En ole koskaan tiennyt miten valtavasti eri sosiaalitukia Suomessa maksetaan
Vasta nyt kun mediassa on jatkuvasti juttuja leikkauksista niin alan tajuta mihin kaikkeen on tukia maksettu.
Oletteko te muut?
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Kertaakaan en ole eläessäni tarvinnut tukia enkä muitakaan verovaloilla maksettua palvelua. Työssäkäyvänä esimerkiksi on ollut varaa käydä yksityisellä terveydenhoitajalla ja lääkärillä.
Missä kävit koulusi? Etkö ole ikinä kulkenut julkisilla?
Vierailija kirjoitti:
Tukia on tosiaan leikattava ja rajulla kädellä. Nyt kallista vuokraa maksavat . kelan rahoilla , itkevät kun joutuvat muuttamaan kalliista kaupungin keskustasta lähiöön. Myös ulkomaalaisilta eläjiltä on leikattava jopa enemmän kuin originaalisuomalaislta, emme ole ulkomaalaisille mitään velkaa.
Mistä tämä olettamus johtuu että kaikki haluavat asua jossain kaupungin keskustassa? Itse muutin kaupungista maaseudulle rauhalliseen asuntoon rivitaloon missä on oma sauna. Täällä olen paljon onnellisempi kuin kaupungissa enkä pois muuta koskaan :)
Vierailija kirjoitti:
No kerro esimerkki kun niitä on niin valtaisasti. Jos voisi sitten vaikka hakea.
Opinnot on tuettu verovaroin. Suomessa voi opiskella vaikka kuinka monta tutkintoa verovaroin. Kannatan ranskan mallia missä yli 26v maksaa itse opinnot, verovaroista yksi tutkinto kustannetaan.
Ap:lle tuttua on lähinnä mielenterveyssyistä myönnetty työkyvyttömyyseläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Oot sitkee sissi. Sulle ei ne 1,3 miljoonsa muuta eläkeläistä ole olemassakaan, vaon ne 300 000."
Kyse oli siitä miksi rahat eivät enää riitä ja yksi syy on se että eläkeläisten määrä on nopeasti noussut ja sitä myötä heidän aihauttamansa kulut. Ihan sama haluatko puhua noista suurista ikäluokista mutta fakta nyt vain on että heidän eläköitymisensä on se suurin yksittäinen syy eläkeläisten määrän entistä nopeampaan kasvuun.
Ei se ole mikään syytös vaan ihan vain fakta. Vai eikä faktoja enää saa sanoa?
Siis osa ehti eläkkeelle, puolethan on kuollut. Mutta me emme ole mitään tuoreita lukuja eläkkeelle jä
Paljonko on/oli äitisi työeläke? Vertaat siihen.
Todella surullista tajuta, samaa mieltä. Naurettavaa jopa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerro esimerkki kun niitä on niin valtaisasti. Jos voisi sitten vaikka hakea.
Opinnot on tuettu verovaroin. Suomessa voi opiskella vaikka kuinka monta tutkintoa verovaroin. Kannatan ranskan mallia missä yli 26v maksaa itse opinnot, verovaroista yksi tutkinto kustannetaan.
Pääongelma Suomessa on se ettei työttömiä palkata. Harvassa on ne yritykset jotka palkkkaa. Ei siinä tutkinnot auta jos on kuitenkin työtön. Tuo on karu fakta .
Töissä olevana soitellaan haastatteluihin ja sitten jos joutuukin työttömäksi niin ei pääse yhteenkään haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa on aina tultu omillaan toimeen. Tämä oleskeluyhteiskunnan olemassaolo on kyllä yllättänyt.
Kuoletteko heti työeläkkeelle siirtyessänne oman käden kautta ja jätätte lapsilisät hakematta, vai miten tämä on mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukia on tosiaan leikattava ja rajulla kädellä. Nyt kallista vuokraa maksavat . kelan rahoilla , itkevät kun joutuvat muuttamaan kalliista kaupungin keskustasta lähiöön. Myös ulkomaalaisilta eläjiltä on leikattava jopa enemmän kuin originaalisuomalaislta, emme ole ulkomaalaisille mitään velkaa.
Mistä tämä olettamus johtuu että kaikki haluavat asua jossain kaupungin keskustassa? Itse muutin kaupungista maaseudulle rauhalliseen asuntoon rivitaloon missä on oma sauna. Täällä olen paljon onnellisempi kuin kaupungissa enkä pois muuta koskaan :)
Muutat heti kun Purra päättää lakkauttaa sun eläkkeen, koska asut väärässä paikassa vaatimassa palveluja.
