Muuttaminen ei ole Rosalle mahdollista, vaikka vuokrankorotukset tekevät elämästä selviytymistä
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010615916.html
Mitä mieltä? Minusta vaikea ymmärtää, jos lääkäri on autismin perusteella kieltänyt muuttamasta kohtuuhintaiseen asuntoon.
Kommentit (1661)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko Rosa meni päivätorkuille? Eihän sitä nyt koko päivää jaksa vauva-palstalla riekkua?
Ne eivät ole päivätorkut vaan unihäiriö.
Mikset ole töissä vaan kirjoittelet höpöjä täällä? Mene töihin lokki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rosa kirjoittaa:
Tietysti on ohitettu myös psykiatrin selvitys, jonka mukaan tarvitsen pitkiä toimeentulotukipäätöksiä. Lyhyet ovat uhka mielenterveydelleni. Valitin lyhyistä päätöksistä aikanaan Korkeimpaan Hallinto-oikeuteen asti, syyttäen Kelaa kidutuksesta.
Voi luoja mitä skeidaa. Valittamiseen kyllä riittää virtaa. Vai että oikein kidutusta. Rosa on onnistunut napsimaan uhripisteitä oikein roppakaupalla.
Varmasti kaikki tukea hakeneet toivovat saavansa vastauksen nopeasti. Mutta uhka mielenterveydelle? Sen verran kipeää settiä on herra Rosa kirjoitellut, että se mielenterveys on aika häilyväinen käsite.
Kuvitelkaa, miten hirmuista on elää sellaisessa päänsisäisessä todellisuude
Tässä oli paljon samoja piirteitä kun mun paranemisen alkutaipaleella. Sain tehtäväksi tehdä itselleni jotain, mikä tekee mulle hyvän olon ja tunnistaa se hyvä olo. Vaikka sen hetken. Voin kertoa, että kun elämä oli pelkkää synkkää ja kurjuutta, niin vaikeaa oli. Mutta ajan kanssa huomasin, että mulla on paljon iloisia asioita. Tiskit tiskattu. Kiva viesti kaverilta. Kynnet lakattu. Mies halasi. Tekemäni kastike oli hyvää. Jotenkin vaan odotin niin kovaa kuuta taivaalta, etten huomannut elämän pieniä ilonpisaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle onkin ihan uutta, että mielenterveysongelmat ja autismi estävät muuttamisen. Ilmeisesti ne kasvattavat asunnon ympärille jonkinlaisen läpäsemättömän voimakentän, jonka läpi ei voi sitä muuttoa tehdä.
Uutta se on meille autisteillekin. Jos on itsenäiseen asumiseen kykenevä, on kyllä kykenevä muuttamaankin.
Ja voisihan tämän vanhemmat auttaa siinä muuton suorittamisessa.
Rosalle muuttaminen ei olisi uhka mielenterveydelle, jos saisi yhteiskunnan piikkiin uudemman ja isomman asunnon.
Minua ihmetyttää tuon yhden ja saman ihmisen jatkuva uhriutuminen. Ja toisaalta hän haukkuu muita jatkuvasti kaikilla mahdollisilla foorumeilla eikä itse näe mitään vikaa itsessään. Ja meitä, joilla on suunnilleen samat diagnoosit ja jotka elämme suunnilleen normaalia elämää hän vihaa erityisesti.
Mielestäni hän on irvikuva siitä, mihin nykyinen sosiaaliturva pahimmillaan johtaa. Ei hän ole työkyvytön, vaikka itse kuvittelee olevansa. Toisaalta tuommoinen riidanhaastaja ja työnvieroksuja olisi erittäin ikävä työkaveri, joten parempi kun pysyy pois työelämästä. Mutta tämmöiset ikävät esimerkit heittävät varjon myös niiden päälle, jotka tilapäisesti joutuvat turvautumaan sosiaalisiin etuuksiin, mutta näkevät myös ihmisen oman vastuun omasta elämästä.
MIKSI TÄTÄ KETJUA EI POISTETA?
Rosa saisi haastaa Sanoman oikeuteen. Ja sanon tämän ihan tosissani.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti hän on ihan vapaaehtoisesti halunnut kertoa kokemastaan "vääryydestä"
Vierailija kirjoitti:
Rauhoitu.
Vierailija kirjoitti:
Ja varmaan haastaakin, ei olisi hänen ensimmäinen kertansa oikeudessa :D
Olen Rosa.
Olin Tom.
Olen Rosatom. 🦸🏻
Tahdon avaimet käteen voimapaikan. Kirjoitan ja parannan maailman.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää tuon yhden ja saman ihmisen jatkuva uhriutuminen. Ja toisaalta hän haukkuu muita jatkuvasti kaikilla mahdollisilla foorumeilla eikä itse näe mitään vikaa itsessään. Ja meitä, joilla on suunnilleen samat diagnoosit ja jotka elämme suunnilleen normaalia elämää hän vihaa erityisesti.
Mielestäni hän on irvikuva siitä, mihin nykyinen sosiaaliturva pahimmillaan johtaa. Ei hän ole työkyvytön, vaikka itse kuvittelee olevansa. Toisaalta tuommoinen riidanhaastaja ja työnvieroksuja olisi erittäin ikävä työkaveri, joten parempi kun pysyy pois työelämästä. Mutta tämmöiset ikävät esimerkit heittävät varjon myös niiden päälle, jotka tilapäisesti joutuvat turvautumaan sosiaalisiin etuuksiin, mutta näkevät myös ihmisen oman vastuun omasta elämästä.
