Myyrä kausi 4 OFFICIAL
Neljäs kausi ulos 11.9.2024 alkaen. Mukana 11 julkkista, 6 naista ja 5 viestä. Naiskilpailijat: Henny Harjusola, Viivi Pumpanen, Arja Koriseva, Mari Perankoski, Ina Mikkola, Linnea Skog. Mieskilpailijat: Kari Kanala, Robert Helenius, Aaron Bojang, Tomas Grekov, Jon Korhonen
Kurkkaa seuraavat Myyrä-lähetysajat Iltapulusta
Kommentit (3590)
"Mutta siis kuten sanoin, voi toki olla ihan hyvä myyrätaktiikkakin väittää noin, vaikka kyllä se Tomas aika hyvin osuikin."
Tomas osui ihan päin ulkohuussia. Kolme hutia. Eli maksimimäärä. Kävipä huono tuuri.
Aivan kuin tunnelissa huonolla tuurilla repäisi miehiä vaunuun. Harmillista miten huono tuuri!
Miten voikin samalle jätkälle aina osua niin huono tuuri. Tomaksen lempinimeksi sopisi Musta Joutsen. Ei ole Lady Fortunan suosiossa ensinkään.
"Nää listat plussista ja miinuksista ilman selitystä, mistä hatusta luvut on repäisty, on huvittavia."
Kirjoitin että "summittain ulkomuistista laitettu". Luvut on repäisty katsomalla Myyrän neljännen kauden kuusi ekaa jaksoa. Kunkin epäilyttävän teon olen aikoinaan tänne kirjoittanut. Koska viestini ovat ilman nimimerkkiä niin et voi katsoa viestiarkistostani mitä olen kenestäkin minkäkin jakson jälkeen sanonut.
Perustelut siis löytyvät tältä palstalta. Eri asia osaatko yhdistää minua ja hattujani toisiinsa.
Jos joku osaa mainita mitään muuta mitä Tomas on tehnyt potin eteen kuin kuorojaksossa vähän antoi neuvoja, niin tänne vaan kirjottelemaan. Samoin kuin jos joku on nähnyt Viiviltä mitään sabotointia. Tai Robertilta muuta kuin se että ohjasi yhden kuorolaisen alemmalle riville. Tai Inalta muuta kuin sen että heitti halkoja mereen.
Voisi toki lisätä sen että Robert ei muistanut Muumimukiensa määrää. En voi laskea sitä kokonaiseksi myyräilyksi, koska harva suomalainen tuollaista muistaa. Itselläni on 20-28.
"Haluaisin kuulla kommenttisi myös kilpailun päätyttyä. Siis siinä vaiheessa kun on käynyt selväksi, ettei Tomas ole myyrä."
Haluatko ottaa vastaan Kossupullo-vetoni?
Jos Tomas on myyrä, annat minulle litran pullon Koskenkorvaa.
Jos Tomas ei ole myyrä, minä annan sinulle kaksi litran pulloa Koskenkorvaa.
Tarjous voimassa vain 20 vuotta täyttäneille.
Put your booze where your mouth is!
Voin lyödä vetoa vain jätskistä ja jonkun naisen kanssa siitä että myyrä on nainen.
Ina on ollut selkeä myyrä alusta asti, niin mikäpä tässä on katsellessa, kun porukka yksi kerrallaan putoilee.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmassa viestissä kysymys oli lähinnä retorinen, koska niin moni on jo monissa viesteissä kertonut että Karilta tuli hyviä vihjeitä ja että hänellä oli tietoa. Minusta tämä riittää kyllä tähän keskusteluun vihjeeksi ilman että muita pitää kyseenalaistaa hamaan loppuun asti.
Sana "tieto" tarkoittaa että jokin asia on tosi. Hänellä oli tietoa eli eivät olleet hänen vihjeensä valheellisia. Miksei se riitä tiedoksi täällä ketjussa vaan pitää hakea numerot todisteiksi omille sanomisille ennen kun on oikeutettu validisti osallistumaan? Ei olla historian tentissä kuitenkaan.
