Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miesten vs naisten työnjako kotona. Miten teillä menee? Koetko sen reiluksi?

Vierailija
17.08.2024 |

Olen paljon miettinyt tätä asiaa. Meillä mies siis tekee kyllä kotona asioita, laittaa tiskejä, siivoaa lasten leluja ja jopa joskus imuroi huom! pyytämättä! Ruokaakin laittaa ja käy kaupassa, yleensä vaan pyydettäessä. Vastuu näistä on siis minulla ja yleensä myös ne pääsääntöisesti teen. Mies laittaa ruokaa korkeintaan ehkä pari kertaa kuussa, vaikka osaa kyllä laittaa sitä. Ja tämä yleensä silloin jos minä olen töissä ja hän vapaalla.

Minulla on myös vastuu pääasiallisesti siivouksesta, lasten asioista (toki mieskin osallistuu), esim lasten vaatetus ja harrastuksiin liittyvien asioiden, kuten urheilutarvikkeiden hankinta jne, on 100% minun vastuullani. Lemmikin hoito on myös minun hommani.

Näiden lisäksi myös taloudellinen vastuu on minulla. Tämän koen jotenkin epäkohdaksi. Maksan enemmän kaikesta, koska teen enemmän töitä ja saan hieman parempaa palkkaa. Mies siis ihan olettaa automaattisesti että maksan joka kuukausi melko huomattavan summan enemmän perheen yhteisistä menoista. Mies tekee kyllä perinteisiä miesten töitä, joita on erilaiset kunnostustyöt (näitäkin tosi harvoin, moni asia aika rempallaan meillä kotona) ja ne vaihtaa renkaat. Tosin auton huolto ja tankkaus, huoltojen varaamiset jää useimmiten minulle. Lasten pyörien pakolliset korjaukset mies hoitaa.

Mitä mieltä olette työnjaosta? Minulle kävisi perinteinen työjako, että nainen hoitaa kodin ja lapset, jos mies puolestaan ottaisi enemmän vastuuta taloudesta ja ns toisi rahan pöytään. Meillä kuitenkin tuntuu siltä että liian moni asia on minun vastuullani, vaikka toki mieskin jotain tekee. Teen tosiaan kahta eri työtä, koska taloustilanne ollut tiukka ja minulla onneksi mahdollisuus tehdä etänä toista työtä, etten jatkuvasti ole pois kotoa. Silti vapaa-aikaa minulla on tosi vähän ja välillä tuntuu että kaikki vapaat vain siivoan ja pesen pyykkiä. Olisi ihanaa jos voisi itse tehdä vähemmän. Mies tekee normityöajan, eikä näe tilanne että tilanne olisi mitenkään epäreilu. Mielipiteitä?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha sanoa muiden tilanteesta, mutta meillä koen työnjaon epäreiluksi. On muutama juttu jonka mies pelkästään tekee (yksittäiset korjaushommat), useimmiten nekin pyydettäessä, mutta muuten kaikki kaatuu minulle. Mies kyllä tekee myös, mutta miksi minun pitäisi olla tyytyväinen siihen että teen kaikista kotitöistä esim enemmän? Aina? Ainoa poikkeus on, jos olen töissä ja mies kotona. Silloin hän saattaa laittaa lapsille ruokaa, yleensä senkin olettaa olevan ostettu valmiiksi kaappiin. Ja kyllä, maksan myös suurimman osan laskuista ja hoidan ja muistan pääsääntöisesti lasten menot ja hankinnat.

Ei, en ole tyytyväinen. Miksi ei koskaan voi olla niin että mies tekisi enemmän?

Vierailija
62/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paha sanoa muiden tilanteesta, mutta meillä koen työnjaon epäreiluksi. On muutama juttu jonka mies pelkästään tekee (yksittäiset korjaushommat), useimmiten nekin pyydettäessä, mutta muuten kaikki kaatuu minulle. Mies kyllä tekee myös, mutta miksi minun pitäisi olla tyytyväinen siihen että teen kaikista kotitöistä esim enemmän? Aina? Ainoa poikkeus on, jos olen töissä ja mies kotona. Silloin hän saattaa laittaa lapsille ruokaa, yleensä senkin olettaa olevan ostettu valmiiksi kaappiin. Ja kyllä, maksan myös suurimman osan laskuista ja hoidan ja muistan pääsääntöisesti lasten menot ja hankinnat.

Ei, en ole tyytyväinen. Miksi ei koskaan voi olla niin että mies tekisi enemmän?

Lisään vielä tähän sen, että jos joskus onkin niin että olen esim sairaana (tooooodella harvinaista) tai jostain muusta syystä mies joutuu tekemään selkeästi enemmän vaikka hyvin hetkellisesti, niin hän kiukuttelee siitä minulle. Se jotenkin sovi hänelle ja hänen miehisyydelleen. Hän ei siis sano minulle suoraan, mutta on sellainen passiivisagressiivinen. Eikä toki ikinä sitä myönnä jos yritän kysellä. Ärsyttävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tehkää yhdessä lista jossa on toistuvat kotityöt ja muut tehtävät hommat, arvioikaa paljonko niihin menee kultakin aikaa kuukaudessa (kyllä, myös ne renkaanvaihdot ja muut harvoin tapahtuvat asiat. Siihen menevän ajan voi jakaa tasaisella taulukolla per kk). Muistakaa myös kaikki suunnittelu- ja organisointityö, esim. viestintä lasten päiväkodin tai koulun kanssa, ajanvarauksien tekeminen ja kalenterointi, syntymäpäivien järjestäminen, lomareissujen suunnittelu jne. Samalla listaa kootessanne voitte myös keskustella kuinka usein haluatte että vaikkapa siivotaan ja haette jonkun kompromissitason siihen, esim. kerran viikossa.

Lisätkää työhön ja työmatkoihin menevä aika.

Sitten katsotte kummalla jää enemmän vapaata aikaa ja miten se kompensoidaan sen osapuolen puolelta joka tekee vähemmän: rahalla, ottamalla enemmän tekemisiä vastuulleen vai muulla tavoin?

Vierailija
64/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo et se tekee joka ehtii ei toimi sellaisessa suhteessa, jossa toinen on ihan tyytyväinen vaikka toinen tekisi kaikki ja olettaa vaan että se on täysin ok, kysymättä edes asiasta. Oikeasti tiedän, kun minulla kokemusta tällaisesta suhteesta.

Vierailija
65/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina samat kotkotukset

Vierailija
66/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tekee joka ehtii. Meillä ei ole jaoteltu "miesten tai naisten töitä" erikseen, kumpikin osaa ihan yhtä lailla imuroida, ajaa nurmikon/lapioida lumet, vaihtaa auton renkaat (tämän tosin minä naisena meillä yleensä teen, koska kyseinen homma on mielestäni mukavaa, mies ei selkävaivaisena kauheasti pidä kun työasento on huono), tehdä ruokaa jne. Kumpikin osa käyttää iskuporakonetta, jiirisahaa, airfryeria ja pyykinpesukonetta.

Hyvin on toiminut näin 20 vuotta, ikinä ei ole talon töistä tarvinnut riidellä. Tiiminä tehdään.

Toimii vain, jos molemmat kokevat yhtä lailla velvollisuudekseen kantaa vastuuta perheestä. Jos toinen pyrkii laiskottelemaan, asiat joudutaan sopimalla sopimaan.

Vierailija
67/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tekee joka ehtii. Meillä ei ole jaoteltu "miesten tai naisten töitä" erikseen, kumpikin osaa ihan yhtä lailla imuroida, ajaa nurmikon/lapioida lumet, vaihtaa auton renkaat (tämän tosin minä naisena meillä yleensä teen, koska kyseinen homma on mielestäni mukavaa, mies ei selkävaivaisena kauheasti pidä kun työasento on huono), tehdä ruokaa jne. Kumpikin osa käyttää iskuporakonetta, jiirisahaa, airfryeria ja pyykinpesukonetta.

Hyvin on toiminut näin 20 vuotta, ikinä ei ole talon töistä tarvinnut riidellä. Tiiminä tehdään.

Toimii vain, jos molemmat kokevat yhtä lailla velvollisuudekseen kantaa vastuuta perheestä. Jos toinen pyrkii laiskottelemaan, asiat joudutaan sopimalla sopimaan.

Se on just näin. Jos molemmat ns vastuuntuntoisia aikuisia niin ei varmaan tule työnjaosta riitoja. Mutta jos toinen keskenkasvuinen, itsekäs, laiska jopa hyväksikäyttäjäksi voi ihan hyvin sanoa, niin siinäpä sitten teet kaiken kun ehdit.

Vierailija
68/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen reiluksi ja menee aika tasan. (Olen syystä x pitänyt kirjaa)

Viluttaa toki välillä että mies väittää tekevänsä kaiken :) (syy x)

Vierailija
69/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin meilläkin. Välillä olen miettinyt mitä tasa-arvolle parisuhteessa on tapahtunut. Miehet osallistuvat kyllä enemmän ns. naisten töihin (tosin varsinkin akateemiset miehet ovat osallistuneet noihin töihin jo 20-30 vuotta sitten varsin paljon) - mutta kun katselen esimerkiksi kaatopaikalla oksa

Niin meilläkin. Välillä olen miettinyt mitä tasa-arvolle parisuhteessa on tapahtunut. Miehet osallistuvat kyllä enemmän ns. naisten töihin (tosin varsinkin akateemiset miehet ovat osallistuneet noihin töihin jo 20-30 vuotta sitten varsin paljon) - mutta kun katselen esimerkiksi kaatopaikalla oksa- ja lehtiroskia tuovia peräkärryllisiä autoja, n

"Olisko siinä se miehen osuus kauppareissusta?"

Heh, kun maitokaupassa katselee, niin yhtä paljon siellä näkyy naisia ja miehiä prismojen hyllyjen välissä. 

Varmin tapa saada kehno parisuhde itselleen on ruveta laskemaan jokaista tekemistä ja euroa, että varmasti menee tasan. Tai ehkä se kannattaa jos tähtää lyhyeen suhteeseen. Tällaisissa pitkissä suhteissa on jaksoja jolloin toisen on pakko tehdä enemmän, kannatella toista. Voidaan olla vuoronperään hoitovapaalla, sairaudet iskevät ja toinen vastaa enemmän taloudesta ja tekemisistä. Jos taas on itse valinnut osansa, jäänyt kotiin pitkäksi aikaa hoitamaan lapsia, kehittänyt kodinhoitoon omat rutiinit jotka ne ainoa oikeat on ihan turha itkeä jos mies ei halua jokaista kriteeriä täyttää. Miten ihmiset eivät kykene näkemään, että heidän ajatuksensa oikeasta arjesta, oikeasta asioiden hoidosta, siisteystasosta, pyykkien viikkauksesta ja astiankoneen täytöstä ei ole se ainoa oikea? Puuttuu kyky kompromisseihin, taju suurten ja pienten asioiden suhteuttamisesta. Siihen taitaa aika moni suhde kaatua?

Vierailija
70/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti näin ja esimerkiksi pienten lasten kanssa ymmärrän, että "pakostakin" työnjaot muuttuu vauva-aikana, osalla väliaikaisesti, osalla pysyvämmin. Me ollaan lapseton pari (olen siis alkuperäisen viestin kirjoittaja) ja asuttiin pitkään erillään vaikka seurusteltiinkin. En olisi suostunut yhteenmuuttoon, jos ajatukset taloudenpidosta (ja raha-asioista, arvoista jne) olisi ollut liian erilaiset. Silloin erilliset asunnot olisi ollut suhteelle parempi vaihtoehto. Ehkä olin aikoinaan ylivarovainenkin, kun seurailin kumppanin elämäntyyliä hyvin pitkään ennen yhteenmuuttoa. Toisaalta veikkaan, että hän teki samoin.

Hyvä puoli on se, että näin arki on meillä toimivaa, mutta kukin pariskunta toki tekee itse päätökset ja valinnat omalla kohdallaan. Kuitenkin kokisin itse todella raskaaksi yhdessäasumisen sellaisen henkilön kanssa, jolla on täysin eri käsitys kotitöistä ja jatkuvasti kokisin niiden osalta arjessa jonkinlaista epätasapainoa. 

Vierailija
71/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin meilläkin. Välillä olen miettinyt mitä tasa-arvolle parisuhteessa on tapahtunut. Miehet osallistuvat kyllä enemmän ns. naisten töihin (tosin varsinkin akateemiset miehet ovat osallistuneet noihin töihin jo 20-30 vuotta sitten varsin paljon)

Entä kun ei todella tarvi laskea, vaan se on aivan räikeää, että toinen tekee 90% kotitöistä ja silti käy yhtä lailla töissä ja maksaa asioista, saattaa hyvin maksaa enemmän, koska vähän kaikki epäreilua? Ei tietty laskemalla lasketa, mut jos toinen jatkuvasti ottamassa vaan, niin tottakai toisen pitää ja kuuluukin asettaa rajat. Ei se ole se laskija siinä joka sen eron aiheuttaa vaan vapaamatkustaja.

Vierailija
72/83 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies pyykkää ja käynnistää tiskikoneen oma-aloitteisesti, muutoin kaikki on minun vastuullani. Pyykkääminen ei tokikaan tarkoita sitä että ymmärtäisi pestä lakanat tai pyyhkeet ilman että minä ne olen vaihtanut. Mies tekee kyllä jos käsken, mutta en koe reiluksi sitä että minun täytyy elää äitin roolissa aikuiselle miehelle. Hän on kiven kovaa väittänyt koko parisuhteen ajan ettei vain yksinkertaisesti huomaa likaa missään, mutta en ihan osta sitä etteikö nyrkin kokoista lattialla leijuvaa pölypalloa normaali ihminen huomaisi. 

Kummatkin käymme töissä ja mitä tulee niihin kuuluisiin "miesten töihin", meillä on ajettavaa nurmikkoa niin pieni läntti että sen ajamiseen saa kulumaan 2 minuuttia ja renkaat olen vaihtanut itse tai liikkeessä. Suodatinten vaihdot, hanan korjaamiset, kaivojen puhdistukset ja muut ylläpidolliset hommat teen minä. Silti mies käyttää näitä ja yksittäisiä taulun kiinnittämisiä aina aseena minua vastaan jos viitsin sanoa että työnjako on epäreilu.

Vierailija
73/83 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi sitten kannattanut hankkia hyvätuloinen ja laiska mies, jotta olisit voinut toteuttaa omaa ajatustasi naisten ja miesten töistä ja taloudellisesta vastuunjaosta. Sellaisia miehiä on pilvin pimein, ainakin av-palstan mukaan! Siis laiskoja, mutta enemmän perheen kuluista vastaavia ei niinkään paljon.

Omassa perheessä en koe reiluksi tätä, että mies ei tee sisällä oikeastaan mitään, mutta minä olen mukana mm. polttopuunteossa. Toisaalta ymmärrän kyllä, koska maatilalla on todellisia perinteisiä miestentöitä aivan riittävästi.

Vierailija
74/83 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tekee joka ehtii. Kaupassa käy se jonka päivään se sopii parhaiten. Ruuan laittaa se, joka on ensimmäisenä kotona. Lasten harrastuksia mietitään yhdessä ja kuljetukset sovitaan yhdessä. Molemmat laittaa lapsen tilille joka kk 30e ja niistä rahoista maksetaan harrastusmaksuja ja erilaisia hankintoja.

Yhtälailla huolehditaan, vastuu on molemmilla sama. Piha töissä molemmilla on oma homma, samoin talvella lumitöiden kanssa.

Ainoa asia jonka minä teen on kodin siivous, koska tykkään siivota. Tarkoittaa ylläpitosiivousta ja järjestelyä sitten kun alkaa näyttämään siltä että villakoirat pyörii jo suussa asti. Suursiivous 4-5x vuodessa.

Vierailija
75/83 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tekee joka ehtii. Kaupassa käy se jonka päivään se sopii parhaiten. Ruuan laittaa se, joka on ensimmäisenä kotona. Lasten harrastuksia mietitään yhdessä ja kuljetukset sovitaan yhdessä. Molemmat laittaa lapsen tilille joka kk 30e ja niistä rahoista maksetaan harrastusmaksuja ja erilaisia hankintoja.

Yhtälailla huolehditaan, vastuu on molemmilla sama. Piha töissä molemmilla on oma homma, samoin talvella lumitöiden kanssa.

Ainoa asia jonka minä teen on kodin siivous, koska tykkään siivota. Tarkoittaa ylläpitosiivousta ja järjestelyä sitten kun alkaa näyttämään siltä että villakoirat pyörii jo suussa asti. Suursiivous 4-5x vuodessa.

Toi "se tekee joka ehtii" sopii normaalissa 8-16 työssä oleville.

Jos toinen on illat töissä niin homma menee erittäin epäreiluksi / se joka on kotona joutuu tekemään kaiken lähes joka päivä.

Vierailija
76/83 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä olen päävastuussa lähes kaikesta. Toki mies tekee ja omasta mielestään vielä paljonkin, mutta kaikki kotiin, lapsiin, raha-asioihin liittyvä on kyllä minun vastuullani. Nämä kaikki asiat on ihan ok, mutta arvostuksen puute ei ole. Ja se vähättely mun osuudesta ja siitä miten ns hyvin oikeasti kaiken hoidan. Siis että jos minulle kaikki helpompaa ja parempi palkka, niin onhan se parempikin että hoidan enemmän asioita, jos mies ei vaan jaksa samalla tavalla. Mutta se ei ole ok, että sitten jotenkin vähätellään kaikkea mitä teen eikä oikein ns tuoda itse mitään pöytään. Ihan pelkkä arvostus ja se että pitäisi hyvänä riittäisi.

Vierailija
77/83 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen miehenä kaikki työt kotona. Siis aivan kaikki. Ja niin se pitää ollakin.

Vierailija
78/83 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen miehenä kaikki työt kotona. Siis aivan kaikki. Ja niin se pitää ollakin.

Uuh. Mikä mies

Vierailija
79/83 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
80/83 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi "se tekee joka ehtii" sopii normaalissa 8-16 työssä oleville.

Jos toinen on illat töissä niin homma menee erittäin epäreiluksi / se joka on kotona joutuu tekemään kaiken lähes joka päivä.

Mitä se iltatyötä tekevä tekee aamupäivisin? Ehtiihän siinä tehdä vaikka mitä, jos ei siis nuku puoleenpäivään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän