Käytättekö prisman skannereita?
Ensimmäisen kerran käytin ja ehkä viimeisenkin. En sitten muistanut skannata läheskään kaikkia ja sitten piti tarkistaa kassalla ja silti hermoilla onko kaikki ok. Ei varmaan selittelyt auta, jos tulee tarkistus ja joku tuote on skannaamatta.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, olen DI ja en osannut ottaa käyttöön sitä. Sitten nolona kun sekoilin vähän aikaa hiivin hissukseen pois telineeltä.
Ei tuo ole mikään yllätys kun olet tippainssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites laputetut tuotteet, onnistuuko niissä alennus skannatessa?
Ei. Alelaputettujen kanssa ei voi myöskään mennä itsepalvelukasssalle. Eikä alkoholin, eikä tupakkia saa mistään.
Virossa onnistuu alelaputettujenkin kanssa, ja alkoholin kanssa tietysti myös. Laputetun tuotteen alennusprossa vain lisätään siihen skanneriin, ja alkoholiostoissa se valvoja katsoo, onko ostaja täysi-ikäinen ja jos se on epävarmaa, tarkistaa henkkarin jne. Mikä tässä on vaikeaa, ne valvojathan on siellä joka tapauksessa?
Miksi täällä valitaan aina kaikkein alkeellisin ja kököin tekniikka ja toimintatapa?
Alkoholia voi kyllä ostaa skannerillakin ja ip-kassoilla, aletuotteista en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo en "muistanut" tuollaisten kleptomaanien takia on onneksi tarkistukset
Mitä pitemmälle digitalisoitu itsepalvelukulttuuri etenee, sitä enemmän yksilö joutuu ottamaan vastuuta: ostostensa skannaamisesta ja pankkitilinsä ja maksukorttiensa turvallisuudesta ja tuhannen ja yhden sovelluksen käyttämisen osaamisesta. Tämäkö on oikeasti edistystä? IT-orjuutta pikemminkin.
Ja sitä myös, että työttömyysluvut tulevat isoina pysymään, kun me teemme kaiken itse
Kolmesti olen nyt käyttänyt. Ja rutiini löytyi kolmannella kerralla.
Ekalla kerralla skannasin tuotteet kärryyn, ei järkevää sillä ne piti laittaa ostoskasseihin maksupäätteen luona. Ekalla kerralla oli hieman sellaista, että unohdin skannata tuotteen pari kertaa, mutta huomasin sen ja mielestäni skannerin näytöltä on helppo katsoa jos jokin tuote puuttuu kun muistaa kaupassa kulkemansa reitin.
Toisella kerralla ladoin tuotteen heti skannattuani kestokasseihin. Kaikki sujui kunnes hukkasin skannerin. Kyllä, se on mahdollista! Samalla reissulla huomasin, että skanneriin on pitoteline siinä kärryn kahvassa.
Kolmannella kerralla esittelin kätevää skannausta tyttärelleni. Ei unohdettuja tuotteita, laitoin skannatut tuotteet kestokasseihin heti skannattuna, skanneri kärryssä kiinni niinkuin pitää-> kaikki meni hyvin.
Aion jatkossakin käyttää skannausta, kun menen kauppaan. Ostokset meillä keskittyy Pismaan ja yleensä ostoskerta on 80-120€.
Skannauksen huono puoli on se, että tuijotat puhelimen ostoslistaa ja skanneria ja kuljet kaupassa kirjaimellisesti kuin zombi tunnistamatta tuttuja.
Mutta Nouto tulee meidän taloudessa käyttöön syksyllä. Olen sitä pitkään miettinyt. Ja on järjetöntä olla tunti kaupassa ja matkat päälle.
Vierailija kirjoitti: Oletteko huomanneet että ne skannerit mittaavat sun sykkeen, lämpötilan, verenpaineen jne siinä ostoksia tehdessä? Mitähän ne niillä tiedoilla tekee? Miksi paikkatietokin pitää tallentaa? Luulisi kaupan tietävän missä niiden makaroonit sijaitsee.
Meidänkin pikkukauppaan tarjottiin skannereita. Ei taloudellisesti mitenkään olleet järkeviä. Aivan ihmeellisiä optioita olisi ollut valittavissa. Mitä ihmettä kauppias tekee sykekartalla kaupassaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, olen DI ja en osannut ottaa käyttöön sitä. Sitten nolona kun sekoilin vähän aikaa hiivin hissukseen pois telineeltä.
Ei tuo ole mikään yllätys kun olet tippainssi.
