei ole mitään kalliita lomamatkoja tietenkään mahdollista tässä tilanteessa tehdä tai muutenkaan kun lapsia useampi meidän tuloilla, mutta kyllä ollaan tähän asti päästy aina vähintään kesällä jonnekin, koska minulla on ollut varaa maksaa reissut. Tämä on kans yksi epäkohta. Miksi minä olen aina se joka maksaa kaikki matkat/lomareissut? Oikeasti välillä mietin et minne miehen rahat edes menevät, kun jotenkin aina rahat lopussa tai vähissä ettei mitään vähääkään kalliimpaa voi ostaa tai tehdä. T. Ap

Vierailija
45/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä olin lasten kanssa kotona, sitten opiskelin ja menin töihin, kun nuorin meni kouluun. Tein aika pitkälti "naisten hommat" kotona, kokkasin, pyykkäsin jne. Mies pesi (pesee) tosin omia pyykkejä, jos tarvi työjuttujen takia, tai haalareita/metsurin kamppeita. Mies hoiti rakennushommat, remonttihommat, autojen/fillareiden korjaukset yms. Minä kuskasin lapset pääasiassa, joskus mies. Nyt mies on jäänyt eläkkeelle ja näyttäisi tekevän osan "naistenkin hommista" lisäksi. En ole koskaan laskenut kuka tekee enemmän ja kuka vähemmän. Ollaan tehty voimien mukaan. Mies on hoitanut aina raha-asiat. Tämä on ollut iso helpotus minulle. Minä vastaan ainoastaan omista säästöistäni, joihin minulle osoitetaan rahat, sen mukaan, onko joku remontti- tai muu vastaava tilanne menossa. Kun lapset oli pieniä, ei ylimääräistä kyllä juurikaan ollut. Metatyökin oli keksimättä vielä silloin. Olen aina ollut miehelleni kiitollinen kaikesta siitä, mitä hän tekee. Välillä ihan väsyttää katsellakin. Olen aika laiska itse, näemmä. 

Vierailija
46/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä olin lasten kanssa kotona, sitten opiskelin ja menin töihin, kun nuorin meni kouluun. Tein aika pitkälti "naisten hommat" kotona, kokkasin, pyykkäsin jne. Mies pesi (pesee) tosin omia pyykkejä, jos tarvi työjuttujen takia, tai haalareita/metsurin kamppeita. Mies hoiti rakennushommat, remonttihommat, autojen/fillareiden korjaukset yms. Minä kuskasin lapset pääasiassa, joskus mies. Nyt mies on jäänyt eläkkeelle ja näyttäisi tekevän osan "naistenkin hommista" lisäksi. En ole koskaan laskenut kuka tekee enemmän ja kuka vähemmän. Ollaan tehty voimien mukaan. Mies on hoitanut aina raha-asiat. Tämä on ollut iso helpotus minulle. Minä vastaan ainoastaan omista säästöistäni, joihin minulle osoitetaan rahat, sen mukaan, onko joku remontti- tai muu vastaava tilanne menossa. Kun lapset oli pieniä, ei ylimääräistä kyllä juurikaan ollut. Metatyökin oli keksimättä vielä silloin. Olen aina ollut miehelleni kiitollinen kaikesta siitä, mitä hän teke

Sepä se. Jos nainen hoitaa ns naisen työt, niin reilua on se että mies on vastuussa taloudesta. Niin se vaan menee. Kaikille tällainen työnjako ei tietenkään sovi, mutta osalle sopii ihan hyvin.

Se ei ole reilua että jompi kumpi (tässä tapauksessa nainen) hoitaa nämä perinteiset kotityöt, siivoukset, ruoanlaitot ja lapset ja näiden lisäksi maksaa enemmän kaikesta. Tai ylipäänsä että toinen hoitaa lähes kaiken, oli se työnjako nyt miten tahansa.

Vierailija
47/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen haluaa tehdä aina liikaa, ja siksi esim. monesti ei meinaa ehtiä mihinkään.

Itse en tahdo tehdä puolta liiasta vaan sopivasti.

Nykyisin eri asunnot niin toimii.

