Olenko kauhea, kun mieheni on otettava veljensä koirat hoitoon meidän kotiimme, enkä haluaisi koiria kotiini
Olemme juuri muuttamassa yhteen yhdessä ja mieheni vain ilmoitti, että heti muuttoviikolla hänen veljensä koirat tulisivat hoitoon neljäksi päiväksi (ja yöksi). Mieheni veljellä ei ole muuta paikkaa, kuka auttaisi.
Itse en pidä koirista, vaikka tietenkin eläimet ovat tietenkin kivoja, koska ovat eläimiä ja viattomia luontokappaleita. Eihän niitä inhota voi. En vaan silti pidä niistä minun kodissa ja ne sotkevat ja tuhoavat kaikenlaista, varsinkin veljensä koirat. Ja vähän pelkäänkin. En haluaisi mitään lemmikkejä kotiini ja inhoan koiran haukkumista. Lapsuudessakin meillä oli koiria, en koskaan saanut niihin mitään erikoista sidettä, en silloinkaan ollut yhtään koiraihminen.
En tiedä, mitä tässä pitäisi tehdä. Sanoakko, että meidän taloon koirat ei tule. Toisaalta esimerkiksi minun veljen lapseni olen luvannut aina välillä ottaa hoitoon, muttei ne olisi kuin korkeintaan muutamia tunteja joskus. Että joustoa toki puolin ja toisin.
Olenko aiheesta näreissäni vai pitäisikö minun olla vain epäitsekkäämpi ja ilolla olla auttamassa mieheni veljeä hädässä. Mitä te tekisitte?
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien koirat eivät esimerkiksi pysty matkustamaan (pitkiä matkoja) autossa. Näin totesi minulle eläinlääkäri. Se ei opettamalla eikä siedättämällä parane, itselläni sattuu olemaan tällainen koira. Ei auta namit, pedit, häkit, rauhoittavat lääkkeet, vähitellen totuttaminen...
Sitten ei matkusteta. Pitää miettiä asiat kun ottaa lemmikkieläimiä. Tai ei ota eläintä.
Ei niin, paitsi jos on ihana veli, joka ottaa ne hoitoon loman ajaksi. Melko yleinen käytäntö, aika harva kumppani alkaisi tuosta niuhottamaan.
Ja vastaus ap:n otsikossa esittämään kysymykseen; Kyllä. Olet kauhea.
Miksi nimittelet viatonta aloittajaa "kauheaksi"? Ihan normaali kysymys ja hyvä. Veli saa ottaa omaan kotiinsa ja lupailla. Toiseen kotiin ei voi tuosta vaan ottaa koiralaumaa. Vaikka ihania koirat muuten ovat, riippuen rodusta ja luonteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee ohi aiheen, mutta miksi miehen veli on suunnitellut matkan, johon koiria ei voi ottaa mukaan? Omat reissuni järjestän niin, että koiranikin voi niihin osallistua. Perheenä reissataan, kuten tekee nekin joilla on lapsia.
Kaikkien koirat eivät esimerkiksi pysty matkustamaan (pitkiä matkoja) autossa. Näin totesi minulle eläinlääkäri. Se ei opettamalla eikä siedättämällä parane, itselläni sattuu olemaan tällainen koira. Ei auta namit, pedit, häkit, rauhoittavat lääkkeet, vähitellen totuttaminen...
Niin, mutta edelleen, miksi mies on valinnut sellaisen matkan? Jos on koiria, niin matkat valitaan sen mukaan. Sitten ei tehdä automatkoja jos ei koirat tykkää.
Ai jos
Mies on luvannut, ja lupaukset pidetään. Aloittajan suunnitelmat ovat tulleet myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ette sovi yhteen
Höpö höpö
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen koira ei sotke eikä tuhoa. Mutta kai tuosta pitäisi kunnolla yrittää puhua. Miehelläkin pitää olla oikeus käyttää kotiaan miten haluaa, toisaalta niin on sinullakin. Minusta sinun pitäisi yrittää joustaa jos kyse on vain muutamasta päivästä. Toisaalta itse olen koiraihminen.
