Eroaisitko, jos mies ei suostuisi hoitamaan päiväkotikuskauksia?
Minulla ja miehelläni on molemmilla liukuva työaika, eli ei ole pakko olla töissä juuri tiettyyn aikaa, mutta viimeistään ysiltä kummankin. Minä lopetan työt iltapäivällä aiemmin, jo klo 15, teen lyhennettyä, joten hoidan aina lapsen hakemisen päiväkodista. Taloudessa on vain yksi auto, se on miehen työmatkoja varten hänellä, minä menen bussilla. Työpaikkamme on ihan eri suunnissa eli ei voida mennä samaa matkaa. Minun työmatkani bussilla on ajallisesti pidempi. Päiväkotiin on vain 400 metriä (mutta eri suunta kuin bussipysäkki). No nyt on kova riita kun mies ei suostu koskaan viemään lasta päiväkotiin aamulla. Vaan minä joudun hakujen lisäksi hoitamaan kaikki viennit myös. Syyksi olen saanut monta tekosyytä. Hän siis kieltäytyy ehdottomasti ja täysin kaikista päiväkotikuskauksista. Mikään keskustelu ei hänen päätä käännä näköjään. Minusta tämä vaan ei ole kovin reilua, että joudun hoitamaan nuo kaikki, ja hän ei mitään niistä. Eroaisitko tällaisen asian vuoksi? Vai eläisitkö tyytyväisenä näin?
Kommentit (342)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos töissä pitää olla joka työpaivä amulla klo 7.15, niin silloin työpaikalla ei ole käytössä liukumaa. Aloittajan miehellä aamuliukumaa on klo 9 asti.
Voihan se liukuma olla voimassa. Asia erikseen tuleeko sen käytöstä sanomista tai konkreettisia ongelmia.
No jos siitä tulee sanomista niin sitten menee töihin heti kun työaika alkaa. Mutta eihän sekään estä viemästä lasta hoitoon.
Mikäs puupäiden partio täällä taas on. Vai onko oikeasti vaikeaa nähdä eri variaatioita? Jos päiväkoti aukeaa kello 7:00 ja sinun pitää olla töissä samaan aikaan mutta työmatka kestää 45min.
Jätätkö lapsen 45min päiväkodin pihalle?
Vierailija kirjoitti:
Etkö sinä tee lyhennettyä päivää juuri siksi, että ehdit hoitaa lapsen asioita? Sitten olisi eri asia, jos molemmilla olisi täysi työaika.
Niin, aloittajan lyhennetty työpäivä koskee iltapäivää. Mies voi ihan hyvin viedä lapsen aamulla päiväkotiin, koska hänen ei tarvitse huolehtia hakemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"AP:n miehen työpaikka voi myös olla uhattuna. Jos ei marssi työnantajan pillin mukaan ja joku työkohde viivästyy vähänkin jne jne. "
Suomessa kymmenettuhannet vanhemmat vievät ja hakevat lapsiaan päiväkodeista joka ikinen päivä eikä siitä seuraa kellekään potkuja.
Toki, voihan sitä pelätä putoavia meteoriittejakin mutta ei epärealististen pelkojen mukaan kannata koko elämää järjestää.
Et selkeästi ole ollut vastaavassa tilanteessa koskaan. Niskaan hengittäminen on edelleen varsin yleistä ja niin on ns. Laittomat irtisanomisetkin.
Eli koko perheen pitää joustaa ja venyä, koska yksi vanhempi haluaa olla töissä toksisessa paikassa?
Kenti
Harvalla on myöskään täysin joustamatonta työnantajaa, josta nyt voisi olla kyse.
Vierailija kirjoitti:
Etkö sinä tee lyhennettyä päivää juuri siksi, että ehdit hoitaa lapsen asioita? Sitten olisi eri asia, jos molemmilla olisi täysi työaika.
Ap tekee iltapäivästä lyhennettyä työaikaa voidakseen hakea lapsen ajoissa päikystä. Ap ja mies menevät aamulla samoihin aikoihin töihin. Tai ilmeisesti ap aikaisemmin kuin mies, kosla ap joutuu koukkaamaan päiväkodin kautta myös aamulla ja apn työmatka on pidempi niin siksikin pitää lähteä aiemmin.
Miksi et hommaa lapselle vammaiskuljetusta kelan piikkiin? Ymmärtääkseni vammaisten vanhempien lapset voivat tuollaisen tuen saada.
Vierailija kirjoitti:
Jonkun se lapsi pitää viedä sinne päiväkotiin. Lyhennetty työaika voi tarkoittaa mitä vain, esimerkiksi puoli tuntia lyhyempää työpäivää. Ei olisi reilua, että kaikki taloudelliset seuraukset lapsesta lankeavat äidille vain koska isä ei viitsi tehdä osuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos töissä pitää olla joka työpaivä amulla klo 7.15, niin silloin työpaikalla ei ole käytössä liukumaa. Aloittajan miehellä aamuliukumaa on klo 9 asti.
Voihan se liukuma olla voimassa. Asia erikseen tuleeko sen käytöstä sanomista tai konkreettisia ongelmia.
No jos siitä tulee sanomista niin sitten menee töihin heti kun työaika alkaa. Mutta eihän sekään estä viemästä lasta hoitoon.
Mikäs puupäiden partio täällä taas on. Vai onko oikeasti vaikeaa nähdä eri variaatioita? Jos päiväkoti aukeaa kello 7:00 ja sinun pitää olla töissä samaan aikaan mutta työmatka kestää 45min.
Missään ei päiväkoti aukea noin myöhään. Viestiä vaan päivähoidosta vastaavalle päällikölle, että päiväkodin x täytyy aueta klo 6.30.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tällainen skenaario mitenkään liittyy aloitukseen? Aloituksessa on isä ja äiti, joiden kummankin täytyy olla töissä klo 9.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap:n mies veisi lapsen päiväkotiin, ap saattaisi päästä jopa aiemmin hakemaan sitä lastaan, kun ei tarvitse aamulla tehdä ylimääräistä 400+400 metrin kävelyä päiväkotipiipahduksineen.
Tilannehan on se, että lapsen vieminen on epämukavaa ja raskasta. Pitää huolehtia lapsen aamupalat, pukemiset, säänmukaiset tavarat, saada väsynyt vastahakoinen lapsi ovesta ulos, huolehtia tässä kaikessa että aikataulu pitää ja ehtii itse ajoissa töihin ym. Siksi mies ei suostu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätät siis lapsesi 15min päiväkodin pihalle?
Entäs jos työt alkaakin kello 6? Ymmärrätköhän siinäkään kohtaa, että yhtälö voi olla täysin mahdoton. Me emme myöskään tiedä onko.
Oikeasti mitä helvetin luusereita nämä nykypäivän isät ovat... Huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Pahimmoillaanhan tuossa käy niin, että ap on ihan yhtä aikaa miehensä kanssa kotona hoidettuaan päiväkotikuskaamiset kumpaankin suuntaan + ajallisesti pidemmän työmatkan.
Vierailija kirjoitti:
Tilannehan on se, että lapsen vieminen on epämukavaa ja raskasta. Pitää huolehtia lapsen aamupalat, pukemiset, säänmukaiset tavarat, saada väsynyt vastahakoinen lapsi ovesta ulos, huolehtia tässä kaikessa että aikataulu pitää ja ehtii itse ajoissa töihin ym. Siksi mies ei suostu.
Näin se on, mutta se vaan on pakko suostua, kun on lapsia halunnut. Sellaista se vaan on. Mieslapsen pitää kasvattaa pallit.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tähän ratkaisu: ne aamutoimet hoidetaan yhdessä, mies hoitaa vain sen 400 m matkan päiväkoiin ja nainen lähtee samassa ovenavauksessa suoraan bussipysäkille. Sekin jo säästäisi naisen aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teoreettinen liukuma voi olla eri asia käytännössä, kun sattuu työskentelemään oikealle työnantajalle.
minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä
Vierailija kirjoitti:
Haloo...
En eroaisi vaan ilmoittaisin miehelle, että sinä kuljetat, koska kuljet perheen ainoalla autolla. Tosin minulla on omakin auto, mutta mies kuljetti aina kuin se oli tarkoituksenmukaisempaa.
Ja kyllä, tätä liittoa on kestänyt yli 30 vuotta, vaikka lasteni isä on joutunut huolehtimaan lapsistaan aika paljon, myös päivähoitokuljetuksista.