Just näin. Pitkän avioliiton jälkeen löysin kivan naisen mutta se mikromanageriöyhötys on liikaa. Koko ajan pitää tehdä jotain. Viikon jos hänen luona olen, niin alkaa tulla kotia ikävä. Onneksi meillä on omat asunnot, ja voin karata omaan taloon hetkeksi ottamaan happea. Olen täysin sisäsiisti ja pidän paikat kunnossa, lapsetkin tulee mielellään kylään ja syömään ruokaa jota kokkailen. M50

Vierailija
48/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaanpa muutama esimerkki.

1. Nainen haluaa, että siivotaan kerran viikossa. Miehelle riittää joka toinen viikko.

Toisin sanottuna, puolet siivouskerroista tuottavat lisäarvoa naiselle, mutta ei miehelle. Silti tämän pitää mennä 50-50.

2. Nainen haluaa kodista edustavamman ja kiillottaa keittiötasoja. Mies haluaa autosta edustavamman ja kiillottaa vanteita.

Naisen haluama asia lasketaan yhteisiin töihin, miehen haluama asia miehen tyhmäksi puuhasteluksi.

3. Mies kiipeää katolle, ryömii talon alla ja kantaa raskaita asioita. Nainen tekee kevyttä kotitaloustyötä samalla kun pälättää puhelimessa ystävättärensä kanssa.

Nämä lasketaan samanarvoisiksi, käytetty aika ratkaisee. Vaikka miehen työ on raskaampaa ja vaarallisempaa. Kuitenkaan nainen ei haluaisi vaihtaa hommia päikseen, eikä nainen syystä tai toisesta ole halunnnut opetella tekemään näitä "pikkuhommia". Miksiköhän?

4. Mies tienaa rahat = me teimme tämän yhdessä. Nainen tienaa rahat = nainen tarjosi kaiken tämän miehelleen.

Kummasti sävy muuttuu. Ei ollakaan enää tiimi joka jakaa kaiken. Tässä vaiheessa ero on jo luultavasti suunniteltu naisen toimesta.

Vierailija
49/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok, teen kaikki itse.

sinkkunainen

Vierailija
50/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen haluaa tehdä aina liikaa, ja siksi esim. monesti ei meinaa ehtiä mihinkään.

Itse en tahdo tehdä puolta liiasta vaan sopivasti.

Nykyisin eri asunnot niin toimii.

Just näin. Pitkän avioliiton jälkeen löysin kivan naisen mutta se mikromanageriöyhötys on liikaa. Koko ajan pitää tehdä jotain. Viikon jos hänen luona olen, niin alkaa tulla kotia ikävä. Onneksi meillä on omat asunnot, ja voin karata omaan taloon hetkeksi ottamaan happea. Olen täysin sisäsiisti ja pidän paikat kunnossa, lapsetkin tulee mielellään kylään ja syömään ruokaa jota kokkailen. M50

Tämäpä juuri.

Neuroottisuus no raskas ominaisuus, ja se on naisille tyypillistä. Ei voida elää sen kanssa jos joku yksityiskohta on vähän rempallaan, vaan se on hoidettava h-e-t-i.

Tuollainen tekee elämästä raivostuttavaa mikromanageeraaminen/multitaskaus-paskaa, joka ei itseäni kiinnosta. Koko ajan pitäisi tarkkailla tippuiko sinne lattialle nyt kolme leivänmurua tai ovatko koristetyynyt vinossa.

Vierailija
51/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin ruokaa. Pyysin miestä lukemaan lapsille katselemansa animaation tekstin. Ei voi, koska se häiritsee hänen omaa piirretyn katseluaan, joten luen keittiöstä käsin ajoittain. Lapset ei huomaa, että välillä jokin jää lukematta keittoa hämmentäessä. Olisihan tuo todella ollut naisen päsmäröintiä. Mies vaihtoon. Saa katsoa piirrettyjään rauhassa.

Vierailija
52/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok, teen kaikki itse.

sinkkunainen

Hyvä. Sitten kun pariudut, niin muista että teitä on kaksi ja kompromissit tekee liitosta lujan.