Aikuisesta koirasta ei lähde karvaa? Tassuissa ei tule rapaa? Haju aibakin jää piiiiitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei matkusteta. Pitää miettiä asiat kun ottaa lemmikkieläimiä. Tai ei ota eläintä.
Ei niin, paitsi jos on ihana veli, joka ottaa ne hoitoon loman ajaksi. Melko yleinen käytäntö, aika harva kumppani alkaisi tuosta niuhottamaan.
Ja vastaus ap:n otsikossa esittämään kysymykseen; Kyllä. Olet kauhea.
Miksi nimittelet viatonta aloittajaa "kauheaksi"? Ihan normaali kysymys ja hyvä. Veli saa ottaa omaan kotiinsa ja lupailla.
Mies on ilmeisesti ihan omaan kotiinsa luvannut ottaa. Ja sen jälkeen on ruvettu puhumaan yhteenmuutosta. Ei mies ole tehnyt mitään väärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen koira ei sotke eikä tuhoa. Mutta kai tuosta pitäisi kunnolla yrittää puhua. Miehelläkin pitää olla oikeus käyttää kotiaan miten haluaa, toisaalta niin on sinullakin. Minusta sinun pitäisi yrittää joustaa jos kyse on vain muutamasta päivästä. Toisaalta itse olen koiraihminen.
Aikuisesta koirasta ei lähde karvaa? Tassuissa ei tule rapaa? Haju aibakin jää piiiiitkäksi aikaa.
No meidän koirista ei oikeasti lähde yhtään karvaa. Näitä rotuja on useita. Eikä ne haise, koska niitä trimmataan ja pestään säännöllisesti. Tassukarvat ovat lyhyet, eli rapaa ei yleensä tule, ja tassut on helppo pyyhkiä jos on tosi huono keli. Hyvin hoidettu koira on hyvin siisti eläin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista! On tullut vähän puolesta ja vastaan, että miksei mies voi mennä veljelleen niitä hoitamaan ja toisaalta joustoa molemmin puolin. Noh, yhteenmuutto varmaan sitten näyttää, mitä tulee. En halua miestäni vankiloitavan, mieluummin olen sitten sinkku ja asun loppuikäni yksin.
Et ole kauhea. Sinähän ne sotkutkin joutuisit varmaan naisihmisenä siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on paikkoja. Ne vain maksaa.
Ja voi olla aika traumaattisia myös läheisyyteen tottuneelle perhekoiralle sellaiset koirahoitolat, jossa ne pannaan johonkin häkkiin yksinään, muiden koirien räksytyksen kaikuessa naapurikopeista. Itse en laittaisi omaa koiraani mistään hinnasta sellaiseen, mieluummin jäisi matka välistä.
Mulla on ollut 12 vuotta koirat, jotka ovat super ihmisrakkaita, mutta minulla ei ole ketään joka hoitaisi koiria. Halusin silti tehdä 50 v reissun ja käydä myös risteilyllä, joten koirat oli koirahotellissa nuo kaksi kertaa nuorempina. Niillä oli yhteinen pikku huone siellä ja selviytyivät hengissä ;) ei se ihanne ole, mutta minkä teen, kun ketään ei ole halukas hoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista! On tullut vähän puolesta ja vastaan, että miksei mies voi mennä veljelleen niitä hoitamaan ja toisaalta joustoa molemmin puolin. Noh, yhteenmuutto varmaan sitten näyttää, mitä tulee. En halua miestäni vankiloitavan, mieluummin olen sitten sinkku ja asun loppuikäni yksin.
Et ole kauhea. Sinähän ne sotkutkin joutuisit varmaan naisihmisenä siivoamaan.
Miksi muuttaa yhteen ihmisen kanssa, joka ei siivoa omia sotkujaan? Silloin mies on ongelma, ei koirat, jos niin käy. Ja silloin ongelmia on myöhemmin luvassa paljon enemmän.
