KUKA NUKUTTAA VAUVAN ULKONA?? pakkasta -17! äkkiä!
Kommentit (87)
Itse olen lastenlääkäri, lapseni on jo 2-vuotias eikä enää nuku päiväunia, mutta kyllä nukkui ulkona unet 30 asteen pakkasessakin silloin kun vielä päiväunia nukkui. Ei saanut sisällä lasta edes nukkumaan. Laitoin pyyhkeen vaunujen suuaukon suojaksi, vauvalle villahaalari ja toppahaalari ja vaunuissa oleva lämpömittari näytti kovimmillakin pakkasilla alle 10 astetta. Myös muut lääkäriäiti tuttavani nukuttavat vauvaansa pakkasella kuin pakkasella ulkona.
Muualla maailmassa ulkona nukuttaminen ei ole ollenkaan näin yleistä ja kumma kyllä, vauvat nukkuvat :D
kun on niin mielenkiintoinen aihe. Minulla ei ole enää ulkona nukkuvaa vauvaa, mutta viime talvena oli ja hän nukkui yli 20 asteen pakkasillakin lasitetulla parvekkeella todella hyvin. Mitä kovempi pakkanen, sitä pidempään nukkui, joskus neljäkin tuntia. Mittasin lämpötilaa vaunuista eikä siellä tosiaankaan ollut saman verran pakkasta kuin ulkona. Harso ja vilttiä oli vielä ylimääräisenä suojana kovilla pakkasilla.
En ymmärrä, miksi pitäisi lopettaa vauvan ulkona nukuttaminen vain sen takia, että se jotakuta täällä harmittaa. Taidatte olla kateellisia, kun omat lapsenne eivät nuku hyvin, ettekä ennätä palstailla tarpeeksi?
Jotkut neuvolat antavat kuulemma rajaksi -15 astetta.
t:79
jos olisi jokin vaunujen tyylinen suoja. Ja jos yleensäkin voisin päiväunia nukkua muuten kuin haaveissani...
Vierailija:
Jotkut neuvolat antavat kuulemma rajaksi -15 astetta.
t:79
Meidän lapsi nukkui viime talven pakkasilla (n. 6-8kk iässä) oikeastaan koko ajan ulkona. Mittasin monet kerrat rattaiden/vaunujen lämpötilan. Koskaan ei tainnut painua alle nollan. Aina oli jalat ja kädet lämpimänä. Itse tein niin, että heitin koko vaunujen yli villahuovan. Näin sisäilma lämpeni/pysyi lämpimänä, otinhan vaunut sisätiloista ulos. Ilmaahan tulee muistakin rakosista kuin siitä " kuomun isosta aukosta" .
Alla lapsella oli lampaantalja, samoin päällä. Ja tietty villapuvut ja toppapuvut ja toppapussit. Tuskin se uni niin kehnoa siellä ulkona oli, kun kerran monen tunnin päiväunia nukkui. Aina oli posketkin lämpimät, kun otin sisälle.
Meilläkin neuvolassa sanottu pakkasrajaksi -15.
On puolesta ja vastaan ja kaikilla omat perustelunsa. Kaikki käyttäkööt omaa järkeään ja kovimmilla pakkasilla vauvaa voi vaikka vähän " huijata" , kun pukee vähän päälle myssyjä ja tumppuja ym. ja vie johonkin vähän viileämpään tilaan tai avaa vähän ikkunaa. Itse nukutin omaa 4kk vauvaa tänään (-24) rappukäytävässä (pieni 2krs talo), joskus nukuttanut muita tuulikaapissa tms. En vastusta ulkona nukuttamista kun on hyvin suojattu, mutta oman mielenrauhan vuoksi en uskalla yli -20 viedä ulos.
Joku kertoi, että suomen ulkona nukuttamistapa juontaa juurensa tuberkuloosiajoilta. Ulkona vauvat saivat hengittää raitista ilmaa kun siihen aikaan (mikä lie aika kauan sitten...) oli huono sisäilma ja taudit jylläs.... Ihan hyvä tapa...
jos sillä on ollut huono olla ja hengittää?
Vierailija:
Mutta onko vauvalla huono olla ja hengittää, oletko varma että ei?
En nukuttaisi pientä ulkona, jos on yli - 15. Järjen käyttö sallittu!
Kun se - 17 voi olla todellisuudessa - 27 tuulen tuivertaessa.
vajaa-20 astetta. Soitin terveysneuvontaan ja sanoivat että voi laittaa.
Koetan nostaa ketjua, jossa kerron mitä vuosikkaalla päällä näillä pakkasilla.
jos vaunut on hyvin suojattu, vaunuissa on tarpeeksi lämmintä (lampaantalja, makuupussi, peitto jne) ja vauva on lämpimästi puettu niin ei ole mitään ongelmaa.
Ja vaikka tuuli lämpötilaa kiristääkin niin ei se tuuli siellä vaunuissa sisällä pyöri =)
Meillä pakkasta reilu 30 astetta ja vauva lähtee kohta ulos päikkäreille. Vaatetta päälle ja vaunuihin ylimääräistä peitettä niin hyvin nukkuu 2-3 tuntia. Vaunun sisällä lämpömittari näytti eilen aina yli nollan, joten tuskin on kuolemaksi... kaikki lapsemme on nukkuneet ulkona melkein säällä kuin säällä ja perusterveitä ovat.
Sinne ei kuitenkaan tuule, pähkäilen nyt itse tässä laittaako vai ei, ulkona vetää 3 tuntia ja sisällä max 30 min.
lasten kanssa pakkasella??? jos siellä voi olla hereillä niin miksi ei nukkua???
HALOOO!!!!!
vaunuissa on lämmin kun lapsen oikein pukee, sinne ei tuule kun vaunut oikein suojaa.
meilä talvivauva nukkui nyt 1,5 aina ulkona 1v asti ja pikkuveli nukkuu aina ulkona.
ja lämmin on kun herää.
JÄRJEN KÄYTTÖ SALLITTUA!!!!
Nukutko itsekin -25 asteen pakkasessa?
Minusta osoittaa laiskuutta äidiltä, jos laittaa sääntöjen vastaisesti vauvan nukkumaan kovalla pakkasella ulos. Kun pääsee sitten itse helpommalla. Ei niitä sääntöjä nyt äidin kiusaksi ole keksitty vaan lapsen suojelemiseksi.
Mitä jos tulee paleltumia, ei ole naurun asia.
Mitä jos lapsellanne on taipumusta astmaan, ja autatte sen puhkeamisessa? Tiedän yhden ulkona pakkasessa nukutetun, jolla astma.
Mitä jos vauvalla on vaikeuksia hengittää kuivaa ja kylmää ulkoilmaa. MInullakin, aikuisella karaistuneella, ihmisellä on.
VARMUUDEN VUOKSI EN LAITTAISI. Ei luulisi olevan paljoa vaadittu, KUN EI NÄITÄ KOVIA PAKKASIA NYT NIIN KAUAN KESTÄ. Ei ole mikään puolustus että vauva nukkuu paremmin ulkona, ei vauva tiedä mikä hänelle on parasta, se on vanhempien tehtävä.