Minua kiinnostaisi tietää, että kuvitteleeko ihmiset niille jäävän käteen yhtään sen enempää rahaa kuin nyt, jos tuista leikataan? Ei ne rahat teille tule, vaikka niin haluaisitte uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Kertaakaan en ole eläessäni tarvinnut tukia enkä muitakaan verovaloilla maksettua palvelua. Työssäkäyvänä esimerkiksi on ollut varaa käydä yksityisellä terveydenhoitajalla ja lääkärillä.
Peruskoulu, tieverkosto, kirjasto, urheilukentät, urheilupolut, teatterit, sairaalat, terveyskeskus, tv verovaroin tuettu.
Lääkkeet ja yksityinen lääkäri verovaroin tuettu.
Jos kuolet saappaat jalassa, et tarvitse valtion tukemia toimintoja. Useimmat sairastavat vuosia ennen kuolemaa ja valtio maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvanut rutiköyhässä, isossa perheessä 50-60-luvulla. Siihen aikaan ei mitään tukia tullut yhteiskunnalta. Etelä-Suomesta tuli kummiperheeltä joulupaketti jossa oli perheen pieniksi käyneitä vaatteita ym.tavaraa. Siitä pitäen sitten koulut käyty opintolainalla ja kesätöillä rahoittaen. Onneksi työelämässä saanut olla eläkeikään asti. Lapsilisät ja äitiyspäivärahat varsinaista henkilökohtaista tukea. Muutoin kaikki se hyvä mitä yhteiskunta meille kaikille tarjoaa, koulutus, terveydenhuolto, ym. Kiitollinen olen.
Ei taida nyt pitää paikkaansa tai sitten aika kultaa muistot. Ei Suomi ollut 60-luvulla kehitysmaa, vaikka sodasta oli vain vähän aikaa.
Lapsiperheille maksettiin lapsilisää, oli palkallinen äitiysloma, lapsivähennys verotuksessa,sekä puolisliden yhteisverotus, joka mahdollisti toisen jäämään kotiin hoitamaan lapsia. Li
Isäni lähti ensin Ruotsiin töihin ja myöhemmin vanhempani muuttivat isomman sisarukseni kanssa vielä Kanadaan töihin. Täysin kielitaidottomina ummikkoina ja oikeasti se elämä oli sellaista, että ainakin lasu tulisi nykyisin. Ei osattu hoitaa mitään asioita ja kun sisarukseni sairastui vakavasti, lähinnä tuurilla pääsi sairaalaan. Eivät todellakaan lähteneet sinne tienaamaan hieman lisää, hakemaan kokemuksia tms., oli vain tasan pakko. Hienoa, että selvisivät ehjin nahoin kotiin ja pääsivät sitten täällä töihin, mutta mitään ihailtavaa siinä ajassa ei ollut ainakaan työelämän osalta. Itse olen syntynyt 70-luvulla ja äitini alkoi perhepäivähoitajaksi, koska ei saanut minulle hoitopaikkaa, ei se ollut mikään automaatio silloin. Ja todellakin kummankin piti käydä töissä, ei äitini voinut miksikään kotiäidiksi alkaa. Toisaalta jos myönteistä etsii, niin ei moneen hommaan sitten mitään koulutusta vaadittukaan eli jos vain töitä oli, niin niitä sitten sai. Kunnalliseksi perhepäivähoitajaksi pääsi ilman koulutusta, kuljetusalalle pääsi jopa ilman ajokorttia puhumattakaan että olisi mitään ammattipätevyyksiä vaadittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutat heti kun Purra päättää lakkauttaa sun eläkkeen, koska asut väärässä paikassa vaatimassa palveluja.
En muuta :) Eläkkeen? Olen 45v ja käyn osa-aikatyössä ja saan tukia palkan lisäksi. En vaadi mitään palveluja. Riittää että kylällä on ruokakauppa vaikka onkin k-kauppa. Välillä käyn 20km päässä Lidlissä tai s-marketissa ja siellä 20km päässä on myös muut palvelut mutta harvoin niitä tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Oot sitkee sissi. Sulle ei ne 1,3 miljoonsa muuta eläkeläistä ole olemassakaan, vaon ne 300 000."
Kyse oli siitä miksi rahat eivät enää riitä ja yksi syy on se että eläkeläisten määrä on nopeasti noussut ja sitä myötä heidän aihauttamansa kulut. Ihan sama haluatko puhua noista suurista ikäluokista mutta fakta nyt vain on että heidän eläköitymisensä on se suurin yksittäinen syy eläkeläisten määrän entistä nopeampaan kasvuun.
Ei se ole mikään syytös vaan ihan vain fakta. Vai eikä faktoja enää saa sanoa?
Siis osa ehti eläkkeelle, puolethan on kuollut. Mutta
Appeni sai 7000 markkaa v 2000 tililleen eläkettä. Bruttoa en tiedä.
Sisareni vois melkein olla äitini, -31 syntynyt. Pankkiin saamme saman verran ,
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa on aina tultu omillaan toimeen. Tämä oleskeluyhteiskunnan olemassaolo on kyllä yllättänyt.
No höpö höpö nyt taas!
Saat
- 40% alea apteekissa
- terveyskeskuksessa maksat vain omavastuun
- ehkä lapsilisää
- ilmaisen koulutuksen
- koulussa ilmaisen ruoan
- ehkä kotitalousvähennystä
- maksat sairaalassa/pkl/yms. vai omavastuun
- jne
- jne
Vierailija kirjoitti:
Kasvoin keskiluokkaisessa perheessä, opiskelin opintotuella ja sittemmin olen tehnyt töitä ja rakentanut oman keskiluokkaisen elämäni. En todellakaan ole perillä tukiviidakosta. Eikä ole oma jälikasvunikaan. Niinhän se menee, että huono-osaisuus periytyy ja tuilla eläminen on opittua, puhdasta järjestelmän hyväksikäyttöä, ja tämä pitää saada loppumaan. Tuet vain niille, joitka oikeasti ovat sairaita tai liian vanhoja työskentelemään.
Sun kaltaisen kanssa pitää sitten hengittää samaa ilmaa. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvoin keskiluokkaisessa perheessä, opiskelin opintotuella ja sittemmin olen tehnyt töitä ja rakentanut oman keskiluokkaisen elämäni. En todellakaan ole perillä tukiviidakosta. Eikä ole oma jälikasvunikaan. Niinhän se menee, että huono-osaisuus periytyy ja tuilla eläminen on opittua, puhdasta järjestelmän hyväksikäyttöä, ja tämä pitää saada loppumaan. Tuet vain niille, joitka oikeasti ovat sairaita tai liian vanhoja työskentelemään.
Sun kaltaisen kanssa pitää sitten hengittää samaa ilmaa. :(
Kaikki eivät ymmärrä ettei aina asiat mene kaikilla kuten itsellä menee. Ei maailma toimi kenenkään yhden ihmisen kokemusten mukaan. Ei edes jälkikasvulla. Se ettei itse ole koskaan tukia tarvinnut ei tarkoita sitä etteikö voisi tulla tilanne että jälkikasvu tarvitsee vaikka miten yrittää opettaa ja esimerkkiä näyttää estääkseen sen ettei joudu tuilla elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä tiesin vaikka en ole itse juurikaan tukia sanut lapsilisää ja äitiyspäivärahaa lukuunottamatta.
On kyllä hyvä että on käsitystä myös sellaisten ihmisten elämästä jotka elävät taloudellisesti ihan eri elämää kuin itse. Se antaa vähän perspektiiviä siihen omaankin elämään.
Moni väärä päätös syntyy hallituksessa juuri siksi että ei ole oikeasti käsitystä siitä millaisissa elämäntilanteissa ne tukia saavat ihmiset ovat ja ajatellaan että he ovat vain saamattomia reppanoita jotka voi leikkauksilla kannustaa töihin.
Niinpä. Suurin osa sosiaalituista on terveydellisillä syillä perusteltuja. Eli ihminen sairastuu vakavasti eikä kykene töihin. Hän saa monia etuuksia kuten sairauspäiväraha, kuntoutustuki, asumistuki, sekä erilaiset lääkkeisiin ja hoitoihin liittyvät tuet ja jossain v
Aivan täyttä valhetta puheet tukien holtittomasta jakamisesta. Useimmat tuethan ovat jopa alikäytettyjä. Läheskään kaikki eivät hae niitä, vaika olisivat niihin oikeutettuja.
Minulle on tullut yllätyksenä, että niin merkittävä joukko väestöstä elää tukien varassa. Järjestelmä on uusittava, sillä yhteiskunnan kantokyky ei riitä vapaaehtoisesti tukien varassa olevien elättämiseen. Ongelma ei poistu ilman radikaaleja toimenpiteitä, sillä elämäntapa periytyy, ja näin ollen elätettävien määrä kasvaa entisestään, jos järjestelmää ei muuteta.
Äitiysloma 3 kk. päivähoitoa ei ollut.Tuo nyt alkuun. Aika oli niin eri että jos et silloin ole elänyt, älä puhu mitään.