Tämä! Käyttöönotto oli mielestäni huonosti ohjeistettu. Itse sain yhden lauseen selostuksen toiselta kaupassa olevaa. Tuntematon siis. Ja käyttöönotto meni ok. Ohjeistus tekstina liian kankea.
Käyttöönottoa voisi parhaiten tukea se, että henkilökunta on siinä ojentamassa skannerin ja ohjeistamassa tai ohjeistus tulisi nauhalta non-stopina. Mutta tuskin kaupan intressi onkaan saada kaikkia skannerin käyttäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
En kai minä nyt itse ala tekemään kassahenkilön töitä. Ääskauppakin repii isot katteet, kyllä siihen hintaan pitää edes hieman saada palvelua. Itsepalvelukassoilla yms. saadaan vaan lisää työttömiä. Tosin ollaan siirrytty koko ajan enemmän ostamaan rekosta ja muutenkin suoraan tuottajilta ja alettu panostamaan omavaraisteluun. Paljon parempilaatuista ruokaa saa näin ja rahaakin säästyy.
Näkökulma tuokin, itse en jaksa tunnin ostelun jälkeen seisoa enää hetkeäkään kassajonossa.
Ei täällä ole prismaa eikä myöskään skannereita. Eli en käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran kokeilin kun ostin pelkät kengät, ei ottanut viivakoodia mitenkään. Lähinnä noloa siinä pitkään yrittää skannata. Menin tavalliseen kassaan ja jatkossa käytän aina tavallista kassaa.
Ulkomailla oon kyllä käyttänyt useasti itsepalvelukassoja ja siellä ei mitään haasteita. En tiedä miksei Suomessa toimi.
Minua ärsytti viime viikolla, kun S-marketin itsepalvelukassalla yritin turhaan lukea muovikassista viivakoodia ja sitten vasta tajusin, että se pitää merkitä ostosten joukkoon erillisestä kohdasta. Itsepalvelukassoja valvoja myyjäkään ei viitsinyt opastaa. Miksi tehdään turhia vaikeuksia maksamiseen? Jos kerran muovikassissa on viivakoodi, miksei sitäkin voi lukea?
Suomessa sitä paitsi jokainen liike kehittelee omat ratkaisunsa. Hedelmä- ja irtopaistotuotteetkin punnitaan eri kaupoissa eri tekniikoilla. Kuormittaa muistia turhaan. Miksei voisi olla
Muovikassin viivakoodin voi myös lukea. Käsiskanneri kassalla apuun, jos kiinteä skanneri ei lue viivakoodia.
Itselläni toisenlainen kokemus. Kassa tuli vinkkaamaan miten muovipussin saa päätteellä ilman skanneria, juuri kun olin tarttumassa käsiskanneriib.
Miten tuo on ap edes mahdollista? Siis ettet "muista" sitä kädessäsi olevaa tuotetta viivakoodata ennenkuin sujautat sen pussiin?
Tehdään 1x/vkossa ns isommat ostokset jolloin ostoskasseja on 5-7kpl täynnä tuotteita ja käytetty kys skanneria varmaan 1v ajan, ei ongelmia. Ehkä 4-5x osunut kohdalle se "tarkistus" siellä kassalla jolloin katsoneet n.5-7 tuotetta, että näkyvät skannattuna ja siinä se.
Tosi hyvä systeemi, ei tarvitse enää kassajonoissa kökkiä eikä purkaa ostoksia kassahihnalle ja sitten pakata.
Minusta kaupassa käynti on turhauttavaa ja aikaa vievää, joten hyödynnän sekä kotiinkuljetusta, noutopalvelua ja Prismassa AINA skanneria. Satunnaistarkastus vie aikaa ehkä puoli minuuttia, olen siihen päässyt noin joka 10. ostoskerta. Alennukset kassa osaa laskea (myös alennusvaatteista), mutta alkoholia tai pullonpalautuslappua ei saa ilman että myyjä käy välissä näpyttelemässä.
Silti se säästää aikaa ja hermoja, kun ei tarvitse siirrellä tavaroita kuin kerran ostoskasseihin ja siitä suoraan autoon, eikä tarvitse jonottaa kassoilla - itsepalvelukassoilla ei ole koskaan ollut jonoa. Kotiinkuljetusta käyttäisin useammin jos sen voisi saada saman päivän aikana (ainakin täällä pitää tilaus tehdä pari päivää aikaisemmin) ja hinta olisi vähän edullisempi. Koronan aikaan taisi olla halvimmillaan 4,90 ja se oli minusta sopiva hinta.
