KUKA NUKUTTAA VAUVAN ULKONA?? pakkasta -17! äkkiä!
Kommentit (87)
Vierailija:
Vierailija:
Minua rupesi niin mietityttämään tämä asia...Hän sanoi, ettei missään tapauksessa jättäisi vauvaa nukkumaan yksinään paikallaan seisoviin vaunuihin.Vaikka lapsella olisi kuinka paljon päällä ja muuten olisi lämmin, niin tämä pakkanen (meillä -27) käy hengitykseen todella pahasti. Oli niitä harsoja tms rättejä tahansa.
jos pakkanen olisi niin tuhoisaa lapselle kuin te vinkuintiaanit väitätte.
Jos ei osaa nukkua sisällä, niin lienee korkea aika opetella..
Ihme kiihkoilijoita te ulkona " säällä kuin säällä" -nukuttajat! Mikä pakko ulos on viedä, kun sisätilatkin kaikilta löytyy?! Halloo!
Meidän " vauva" on jo yli 2v ja n. 5kk on suostunut nukkumaan VAIN ulkona päikkärit. Vauvasta asti kelvannut sisä- ja ulkounet, muttei enää. Täällä on -23 ja varmasti laitan ulos suojaisalle terassille hyvin topattuna. -25 jälkeen alkaisin miettimään jo. Tuskimpa vauva hyvin nukkuiskaan jos olis huonot oltavat esim. hengittää..
Koulun pakkasrajoista vielä, että uudet rajat tuli juuri ja niiden mukaan luistelemaankin liikuntatunnilla mennään -20 asti!!
ja kaksi isompaa lasta jotka eivät nuku, kas siinä syy miksi vauva meneeparvekkeelle. Me kyllä asutaan etelä-suomessa ja lasitetulla parvekkeella on mittarin mukaan - 12, joten ei mitään ongelmaa. Mutta jos yhtään löytyy aivokapasiteettia, niin sitä pystynee kuvittelemaan tilanteita, joissa vauvan nukuttaminen sisällä on käytännössä mahdotonta. JA kun ei siinä ulkona nukuttamisessa ole mitään pahaa, niin miksipä ei.
70-80-luvuilla ei tullut kuuloonkaan, ettekö vauvat nukkuis sisällä!!
Ja miksi nukkuisi? Lapsi-raukka, jok ajoutuu hengittämään samaa paskaa huoneilmaa tunnista toiseen saamatta kertaakaan täyttää keuhkot uudella, hapekkaalla ilmalla. Huoneilma väsyttää lasta, aivot ei saa tarpeeeksi happea. Hiilidioksidipitoisuudet nousee näillä säillä tosi korkeiksi, kun kaikki oleskelee sisällä.
Vauvat ulos vaan! Meistä olis jokainen (satojen vuosien saatossa) esiisämme ja äitimme mukaanlukien aivokuollut tai keuhkosairainen, jos pakkasessa nukkumisesta olisi jotakin haittaa!
Ei ainakaan pohjoisessa. Hyvin täällä tarkenee päiväkotilapsetkin -25 asteessa ulkoilla. Jos täällä oltaisiin noin hysteerisiä, talvet istuttaisiin sisällä. Ja jos täällä tarjetaan kovissa pakkasissa, miksei etelässä (enkä puhu nyt vain rannikosta, siellä tietenkin tuulee)? Ollaanko me ihan eri ihmislajia - minäkin, etelästä pohjoiseen muuttanut??
Olen sen itse kokeillut lämpömittarilla monta kertaa. Kovalla pakkasella vaunuissa on ollut n. 10 astetta lämpimämpää kuin ulkopuolella. Ja joku kirjoitti tuulen tuivertamisesta...mikä ihmeen puhuri siellä vaunuissa muka käy?!? Meillä on ollut myös ongelmana se, ettei esikoinen ole nukkunut 4kk täytettyään enää päiväunia sisällä, ei ollenkaan. Jos on ollut ihan jäätävän kylmä (-20 tai enemmän), tai lapsi on ollut kipeä, olen nukuttanut vaunuihin kuraeteiseen, missä meillä on viileämpää kuin sisätiloissa.
tule lämpömittarin kanssa meidän vaunujen sisäpuolelta mittaamaan mimkälämpöistä ilmaa tuo meidän " vauva" siellä henkäilee.
ja en m yöskään tukehduta sitä sinne jos sitä aiot seuraavaksi huokailla
ja ruuhkasuomesta kyse.
Maalaisjärki käyttöön hyvät naiset! Vaunuissa ei todellakaan ole sama lämpötila kuin ulkona. Ovatko nämä samat mammat " hui, ei näillä pakkasilla ulos nukkumaan kun siellä on kylmä" niitä samoja jotka kesän helteillä lykkivät vauvaa vaunuissa, jotka on peitetty sadesuojalla ja vielä harso edessä? Kun eihän vaunuissa voi olla eri lämpötila kuin ulkona =)
Jos ja kun varustautuu oikein niin se vauva voi todellakin nukkua tälläkin pakkasella tuntikausia ulkona. Ja sitä ei voi verrata siihen, että itse olisi ulkona sen saman aikaa, se aikuinen kun ei köllöttele tuhannesti topattuna vaunuissa vaan on alttiina suoraan tuolla mahdolliselle viimalle jne.
niin siis pitkään mietin laitanko vai en. parveekkeelle paistaa aurinko ja siellä mittari näytti 0 astetta, ja toiselle puolella taloa mittari näytti miinus 17 joten tulin siihen tulokseen että ulos vaan.
Ja siis verkko on suojana ja makuupussi vedetty niin ettei nyt ihan pakkasilmaa suoraan hengitä.
Toiseksi tulin siihen tulokseen että annan nukkua noin tunnin jonka jälkeen vedän vaunut sisälle ja vauva jatkaa eteisessä viellä unta kun otan haalarin auki. On kuitenkin kaikkien etu ett vauva saa nukkua kunnon päikkärit....
No mä tiiän kakski tapausta, toisessa mummo lapsenvahtina, laittoi lapsen ulos nukkumaan ja kun meni katsomaan niin kuollut oli :( Toinen tapaus, kaksi veljestä, toinen selvisi ja toisella pysyvät aivovauriot
ja pakkasmittari näyttää tällä hetkellä -20,4.
Meillä ei ole parvekelaseja. Lapsella on kuitenkin tavalliset vaatteet, pitkät kalsarit, villahaalari, villapaita, kauluri, kypärämyssy ja superpaksu topattu pipo, kahdet tavalliset sukat, villasukat ja huopatossut, kahdet lapaset ja rukkaset, lisäksi kädet ovat hihojen sisällä kokonaan, huppukin on toppahaalarissa kiinni.
Vaunuihin vaan, makuupussiin, päälle kaksi kunnon peittoa ja vaununpeitto.
Yritimme viime talvena jo nukuttaa sisälle kun pakkasta oli yli 25astetta. Ei onnistunut. Aina joskus koitamme nukuttaa sisällä mutta se onnistuu vain silloin kun lapsi on kuumeessa tai muuten kipeä ja väsynyt.
Vauva 9kk nukkuu myös ulkona, vähintään yhtä hyvin puettuna. Kaksi tuntia on meillä ulkonanukkumisraja kerralla jos pakkasta on 20astetta tai enemmän.
onko järkevää nukuttaa ulkona vai ei, mutta sellaisen pointin voisin tuoda esiin, vauvan lämmin hengitysilma saattaa tukkia harson reiät jäätyessään. Eli huolehtikaa, että ne vauvat eivät tukehdu sinne vaunuihin.
Vierailija:
ennen kaikki lapset nukkuivat ulkona pakkasilla.
täälläkin on tosi monta lievän aivovaurion saanutta kouluttamatonta ja työtöntä kotiäitiä jotka yrittävät täällä päteä kun muualla eivät voi.
Just laitoin räkäisen taaperon 1v 3kk parvekkeelle nukkumaan, meillä mittari näyttää -17. Tytöllä on päällä sukkikset ja body, plyysinen oloasu, Ruskovillan villahaalari, kahdet villasukat, Ruskovillan villisilkkilapaset, villainen kypärähattu, töppöset ja toppahanskat. Päälimmäisenä toppapuku huppuineen.
Vaunuissa on lampaankarva, flanelli/villapeitto, ja fleecepeitto. Hengityssuojana vielä toinen kaksinkertainen flecepeitto. Näin nukkuu varsinkin nuhaisen 2-4 tuntia. Sisällä ei saa nuhalta unta ja muutenkin herää jo tunnin sisällä. Kolmas lapsi on eikä toistaiseksi aivovaurioiselta vaikuta:-)
ja onko hän jo tottunut pakkasiin. Sielä pohjoisessa on olut pakkasia jo, mutta täällä etelässä pienet vauvat ei ole vielä olleet pakkasissa, joten en kyllä raakana laittais tuonne ulos nukkumaan. En edes mene vaunuileen, vaikka aurinko paistaa ihanasti ja mieli tekisi. Oma pulleroni on 7kk ja nukkuu sisällä yhtä hyvin, kun pimeä huone ja hiljaista.
Mitä nyt on kävelyllä nukahtanut.
Ihme tapoja suomalaisilla.
lieneekö lääkitys pettänyt?
vaunuissa ei todellakaan tuiverra tuuli ja vaunut on helppo suojata tuulella. vauvan voi myös pukea järkevästi ja suojata vaunuja sen verran, että pakkasilma lämpiää siellä sisällä.
on täysin naurettavaa (tyypillistä kyllä av:lla, jossa ei järjenjättiläisiä aina pyöri) perustella sisällä nukuttamista sillä, että " kuka teistä itse nukkuisi ulkona pakkasella" . no hitto vie, en minä nuku siellä auringonpaisteessakaan ja silti laitan lapseni silloin ulos nukkumaan. ihan vaan siksi, että meillä lapset ovat aina nukkuneet erinomaisesti juuri siellä ulkona...
Minä, ihan korkeassa asemassa oleva työäiti nukutan lapseni parvekkeella näilläkin pakkasilla. Miksikö? SIksi että TIEDÄN sen olevan täysin ok, TIEDÄN ihan mitattuani asian, että vaunuissa kopan sisällä ei todellakaan ole mitään 20:ntä astetta pakkasta, vaan näillä säillä ihan maksimissana 5 astetta. En huutele täällä typeriä mutufiiliksiäni, mieluummin luotan ihan tietoon.
JA arvatkaapa mitä? Mä olen nukkunut ulkona todella monta kertaa näillä säillä, esim. laavussa, olenhan entinen partiolainen. Kivaa oli ja varsin virkeänä heräsin. Ei ole keuhkotkaan vaurioituneet, ei vauvana ulkona nukkuessa eikä isompana partioretkillä.