Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miesten vs naisten työnjako kotona. Miten teillä menee? Koetko sen reiluksi?

Vierailija
17.08.2024 |

Olen paljon miettinyt tätä asiaa. Meillä mies siis tekee kyllä kotona asioita, laittaa tiskejä, siivoaa lasten leluja ja jopa joskus imuroi huom! pyytämättä! Ruokaakin laittaa ja käy kaupassa, yleensä vaan pyydettäessä. Vastuu näistä on siis minulla ja yleensä myös ne pääsääntöisesti teen. Mies laittaa ruokaa korkeintaan ehkä pari kertaa kuussa, vaikka osaa kyllä laittaa sitä. Ja tämä yleensä silloin jos minä olen töissä ja hän vapaalla.

Minulla on myös vastuu pääasiallisesti siivouksesta, lasten asioista (toki mieskin osallistuu), esim lasten vaatetus ja harrastuksiin liittyvien asioiden, kuten urheilutarvikkeiden hankinta jne, on 100% minun vastuullani. Lemmikin hoito on myös minun hommani.

Näiden lisäksi myös taloudellinen vastuu on minulla. Tämän koen jotenkin epäkohdaksi. Maksan enemmän kaikesta, koska teen enemmän töitä ja saan hieman parempaa palkkaa. Mies siis ihan olettaa automaattisesti että maksan joka kuukausi melko huomattavan summan enemmän perheen yhteisistä menoista. Mies tekee kyllä perinteisiä miesten töitä, joita on erilaiset kunnostustyöt (näitäkin tosi harvoin, moni asia aika rempallaan meillä kotona) ja ne vaihtaa renkaat. Tosin auton huolto ja tankkaus, huoltojen varaamiset jää useimmiten minulle. Lasten pyörien pakolliset korjaukset mies hoitaa.

Mitä mieltä olette työnjaosta? Minulle kävisi perinteinen työjako, että nainen hoitaa kodin ja lapset, jos mies puolestaan ottaisi enemmän vastuuta taloudesta ja ns toisi rahan pöytään. Meillä kuitenkin tuntuu siltä että liian moni asia on minun vastuullani, vaikka toki mieskin jotain tekee. Teen tosiaan kahta eri työtä, koska taloustilanne ollut tiukka ja minulla onneksi mahdollisuus tehdä etänä toista työtä, etten jatkuvasti ole pois kotoa. Silti vapaa-aikaa minulla on tosi vähän ja välillä tuntuu että kaikki vapaat vain siivoan ja pesen pyykkiä. Olisi ihanaa jos voisi itse tehdä vähemmän. Mies tekee normityöajan, eikä näe tilanne että tilanne olisi mitenkään epäreilu. Mielipiteitä?

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen 80% kaikesta ja maksan 80% päivittäiskuluista ja asunnosta.

Vaimoni matalapalkka-alalla ja illat töissä. Päälle vätysmäinen perusluonne.

Kyllä suoraan sanottuna vituttaa joka päivä. Olisi pitänyt miettiä perheytymistä hänen kanssaan aikoinaan järjellä eikä tunteelle.

Vierailija
22/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen haluaa tehdä aina liikaa, ja siksi esim. monesti ei meinaa ehtiä mihinkään.

Itse en tahdo tehdä puolta liiasta vaan sopivasti.

Nykyisin eri asunnot niin toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen haluaa tehdä aina liikaa, ja siksi esim. monesti ei meinaa ehtiä mihinkään.

Itse en tahdo tehdä puolta liiasta vaan sopivasti.

Nykyisin eri asunnot niin toimii.

Joku nainen ahkeroi joo. Nykyään kylläkin somesohvalaiskimuksia enenevässä määrin

Omat kodit on toki optimitilanne.

Vierailija
24/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen huomaa, kuinka epäsymmmetrisesti nämä menevät.

Jos mies tienaa enemmän, on reilua että mies maksaa kuluja tulojen suhteessa. Molemmat kuitenkin tekevät töitä.