Ap nimeen omaan aloituksessa pohtii että pitäisikö hänen olla epäitsekäänpi joten mielestäni hän ei ole mitenkään joustamaton. Mutta siis, onko mahdollista että lykkäät omaa muuttoasi? Itse en myöskään innostuisi vieraista koirista talossani vaikka koirista pidänkin. Olen erittäin pikkutarkka ja siisteysfriikki. Jos muuttoa ei voi lykätä niin ainakin miehen kanssa puhutte säännöt selviksi mitä koirat saavat ja eivät saa asunnossanne tehdä. Minä en ainakaan päästäisi sohvalle ja mies saisi hoitaa yksin ja siivota hyvin kun ovat lähteneet. Matot ottaisin myös pois. Toivottavasti koirat on pieniä ja hyvin koulutettuja ja semmoisia jotka eivät ole koko ajan kimpussa hakemassa huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä pitäisi pystyä ihan hyvillä mielin joustamaan muutama päivä, kun sulla ei ole mikään isompi syy taustalla. Tuolla asenteella voi yhdessä asumisesta tulla aika ankeaa, varsinkin miehellesi, jos hän alkaa liikaa joustaman ja luopumaan omista asioistaan. (Ja jos ei ala, niin sitten tulee todennäköisesti pitkän päälle riitaa ja eripuraa.)
Yhdessä asumisessa tarvitaan molemmin puolin joustoa ja avointa mieltä toisen eläm n asioille ja tavoille. Yhteensovittamisen ei pitäisi olla tuollaista niuhotusta pienistä joustamisista. Toisaalta kyllä asianmukaista olisi ollut myös kysyä sinulta, eikä vain ilmoittaa. Toki muuttoviikko on vähän huono hetki tuohon, mutta miehelle on varmastikin tärkeää auttaa veljeään ja mieshän ne koirat hoitaa. Ehkä mies on luvannut asian veljelleen jo aikoja sitten, ennen tietoa teidän yhteenmuutosta tai sen ajankohdasta?
Ja unohtanut kertoa ennen kuin muuttopäivä lyöty lukkoon? No se antaakin miehestä tosi hyvän kuvan.
Aika harva pitää muutaman päivän koiranhoitoa mitenkään niin isona asiana. Ehkä tosiaan mies onkin unohtanut asian silloin, kun muuttopäivä on lyöty lukkoon, eikä ole tajunnut epähuomiossa, että koiranhoito oli sovittu juuri tuohon, en minä tiedä. Joka tapauksessa ei ole mun mielestä kovin iso asia, joidenkin mielestä sitten näköjään on. Eri asia olisi sitten taas, jos ilmottaisi esim. kesken muuton, että hei muuten huomenna on sitten tulossa...Ilmeisesti muuttoon on kuitenkin vielä jonkun aikaa. Eikö ihmisillä ole oikeita ongelmia, vai miksi tällaisesta pitää tehdä suurempikin numero?
Tässä tapauksessa, jossa hoidosta on sovittu jo ennen kuin olet miehen luokse muuttamassa, oikea tapa on joko kestää koiria se 4 päivää tai siirtää muuttoa sen jälkeiselle ajalle. Reilua olisi myös sitten kertoa vastaisen varalle, että et halua koiria asuntoon, jossa itse asut, joten mieskin voi miettiä haluaako muuttaa kanssasi yhteen.
Koirista tulee aina jonkin verran sotkua (hiekkaa, karvaa, kuolaa - riippuen rodusta). Pikkukoirien kanssa pääsee vähemmällä. Jos toinen on eläinrakas ja toinen ei niitä voi nurkissaan sietää, niin aika erilaiset voi olla toiveet asumisen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata muuttaa kenenkään kanssa yhteeen, jos asenne on tuollainen. Se on miehenkin koti etkä sinä voi yksinäsi sanella, mitä siellä tehdään. Varsinkaan, kun olet vasta muuttamassa eikä kyseessä näin ollen ole vielä sinun kotisi. Koirahoito on jo luvattu ja sinä joko sopeudut siihen tai menet kiukuttelemaan jonnekin muualle. Ei elämä yhteen 4 päivän pätkään koirien kanssa kaadu. Tosin kohtuullisen erikoista, jos miehesi ei tiedä sinun inhoavan koiria, vaikka olette muuttamassa yhteen. Mitäs jos mies joku päivä haluaa oman koiran? Sitten lennät sinä pihalle.
