En ole koskaan tiennyt miten valtavasti eri sosiaalitukia Suomessa maksetaan
Vasta nyt kun mediassa on jatkuvasti juttuja leikkauksista niin alan tajuta mihin kaikkeen on tukia maksettu.
Oletteko te muut?
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin asumistuesta olin todella yllätttynyt miten avokätisesti sitä on tähän asti jaettu. Ilmanko asuntojen vuokrat ja hinnatkin on nousseet yli omalla rahalla maksavien maksukyvyn.
Tukipolitiikka on todellakin ajautunut siihen pisteeseen, että työssäkäyvien ei kannata/ole varaa asua yhtä hyvin kuin tuilla elävien. En tiedä tuoko uudet tiukennuksetkaan tähän muutosta.
"Liian moni laskee ettei kannata mennä töihin."
Kannattaa ymmärtää että tuet on mitoitettu minimitoimeentulon mukaan. Jos palkkatyöstä ei tahdo saada sen enempää niin se tarkoittaa että palkat ovat niin huonot että niilläkään ei tahdo monesti elää kuin juuri sen minimin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas en ole tiennyt miten valtavasti suomessa on verovaroin kustannettuja asiantuntijoita,erityisasiantuntijoita,säätiöitä ja virastoja, joka päivä tv:ssä haastatellaan jotain ihan outoa tyyppiä oudosta virastosta minkä olemassa olosta en ole tiennyt yhtään mitään.
t. muurahaisten polun tutkija
Ylen valtava rahoitus ainakin tuli yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Kertaakaan en ole eläessäni tarvinnut tukia enkä muitakaan verovaloilla maksettua palvelua. Työssäkäyvänä esimerkiksi on ollut varaa käydä yksityisellä terveydenhoitajalla ja lääkärillä.
Valehtelija olet. Varmasti saat kela korvausta lääkkeistä ja yksityisellä käynnistä saat kela korvauksen. Jos olet nainen ja synnyttänyt niin olet saanut äitiyspäivärahaa ja äitiyspakkauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvoin keskiluokkaisessa perheessä, opiskelin opintotuella ja sittemmin olen tehnyt töitä ja rakentanut oman keskiluokkaisen elämäni. En todellakaan ole perillä tukiviidakosta. Eikä ole oma jälikasvunikaan. Niinhän se menee, että huono-osaisuus periytyy ja tuilla eläminen on opittua, puhdasta järjestelmän hyväksikäyttöä, ja tämä pitää saada loppumaan. Tuet vain niille, joitka oikeasti ovat sairaita tai liian vanhoja työskentelemään.
Opiskelijoiden saama tuki on sosiaalitukea. Toivottavasti maksoit lapsesi opinnot itse etteivät vaan herre gyyd sosiaalitukea siihen hakeneet.
Muutaman kymppitonnin opintoetuuksilla perustellaan vuosikymmenien nettomaksajuuden oikeutus. 🤦🏼
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertaakaan en ole eläessäni tarvinnut tukia enkä muitakaan verovaloilla maksettua palvelua. Työssäkäyvänä esimerkiksi on ollut varaa käydä yksityisellä terveydenhoitajalla ja lääkärillä.
Valehtelija olet. Varmasti saat kela korvausta lääkkeistä ja yksityisellä käynnistä saat kela korvauksen. Jos olet nainen ja synnyttänyt niin olet saanut äitiyspäivärahaa ja äitiyspakkauksen.
Eli jotain pennosia siis on saanut itsekin, kun maksaa 40 vuoden ajan tuhansia euroja pelkkiä suoria veroja kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä tiesin vaikka en ole itse juurikaan tukia sanut lapsilisää ja äitiyspäivärahaa lukuunottamatta.
On kyllä hyvä että on käsitystä myös sellaisten ihmisten elämästä jotka elävät taloudellisesti ihan eri elämää kuin itse. Se antaa vähän perspektiiviä siihen omaankin elämään.
Moni väärä päätös syntyy hallituksessa juuri siksi että ei ole oikeasti käsitystä siitä millaisissa elämäntilanteissa ne tukia saavat ihmiset ovat ja ajatellaan että he ovat vain saamattomia reppanoita jotka voi leikkauksilla kannustaa töihin.
Niinpä. Suurin osa sosiaalituista on terveydellisillä syillä perusteltuja. Eli ihminen sairastuu vakavasti eikä kykene töihin. Hän saa monia etuuksia kuten sairauspäiväraha, kuntoutustuki, asumistuki, sekä erilaiset lääkkeisiin ja hoitoihin liittyvät tuet ja jossain vaiheessa sairauspäiväraha saattaakin muuttua sitten sairauseläkkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvoin keskiluokkaisessa perheessä, opiskelin opintotuella ja sittemmin olen tehnyt töitä ja rakentanut oman keskiluokkaisen elämäni. En todellakaan ole perillä tukiviidakosta. Eikä ole oma jälikasvunikaan. Niinhän se menee, että huono-osaisuus periytyy ja tuilla eläminen on opittua, puhdasta järjestelmän hyväksikäyttöä, ja tämä pitää saada loppumaan. Tuet vain niille, joitka oikeasti ovat sairaita tai liian vanhoja työskentelemään.
Opiskelijoiden saama tuki on sosiaalitukea. Toivottavasti maksoit lapsesi opinnot itse etteivät vaan herre gyyd sosiaalitukea siihen hakeneet.
Eivät kaikki opiskelijat saa opintotukea. Jos on samalla töissä ja ansaitsee "liikaa" niin ei saa tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä tiesin vaikka en ole itse juurikaan tukia sanut lapsilisää ja äitiyspäivärahaa lukuunottamatta.
On kyllä hyvä että on käsitystä myös sellaisten ihmisten elämästä jotka elävät taloudellisesti ihan eri elämää kuin itse. Se antaa vähän perspektiiviä siihen omaankin elämään.
Moni väärä päätös syntyy hallituksessa juuri siksi että ei ole oikeasti käsitystä siitä millaisissa elämäntilanteissa ne tukia saavat ihmiset ovat ja ajatellaan että he ovat vain saamattomia reppanoita jotka voi leikkauksilla kannustaa töihin.
Niinpä. Suurin osa sosiaalituista on terveydellisillä syillä perusteltuja. Eli ihminen sairastuu vakavasti eikä kykene töihin. Hän saa monia etuuksia kuten sairauspäiväraha, kuntoutustuki, asumistuki, sekä erilaiset lääkkeisiin ja hoitoihin liittyvät tuet ja jossain vaiheessa sairauspäiväraha saattaakin muuttua sitte
Tuo vain ei mene niin vaan tukia on jaettu aivan holtittomasti kaikenlaisista syistä.
Naiset eivät ryhmänä ole missään ikävaiheessa nettoveronmaksajia. Miehet maksavat (toistaiseksi) tämän maan sosiaalituet ja hyvinvoinnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ainakin asumistuesta olin todella yllätttynyt miten avokätisesti sitä on tähän asti jaettu. "
Kai tiedät että suurin osa asumistuen saajista ei saa sitä maksimisummaa vaan paljon vähemmän? Keskimääräinen asumistuki on siinä kolmensadan euron hujakoilla joten kyllä siinä on vielä yleensä aika paljon maksettavaa omastakin pussista.
300 euroa noin vain tukea vuokraan ON paljon rahaa.
Taas tämä harhainen eläkeläinen täällä työttömiä haukkumassa. Mene vaikka kävelylle niin ehkä se pääkoppa vähän sieltä edes väliaikaisesti kohentuisi ja mieli paranisi getkeksi ja elämäkin olisi ihan kivaa ilman kateutta ja katkeruutta.
Olisi mielenkiintoista tietää kokonaiskustannukset, jotka Suomessa oleilevat työttömät ulkomaalaiset aiheuttavat.
Yllätti kyllä aikanaan. Toisaalta ne menee kiertoon heti kauppaa jne.
Samoin yritysten tuet pysyvät pystyssä. Myös edustajien joka paikan 'lisät'
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jotain pennosia siis on saanut itsekin, kun maksaa 40 vuoden ajan tuhansia euroja pelkkiä suoria veroja kuukausittain.
juuri näin. Aina perustellaan, että olethan saanut vaikka lapsilisää. Joo, se on 100 euroa kuussa. Veroja maksan kuitenkin useita tonneja kuussa, ja paljon kauemmin kuin saan lapsilisää. Tietty olen käyttänyt neuvolapalveluja (en lääkäriä tosin) jne. Mutta niitähän saa kaikki muutkin käyttää, samoin kuin teitä ja kouluja.
Vierailija kirjoitti:
Et ole käynyt Suomessa koulussa? Et ajanut autotiellä? Paskapuhetta paskakasalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ainakin asumistuesta olin todella yllätttynyt miten avokätisesti sitä on tähän asti jaettu. "
Kai tiedät että suurin osa asumistuen saajista ei saa sitä maksimisummaa vaan paljon vähemmän? Keskimääräinen asumistuki on siinä kolmensadan euron hujakoilla joten kyllä siinä on vielä yleensä aika paljon maksettavaa omastakin pussista.
Noin vain? Jos työttömyyspäivärahasta pitää maksaa vaikkapa se loppu 500e niin aika vähän siinä jää enää elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin asumistuesta olin todella yllätttynyt miten avokätisesti sitä on tähän asti jaettu. Ilmanko asuntojen vuokrat ja hinnatkin on nousseet yli omalla rahalla maksavien maksukyvyn.
Tukipolitiikka on todellakin ajautunut siihen pisteeseen, että työssäkäyvien ei kannata/ole varaa asua yhtä hyvin kuin tuilla elävien. En tiedä tuoko uudet tiukennuksetkaan tähän muutosta.
Kertoo edelleen vain palkkojen huonoudesta, ei tukien liiallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas en ole tiennyt miten valtavasti suomessa on verovaroin kustannettuja asiantuntijoita,erityisasiantuntijoita,säätiöitä ja virastoja, joka päivä tv:ssä haastatellaan jotain ihan outoa tyyppiä oudosta virastosta minkä olemassa olosta en ole tiennyt yhtään mitään.
Et ole ilmeisesti tutustunut yritystukiin. Sinne sitä rahaa vasta heitetäänkin melkoisesti eikä edes tarkistella tarvitseeko se yritys edes rahoitusta jos menee jo muutenkin hyvin. Nämä ovat melkoisen isoja summia mitä sinne menee ja ilman päteviä syitä annetaan. Verovaroista näitäkin vaan jaellaan. Kumma kun näistä ei enempää huudella? Pitäisi taas jonkun tahon ottaa syyniin että onko meillä nykytilanteessa varaa antaa verovaroista jos yrityksellä muutenkin menee hyvin ja pystyisi itsekin kustantamaan menonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se menee erillisellä YLE-verolla, ei valtion kassasta. Pahimmillaan maksat sen vähän yli kympin kuussa YLE-veroa. Sillä ei saa edes Netflixia nykyään.