Jos nainen tienaa enemmän, on epäreilua kun nainen maksaa kuluja tulojen suhteessa. Miehen pitäisi kompensoida tämä jotenkin.

Vierailija
25/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata muuttaa naisen kanssa yhteen.

1. Nainen haluaa muuttaa yhteen ja pysyä yhdessä, kun hyötyy siitä taloudellisesti. Tämä on tilastollinen fakta.

2. Nainen haluaa että kotityöt tehdään 50-50, mutta nainen päättää 90-10 mitä tehdään, miten usein ja millä tavalla.

3. Nainen ei ole koskaan tyytyväinen mihinkään. Ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella.

Vierailija
26/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen huomaa, kuinka epäsymmmetrisesti nämä menevät.

Jos mies tienaa enemmän, on reilua että mies maksaa kuluja tulojen suhteessa. Molemmat kuitenkin tekevät töitä.

Jos nainen tienaa enemmän, on epäreilua kun nainen maksaa kuluja tulojen suhteessa. Miehen pitäisi kompensoida tämä jotenkin.

Kyllä se pienituloisten/tulottomien miesten kohdalla on yleistä, että he "miehuuttaan pönkittääkseen" ja laiskuuttaan pistävät kaiken maksavan vaimon tekemään myös kaikki kotityöt.

Vierailija
27/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suoraan sanottuna vituttaa joka päivä. Olisi pitänyt miettiä perheytymistä hänen kanssaan aikoinaan järjellä eikä tunteelle.

Niin no. Itse teen 3-vuorotyötä sairaanhoitajana. Miehellä päivätyö, pääasiassa etänä ja liukuva työaika. Tienaa n. 500€ enemmän ja tekee kyllä kotitöitäkin enemmän/kuskaa lapsia, koska hän pystyy siihen paljon paremmin kuin minä. Toki vapaapäivinä otan päävastuun ja rentoudun vaikka laittamalla ruokaa, siivoamalla kaikki kaapit ja laatikot ym. Mutta se perus arki on pitkälti miehen heiniä.

Yhdessä kyllä maksetaan kaikki aika 50/50.

Vierailija
28/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin äitini ja isäni. Sillä erotuksella, että isä ei käynyt edes töissä, vaan kittasi kaljaa kotona ja äiti teki kaiken. Ehkä 90% äiti teki. Se 10% oli sitä, jos isä viitsi mikrossa lämmittää äidin valmistamaa ruokaa meille ja leikkasi nurmikon tai kolasi etupihalle pienen polun.

Vierailija
29/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kotitalous elää tavoillaan, en yleensä edes lue näitä talous 50/50 ja jankutusta kuka tekee mitäkin tai niitä miesten vs. naisten työ. Jokaisen perheen tilanne on erilainen eikä siis verrattavissa muihin.

Mutta jos sinua nyt tilanteesi ärsyttää, niin ehkä pitäisi keskustella asiasta miehesi kanssa. Jakaa työtehtävät tai taloudellinen vastuu tasaisemmin, nyt kuvaamasi tilanne ei ole sellainen.

Vierailija
30/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no. Itse teen 3-vuorotyötä sairaanhoitajana. Miehellä päivätyö, pääasiassa etänä ja liukuva työaika. Tienaa n. 500€ enemmän ja tekee kyllä kotitöitäkin enemmän/kuskaa lapsia, koska hän pystyy siihen paljon paremmin kuin minä. Toki vapaapäivinä otan päävastuun ja rentoudun vaikka laittamalla ruokaa, siivoamalla kaikki kaapit ja laatikot ym. Mutta se perus arki on pitkälti miehen heiniä.

Yhdessä kyllä maksetaan kaikki aika 50/50.

Miksi et kompensoi miehellesi mitenkään hänen ottamaansa suurempaa vastuuta kodin pyörityksestä?

