Millainen on tuntemasi tupakoitsija?
Minulla on lähipiirissä kaksi tupakoitsijaa. Kumpikaan ei ole koulutettuja, eivät harrasta liikuntaa ja syövät epäterveellisesti.
Kommentit (102)
Tupakointi on niin laast siisön.
Vierailija kirjoitti:
Äitini, 80-vuotias eläkeläinen. Polttanut 50 vuotta. Asuu yksin Helsingissä, liikkuu itsenäisesti ilman apuvälineitä. Hänen nuoruudessaan kaikki polttivat.
Minäkin olen melkein 80v. Totta että nuoruudessani lähes kaikki polttivat. Ja polttaa sai melkeinpä kaikkialla. Itse olen lopettanut mutta monet tutuistani polttavat edelleen. Ovat erittäin miellyttäviä, avoimia, hyvin koulutettuja ihmisiä. Osa naimisissa, osa asuu yksin, pärjäävät hyvin, liikkuvat paljon, suhteellisen terveitä. Tällä en puolustele tupakointia mutta haluan tuoda esille sen, että asia ei välttämättä ole niin yksioikoinen mitä yleensä sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen erään Lääkärin joka käyttää Alkoholia !!!
Ja erään menestyneen Yrittäjän joka tupakoi.
Terveydenhoitohenkilöstö ei todellakaan käytä alkoholia. He tietävät sen vaarat.
Tekisi mieli linkittää muutaman fb-kaverin profiili tänne, ovat hoitsuja ja vapaa-ajat ja lomat on melko hurjia kuvista päätellen!
Vierailija kirjoitti:
No onhan tämä nyt tutkittu juttu ja moneen kertaan uutisoitu asia, että tupakointi on nykyään alempien sosiaaliluokkien juttu. Työväenluokka polttaa, keskiluokka ei. Ja joo, vaikka sinä tunnetkin sen yhden tupakoivan lääkärin tai savuttoman siivoojan, niin tilastot eivät valehtele, suurin osa näin. Tulevaisuudessa kärjistyy vielä enemmän, kun teinit aikuistuvat. Tutkimuksen mukaan ero lukiolaisten ja ammattikoululaisten tupakoinnin välillä on ihan valtava. Käytännössä lukiolaisista polttaa hyvin harva, ammattikoululaisista suuri osa.
Keskiluokalla on eniten velkaa(paljon) joten ei ole vaan varaa polttaa. Köyhät, osa tuilla elävät sekä rikkaat polttaa, ei tietenkään näistäkään kaikki. Ero ei enää ole suuri amislaisten ja lukiolaisten välillä mutta nyt on tyttöjenkin vähentynyt. Lukion nörttipojat harvemmin on polttanutkaan. Ei kannata yrittää mollata amislaisia, ero on tosiaan hyvin pieni lukiolaisiin verrattuna (ehkä lukioväki vetää kovempia aineita jotka yleistyy kokoajan)
Vierailija kirjoitti:
Monisairas, kokoaikainen köhijä, tämän tastä sairaana, yleensä flunssassa, ylipainoinen. Ja on minua 20vuotta nuorempi.
Poltin 50 vuotta ja flunssa oli suurinpiirtein viiden vuoden välein, en käyttänyt säännöllisesti lääkkeitä, mutta nyt on verenpaine noussut kun lopetin, syke sentään laski. Yleensä polttavat ovat kuin kuivan kesän oravia, itse ok.
Tavallisia ihmisiä, mukavia ja huumoria riittää.
Mun äiti. Kouluterkka (entinen) ja ketjupolttaja,oli koomista kun saarnasi teineille tupakan vaaroista :D Multa kysyi vaan "onko pakko" kun jäin kiinni sen tupakoiden polttamisesta kuudennella luokalla. Itse en kyllä polta enää kuin humalassa ja olen huomannut että baarien tupakkakopit ovat surullisen tyhjiä,ennen niissä oli huippufiilis ja joskus iskettiin joku mukaan sieltä. Nykyään kaikki vaan hieroo puhelimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan tämä nyt tutkittu juttu ja moneen kertaan uutisoitu asia, että tupakointi on nykyään alempien sosiaaliluokkien juttu. Työväenluokka polttaa, keskiluokka ei. Ja joo, vaikka sinä tunnetkin sen yhden tupakoivan lääkärin tai savuttoman siivoojan, niin tilastot eivät valehtele, suurin osa näin. Tulevaisuudessa kärjistyy vielä enemmän, kun teinit aikuistuvat. Tutkimuksen mukaan ero lukiolaisten ja ammattikoululaisten tupakoinnin välillä on ihan valtava. Käytännössä lukiolaisista polttaa hyvin harva, ammattikoululaisista suuri osa.
Keskiluokalla on eniten velkaa(paljon) joten ei ole vaan varaa polttaa. Köyhät, osa tuilla elävät sekä rikkaat polttaa, ei tietenkään näistäkään kaikki. Ero ei enää ole suuri amislaisten ja lukiolaisten välillä mutta nyt on tyttöjenkin vähentynyt. Lukion nörttipojat harvemmin on polttanutkaan. Ei kannata yrittää m
Tilastot ja tutkimukset kertovat muuta:
Kouluterveyskyselyn 2023 (pdf) mukaan tupakointi on ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevilla yleisintä. Vuonna 2023 ammatillisten oppilaitosten 1. ja 2. vuoden opiskelijoista tupakoi päivittäin pojista 13 prosenttia ja tytöistä 14 prosenttia. Vuonna 2021 osuus oli hieman suurempi (pojat 17 % ja tytöt 19 %).