Odotan niitä ostokärryjä, jotka lukevat korttisi ja korin tuotteet automaattisesti ja tekevät veloituksen tililtäsi kun kävelet kaupan portista ulos, niin päästään vielä skannereista, maksamisräpeltämisestä ja satunnaistarkastuksista eroon.
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä ole prismaa eikä myöskään skannereita. Eli en käytä.
Kiviäkin kiinnostaa
Vierailija kirjoitti:
Miten sun koulutus siihen liittyy että olet käytännön asioissa tumpelo? Ihan tavalliset ihmiset tuota systeemiä käyttää, minäkin.
N57
Kuinkahan usein noita desinfioidaan.
Olen muutaman kerran käyttänyt, ihan näppärä systeemi, koska voi suoraan samalla pakata kamat kasseihin. Hankalaa on se jos ostat punalaputetun tuotteen, joudut silti erikseen pyytämään myyjää lisäämään sen ostoksiisi.
Emme käytä enää. Ensimmäisellä kerralla lapsi oli nostanut yhden maitopurkin ostoskärryyn ja se jäi skannaamatta. Ennen kassaa tuli tarkastus ja koska se maitopurkki oli jäänyt skannaamatta, ilmeisesti minut merkittiin järjestelmään, jonka jälkeen joka ainoa kerta, kun käytin skanneria, ostokset tarkastettiin. Kysyin, että onko minut nyt loppuiäksi merkattu varkaaksi vai miksi tarkistetaan joka kerta, niin myyjä valehteli, ettei heillä mitään ihmisiä merkata. Kysyin, että no miten kummassa se "satunnainen" tarkistus osuu minulle joka kerta, niin ei osannut vastata. Toisella kertaaa kysyin paljon fiksumman oloiselta myyjältä, joka sanoi, että kyllä järjestelmään jää jälki ja poistuu sitten kun tarpeeksi monta virheetöntä ostoskertaa on tullut.
Siis mikä juttu toi on että huutelevat nimellä ja skanneri mittaa sykettä? Jotain vitsejä arvaan.
Vierailija kirjoitti:
Emme käytä enää. Ensimmäisellä kerralla lapsi oli nostanut yhden maitopurkin ostoskärryyn ja se jäi skannaamatta. Ennen kassaa tuli tarkastus ja koska se maitopurkki oli jäänyt skannaamatta, ilmeisesti minut merkittiin järjestelmään, jonka jälkeen joka ainoa kerta, kun käytin skanneria, ostokset tarkastettiin. Kysyin, että onko minut nyt loppuiäksi merkattu varkaaksi vai miksi tarkistetaan joka kerta, niin myyjä valehteli, ettei heillä mitään ihmisiä merkata. Kysyin, että no miten kummassa se "satunnainen" tarkistus osuu minulle joka kerta, niin ei osannut vastata. Toisella kertaaa kysyin paljon fiksumman oloiselta myyjältä, joka sanoi, että kyllä järjestelmään jää jälki ja poistuu sitten kun tarpeeksi monta virheetöntä ostoskertaa on tullut.
2000-luvulla oli paikallisessa S-marketissa skannerit. Kerran oli vahingossa skannattu kaikki 3 jäätelöä tyyliin suklaajäätelönä, kun 1 olikin mansikkaa. Kaikki oli kuitenkin saman hintaisia ja samaa merkkiä.
Tämän jälkeen jouduttiin tarkistuskassalle jatkuvasti. Eli kaikki tuotteet peruskassan kautta uudelleen. Homma jatkui ja jatkui näin, vaikka ostokset aina ok, kunnes äiti sanoi tästä tutulle kassamyyjälle. Jotain tekivät, kun jatkuva tarkistuskassalla ravaaminen loppui siihen.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun tuosta saa rahallista etua, joku % pois loppusummasta, niin voin niin ruveta skannailemaan.
Huvitavimpia noiden kanssa heilujia on nuorehkot naiset, jotka kokevat näyttävästi skannaillessaan olevansa teknologian suunnannäyttäjiä.
Mistä toinen osaa sanoa, mitä toinen kokee? Ja vielä oikein näyttävästi! Kehtaavatkin! Sehän se on pahinta tässä maassa, kuvitella itsestään jotain!
Alelaputettujen kanssa VOI mennä itsepalvelukassalle, mutta alennusta ei vaan silloin tule. Varmaan sama skannatessa.