KUKA NUKUTTAA VAUVAN ULKONA?? pakkasta -17! äkkiä!
Kommentit (87)
Älä itke sitten, kun löydät kullannuppusi tukehtuneena vällyjen alta...
Juu ja meillä lapset nukkuu päiväunia vain siksi, että äiti saa surffata netissä! Muutenhan en laittais heitä ollenkaan unille, en edes yöllä!
ja ei todellakaan päiväkotilaiset ulkoile -20pakkasella ainakaa täällä oulun korkeudella
Itse olen viettänyt viikon talvivaelluksella Lapissa -39 asteen pakkasessa ja ihan olen hengissä selvinnyt. Aivan ihana nukkua lämpimässä makuupussissa, kun ilma todellakin on raikasta.
Samoin meidän 6.v. oli syksyllä viikonlopun yli umpimetsässä mukana telttareissulla, kun pakkasta oli -25. Ja hänkin selvisi hengissä.
Joten ihme olisi, jos vauva ei selviäisi muutaman tunnin päiväunia -20 asteen pakkasessa tai ekaluokkalainen ei selviäsi 2.5 km:n matkaa kouluun.
Hankkikaa kunnon vaatteet esmes. kunnon kypäräpipo ja lopettakaa ihme valittaminen.
Voi jo kuvitella tilannetta 15 vuoden päästä, kun näiden pullamössöäitien pojat menevät armeijaan ja pitäisi ihan metsässä olla viikko pakkasessa ja ei olekaan äitiä vieressä neuvomassa ja kuljettemassa autolla joka paikkaan..
Onko vähän eri asia, että oletko sinä vaeltamassa Lapissa -40 säästä kuin vauva ulkona -20 nukkumassa, joka ei ole vielä tottunut pakkasiin? Kyse on juuri sen pakkasilman kovuudesta vauvan keuhkoille, ei sinun ja 6v lapsesi
joten suuri osa äideistä pitää pirpanat sisällä yli -20 säässä
saako vauva nukkua kesälläkin yli hellerajan lukemissa tummissa vaunuissa 2h auringossa???????
se ei ole maailmanloppu, jos lapset nukkuu vähän huonommat päikkärit sisällä vaikka ulkona nukkuiskin (pienempi 5kk) ainakin 3,5h putkeen. Päivät on erilaisia ja sit taas osaa arvostaa ulkona nukuttuja superpäikkyjä. En laita ulos, nyt -19.
Tuskin palelee, kun vällyjä ja vaatetta paljon. Ja pakkasta vain -15. kuomun edessä vielä harso, niin ei sisälämpötila voi olla paljoa alle 0:n.
Kävelin btw itsekin äsken tunnin tuolla, ja 4-vuotias mukana. Hikeä pukkas, oli liikaa rompetta. Ei ollut kummallakaan kylmä edes kasvoilla, kun oli huivit.
Taas kerran sen voi todeta...
Meillä vauva nukkuu vaunuissa, jos on alle 20 astetta pakkasta. Silloin hän on todella suojattu, samoin vaunut mutta peittoja en sentään naamalle heitä. Vanhemmat lapset ovat myös nukkuneet vastaavassa pakkasessa ulkona eivätkä todellakaan ole sairastuneet tai saaneet aivovauriota (......hohhoijaa....).
Mulle on aivan täysin sama, mitä naapurin Täti vauvoineen tekee. Itse tiedän, että vaunuissa on riittävän lämmin (on ihan lämpömittarillakin testattu). Tuskin kukaan sitä vauvaa sinne vaunuihin bodypaidassa lykkääkään...
Ja sille, joka kyseli nukuttamisesta helteillä: ei meillä niitä vaunuja aurinkonpaisteeseen viedä, vaan varjoon ja tarpeen vaatiessa vauva voi nukkua ihan nakuna pelkkä vaippa päällä. Mutta olkaa yksisilmäisiä...siitähän se riemu repeää.
yhtäkään kunnon perustelua ei ole koko ketjussa, mikä estäisi vauvan nukuttamisen ulkona, jos pakasta 20 astetta.
Mä katsoin ilmatieteen laitoksen sivuilta tietoa pakkasen purevuudesta. 20 asteessa voi nukuttaa, jos tuuli ei ota kasvoihin, ja näinhän on aisan laita vaunuissa. Vuoden vanha lapsi kestää pakkasessa nukkumisen, koska vaunuissa lämpimämpi kuin muuten. JA tiesittekö, että hengitysilma lämpenee nenäonteloissa, eli 20 astetta pakkasta ei ole vaarallista. Tottakai lasta pitää tarkkailla, erityisesti jos unet venyy pitkiksi. KAsvot ovat suurimmassa paleltumisvaarassa.
Älkää vauhoilko, oikea tieto auttaa.
oli muistaakseni 7kk ikäisestä vauvasta, ei vastasyntyneestä.
Koittakaa nyt ymmärtää, että niissä vaunuissa se lämpötila on ihan eri kuin ulkoilma. Itse ainakin pidän lämpömittarin vaunuissa, joten tiedän sen olevan sopiva.
Minun puolesta jokainen tekee miten itse tahtoo, mutta huvittaa nämä " soitan lastensuojeluuntyypit" . Meillä kyllä vauva 9kk nukkuu todennäköisesti koko talven ulkona päiväunet, joten ilmeisesti on tiedossa puheluita lastensuojelusta :)
Nuo muut kommentit koskivat enemmän yleistä keskustelua lapsen kouluun kulkemisesta.
Vierailija:
Onko vähän eri asia, että oletko sinä vaeltamassa Lapissa -40 säästä kuin vauva ulkona -20 nukkumassa, joka ei ole vielä tottunut pakkasiin? Kyse on juuri sen pakkasilman kovuudesta vauvan keuhkoille, ei sinun ja 6v lapsesi
Sinä päivänä kun mulle isketään eteen tutkimus siitä, että Lapin vauvat ovat jotenkin hengitystiesairaampia kuin teidän vauhkoajien, niin lopetan nauramisen. En ennen.
Hohhoijaa 59, ei se fleecepeitto _naaman päällä_ ole, vaan kuomun edessä. On niissä vaunuissa ihan riittävästi ilmareikiä.
Lapsi nukkuu edelleen ja hengissä on.
Ja ihan sen takia että mulla on itselläni levoton olo. Mietin koko ajan että onko nyt kuitenkin liian kylmä, liian vähän vällyjä, vaiko peräti liikaa.
Meillä lapset on nukkuneet sisälläkin ihan hyvin, joten se ei ole ongelma.
Mun puolesta nukuttakaan vauvojanne pakkasilla ulkona jos haluatte. Ei ole mun lapsia joten ei ole mun huolikaan. Ihan sama.
Kuka meistä aikuisista lähtisi päiväunille 20 asteen pakkaseen?
Raitis ilma on ihan hyvä asia, mutta joku järki siinäkin. Etenkin pienillä vauvoilla keuhkojen kehittymättömyys on asia, jota ei voi sivuttaa vain sen takia ' että ei meidän Petterillä ole ollut mitään ongelmia keuhkoissa vaikka nukkui 30 asteen pakkasessa joka päivä' . Kun tiedetään, että kylmä ilma ei ole hyväksi pienen vauvan keuhkoille, en tajua miksi se käärö pitää työntää kovaan pakkaseen nukkumaan.
Ja perustelut siihen että laitetaan ulos nukkumaan ovat että eihän vauva sinne kuole. Mutta onko vauvalla huono olla ja hengittää, oletko varma että ei?
niin ei tarvitse vaivata päätään paljon millään.
Minäkin selvisin ihan hienosti hengissä mm. ilman turvaistuinta, mutta hankin kuitenkin sellaiset omille lapsilleni.
Kissat ja koiratkin otetaan nyt sisälle. Rakennukset hiljenee kun miehet ei tee töitä tälläisillä pakkasilla. Miksi ihmeessä mä työntäisin vapaaehtoisesti pienen vauvani nyt ulos, kun sisälläkin voi nukkua.
Raitis ilma on ihan jees, ja ulkona nukkuminen on hyvä, mutta ei tälläisillä säillä mielestäni. Kun tästä vähän lämpenee niin sitten siirrytään taas ulos nukkumaan.
Ei voi olla enää hirveän turvallista jättää tuonkokoisia yksin vaunuihin unille, mutta laiskuuttahan sekin vaan on :(