Vierailija
31/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotityöt jaetaan, ei ole erikseen naisten töitä. Mutta jostain kumman syystä on olemassa kuitenkin miesten työt.

-M47

Vierailija
32/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Tämähän se juuri on.

Vierailija
33/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Tämähän se juuri on.

No teidänlaisenne taitavat kyllä olla vähemmistössä.

Vierailija
34/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aika perinteinen jako eli mies hoitaa autot, lämmityksen, rakentamiset, rempat jne. Voi kuulostaa vähältä mutta meillä käyttöautotkin ostettu lunastukseen kolaroituina ja mies korjannut. Meillä on myös rakennettu itse talo, talli, halli, toinen talli jne eli tekemistä oikeasti riittää.

minä hoidin ruuanlaiton, siivoukset, pyykit ja lapset kun olin kotona pitkään työttömänä. Nyt kun aloitin työt niin mies on ruvennut oma-aloitteisesti imuroimaan ja laittamaan ruokaa jos on kotona ennen minua. 

olen kohtuullisen tyytyväinen. Kumpikin osaa pääosin toistensa tärkeimmät työt ja jos toinen sairaana niin toinen tekee. Esim minä olen tehnyt metsästä moottorisahalla polttopuut kun miehellä oli käsi paketissa yksi talvi. Yleensä mies kyllä tekee ne ja minä auttelen. Ruuanlaitossa mies tulee usein kysymään voiko auttaa jne.

Vierailija
35/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne. Varmaan mies mielellään tienaisi paremmin, mutta jos se ei ole mahdollista, täytynee teidän neuvotella niistä asioista, joihin itse voitte vaikuttaa.

Tehkää ihan paperille lista kotitöistä, jotka toistuu säännöllisesti viikosta toiseen sekä niihin suunnilleen kuluvasta ajasta.

Sitten laskette, että palkkatyöt ja kotityöt jakautuvat ajallisesti tasapuolisesti teidän kahden kesken, jotta molemmille jää myös vapaa-aikaa. 

Lemmikinhoidon näen kyllä harrastuksena eli vapaa-aikana enkä minään kotityönä, mutta jos lemmikin hankinta on ollut yhteinen päätös, pitäisi siitä huolehtimisen olla molempien vastuulla. Jos taas sinä halusit lemmikin ja mies mieliksesi suostui, on siitä huolehtiminen sitä sinun omaa aikaa. Ja mies taas vastaavasti voi puuhata oman harrastuksensa parissa.

Kannattaa ihan reilusti ottaa asia puheeksi, jos nykyinen järjestely tuntuu epäreilulta.

Vierailija
36/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata muuttaa naisen kanssa yhteen.

1. Nainen haluaa muuttaa yhteen ja pysyä yhdessä, kun hyötyy siitä taloudellisesti. Tämä on tilastollinen fakta.

2. Nainen haluaa että kotityöt tehdään 50-50, mutta nainen päättää 90-10 mitä tehdään, miten usein ja millä tavalla.

3. Nainen ei ole koskaan tyytyväinen mihinkään. Ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella.

Olen samaa mieltä. Parempi kun vaan tuikkaa naisen tiineeksi (jos välttämättä kersoja haluaa), lähtee litomaan eikä varsinkaan ala leikkimään kotia avioliiton alla näiden pirttihirmujen kanssa.

Loppujen lopuksi nainen ei kykene sitoutumaan vaan eroaa ja pilaa miehen elämän niin taloudellisesti kuin muutnkin.

Vierailija
37/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tätä!

Vierailija
38/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kotityöt jaetaan, ei ole erikseen naisten töitä. Mutta jostain kumman syystä on olemassa kuitenkin miesten työt.

-M47

Myykää omakotitalo ja muuttakaa kerrostaloon. Siinä on ratkaisu sinun ongelmaan.

Vierailija
39/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankala tilanne. Varmaan mies mielellään tienaisi paremmin, mutta jos se ei ole mahdollista, täytynee teidän neuvotella niistä asioista, joihin itse voitte vaikuttaa.