Nuo tornikysymykset oli sellaisia ettei niiden tarkistamiseen tarvitse kovinkaan suurta historian tietämystä kun ymmärtää että kuninkaat on länttä ja keisarit itää. Ja sitten tarkistaa nuo vuosiluvut hissin ohjeista.
Aivan, kyllähän nuo nyt jo ihan normaalilla historiantietämyksellä tietää oikeiksi tai vähintään oikeansuuntaisiksi. Se on jännää, ettei tuossa pelissäkään se "nuorempi polvi" edes yrittänyt ajatella yhtään itse. (Myyrältä tietysti ymmärrettävää, mutta se jo sitten paljastikin taasen myyrän henkilöllisyyttä.) Ainoastaan vanhemmat kilpailijat Kari ja Arja yrittivät kaivaa omasta pääkopastaan tietoa, nuoremmille kaikki ilmeisesti on vain kvg, mitään ei tarvitse opetella eikä muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en enää kanalan huutokauppatehtävän jälkeen ole pöyristykseltäni pystynyt miettimään yhtään.
Joo se on kyllä ikävää, jos triggeröityy johonkin asiaan noin pahasti.
Kommentteja lukiessa tulee mieleen, että onkohan täällä mahdollisesti tuotannon väkeä kirjoittamassa vääriä vihjeitä...
Jo kolmas mun pääepäilty tippuu: eka Mari, sitten Arja ja nyt Viivi... oon ihan pulassa
Vierailija kirjoitti:
"Nää listat plussista ja miinuksista ilman selitystä, mistä hatusta luvut on repäisty, on huvittavia."
Kirjoitin että "summittain ulkomuistista laitettu". Luvut on repäisty katsomalla Myyrän neljännen kauden kuusi ekaa jaksoa. Kunkin epäilyttävän teon olen aikoinaan tänne kirjoittanut. Koska viestini ovat ilman nimimerkkiä niin et voi katsoa viestiarkistostani mitä olen kenestäkin minkäkin jakson jälkeen sanonut.
Perustelut siis löytyvät tältä palstalta. Eri asia osaatko yhdistää minua ja hattujani toisiinsa.
Jos joku osaa mainita mitään muuta mitä Tomas on tehnyt potin eteen kuin kuorojaksossa vähän antoi neuvoja, niin tänne vaan kirjottelemaan. Samoin kuin jos joku on nähnyt Viiviltä mitään sabotointia. Tai Robertilta muuta kuin se että ohjasi yhden kuorolaisen alemmalle riville. Tai Inalta muuta kuin sen että heitti halkoja mereen.
Voisi toki lisätä sen että Robert ei muistanut Muumimukiensa määrää
Täällä on Viiville ja Inalle kerrottu aika paljonkin perusteluja. En ota nyt kantaa siihen, kuinka hyvinä näitä perusteluja pidän. Mielestäni pyykkitehtävässä molemmat toimivat epäilyttävästi. Ylipäätään keneltäkään ei ole nähty täysin johdonmukaista toimintaa. Jos vaikka vertaa viime kauden Peteen, joka toi 200 tai 250 euroa luottamustehtävästä ja erottui siinä joukosta, koska yleensä näissä tehtävissä valitaan oma etu. Teki tämän siis hyvin mitättömällä summalla. Ja soratehtävässä hän oli erinomainen vain päästäkseen avainasemaan museossa. Hyvin monessa muussa tehtävässä Peteltä nähtiin selkeää aktiivista sabotointia. Tällä kaudella perustelut kelle tahansa kilpailijalle ovat paljon hatarampia ja valemyyräilyselityksellä voi kumota melkein kaikki. Harva näistä sabotoinneista on sellainen, joka esim osoittaisi kilpailijan tietävän, mitä myöhemmin tulee tapahtumaan. Ja toisaalta nämä hyvät teot ovat joko tuhansia euroja (Aaron ja Ina) tai sitten sellaisia valintoja tehtävissä, jotka eivät vastaa perinteistä myyrän luottamuksen keruuta (Tomas, Viivi, Kari). Tietysti joku tuolla se myyräkin on.
En sitten ole nähnyt vielä uusinta jaksoa, joka ilmeisesti maksullisessa Katsomossa on jo nähtävillä.
Vierailija kirjoitti:
Tomas hakee informaatiota laivanupotuksessa, ja laiva on koordinaateissa 9e 10e 11e. Ovat arvanneet Tomaksen tulon jälkeen myös 8e, 9d ja 9f.
Tämä paljastaa että Tomas sanoi ensin 9e, sitten ajan tappamiseksi nuo kolme väärää, ja tietenkin vasta neljäntenä löytyi se oikea suunta laivalle.
Yhden ruudun kokoiset laivat olivat arvokkaimpia. Miksi Tomas halusi painaa mieleen kolmen ruudun kokoisen paatin?
Miksi hän sanoi että menkää päätyyn asti viimeisen kartan luo, koska minuutti on niin vähän aikaa painaa mieleen? Jos minuutti on vähän aikaa panna mieleen niin miksi mennä sen kartan luokse jossa on eniten mieleen painettavaa?
Tomas halusi että sukellusveneessä kävijät tuhlaavat mahdollisimman paljon aikaa. Eli menevät viimeisen kartan luokse. 70 arvauksesta ryhmältä jäi käyttämättä 8.
Voisi sanoa että Tomaksen myyräily onnistui.
En tajua miten muut katsojat voivat olla niin sokeita sille,
Jos kaikki käyvät vain ensimmäisillä kartoilla, joissa on vähän laivoja ja painavat ne mieleensä, niin ne laivathan on sitten jo pian kaikki löydetty. Miksi painaa mieleensä ruutuja, jotka on jo avattu? Pitää etsiä uusia laivoja paikoista, joita ei ole vielä avattu.
Omat pohdinnat:
Ina Pelaa välillä tosissaan kilpaillen. Vetää tietovisasta potin. Välillä myyräilee. Laatikkoleikistä mukamas vahingossa isot miinukset. Huutaa pyykkitehtävässä. Syyttää Karia kovaan ääneen mm. Immuniteettilaatikosta. Mutta miksi ihmeessä hän feikkimyyräilisi myyränä halkotehtävässä noin selkeästi.
Kari. Huutokaupassa tuhlaa ison potin. Siirtää immuniteettilaatikon Robertille. Mutta miksei mennyt sukellusveneeseen vaan pelasi tosissaan laivanupotusta. Halkotehtävässä näytti pelaavan tosissaan Mutta huomasiko hän että muut myyräilee.
Tuomas. Pelaa välillä myyräillen. Tornitehtävässä sabotoi muutaman vastauksen. Mutta miksi hän haalii Jokereita itselleen? Yhden jokerin jostain laatikosta ymmärtäisi Mutta hän löytää niitä monta.
Aaron. Pelaa paljon myyräillen. Välillä taka-alalla. Isot miinukset laatikosta. Miksi hän ensimmäisessä pudotuksessa kannatti immuniteetista luopumista?
Robert. Onko myyräillyt? On tuonut joukkueelleen rahaa. Onko päässyt tänne asti koska hän on veikannut oikein myyrätestissä.
Viivi. Pelannut miten sattuu. Pärjännyt hyvin kilpailussa, varsinkin kiipeilytehtävissä. Moni kilpailija epäili häntä., Itseäni kummastuttivat hänen välikommenttinsa kameroille. Äänestikö hän todellakin niin kuin niissä väitettiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuomittu seksuaalirikollinen voi olla maikkarilla töissä? Ällöttävä yhtiö.
Pitäisikö sinun mielestäsi kuolemanrangaistus ottaa käyttöön, kun ihmisistä ei tuomion kärsittyäänkään ole enää tekemään töitä missään tai kenellekään?
Vai mitä ihmettä yrität näillä toistuvilla typerillä ulostuloillasi viestittää? Lakkaa katsomasta Myyrää ja muita Roope Salmisen juontamia ohjelmia, jos henkilökohtainen ongelmasi sen seurauksena vain pahenemistaan pahenee.
Sitäpaitsi, kuten esim. Vain elämää -ohjelmasta olemme saaneet havaita, on Roope myös tehnyt sen jälkeen työtä itsensä ja asian kanssa. Myöntää, että syy oli yksin hänen, katuu, puhuu asiasta avoimesti, käy terapiassa, lopetti juomisen kokonaan tapahtuman jälkeen jne. Mutta sitäkään nämä jankkaajat eivät tiedä, koska hokevat vain tuota, että eivät halua katsoa eikä kuulla mitään.
Vierailija kirjoitti:
Voisi toki lisätä sen että Robert ei muistanut Muumimukiensa määrää
Hyvänen aika, onhan täällä esim. Inan sabotointeja kerrottu vaikka miten paljon.
Viivillä ja Robertilla nyt ei mitään olekaan.
"En sitten ole nähnyt vielä uusinta jaksoa, joka ilmeisesti maksullisessa Katsomossa on jo nähtävillä."
Uusin jakso on Katsomossa maksutta nähtävillä heti tv-esitysvuorokauden alussa. (Sitä ennen ei kai edes maksullisena?) Moni on katsonut siis sen nyt torstaiyön tai -päivän aikana jo, joten jos ei halua spoilaantua, kannattaa pysytellä täältä poissa aina tämä yksi päivä, ennen kuin on itse katsonut.
Ehkä saimme taas hyvän esimerkin siitä, miten loogisesti väärä päätelmä ja miten harhaan se voikaan johtaa on se, mitä Kari nyt viimeisimmässä jaksossa totesi. Eli jotakuinkin näin, että "henkilö X on ollut monen äänestyksen ajan pääepäiltyni ja en ole pudonnut, en voi siis olla kovin väärässä".
Kyllä voit. Oikeita vaihtoehtoja on vain yksi ja vääriä kaikki muut (=kulloinkin vielä mukana olevien henkilöiden määrä). Olet muita parempi, jos itse olet oikeassa ja muut tai osa muista on väärässä. Et ole muita parempi, jos itse olet väärässä ja muutkin ovat väärässä, mutta et myöskään huonompi. Voit kuitenkin olla (jo) jotakuta huonompi, jos joukossa on myös niitä, jotka ovat oikeassa.
Joka kerta putoaa yksi väärässä oleva. Jos itse jatkat tuossa virhepäätelmässäsi (että sinä et voi olla väärässä, koska et pudonnut) ja jäljellä olevassa joukossa on myös oikeassa olevia, tulee ennenpitkää myös sinun vuorosi pudota.
Oma suunta ja ehdokas kannattaisi siis tarkistaa ihan jokaisen äänestyksen jälkeen, ei tuudittautua mihinkään oletukseen, varsinkaan loogisesti pitämättömään.
Vierailija kirjoitti:
"En sitten ole nähnyt vielä uusinta jaksoa, joka ilmeisesti maksullisessa Katsomossa on jo nähtävillä."
Uusin jakso on Katsomossa maksutta nähtävillä heti tv-esitysvuorokauden alussa. (Sitä ennen ei kai edes maksullisena?) Moni on katsonut siis sen nyt torstaiyön tai -päivän aikana jo, joten jos ei halua spoilaantua, kannattaa pysytellä täältä poissa aina tämä yksi päivä, ennen kuin on itse katsonut.
Ai se on maksuttomankin! Herranjestas ja kuulen tästä vasta nyt. Kiitos kun kommentoit! Ja kyllä, otin tietoisen riskin kun tulin tänne lukemaan kommentteja 😁 Mutta mua ei haittaa tietää putoaja etukäteen. Tehtävistäkään ei ole niin väliä, vaikka jotain niistä jo lukisi. Teen kuitenkin omat johtopäätökset sitten kun ehdin itse katsoa jakson. Nyt on vaan kivasti kuhinaa palstalla!
"Jos kaikki käyvät vain ensimmäisillä kartoilla, joissa on vähän laivoja ja painavat ne mieleensä, niin ne laivathan on sitten jo pian kaikki löydetty. Miksi painaa mieleensä ruutuja, jotka on jo avattu?"
Ekassa kartassa on yksi ruutu jokaisesta laivasta. 70 arvausta riittää keskimäärin siihen että 15 laivasta upotetaan 14.
Esim 2 riviä kerrallaan olisivat voineet käydä. Keskimäärin yksi laiva per kävijä, koska 15x15 ruudukko. 30 minsaa olisi riittänyt hyvin.
"Mutta miksi ihmeessä hän feikkimyyräilisi myyränä halkotehtävässä noin selkeästi."
Tähänkin on annettu selitystä jo aiemmin tässä ketjussa. Antaaksesi muille vaikutelman, että olet (vain) feikkimyyrä, joka ei edes sitä osaa tehdä uskottavasti. Eihän tuosta voinut kukaan edes ajatella, että myyrä siinä noin taitamattomasti yritti myyräillä. (Tähän vielä lisäksi väliin jokunen hyvältä näyttävä suoriutuminen tehtävistä, ei aina kannata sabotoidakaan. Tältäkin kerralta: pari hienoa osumaa tauluun, vau huomatkaa kaikki loistava Ina, mutta sitten ampumataito oudosti katosi ja loput nuolet maahan. Eikö sen yleensä pitäisi mennä toisin päin?)
Täydennyksenä tähän Ina nyt uusimmassa jaksossa Tomakselle "luottamuksellisesti harmitteli", että en mä tiedä oonko mä jo kussut koko strategian, että pystynkö mä enää uskottavasti feikkimyyräilemään, kun mä oon niin luotettava, että vaikka mä möhlisin niin näkyvästi kuin siinä halkotehtävässä niin jengi vain miettii, että too obvious.
Inan moni mainitsikin kuuluvan vähiten epäilyttävien joukkoon. Myyrä on siis päässyt tuolla "möhlinnällään" juuri siihen mihin halusikin.
"Mikä tässä musta vähän oli kyseessä, kun itse näkisin helpommaksi hahmottaa kokonaisuuden kokonaisesta kartasta kuin yksittäisiä pisteitä muista."
Ekaan karttaanhan oli laitettu yksi ruutu jokaisesta paatista. Viimeiseen jokaisen paatin kaikki ruudut. Silti Tomas hahmotti niin huinosti että teki kolme väärää arvausta.
Paatti voi olla neljään suuntaan aloitusruudusta, ja jos ruutu kartassa on keskeltä paattia niin silloin kahteen suuntaan.
Jos paatteja on 15 ja kukin keskimäärin 3 ruudun kokoinen, ja arvauksia 70, niin 25 ruutua on käytettävissä vääriin arvauksiin. Eli 1,67 per paatti. Mahdollinen maksimi määrä vääriä arvauksia per paatti olisi kolme. Eli 0-3 per paatti. Siitä tulee keskiarvoksi 2.
Paatin pituus keskimäärin 3 ja vääriä arvauksia per paatti keskimäärin 2. Eli keskimäärin 5 arvausta per paatti. 70 arvauksella saisi siis keskimäärin 14 paattia löydettyä. Eli yhden vajaan maksimista. Ohjelmassa löysivät 10 muistaakseni.
Tuo on hyvin surkeasti. Syynä se että menivät järjestään viimeiselle kartalle. Joka, kuten laskelmani paljastaa, oli idioottimaista. Epäloogista. Epäjärkevää. Tyhmää. Kuka heidät houkutteli tuohon tyhmyröintiin? Tomas.
Tomas on joko myyrä tai epä-älykäs.