Myyrä kausi 4 OFFICIAL
Neljäs kausi ulos 11.9.2024 alkaen. Mukana 11 julkkista, 6 naista ja 5 viestä. Naiskilpailijat: Henny Harjusola, Viivi Pumpanen, Arja Koriseva, Mari Perankoski, Ina Mikkola, Linnea Skog. Mieskilpailijat: Kari Kanala, Robert Helenius, Aaron Bojang, Tomas Grekov, Jon Korhonen
Kurkkaa seuraavat Myyrä-lähetysajat Iltapulusta
Kommentit (3590)
Olen samaa mieltä siinä että myyräksi valitaan tunnetumpi henkilö.En usko Tomasin olevan myyrä.
Vierailija kirjoitti:
"Mä en usko, että Tomas on myyrä. En osaa perustella tai selittää tarkemmin, mutta ei vaan tule mulle sellaista fiilistä."
Tästä näemme millainen ihminen ei pidä Tomasta myyränä:
- ihminen joka ei osaa perustella mielipiteitään
- ihminen joka luottaa fiilikseensä
- sanalla sanoen yksinkertainen
Minä ylitin Mensan tuloksen reilusti. 2 tunnin yöunilla. Ja olen 100 % varma että Tomas on myyrä.
Huomaa että mensa ei testaa sosiaalista älyä
Vierailija kirjoitti:
Jos eka valitsee rahaa niin se on merkki seuraavalla, että valitaan rahaa jne. Eli kyllä myyrän kannattaa varmistaa, että eka varmasti lähtee tavoittelemaan etua. Ja aaron oli epätodennäköisin valitsemaan edun. Mitä jos myyrä olisi itse neljäs tai viides ja kaikki edut olisivat edelleen pöydällä?
Itse en usko, että se toimii noin vaan että jatkoon pääseminen on kilpailijoille tärkeintä. Ei ole mitään järkeä kartuttaa voittajan pottia, jos antaa samassa tehtävässä muille mahdollisuuden ottaa etua ja itse sitten putoaa. Arjahan otti ainoana laatikosta rahaa jokerin sijaan ja putosi. Hänen ei olisi kannattanut siinä tehtävässä kerätä rahaa vaan turvata itseään.
Vaikka ensimmäinen ei olisi ottanut pääkallotehtävässä etua, niin seuraava ei olisi tiennyt onko tämä kuitenkin yrittänyt etua ja saanut vain pääkallon. Oli aika selvää, että kilpailijat yrittävät turvata itseään ja jättävät rahan keruun niille joilla ei ole enää mahdollisuutta etuun. Jos myyrän pelatessa pöydällä oli vielä etu tai etuja, tavoitteli hän niistä kalleinta tai varminta.
Vierailija kirjoitti:
"Mä en usko, että Tomas on myyrä. En osaa perustella tai selittää tarkemmin, mutta ei vaan tule mulle sellaista fiilistä."
Minä ylitin Mensan tuloksen reilusti. 2 tunnin yöunilla. Ja olen 100 % varma että Tomas on myyrä.
Mun mielestä Tomas puhuu paljon mutta aina totta. Jotenkin hänestä huokuu vilpittömyys. Kieroilut tai huijaukset ovat mun mielestä olleet vaan sitä mitä muutkin ovat harrastaneet tällä kaudella liikakin; vale-myyräilyä. En osaa perustella mielipidettäni paremmin eikä minulla ole mitään faktaa. Mun mielestä vaan Tomas ei ole myyrä. On jotenkin liian vilpitön ja rehellinen.
Nuolitehtävässä ainoa joka (katsojille näytettiin) etsi vinkkejä oli Tomas, joka sellaisen löysikin. Olisi aivan liian härskiä tuotannolta paljastaa myyrä tällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Tomas on kilpailija, joka haluaa voittaa ja näkee voiton nyt mahdollisena. Hän haluaa ehdottomasti kartuttaa rahaa pottiin, jonka näkee jo vievänsä kotiin. Hän uskoo että Kari on myyrä (vaikka ei aivan täysin sulje enää Inaa pois laskuista).