Mua kiinnostais tietää, että saako tällaiset ihmiset oikeasti jotain tyydytystä siitä, että uhriutuvat kaikesta ja kokevat aina olevansa väärin kohdeltuja / ymmärrettyjä. Oikein kietoutua itsesääliin. Tämä Rosa ei ole ollenkaan ainoa tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostais tietää, että saako tällaiset ihmiset oikeasti jotain tyydytystä siitä,
Voi kuule näitä on ja riittää. Nuoriakin päivääkään töitä tehneitä. Virtaa on harrastaa ja shoppailla iloisena, syödä ulkona kavereitten kanssa. Suunnitella juhlia, kivaa tekemistä. Ei ahdista. Mutta opiskelu, työkokeilu, aikataulut tai muu vastaava, ei pysty, ei kykene. Passuuttavat ohjaajia vapaaehtoisryhmissä. Terapiaa täytyy saada, ohjausta, sitä sun tätä. Itsevarmuutta, mielipiteitä on vaikka muille jakaa, mutta koulutus tai työ, ei pysty ei kykene, ahdistaa.
Vieläkin tästä jaksetaan jauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja varmaan haastaakin, ei olisi hänen ensimmäinen kertansa oikeudessa :D
Ehkäpä siksi täällä lakattiin toistelemasta ihmisoikeusloukkauksia ja kidutusta, kun poliisilaitoksella jonkun raukan piti soittaa Rosalle ja kertoa että ei aloiteta esitutkintaa kidutuksesta tehtyjen rikosilmoitusten pohjalta, se että se että joku toisen mielestä sanoo ikävästi ei täytä kidutuksen kriteerejä. 😆
Vierailija kirjoitti:
Vieläkin tästä jaksetaan jauhaa.
Pitkälle siksi, että puheenaihe itse lisää koko ajan vettä myllyyn ja tuo lisää hupia ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Siitä Rosalla olisi kyllä jo kokemusta. Saas nähdä, tullaanko Rosa vastaan Sanoma -juttua puimaan vielä oikeusasteissa. Toisaalta se vesittäisi tehokkaasti Rosan luoman kuvan itsestään masentuneena vammaisena, joka ei kykene tekemään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhoitu.
Haista p.a.s.k.a!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhoitu.
Haista p.a.s.k.a!
Nyt pesemään suu saippualla. Hieno nainen ei puhu tuolla tavalla.
"Tällä palstalla levitetään päivittäin propagandaa, että vain Helsingissä olisi töitä. Todellisuudessa Helsingin työttömyysprosentti on koko maan suurimpia. Lähes millä tahansa suomalaisella paikkakunnalla on enemmän töitä kuin Helsingissä."
"tämäpä. Koko uudenmaan työttömyys% on 11 ja koko Suomessa 10,9. Helsingissä työttömiä on 12% asukkaista. Tuusulassa 8,3% ja Mäntsälässä 7,8%. Periferioissa kuten Mikkeli 10,5%, Vaasa 8,9% tai Raisio 8,2% ei tietysti voi edes kuvitella asuvansa, koska eihän siellä työpaikkoja ole kenellekään. Vain Helsingissä on."
Pääkaupunkiseudun työttömyysprosenttia nostaa suuresti tietty nimeltä mainitsematon ryhmä, jotka työllistyvät suomalaisia paljon huonommin. Osalla heistä ei ole edes töihin vaadittavaa kielitaitoa ja koulutusta. Tämän ryhmän jäseniä asuu pääkaupunkiseudulla huomattavasti muuta maata enemmän.
Pääkaupunkiseudulla on myös erittäin paljon vastavalmistuneita, jotka eivät ole vielä saaneet ensimmäistä työpaikkaansa. Tämä siksi, koska pääkaupunkiseudulla on paljon opiskelupaikkoja. Moni vastavalmistuneista kuitenkin työllistyy jonkin ajan päästä, mutta ovat siihen asti kirjoilla työttömänä.
Tavallisen suomalaisen, ja muidenkin, työllistymismahdollisuudet ovat silti pääkaupunkiseudulla paremmat kuin muualla Suomessa. Edellä mainitsemani asiat vääristävät tilastoja.
Vieraalle pikkupaikkakunnalle muuttaminen saattaa tarkoittaa lopunikäistä työttömyyttä siksikin, että moni työpaikka menee nykyään suhteilla. Vieraalla paikkakunnalla menee pitkään, ennen kuin saat (jos koskaan saat) luotua sinne verkostot. Paikkakuntalaisilla ne verkostot ovat yleensä valmiina, ja sukulaisiakin usein asuu lähistöllä.
Pikkupaikakunnan vapaat työpaikat ovat sitä paitsi usein terveydenhuollossa tai vastaavassa, joihin tarvitsee soveltuvan koulutuksen. Tarvitaan yleensä myös auto sekä ajokortti, jotta pääsee liikkumaan töihin. Nämä, tai ainakin toinen näistä, vähävaraiselta pääkaupunkiseutulaiselta usein puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostais tietää, että saako tä
Kyllä. Töihin ei voi mennä kun on aikataulu, joku muu sanoo mitä pitää tehdä ja on joku tavoite mitä pitää mikä pitää saavuttaa! Kääk, firma ei edes ole mun arvojen mukainen, niin ei, ei, ei. Ei onnistu tehdä töitä.
Miksi sä taas kutsut täällä muita palstailjoita Rosaksi?