Se on aloittajan koti ja hän sanelee mitä sinne ei voi tuoda. Ei ole ilmoitusasia tuoda koiria tai kokonainen sirkus kotiin strapetsitaiteilijoiden kanssa. Ja on usea koira, ei yksi. Mies ei määräile naisia tai ei voi jättää naisen tunteet kokonaan huomioimatta. Näistä neuvotellaan etukäteen, ei viimetingassa. Mies ottaa oman talon ja pitää siellä eläinfarmin ja sukulaisensa. Pidän itse koirista, ymmärrän silti ettei kaikkien koti ole eläinten paikka.
..mutta nainen voi sanella..? "Se on aloittajan koti ja hän sanelee..."
Huomioimisen ja joustamisen tulee liikkua molempiin suuntiin. Kukaan ei sanele tai määräile, eikä kukaan kiellä toiselta asioita pelkästä itsekeskeisyydestä, jos haluaa että yhteiselo sujuu ja on mukavaa molemmille.
Koirahoitolat on keksitty. Kukaan normaali ei vie neljää koiraa sisaruksensa kotiin hoitoon. Ja niin, olen koiraihminen.
Vierailija kirjoitti:
Koirahoitolat on keksitty. Kukaan normaali ei vie neljää koiraa sisaruksensa kotiin hoitoon. Ja niin, olen koiraihminen.
No jos se nyt on miehen ja veljensä välillä toiminut, niin eihän se muille kuulu. Jatkossa toki voidaan keskustella, mutta onhan se sovittu hoito pakko hoitaa.
Voiko mies mennäe veljelleen hoitamaan koiria?
Mun koti ei ole kennel. En huolisi edes muutamaksi päiväksi haisevia rakkeja kotiini. Mies voi halutessaan mennä veljensä luo hoitamaan koiria, mutta kotiini en koiria päästäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meidän koirista ei oikeasti lähde yhtään karvaa. Näitä rotuja on useita. Eikä ne haise, koska niitä trimmataan ja pestään säännöllisesti. Tassukarvat ovat lyhyet, eli rapaa ei yleensä tule, ja tassut on helppo pyyhkiä jos on tosi huono keli. Hyvin hoidettu koira on hyvin siisti eläin.
Kyllä ne koirat haisee. Ihmisetkin haisee, mutta harvoin yhtä pahalta kuin koirat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuosta yhdessäasumisesta mitään tule. Ensinnäkin tuollaiset koirien ja lasten hoidot pitää etukäteen keskustella ja sopia yhdessä, ne eivät ole ilmoitusasioita. Toiseksi, oletko ap kertonut miehelle, mitä mieltä olet koirista ja juuri näistä koirista kodissasi? Jos olet, niin miehesi ei ota tunteitasi huomioon. Jos taas et, niin sitten teillä ei pelaa kommunikointi.
Parisuhteessa on pakko välillä joustaa, mutta ei se saisi toisaalta aiheuttaa tuollaista ahdistusta. Oletko varma ap, että sinusta on asumaan yhdessä tämän miehen kanssa?
Mies on luultavasti sopinut hoidon jo kauan ennen yhteenmuuton suunnittelua. Ap ei asu miehen luona vieläkään. Ei siis mies ole voinut kysyä aiemmin.
Siinä tapauksessa ongelma on helposti ratkaistavissa juuri tämän hoitokerran osalta. Sovitut asiat pidetään, tuskin ap haluaisi, että miehen sana ei pidä.
Kannattaisi kuitenkin tehdä miehelle selväksi, miten ap suhtautuu koiriin kodissaan. Jotenkin vaikuttaa, että se ei ole selvää.
Onpa inhottava asenne lähimmäisiin. Onneksi oma mieheni ei puhu tuohon tyyliin kenestäkään. En muuttaisi yhteen itsekkään ja tylyn ihmisen kanssa.