Vähiten päivittäistä tupakointia on lukioissa opiskelevilla nuorilla. Lukion 1. ja 2. vuotta opiskelevista pojista tupakoi päivittäin kaksi prosenttia ja tytöistä kolme prosenttia"
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja ja todella moni työkaveri tupakoi, käyttää nikotiinipusseja tai nuuskaa. Oli sitten sairaanhoitaja, laitoshuoltaja tai ylläripylläri jopa lääkäri. Ei tosiaan katso ihmisen koulutustasoa. Itsekin tupakoin viihteellä ollessani ja jos on ollut vaikka henkilöstön pikkujouluja ym. eri ammattiryhmien kesken, niin voin sanoa, että yli puolet tupakoi tuolloin.
Tämä on kyllä tosi kiinnostavaa. Siis se, että hoitoalalla tupakointi on näin yleistä!
Itse olen maisterispapereilla töissä 100 hengen puljussa, jossa ihmisiä myös hyvin eri taustoista: merkonomeja, sihteereitä, inssejä, taloushallinnon porukkaa, lakimiehiä, viestintäalan korkeakoulutettua porukkaa, asiantuntijoita tosi erilaisilla taustoills... Työpäivän aikana tupakkapaikalla käy ne kaksi sihteeriä. Firman bileissä heidän lisäkseen pari kännipolttajaa. Tosi vähän ihmiset siis tupakoivat, omasta 30 hengen yksiköstänikään ei kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja ja todella moni työkaveri tupakoi, käyttää nikotiinipusseja tai nuuskaa. Oli sitten sairaanhoitaja, laitoshuoltaja tai ylläripylläri jopa lääkäri. Ei tosiaan katso ihmisen koulutustasoa. Itsekin tupakoin viihteellä ollessani ja jos on ollut vaikka henkilöstön pikkujouluja ym. eri ammattiryhmien kesken, niin voin sanoa, että yli puolet tupakoi tuolloin.
Tämä on kyllä tosi kiinnostavaa. Siis se, että hoitoalalla tupakointi on näin yleistä!
Itse olen maisterispapereilla töissä 100 hengen puljussa, jossa ihmisiä myös hyvin eri taustoista: merkonomeja, sihteereitä, inssejä, taloushallinnon porukkaa, lakimiehiä, viestintäalan korkeakoulutettua porukkaa, asiantuntijoita tosi erilaisilla taustoills... Työpäivän aikana tupakkapaikalla käy ne kaksi sihteeriä. Firman bileissä heidän lisäkseen pari kännipolttajaa. Tosi vähän ihmiset siis tupakoivat, om
Tupakointi on edelleen täysin laillista toimintaa ja tupakat voi ostaa kaupasta. Tupakka ei päihdytä. Stressaavia tilanteita tupakka lievittää. Toki se on epäterveellistä. Niin on ylenmääräinen karkin syönti ja sokerikin.
Kuinkas paljon on ns salapolttajia? itse poltin salaa vanhemmiltani, äiti eli yli 90-vuotiaaksi, se vasta rankkaa oli!
Moni polttaa lapsiltaankin salaa,puolisoltaan,työkavereiltaan,suvultaan jne. Nämä *duunarit' ei niinkään mutta ns hienohelmat käyvät nurkkien takana ja kuvittelevat että haju lähtee pastillilla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokalla on eniten velkaa(paljon) joten ei ole vaan varaa polttaa. Köyhät, osa tuilla elävät sekä rikkaat polttaa, ei tietenkään näistäkään kaikki. Ero ei enää ole suuri amislaisten ja lukiolaisten välillä mutta nyt on tyttöjenkin vähentynyt. Lukion nörttipoja
Miten tutkimus on tehty? haastateltu oppilaita vaiko vastattu nimettömänä? on vielä sellaisiakin jotka valehtelevat vaikka nimettömänä vastattaisiin, ettei vaan jää kiinni. Amislaisten vanhemmat yleensä tietävät jos muksu röökaa koska vanhemmistakin ainakin toinen ehkä röökaa.
Mä olen omasta mielestäni tupakoitsija. En enää tupakoi, mutta koen edelleen olevan tupakoija. Varmaan sama kuin alkoholistilla - alkoholisti on aina alkoholisti. Unohdan vähän väliä, että en enää tupakoi, vaikka viimeisestä röökistä on kohta 20 vuotta. Vieläkin maistan ja haistan röökin...siis hyvänä..
Ja itse siis korkeakoulutettu nainen. Luovuin röökaamisesta, koska... No, ei mennä siihen. Ikävöin tupakkaa joka päivä.
En tunne yhtään tupakoitsijaa, nuoremmat eivät koskaan edes aloittaneet. Viimeisin tuntemani, yli 70 v nainen lopetti pari vuotta sitten kun keuhkoahtauma paheni ja sai pienen aivoinfarktin.
Ei salaa voi polttaa, tupakoimaton haistaa heti. En koskaan ole polttanut niin tiedän sen.
Vierailija kirjoitti:
Ei salaa voi polttaa, tupakoimaton haistaa heti. En koskaan ole polttanut niin tiedän sen.
Salaa polttava kuvittelee ettei haise. Itsekin nuorena kuvittelin että kun käyn vessassa salaa polttamassa kukaan ei tiedä että poltan.
Huomattavasti mukavampi ihminen kuin kaikesta valittava hiekkap*lluinen kieltäjä-Kirsti.
Vierailija kirjoitti:
Pesee kädet, purkka suuhun ja ja tuka/takin hajun selittää että randomi röökääjä tunki iholle. .
Olemme olleet yhdessä 8 vuotta eikä mieheni tiedä että poltan :D
En tunne ketään joka tupakoisi.
Mieheni. Laiha mies. Ei liiku eikä ole muutenkaan kiinnostunut pitämään huolta terveydestään.