Miksi toiset äidit "eivät voi" harrastaa liikuntaa vauva-aikana, mutta toiset juoksevat iloisesti rattaita työntäen?
Aika usein selitellään, ettei vauvan takia ehdi harrastamaan liikuntaa.
Miten olis juoksu rattaiden kanssa? Eikö oikeasti tullut mieleen?
Onnistuu ihan normirattaillakin, juoksurattaat ovat hifistelyä.
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin että jokainen normaalisissa, tasavertaisessa parisuhteessa oleva nainen saa kyllä liikkua sen verran että ei voi ylipainoa siitä syyttää. Ensinnäkin voi lapsen kanssa ulkoilla vaunuissa/rattaissa ja kun se puoliso tulee kotiin, voi lähteä lenkille jos ei päivän aikana ole ulkoilut onnistuneet jostain syystä. Nämä on vain järjestelykysymyksiä, ja kaikki syyt miksi ei voi liikkua on vain tekosyitä jos on parisuhteessa. Olen itse osan lapsuudestani kasvanut yksihuoltajan hoivissa, joka otti minut mukaan talviliikuntaan jne.
Todella harva nainen on tasavertaisessa parisuhteessa. Ja vaikka olisikin, niin useimmilla on parempia harrastuksia kuin liikunta. Itse en harrasta liikuntaa ollenkaan.
Onnea vanhuuteen. Aivan sama elää kasikymppiseksi, jos 20 viimeistä vuotta on pelkkää hermo- ja nivelkipua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei juosta tarvitse, mutta kävely olisi tietenkin hyvästä. Sitä on helppo tehdä vaikka tuntikausia vauvavuotena.
Helppo ja helppo.
t. koliikkivauvan äiti, jonka vauva on onneksi jo 15v
Kokeilitko vaunukävelyä tai reppuja? Useinhan koliikkivauvoja joutuu heijailemaan sylissä. Samalla voi kävellä lenkin.
Älä viitsi kommentoida asiaa, josta et tiedä vttujakaan. Vain totaalinen idiootti lähtee länkyttämään koliikkivauvan äidille, että "sinä voit kävellä lenkin samalla kun vauva parkuu pää punaisena 24/7".
Mitä silloin kuuluu sitten tehdä? Jos vauvan kanssa pitää joka tapauksessa olla seisaaltaan ja liikkua, samalla menisi ulos kävelemään. Mielestäni ihan loogista ainakin kokeilla. Vauvakin saattaisi nukahtaa raittiissa ilmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei juosta tarvitse, mutta kävely olisi tietenkin hyvästä. Sitä on helppo tehdä vaikka tuntikausia vauvavuotena.
Helppo ja helppo.
Kokeilitko vaunukävelyä tai reppuja? Useinhan koliikkivauvoja joutuu heijailemaan sylissä. Samalla voi kävellä lenkin.
Hienoa! Tulepa hakemaan tuo meidän vauva vaikkapa klo 17 maissa vaunukävelylle. Kokeillaan, miten helppoa on tehdä niitä lenkkejä, kun vauva huutaa minkä keuhkoista lähtee. Meillä ei koliikkia (enää) ole, mutta kyllä tuo hampaitaan kipuileva kaverikin voi sinulle antaa tuntumaa aiheeseen.
t. eri
Mitä silloin kuuluu sitten tehdä? Jos vauvan kanssa pitää joka tapauksessa olla seisaaltaan ja liikkua, samalla menisi ulos kävelemään. Mielestäni ihan loogista ainakin kokeilla. Vauvakin saattaisi nukahtaa raittiissa ilmassa.
LOPETA NYT JUMALAUTA TUO SÖNKÖTYS! Suoranaista vttulua länkyttää tuollaista, jos ihminen on valvonut monta viikkoa parkuvan vauvan kanssa. KOLIIKKI EI LÄHDE MILLÄÄÄN SAATANAN VAUNULENKEILLÄ!!!!
Koska osa äityleistä on niin kovin uupuneita ja väsyneitä, kun yhteiskunta ei järjestä ilmaista apua.
Eihän vaunujen kanssa juosta, todellakaan! Taitavat juosta vain sen takia ettei lastensuojelu saa kiinni. Eipä tarvitse kuin skuutin rysäyttää suoraan siihen juoksevaan vaunuun niin saadaan taas koko kansan surua otsikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo ja helppo.
Älä viitsi kommentoida asiaa, josta et tiedä vttujakaan. Vain totaalinen idiootti lähtee länkyttämään koliikkivauvan äidille, että "sinä voit kävellä lenkin samalla kun vauva parkuu pää punaisena 24/7".
Mitä silloin kuuluu sitten tehdä? Jos vauvan kanssa pitää joka tapauksessa olla seisaaltaan ja liikkua, samalla menisi ulos kävelemään
Mä voin antaa sulle mun koliikkivauvan kanssa valvovan ystävän numeron. Voit käydä hänen vauvansa kokeilemassa, miten helppoa on lähteä vaunulenkille huutavan vauvan kanssa. Pohjatyönä sun pitää ensin vähintään viikko nukkua korkeintaan 2-3h/vuorokausi. Pääset edes hilkun verran samalle tasolle kuin koliikkivauvan äiti.