Vierailija
53/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat tyytyväisiä arjen jakamiseen. Mies jäi eläkkeelle, tekee yleensä ruuat ja siivoaa päivisin. Minä vielä töissä, teen ruokaa viikonloppuna ja lomilla ihan mielelläni, päätetään silloin lennossa kumpi tekee ja mitä. Täällä mökillä minä tiskaan (ei astianpesukonetta) mielelläni, ihan mukavaa puuhaa, mies vastaa enemmän rakennuspuuhista ja klapeista. Mutta yhdessä teemme myös ns miesten töitä, pidän ruohonleikkuusta, klapien teosta ja kuskauksesta, kasvimaan kääntämisestä ja laiturin rannalle kiskomisesta ym. fyysisestä työstä. Miehen eläke on hieman pienempi kuin minun palkkani, maksetaan suurinpiirtein puoliksi asiat kun miehellä vielä varallisuutta kerääntynyt hyödynnettäväksi nyt eläkkeellä.

Eli kumpikin osaa naisten ja miesten töitä ja tuo kyllä kätevää. Kun miehen jalka oli paketissa hoitui kaikki miesten hommat minulta, minun työreissujen aikana mies ei joudu turvautumaan eineksiin ja huusholli on ihan siisti palatessani. Kumpikin ollaan myös varsin joustavia, vaikka mies on yleensä siistimpi ei valita minun ja koirien aiheuttamasta epäjärjestyksestä vaan siivoilee kun haluaa, minä taas bakteerikammoisempana vaivihkaa siistin keittiön pintoja, pesen ja vaihdan keittiörättejä ja puunaan vessoja.

Vierailija
54/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä molemmat tyytyväisiä arjen jakamiseen. Mies jäi eläkkeelle, tekee yleensä ruuat ja siivoaa päivisin. Minä vielä töissä, teen ruokaa viikonloppuna ja lomilla ihan mielelläni, päätetään silloin lennossa kumpi tekee ja mitä. Täällä mökillä minä tiskaan (ei astianpesukonetta) mielelläni, ihan mukavaa puuhaa, mies vastaa enemmän rakennuspuuhista ja klapeista. Mutta yhdessä teemme myös ns miesten töitä, pidän ruohonleikkuusta, klapien teosta ja kuskauksesta, kasvimaan kääntämisestä ja laiturin rannalle kiskomisesta ym. fyysisestä työstä. Miehen eläke on hieman pienempi kuin minun palkkani, maksetaan suurinpiirtein puoliksi asiat kun miehellä vielä varallisuutta kerääntynyt hyödynnettäväksi nyt eläkkeellä.

Eli kumpikin osaa naisten ja miesten töitä ja tuo kyllä kätevää. Kun miehen jalka oli paketissa hoitui kaikki miesten hommat minulta, minun työreissujen aikana mies ei joudu turvautumaan eineksiin ja huusholli on ihan

Aivan loistavaa! Näin sen pitää mennäkin. Toivon teille kaikkea hyvää, vastoin palstan yleistä arvomaailmaa.

Vierailija
55/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tekee joka ehtii. Meillä ei ole jaoteltu "miesten tai naisten töitä" erikseen, kumpikin osaa ihan yhtä lailla imuroida, ajaa nurmikon/lapioida lumet, vaihtaa auton renkaat (tämän tosin minä naisena meillä yleensä teen, koska kyseinen homma on mielestäni mukavaa, mies ei selkävaivaisena kauheasti pidä kun työasento on huono), tehdä ruokaa jne. Kumpikin osa käyttää iskuporakonetta, jiirisahaa, airfryeria ja pyykinpesukonetta.

Hyvin on toiminut näin 20 vuotta, ikinä ei ole talon töistä tarvinnut riidellä. Tiiminä tehdään.

Vierailija
56/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaanpa muutama esimerkki.

1. Nainen haluaa, että siivotaan kerran viikossa. Miehelle riittää joka toinen viikko.

Toisin sanottuna, puolet siivouskerroista tuottavat lisäarvoa naiselle, mutta ei miehelle. Silti tämän pitää mennä 50-50.

2. Nainen haluaa kodista edustavamman ja kiillottaa keittiötasoja. Mies haluaa autosta edustavamman ja kiillottaa vanteita.