Tehkää ihan paperille lista kotitöistä, jotka toistuu säännöllisesti viikosta toiseen sekä niihin suunnilleen kuluvasta ajasta.

Sitten laskette, että palkkatyöt ja kotityöt jakautuvat ajallisesti tasapuolisesti teidän kahden kesken, jotta molemmille jää myös vapaa-aikaa. 

Lemmikinhoidon näen kyllä harrastuksena eli vapaa-aikana enkä minään kotityönä, mutta jos lemmikin hankinta on ollut yhteinen päätös, pitäisi siitä huolehtimisen olla molempien vastuulla. Jos taas sinä halusit lemmikin ja mies mieliksesi suostui, on siitä huolehtiminen sitä sinun omaa aikaa. Ja mies taas vastaavasti voi puuhata oman harrastuksensa parissa.

Kannattaa ihan reilusti ottaa asia puheeksi, jos nykyinen järjestely tuntuu epäreilulta.

Se on totta, mies varmaan mielellään tienaisi enemmän, mutta toisaalta ei ole valmis tekemään kauheasti ylimääräisiä työtunteja. Ymmärrän myös sen että ei jaksa välttämättä.

Ei toki täysin voi verrata, kun miehellä jossain määrin raskaampi työ, kun omista töistäni toinen vastaa kevyttä toimistotyötä ja toinen hieman vaativampi, mutta minä teen silti huomattavan paljon enemmän työtunteja kaikenkaikkiaan viikossa ja kuukaudessa. 

Lisäksi mies ei ole kovin säästeliäs rahan suhteen. Hänellä pitää olla tietyt jutut, esim hyvä tietokone, puhelin jne ja erikoisolutta juotavaksi riippumatta siitä pystyykö hän sitten osallistumaan perheen yhteisiin kuluihin sitten siinä samalla. 

Toisaalta ei se ole reilua että perheessä on kaksi eri elintasoa, mutta itselläni ei ole mitään noista, vaikka tosiaan paremmat tulot ja välillä kun asuntolainan korot olleet korkealla olen maksanut sitten vaan sen mitä on ollut maksettavaa kun miehellä ei ole ollut rahaa, joka siis käytännössä tuhansia euroja vuodessa.

Me ollaan juteltu monet kerrat aiheesta ja mies on kyllä saattanut skarpatakin välillä, siivonnut vähän enemmän jne. Mutta siihen se sitten jää, ja kohta se taas unohtuu. Esim tämä ruokapuoliasia. Hän ei vaan koskaan ota vastuuta siitä että laittaisi arki-iltana päivällistä. Olen kyllä pyytänyt että ottaisi, mutta se on joka päivä uusi asia. Mikä siinä on?

Eihän tuo käytännössä kuulosta ihan niin pahalta varmaan, koska mies kuitenkin tekee kotitöitä, mutta on monta asiaa jota hän ei vaan tee. Esim osta uusia kenkiä lapselle kun vanhat jääneet pieneksi. Tai laita sitä ruokaa arki-iltana. Tai huolehdi että vaatteet on puhtaana kun niitä tarvitaan. Ylipäänsä lähes kaikki organisointi jää minun vastuulle. 

Minusta tuntuu vaan, että aina olen antajapuolella tässä suhteessa. Aina minä olen se joka antaa enemmän ihan kaikessa. Ja sitten mies pitää sitä jotnekin itsestäänselvyytenä? T. Ap

Vierailija
40/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin ja lemmikki on ollut yhtä lailla miehen haluama, oikeastaan hänen aloitteestaan se jopa otettiin, toki itsekin olin siihen ihan suostuvainen. Mutta mies ei ota mitään, ei siis yhtään mitään vastuuta siitä vaan olettaa että minä hoidan. Jonka teen ihan mielelläni, mutta jos kaikki asiat menee näin, niin tulee vaan sellainen olo että tämä ei nyt mene ihan oikein. T. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän