Muuttaminen ei ole Rosalle mahdollista, vaikka vuokrankorotukset tekevät elämästä selviytymistä
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010615916.html
Mitä mieltä? Minusta vaikea ymmärtää, jos lääkäri on autismin perusteella kieltänyt muuttamasta kohtuuhintaiseen asuntoon.
Kommentit (1661)
Niin, voisi saada pitemmänkin. Ainakin minun mieheni saa järkyttävät määrät lääkkeitä ja lähetteitä, jos vaan jotain menee valittamaan. Kun on oikein oikea iso mies asualla, niin pitää hoitaa!
Rosa myös yritti eilen kirjoittaa siitä kuinka kivut joskus öisin pahentavat unihäiriöitä. Niin ihan lehtijutun kuvien perusteella uskallan sanoa, että kyse on iskiasoireesta. Kuvista näkee että Rosalla on vartalon virheasentoja ja kroppa on jäänyt vähän pysyvästi kippuraan niskasta ja lantiosta. Näinhän käy vähän kaikille kun kaikki päivät vaan istuu ja makaa, ja joka päivä pitäisi muistaa venytellä selkää taaksepäinkin.
Niistä kivuista pääsee kyllä eroon kun vaan viitsii joka päivä jumppailla ohjeen mukaan. Eikä haittaa ettei Rosa jaksa edes seistä pitkään, sillä suurta osaa liikkeistä tekee makuullaankin.
Eli uskon kyllä että välillä on kipuja, ihan kaikilla tuonikäisillä jotka elää elämäänsä maaten hylkeenä niitä alkaa olla ja iän myötä ne tulevat vaan pahenemaan. Mutta mistään jännittävästä vammaisuuteen aiheuttavasta sairaudesta tässäkään ei ole vaan hyvin tavanomaisista keski-ikäisen krempoista, joita tulee kaikille jos ei tee mitään terveytensä eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärithän kirjoittaa just sellaisia lausuntoja kuin asiakas haluaa.
On nää mt-ongelmat niin veikeitä. Naisena ei tarvitse kuin vähän käydä itkemässä työterveyslääkärille jaksamistaan, niin heti kirjoitettiin 2 viikon sairasloma. Ja sitä saikkua voi jatkaa tarvittaessa moneen kertaan. Näin saikuttamalla voi saada vuosittain monen viikon, jopa kuukausien lisäloman. Ja jos ahdistus jatkuu, pääsee sillä perusteella aika helposti eläkkeelle myös. Nämä siis omasta kokemuksestani. Mutta eihän meillä yhteiskunnalla ole varaa tämmöiseen.
Miten tämä liittyy naisena olemiseen? Kyllä jaksamista itkevä mies saa ihan varmasti saman saikun. Ehkä naissukupuoli saa sinut tuntemaan itsesi huijariksi, kun et sä oikeesti mitään tarvi?
Ja ihan kuin olisi joku vika siinä, että lyhyessä sairaslomassa pitää todistaa olevansa sairas? Siis miten tämäkin toimisi? Jos on ripuli niin pitää toimittaa kakka maljassa lääkärille arvioitavaksi vai? 🤣
Vierailija kirjoitti:
Niin, voisi saada pitemmänkin. Ainakin minun mieheni saa järkyttävät määrät lääkkeitä ja lähetteitä, jos vaan jotain menee valittamaan. Kun on oikein oikea iso mies asualla, niin pitää hoitaa!
Mahtavaa, saa järkyttävät määrät lääkkeitä! 🤭
Olen lähes keski-ikäinen mies ja tehnyt aina töitä. Tienaan mediaania.
"Warski asuu Myllypurossa Helsingin kaupungin kaksiossa, jossa on 59 neliötä."
Miksi hänen pitää asua noin isossa kämpässä? Itselläni on 49 neliötä, eikä edes Helsingistä. PK-seutu toki. Ja asuntolainakin on. Miksi köyhän pitää saada halvalla vuokralla Helsingistä isompi kämppä kuin edes mihin mediaani-tuloisella on varaa töissä käydessä? On mennyt tämä maa sairaaksi kun köyhä on Suomessa "rikkaampi" kuin työtä tekevä ihminen.
Muutenkin kun katson tuon kuvia, niin selkeästi ruokaan ainakin riittää rahaa. Itse käyn salilla säännöllisesti, mutta väitän silti, että satavarmasti kuluu minulla vähemmän rahaa ruokaan kuin Warskilla! Mut kivahan se on valittaa kun ei tajua elämästä taikka rahankäytöstä yhtikäs mitään!
Vierailija kirjoitti:
Rosa myös yritti eilen kirjoittaa siitä kuinka kivut joskus öisin pahentavat unihäiriöitä. Niin ihan lehtijutun kuvien perusteella uskallan sanoa, että kyse on iskiasoireesta. Kuvista näkee että Rosalla on vartalon virheasentoja ja kroppa on jäänyt vähän pysyvästi kippuraan niskasta ja lantiosta. Näinhän käy vähän kaikille kun kaikki päivät vaan istuu ja makaa, ja joka päivä pitäisi muistaa venytellä selkää taaksepäinkin.
Niistä kivuista pääsee kyllä eroon kun vaan viitsii joka päivä jumppailla ohjeen mukaan. Eikä haittaa ettei Rosa jaksa edes seistä pitkään, sillä suurta osaa liikkeistä tekee makuullaankin.
Eli uskon kyllä että välillä on kipuja, ihan kaikilla tuonikäisillä jotka elää elämäänsä maaten hylkeenä niitä alkaa olla ja iän myötä ne tulevat vaan pahenemaan. Mutta mistään jännittävästä vammaisuuteen aiheuttavasta sairaudesta tässäkään ei ole vaan hyvin tavanomaisista keski-ikäisen
Tässä taitaakin ongelma tulla se, että sitten pitäisi itse tehdä jotain eli jumpata niin eihän se käy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa, saa järkyttävät määrät lääkkeitä! 🤭
Juu ja hauskinta on, että oli puhetta sairauslomasta ja nyt sairausloman saamisen todistaa lääkkeiden saaminen vaikka jokaisen pitäisi tajuta, että ne eivät ole sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän Rosa, että ne 40 vuoden aikana kertyneet kirjasi eivät ole mikään arvokas kokoelma, vaan kasa roinaa jota kertyy jos ei ole tavaranhallintataitoja. Ihan oikeat kirjastotkin poistavat noin 15 % prosenttia kokoelmistaan. Kokoelma on katsos jotain, jota on taidolla kuratoitu. Toki saat hellästi fantasioida kuinka myisit isoon hintaan aarteesi jos jaksaisit sen vaan tehdä vaan et jaksa. Todellisuudessa kuitenkin jos sinusta aika jättäisi, niin aarteesi heitettäisiin kaikki vaihtolavalle.
Hassua tässä vaan on se, että ihminen länkyttää niin kovasti siitä että on väärin että toisilla on omaisuutta ja samalla oman aarrekokoelmansa kanssa selvästi haaveilee siitä että itsellä olisi omaisuutta. Happamia, sanoi kettu.
Tähän siis vielä lisäys, että poistavat kokoelmistaan 15 % vuodessa.
Tässä taitaakin ongelma tulla se, että sitten pitäisi itse tehdä jotain eli jumpata niin eihän se käy
Tässä on myös se iso ongelma, että uniikin lumihiutaleen ongelma on paitsi 1) itseaiheutettu myös 2) tuikitavallinen. En tiedä kumpi noista on se pahempi juttu, mutta molemmat on tosi pahoja.
Stubi ja Haavisto olivat varastamassa sähköjä.
Ruokaan näyttää kyllä löytyvän rahaa
Tuohan kuuluuisi johonkin laitokseen kerta eläminen ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Ihan todella ihmettelen jutun kirjoittaneen toimittaja Pauliina Grönholmin työmoraalia. Eikö hän edes googlannut haastateltavaa ennen haastattelua vai onko hänelle vaan ihan ok tahallaan johtaa lukijoita harhaan?
Mihinkään muuhun ei riitä voimat, kuin tästä muuttoasiasta murehtimiseen. Eipä.
Aikaisemmin oli samantyyppinen kommentti Hesarin mahdollisesta "käänteispsykologiasta", jossa tuo Pauliinan naiivius olisi ollut vain kätevä välikappale. Tai sitten Pauliina tiesi ihan hyvin, minkä pisti alulle :)
Vierailija kirjoitti:
Kalliiksi tulevat myös sokeat, jotka saavat pysyvät eläke-etuudet jo nuorena, vaikka ovat täysin työkykyisiä.
Ja kuurot, ja oikeasti vammaiset, ja oikeasti työkyvyttömät, jne. Mitä sitten? Sitä varten meillä on sosiaalitukijärjestelmä. Se on ainoastaan Rosan kaltaiset, joiden kitinä ei mene oikeustajuun.
Vierailija kirjoitti:
Eli uskon kyllä että välillä on kipuja, ihan kaikilla tuonikäisillä jotka elää elämäänsä maaten hylkeenä niitä alkaa olla ja iän myötä ne tulevat vaan pahenemaan. Mutta mistään jännittävästä vammaisuuteen aiheuttavasta sairaudesta tässäkään ei ole vaan hyvin tavanomaisista keski-ikäisen
Kipukroonikkona (kohta 30 vuotta) mä ymmärrän, että kun oikein kovasti sattuu, ei tee mieli liikkua. Varsinkin, kun sen liikkumisen jälkeen sattuu vieläkin enemmän. Mutta kun muistaa sen, että muutaman päivän päästä sattuu jo hieman vähemmän, niin pitää vaan purra hampaat yhteen ja jatkaa liikkumista.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähes keski-ikäinen mies ja tehnyt aina töitä. Tienaan mediaania.
"Warski asuu Myllypurossa Helsingin kaupungin kaksiossa, jossa on 59 neliötä."
Miksi hänen pitää asua noin isossa kämpässä? Itselläni on 49 neliötä, eikä edes Helsingistä. PK-seutu toki. Ja asuntolainakin on. Miksi köyhän pitää saada halvalla vuokralla Helsingistä isompi kämppä kuin edes mihin mediaani-tuloisella on varaa töissä käydessä? On mennyt tämä maa sairaaksi kun köyhä on Suomessa "rikkaampi" kuin työtä tekevä ihminen.
Muutenkin kun katson tuon kuvia, niin selkeästi ruokaan ainakin riittää rahaa. Itse käyn salilla säännöllisesti, mutta väitän silti, että satavarmasti kuluu minulla vähemmän rahaa ruokaan kuin Warskilla! Mut kivahan se on valittaa kun ei tajua elämästä taikka rahankäytöstä yhtikäs mitään!
Ymmärrän kommenttisi vaikka itsekin sairastan tällä hetkellä. Toisaalta olen sitä mieltä että tukia saadakseen joutuu käymään melkoista mankelia läpi lähes koko ajan ja aina voi tulla kielteinen päätös. Se vie jo ennestään vähäisiä voimia. Toivoisin että mediassa annettaisiin laajempi kuva meistä mielenterveyskuntoutujista koska me emme kaikki ole samasta muotista. Näkyvillä ovat värjätyt hiukset, meikit, tatuoinnit, epäterveelliset elämäntavat ja päihteet. Monille tukien varassa eläminen on periytynyt ja asenteet sen mukana. Minä olen hoikka, normaaliälyinen, käyn päivittäin suihkussa ja lenkillä ja yritän jaksaa tehdä lapselle ruokaa. Ansiotyöhön pääni ei vielä pysty mutta yritän pysytellä pinnalla parhaani mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei kyllä päätä sosiaalitukien suuruudesta, sen päättää kela ja lainsäätäjät. Rosa ilmeisesti ei pärjää itsenäisesti asuen. Jonkinlainen laitospaikka voisi olla järkevämpi vaihtoehto. Tuo malli, jossa Rosa yrittää pitää yhteiskuntaa väkisin maksumiehenä sairaskertomuksellaan on vain vastenmielinen.
Senlaitospaikka rulisi yhteiskunnalle vielä moninkertaisesti kalliimmaksi. Jos autisti voi jollain keinolla pärjätä laitoksen ulkopuolella, yhteiskunnan kannattaa aina maksaa se, koska se on taatusti halvempaa kuin vaihtoehto.
Onko tarkoitus päästä mahdollisimman halvalla vai kuntouttaa ihminen? Tuon Rosan omakuntouttaminen ei ole tuonut kymmenessä vuodessa mitään tuloksia. Laitoksia näille tyypeille ja heti jossa potkitaan perseelle.
Tuota sokeutta hoettiin eilisenkin ketjussa. Tässäpä vinkkiviitonen Rosalle! Alat olla jo lukulasi-iässä, niin ei tietenkään tässäkään ole kyse mistään elimistön normaalista ikääntymisestä vaan totta kai näkökin on menossa ja näkövammaisuus iskee! 😆 Sitten vinkumaan yhteiskunnalta kalliita teknisiä apuvälineitä nettikirjoittelua helpottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei kyllä päätä sosiaalitukien suuruudesta, sen päättää kela ja lainsäätäjät. Rosa ilmeisesti ei pärjää itsenäisesti asuen. Jonkinlainen laitospaikka voisi olla järkevämpi vaihtoehto. Tuo malli, jossa Rosa yrittää pitää yhteiskuntaa väkisin maksumiehenä sairaskertomuksellaan on vain vastenmielinen.
Senlaitospaikka rulisi yhteiskunnalle vielä moninkertaisesti kalliimmaksi. Jos autisti voi jollain keinolla pärjätä laitoksen ulkopuolella, yhteiskunnan kannattaa aina maksaa se, koska se on taatusti halvempaa kuin vaihtoehto.
Onko tarkoitus päästä mahdollisimman halvalla vai kuntouttaa ihminen? Tuon Rosan omakuntouttaminen ei ole tuonut kymmenessä vuodessa mitään tuloksia. Laitoksia näille tyypeille ja heti jossa potkitaan perseelle.
Rosan kuntoutumisen suhteen on luovuttu toivosta varmaan noin viisitoista vuotta sitten.
Valitettavasti näin ei todellisuudessa ole vaikka pitäisi olla =(