Naisen haluama asia lasketaan yhteisiin töihin, miehen haluama asia miehen tyhmäksi puuhasteluksi.

3. Mies kiipeää katolle, ryömii talon alla ja kantaa raskaita asioita. Nainen tekee kevyttä kotitaloustyötä samalla kun pälättää puhelimessa ystävättärensä kanssa.

Nämä lasketaan samanarvoisiksi, käytetty aika ratkaisee. Vaikka miehen työ on raskaampaa ja vaarallisempaa. Kuitenkaan nainen ei haluaisi vaihtaa hommia päikseen, eikä nainen syystä tai toisesta ole halunnnut opetella tek

Onneks on olemassa miehiä, jotka haluavat siivota lapsiperheessä useammin kuin joka toinen viikko. Voi luoja minkälainen sikolätti meidän koti olisi jos vaan kaksi kertaa kuussa siivottaisiin! Miksi niin monet miehet on täysin sottapyttyjä 🤢 Sitten vielä ihmetellään kun naisen halut menee!

Vierailija
57/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tekee joka ehtii. Meillä ei ole jaoteltu "miesten tai naisten töitä" erikseen, kumpikin osaa ihan yhtä lailla imuroida, ajaa nurmikon/lapioida lumet, vaihtaa auton renkaat (tämän tosin minä naisena meillä yleensä teen, koska kyseinen homma on mielestäni mukavaa, mies ei selkävaivaisena kauheasti pidä kun työasento on huono), tehdä ruokaa jne. Kumpikin osa käyttää iskuporakonetta, jiirisahaa, airfryeria ja pyykinpesukonetta.

Hyvin on toiminut näin 20 vuotta, ikinä ei ole talon töistä tarvinnut riidellä. Tiiminä tehdään.

Niin meilläkin. Välillä olen miettinyt mitä tasa-arvolle parisuhteessa on tapahtunut. Miehet osallistuvat kyllä enemmän ns. naisten töihin (tosin varsinkin akateemiset miehet ovat osallistuneet noihin töihin jo 20-30 vuotta sitten varsin paljon) - mutta kun katselen esimerkiksi kaatopaikalla oksa- ja lehtiroskia tuovia peräkärryllisiä autoja, niissä ikäiseni 50+ naiset ovat miesten mukana purkamassa kuormia, nuoremmat naiset näyttävät keskittyvän autossa kännyköiden tutkimiseen kun miehet hoitavat homman itse. Se perinteinen, maatalojen kulttuurin mukainen, yhdessä raskaiden töiden tekeminen näyttää häviävän nuoremmissa sukupolvissa?

Vierailija
58/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Robotti imuri siivoaa kun olen lenkillä, pari kertaa kuussa käytön tavallista imuria. Meillä asutaan ei pidä koko aikaa siivota. Näin oli silloinkin kun lapset asui kotona 

Vierailija
59/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin meilläkin. Välillä olen miettinyt mitä tasa-arvolle parisuhteessa on tapahtunut. Miehet osallistuvat kyllä enemmän ns. naisten töihin (tosin varsinkin akateemiset miehet ovat osallistuneet noihin töihin jo 20-30 vuotta sitten varsin paljon) - mutta kun katselen esimerkiksi kaatopaikalla oksa- ja lehtiroskia tuovia peräkärryllisiä autoja, n

Olisko siinä se miehen osuus kauppareissusta?

Vierailija
60/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen asunut saman miehen kanssa yli 30 vuotta eikä hän tuona aikana ole kertaakaan kiivennyt katolle tai ryöminyt talon alla. Lapsiperheessä raskaita taakkoja on kummankin pitänyt kantaa, niistäkin olen oman osani hoitanut.

Siivoamisen suhteen on kaksi koulukuntaa. Toinen siivoaa usein, jolloin aina on siistiä, siivous käy nopsaan eikä lika ehdi pinttyä. Kahden viikon välein tai harvemmin siivoava joutuu käyttämään enemmän pesuaineita, aikaa ja voimaa. Pölyä on paksu kerros, lattialla hiekkaa, muruja ja hiuksia ja vessanpytty möhnän peitossa sekä pytyn ympärillä kusitahroja. Kiva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi