Miesten vs naisten työnjako kotona. Miten teillä menee? Koetko sen reiluksi?
Olen paljon miettinyt tätä asiaa. Meillä mies siis tekee kyllä kotona asioita, laittaa tiskejä, siivoaa lasten leluja ja jopa joskus imuroi huom! pyytämättä! Ruokaakin laittaa ja käy kaupassa, yleensä vaan pyydettäessä. Vastuu näistä on siis minulla ja yleensä myös ne pääsääntöisesti teen. Mies laittaa ruokaa korkeintaan ehkä pari kertaa kuussa, vaikka osaa kyllä laittaa sitä. Ja tämä yleensä silloin jos minä olen töissä ja hän vapaalla.
Minulla on myös vastuu pääasiallisesti siivouksesta, lasten asioista (toki mieskin osallistuu), esim lasten vaatetus ja harrastuksiin liittyvien asioiden, kuten urheilutarvikkeiden hankinta jne, on 100% minun vastuullani. Lemmikin hoito on myös minun hommani.
Näiden lisäksi myös taloudellinen vastuu on minulla. Tämän koen jotenkin epäkohdaksi. Maksan enemmän kaikesta, koska teen enemmän töitä ja saan hieman parempaa palkkaa. Mies siis ihan olettaa automaattisesti että maksan joka kuukausi melko huomattavan summan enemmän perheen yhteisistä menoista. Mies tekee kyllä perinteisiä miesten töitä, joita on erilaiset kunnostustyöt (näitäkin tosi harvoin, moni asia aika rempallaan meillä kotona) ja ne vaihtaa renkaat. Tosin auton huolto ja tankkaus, huoltojen varaamiset jää useimmiten minulle. Lasten pyörien pakolliset korjaukset mies hoitaa.
Mitä mieltä olette työnjaosta? Minulle kävisi perinteinen työjako, että nainen hoitaa kodin ja lapset, jos mies puolestaan ottaisi enemmän vastuuta taloudesta ja ns toisi rahan pöytään. Meillä kuitenkin tuntuu siltä että liian moni asia on minun vastuullani, vaikka toki mieskin jotain tekee. Teen tosiaan kahta eri työtä, koska taloustilanne ollut tiukka ja minulla onneksi mahdollisuus tehdä etänä toista työtä, etten jatkuvasti ole pois kotoa. Silti vapaa-aikaa minulla on tosi vähän ja välillä tuntuu että kaikki vapaat vain siivoan ja pesen pyykkiä. Olisi ihanaa jos voisi itse tehdä vähemmän. Mies tekee normityöajan, eikä näe tilanne että tilanne olisi mitenkään epäreilu. Mielipiteitä?
Kommentit (83)
Minä teen ruokaa, mies siivoaa. Näin pääosin. Lapsi hoidetaan puoliksi. Kaupassa käy se, jolla on käyntiä kaupan suunalla
"Tai jos valvoo myöhään niin silloin voi myös tehdä kotitöitä.."
Sehän riippuu siitä, missä asuu ja millainen perhe on. Yömyöhään ei kolistella. Aamupäivällä on helpompi tehdä vaikka mitä, kun ei tarvitse varoa melua ja saa tehdä rauhassa, kun lapsetkin on poissa kotoa.
Tai jos valvoo myöhään niin silloin voi myös tehdä kotitöitä..