Kirstunvartijana hän valitsee numerotehtävään ensimmäiseksi itsensä, jotta näkee pelin kokonaisuudessaan ja voi etsiä tornin huipulta jokereita ja muita vihjeitä. Hän kuuntelee satua tarkkaan. Sadun kuunteleminen ja etujen etsiminen vie häneltä tasanteella aikaa, mutta hänelle tärkeämpää on kerätä kisan aikana mahdollisimman paljon hänen omaa voittoaan varmistavaa tietoa ja taitoa.
Toiseksi tasanteelle hän laittaa luotettavana pitämänsä Robertin. Tomas haluaa tietenkin että joku heti alussa jatkaisi hänen aloittamaansa oikeiden numeroiden etsimistä. Hän uskoo heidän kahden pääsevän riittävän pitkälle, että tästä tehtävästä tulee rahaa pottiin. Kolmanneksi hän laittaa Karin,
Tomakselle ei annettu muuta mahdollisuutta kuin suorittaa numerotehtävä ensimmäisenä itse. Roope sanoi sinä teet ja sen jälkeen päätät missä järjestyksessä muut tekevät.
Kolikoiden "arvonta" ei tosiasiassa ollut rehellinen arvonta. Emme nähneet roopen arvontaa, vaan kuvakulmia oli rajattu ja lisäksi myös tilannetta leikattu. Pääkalloissa on voinut olla erilaisia tuntumia, joiden perusteella ne on osattu välttää tai nostaa. Lisäksi joku luuli, että saadut ja käytetyt rahakolikot poistetaan sangosta, jolloin lopuksi pääkallokolikoiden määrä olisi suhteessa suurempi, mutta näimme miten roope laittoi kolikot takaisin saaviin.
Omituisia kyökkimatemaatikkoja täällä.
Mä olisin laittanut Karin viimeisenä tai ensimmäisenä numerotehtävään (luultavasti viimeisenä) koska sillä on SFON ja se on matemaattisesti muutenkin lahjakas + hyvä muisti.
Vierailija kirjoitti:
Robert osti immuniteetin, eli menetti eniten rahaa. Robert on myyrä, koska tiesi että lippaaseen ostetaan erikseen avain.
Kyllä yhtä lailla menettää rahaa se, joka vapaaehtoisesti lopettaa kolikoiden noston ottaakseen pienemmän edun. Siellähän olisi ollut ehkä tuhansiakin euroja vielä otettavana. Olisiko Kari ollut sitten suurin syyllinen eli myyrä tässä, jos hän olisi nostanut ensin 1600 e ja sitten pääkallon? Eniten rahaa olisi menettänyt.
Vierailija kirjoitti:
Myyrän tuntomerkit:
- syyttelee eniten muita myyräksi
- huonomuistisin
- auttaa yleensä vain kun sillä ei enää ole merkitystä
- epärehellisin esim. muumimukiensa määrän suhteen
- tekee eniten epäloogisia ratkaisuja
- yleissivistys mukamas heikoin
- sysää epäonnistumisia muiden syyksi
- pyrkii manipuloimaan näkyvästi ja näkymättömästi
- tarkkailee eniten muita
- tehtävissä melko taka-alalla, mutta inserteissä eniten ruutuaikaa
- epämukavin kehonkieli
- halukkain sabotoimaan tehtäviä
- selittelee epäilyjään ja valintojaan eniten
- pelkää putoamistaan vähiten
- tekee eniten liittoja
- halukkain ratkaiseviin rooleihin
- paljastaa avoimimmin muiden sabotaasit
- tuntuu omaavan eniten ennakkotietoa tehtävistä
- reagoi vähiten kun Roope kertoo tehtävästä
-
Montako henkilöä porukasta saatiin tämän perusteella myyräksi? Jäikö joku ulkopuolelle?
Vaikka tätä kautta haukutaan kaikkien aikojen huonoimmaksi (näin sanoin itsekin), niin ilmeisesti on kuitenkin meille katsojille paras tähän mennessä! Kukaan ei vielä tiedä kuka on myyrä, kun kilpailijat ovat ihan yhtä myyräilijöitä kaikki!
Kaikki on ihan päälaellaan, kun mietitään mitä "myyrä tekisi". Tällä kaudella ei todellakaan voi luottaa vaan siihen, mitä myyrä tekisi. Lähes jokaiseen kilpailijaan sopivat ehdot: olla keräämättä rahaa, sabotoida kilpailua, välittää vaan itsestään (eikä rahasummasta) jne jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa että mensa ei testaa sosiaalista älyä
Olisi kivat tietää kuinka mensalainen selittää Karin selvät filungit ja myyräilyt.
Viivi oli mun satavarma myyräveikkaus pelin alusta asti. Nyt ei ole mitään hajua.
"Olisi kivat tietää kuinka mensalainen selittää Karin selvät filungit ja myyräilyt."
Feikkimyyräilyä. Feikkimyyräily harvoin tehdään salassa koko joukolta. Myyrälle on ok tehdä sabotaasia vain yhden tai kahden nähden.
Enkä kyllä muista Karilta muuta myyräilyä kuin aurinkolasinaisen suhteen kuorotehtävässä.
7800 immuniteettilippaasta oli ihan rehellisen kilpailijan teko. Henny huusi 7700 eikä ollut myyrä. Karille vaan jäi lipas kouraan. Täysin viatonta.
Sekin että jonkun kolmannen huutajan huuto 7300-7500 kohdalla on leikattu pois kertoo paljon. Kyseessä tuskin on Karin huutaminen itseään vastaan, koska mukaan kuitenkin leikattiin Karin huudot 6900 ja 7000.
"Montako henkilöä porukasta saatiin tämän perusteella myyräksi? Jäikö joku ulkopuolelle?"
Suurin osa kohdista oli superlatiiveja, eli pätee vain yhteen. Siten listan perusteella myyräksi saa vain yhden henkilön. Sen oikean myyrän.
Suurin osa muista ei olisi edes top 2:ssa kuin noin puolessa listan kohdista jos kaikki jäljellä olevat pantais järjestykseen kriteerien mukaan.
"Huomaa että mensa ei testaa sosiaalista älyä."
Ei sitä tarvitse huomata. Normaali yleissivistys riittää. Samoin kuin siihen, ettei Mensan testi mittaa vaikkapa kokkaustaitoja tai sitä erottaako VSOP-konjakin XO-konjakista.
"Kolikoiden "arvonta" ei tosiasiassa ollut rehellinen arvonta."
Uskon että laatikossa oli vain yksi pääkallokolikko, jonka erotti kädellä selvästi, esim. kuumempi kuin muut, tai mattapintainen tms. Uskon siis että Roope otti tarkoituksella pääkallokolikon juoneen sopivasti.
19 nostetusta kolikosta vain yksi oli pääkallokolikko. 16 % kolikoista oli pääkallokolikkoja. Siten odotusarvo oli 3,04, ja oikeasti enemmän koska Karin nostettua neljä kolikkoa pääkallokolikon todennäköisyys oli jo 4/21, eli lähes 20 %. Keskimäärin pääkallokolikin todennäköisyys nostoissa oli siis noin 17,7 %. Odotusarvo siis noin 3,35.
True bayesian estimatellahan voisi laskea todennäköisyyden sille, että odotusarvon ollessa tuo nousi vain 1. Ei poissonkaan kauaksi jäisi, vaikka ei ihan tällaiseen niin hyvin sovellu.
Jos Kari olisi myyrä niin hän olisi ensin huutanut immuniteettilippaan ja sitten sen avaimen. Korkeaan hintaan myös avaimen. Se olisi ollut hyvin uskottavaa.
Menkää harrastajamatemaatikot peiton alle liukkarin kanssa katsomaan Kaunista mieltä.