Vierailija kirjoitti:
En vaan jaksanut. Vauva oli tavallinen mutta olin yksinhuoltaja. Kävin kyllä vaunukävelyillä ja yritin jumppailla keskivartaloa ja lantionpohjaa fyssarin ohjeilla kuntoon ja elin muuten normaalia elämää. Kerran taisi eestyä vaunujuoksulenkille vauvavuotena. Lisäksi imetyshormonit sai mulle oudon "löysän" olon, ne oikeasti voi löystyttää niveliä joillakuilla.
Tuo löysä olo tuntui aika vinkeältä, alkoi mulla jo synnärillä. Heti kun vauva oli ulkona minusta ja kun kokeilin kävellä niin selkä tuntui vieteriltä.
Itse en paljoa vauvavuona vaunutellut, joitakin kertoja vaan. Pääsyynä oli ihan vaan se, että tein vauvan nukkuessa ohjelmointiprojekia/työnäytteitä. Valmistuin IT-alalle ollessani neljännellä kuulla raskaana. Vauva oli tosi hyväuninen heti alusta alkaen, jaksoin itsekin pitää kotia pystyssä, laittaa ruokaa yms ja käyttää aikaa projekteihin varmistaakseni toimeentulon äitiysloman jälkeen. Mies on rekkakuski, eli paljon pois kotoa ja asuimme tuolloin 700km päässä turvaverkoista. Tuli lihottua samalla 35kg vauvavuotena. Vasta nyt 4 vuoden jälkeen olen saanut painoa alas muutettuamme lähemmäs turvaverkkoja.
Ennen raskautta harrastin juoksulenkkejä, mutta vihasin jokaista sekuntia. En pidä liikunnasta yhtään, mutta se auttoi pysymään hoikkana ennen raskautumista (ja oli todennäköinen syy yhdessä ruokavalion kanssa siihen, että raskauduin ensiyrityksellä vaikka teoriassa ikäni puolesta hedelmällisyyden pitäisi olla hieman laskussa)
Vierailija kirjoitti:
Jaa'a. Niinhän sitä osa synnyttää ilman suurempia ongelmia yksin jossain metsätorpassa, kun taas osa kuolee/likimain kuolee ihan siinä lääkärien silmien edessä. Se toimitus kun voi mennä niin monella eri tapaa.
Mulla mennee synnytys sektioksi kun sikiö on kohdussa poikittain. Sektioaikakin on varattu. Mitään muuta vikaa ei ole ilmaantunut tähän mennessä raskaudessa tai sikiön voinnissa (eikä tarvitsekaan ilmaantua!). Hurjaa on kuitenkin miettiä, että ennen vanhaan ennen modernia lääketiedettä ei oltaisi todennäköisesti kumpikaan selvitty synnytyksestä.
Ehkä lapsen olisi voinut pelastaa jos mut olisi siinä tilanteessa "uhrattu". Sektioita on kyllä tehty iät ja ajat, mutta tuskin jossain torpassa jollekin maalaismuijalle joita kansa ennen muinoin suurimmaksi osaksi oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo ja helppo.
Mitä silloin kuuluu sitten tehdä? Jos vauvan kanssa pitää joka tapauksessa olla seisaaltaan ja liikkua, samalla menisi ulos kävelemään
Oletko sä provo vai idiootti vai molempia? Luuletko tosiaan, että koliikkivauvan äiti ei yhtään kävele sen vauvan kanssa, vaan seisoo vain paikallaan? Ja oletko tosiaan niin vajaaälyinen, että kuvittelet, ettei KAIKKIA mahdollisia keinoja ole kokeiltu, jos vauva parkuu 3kk putkeen?
Vierailija kirjoitti:
Juoksevat ILOISESTI? En nyt tiedä onko noista monikaan niin kovin iloisen näköinen juostessaan.
Jep, ajattelin samaa. En ole nähnyt iloisesti hymyilevää/naureskelevaa lenkkeilijää, en vaunujen kanssa tai ilman.
Ja todellakin, monella saattaa olla kohdunlaskeumaa ym.fyysisiä ongelmia, jotka estävät tai vähintäänkin vaikeuttavat juoksemista. Jo pelkästään rinnat, jos vauvaa imettää, tuntuvat epämukavilta ja kipeiltä juostessa.
Luuletko tosiaan, että koliikkivauvan äiti ei yhtään kävele sen vauvan kanssa, vaan seisoo vain paikallaan? Ja oletko tosiaan niin vajaaälyinen, että kuvittelet, ettei KAIKKIA mahdollisia keinoja ole kokeiltu, jos vauva parkuu 3kk putkeen?
En luule, että ovat paikallaan, vaan liikkuvat sisällä. Samalla vaivalla sen tekisi ulkona. Jos ei ole edes kokeillut, mistä voi tietää olisiko siitä jotain apua joko vauvalle tai vanhemmalle? Ylempien kommenttien perusteella ulkoilua EI kokeiltu.
Sama se tietenkin minulle on, ei sillä. Ihmettelen vaan aggressiivisuutta. Kuin tämä olisi ollut joku uusi idea mikä jäi kokeilematta ja nyt harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin että jokainen normaalisissa, tasavertaisessa parisuhteessa oleva nainen saa kyllä liikkua sen verran että ei voi ylipainoa siitä syyttää. Ensinnäkin voi lapsen kanssa ulkoilla vaunuissa/rattaissa ja kun se puoliso tulee kotiin, voi lähteä lenkille jos ei päivän aikana ole ulkoilut onnistuneet jostain syystä. Nämä on vain järjestelykysymyksiä, ja kaikki syyt miksi ei voi liikkua on vain tekosyitä jos on parisuhteessa. Olen itse osan lapsuudestani kasvanut yksihuoltajan hoivissa, joka otti minut mukaan talviliikuntaan jne.
Enpä jaksanut enää lähteä ulos kun mies tuli kotiin 21-23. Toki olin päivällä ulkona. Enkä kyllä ollut ylipainoinen.
Niin, kirjoitin että normaaleissa ja tasavertaisissa parisuhteissa. Joissa voisi siis olettaa sen miehenkin ottavan vastuuta lapsen hoidosta, ja että äiti pääsee tällöin ulkoilemaan tai tapaamaan ystäviään tms, jos ei ulkoilu ja liikunta lapsen kanssa onnistu. Moni äiti tuolla kävelee / juoksee vaunujen kanssa ja treenaa painoilla / joogaa tms kun lapsi nukkuu, mutta ymmärrän jos joillekin tämä on mahdotonta. Ei se silti kaikille ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin se äiti nukkuu jos huonouninen vauva?
Äiti nukkuu tietysti silloin, kun vauvakin, jos äiti on kotiäitinä. Ihan peruskauraa, joka neuvolassa ja synnärilläkin tuodaan esiin moneen kertaan. Juoksulenkit voi hoitaa myös vauvan ollessa hereillä, jos nyt välttämättä on pakko raahata vauva mukaan rattaisiin ryttyyttämään.
Minä en onnistunut nukahtamaan samalla hetkellä mitä vauva vaikka väsytti. Sitten, kun nukahdin ja pääsin syvän unen vaiheeseen, vauva herätti. Väkisin herääminen tuntui ihan fyysisenä kipuna ja sai minut pelkäämään nukkumista.
Vierailija kirjoitti:
Rattaiden kanssa juokseminen ei ole liikuntamuoto josta nauttisin. Urheilussa olisi kuitenkin tärkeää löytää laji josta tykkää ja joka tuntuu omalta, pakkopullaliikuntaa ei jaksa kauaa tehdä.
Onko sinulla mies?
Ootko ap itse juossut rattaiden kanssa heti synnytyksen (tai keisarinleikkauksen) jälkeen?
Luultavasti et, koska noin älytöntä kysymystä ei esitä ainakaan synnyttänyt äiti. Tuskin kukaan muukaan nainen. Luulisin, että kaikilla naisilla on perustiedot raskaudesta ja synnytyksestä..ja syistä jotka sen liikunnan voi estää. En tosin odottaisi täysi-ikäiseltä mieheltäkään muuten kuin provoilumielessä :D
Vierailija kirjoitti:
Luuletko tosiaan, että koliikkivauvan äiti ei yhtään kävele sen vauvan kanssa, vaan seisoo vain paikallaan? Ja oletko tosiaan niin vajaaälyinen, että kuvittelet, ettei KAIKKIA mahdollisia keinoja ole kokeiltu, jos vauva parkuu 3kk putkeen?
En luule, että ovat paikallaan, vaan liikkuvat sisällä. Samalla vaivalla sen tekisi ulkona. Jos ei ole edes kokeillut, mistä voi tietää olisiko siitä jotain apua joko vauvalle tai vanhemmalle? Ylempien kommenttien perusteella ulkoilua EI kokeiltu.
Sama se tietenkin minulle on, ei sillä. Ihmettelen vaan aggressiivisuutta. Kuin tämä olisi ollut joku uusi idea mikä jäi kokeilematta ja nyt harmittaa.
Mikä olisi ollut uusi idea? Edes sinä et voi olla niin vajaaälyinen, että kuvittelet kävelylenkin olevan jotenkin uusi idea? :D
Vierailija kirjoitti:
No vttuako sitten sönkkäät itsestäänselvyyksiä asiasta josta et ymmärrä hevon helvettiä? Totta saatanassa se koliikkivauvan äiti on käynyt vaunulenkeilläkin. Johan sitä tulisi hulluksi, jos 3kk vain kiertäisi kehää kämpässään. Se jos olet niin helvetin pihalla, ettet ymmärrä, mitä ilmaisu KAIKKI KEINOT tarkoittaa, ei tarkoita että äidit ovat vajaaälyisiä eivätkä osaa mennä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Toiset ovat niin laiskoja ja usein samalla ahmatteja.
Toiset touhuavat koko ajan ja näyttävät luurangoilta. Juoksevat hampaat irvessä vaikka ei ole edes lapsia. Miksi?