Tabu: terveydenhuollossa ylihoidetaan vanhuksia, vaikka paukut pitäisi laittaa lapsiin, nuoriin ja työikäisiin
Tämä asia nyppii minua aivan valtavasti. Julkisessa terveydenhuollossa ylihoidetaan paljon vanhuksia, eikä lapsille, nuorille ja työikäisille ole tarjota aikoja ja hoitoa joutuu odottamaan pitkään. On käsittämätöntä, miten nykyisessä tilanteessa tehdään kaihileikkauksia ysikymppisille, operoidaan 85-vuotiaiden lonkkia ja iäkäs syöpäpotilas saa mahdollisimman tehokkaat hoidot, joilla syöpä pyritään parantamaan. Sitten lapset, nuoret ja työikäiset eivät pääse edes tutkimuksiin tai saa sairauksiinsa hoitoa, kun vanhusten tilanne on jo kriittisempi. Suomessa annetaan lasten, nuorten ja työikäisten sairastua pahemmin ja tilanteeseen puututaan vasta, kun on jo vaikea tilanne. Helpommalla ja pienemmillä kustannuksilla olisi päästy, jos sairauteen olisi puututtu jo varhaisessa vaiheessa.
Miksi sitä vanhan ihmisen elämää yritetään pidentää ja elämänlaatua parantaa sieltä loppupäästä, kun lapset, nuoret ja työikäiset jäävät vaille hoitoa? Vanhusten kohdalla pitäisi keskittyä kipujen lievittämiseen, eikä pidentämään elämää loputtomasti erilaisilla hoidoilla. Eikä ole työikäisenä mitenkään kiva seurata vierestä, kun itse en saa sairauteeni julkiselta puolelta edes hoitoa ja lähipiirissäni on mm. halpoja julkisia hammashoitopalveluita hehkuttava eläkeläinen (jolla olisi vara maksaa yksityisellä käynnistäkin), viikoittaisia hoitoja saava 90-vuotias sekä kasikymppinen, joka käy välillä lepäämässä päivystyksen vuodeosastolla, kun on voipunut olo.
Kommentit (616)
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen.
Ei kukaan tule ilmaiseksi siivoamaan.
Eläkeläinen ei saa avustajaa, heidät on karsittu ulkopuolelle. Eläkeläisille on maksulliset kotihoidon palvelut, hinnastoja löytyy netistä.
Vierailija kirjoitti:
Virtsatulehdukseen sairastuneita (aiheuttaa mm. sekavuutta) sairastuneita vanhuksia siirretään saattohoitoon. Jos omaisilla on voimaa taistella, toinen lääkäri määrää virtsakokeen ja tulosten perusteella antibiootin. "Jospa nyt kuitenkin ensin hoidettais tämä tulehdus pois". Esimerkki tosielämästä.
Ton ne tarkastaa ensimmäiseksi kun vanhus sekoilee. Haluavat päästä kotiuttamaan saman tien.
Saattohoito paikka maksaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Minusta terveydenhuollossa pitäisi tehdä linjaus, että esimerkiksi yli 80-vuotiaille ei enää aloitettaisi kalliita ja elämää pidentäviä hoitoja. Se 80 v Terttu ei tuota yhteiskunnalle mitään, ei jaksa toimia lastenhoitoapuna sukulaisille ja todennäköisesti muutenkin kuormittaa terveydenhuoltoa.
Terttu on voinut tuottaa useita lapsia,hyviä veronmaksajia,Terttu on voinut tehdä silti kymmeniä vuosia töitä ja maksaa veroja,Terttu on ansainnut sen hoidon,jonka hän tarvitsee,sinä jos elät terveellisesti,olet se tuleva Terttu,sinut sitten voidaan jättää hoitamatta,teet sellaisen ehdon.
Vierailija kirjoitti:
Valtion palkkalistoilla ei ole ihmisiä jotka siivoaisivat ihmisten koteja.
Omainen voi siivota ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaisten vastuuta tulevaisuudessa lisätään.
Ei ne vanhukset ole naapurin vastuullakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoitaja on lähihoitaja, joka antaa lääkkeet, aamupalaa ja auttaa pukemisessa.
Kotihoitaja on 10 minuuttia vanhuksen luona, ei siivoa.
Sairaaloissa on laitoshuoltajia jotka siivoavat.
Mitään kotisiivoojia ei ole valtion palkkalistoilla.
Siivousyrityksiltä voi ostaa kodin siivouksen. Eläkeläisen ei tarvitse maksaa alvia.
Joku tuli kertomaan asioita jotka eivät varsinaisesti kuulu terveyden hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu, kun hoitokoteja lopetetaan. Silloin pitää palvelut ostaa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkaa sotesta 500 miljoonaa. Siksi osa hoitokodeista lopetetaan.
Kun tuo 500 miljoonaa lähtee palkoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkaa sotesta 500 miljoonaa. Siksi osa hoitokodeista lopetetaan.
Kun tuo 500 miljoonaa lähtee palkoista.
Hyvinvointialue ei jatka määräaikaisten töitä eikä ota eläkkeelle jäävien tilalle ketään.
Hoitokoteja lopetetaan ja samoin lopetetaan terveyskeskuksia pienemmiltä paikkakunnilta.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhus asuu kotonaan ja elää vielä sen ikäiseksi täysipainoista elämää, niin hoito on aiheellista. Mut sit nää jotka makaa jo lähes vihanneksena jossain palvelukodissa, jotka pelastetaan aina vaan uudestaan ja uudestaan, jotta voivat jatkaa vihanneksena eloa muiden armoilla 10 vuotta. Ei mitään järkeä. Suurin osa ei sitä edes itse varmasti haluaisi, jos enää vaan osaisi sanoa mitään mihinkään. Usein takana toki myös omaiset, jotka ei osaa päästää irti ja väkisin 88v mammalle halutaan nenämahaletkulla ruokaa, vaikka mamma itse ois lopettanut jo syömisen.
Jos täällä palstalla on vanhempia ihmisiä lukemassa, niin neuvoisin puhumaan lapsienne kanssa siintä mitä haluatte tämmösessä tilanteessa.
Isä oli puhunut meille tyttärille asiat jo valmiiksi.
Ei kirjottanut mihinkään, mutta kertoi meille suullisesti.
Isällä tuli dementia, lopuksi pääsi hoivakotiin. Siellä kaatu sitten, lonkka meni. Leikkasivat, mutta ei enää palautunut leikkauksen jälkeen.
Lääkärit kysyivät mitä tehdä. Sillon oli helpottavaa meidän tyttärien sanoa että isän toivomus on tämä.
Isä kuoli 10 päivää leokkauksen jälkeen.
Jos olisimme siskon kanssa vaatineet toimenpiteitä niin olisimme todennäkösesti vaan pitkittänyt isän kuolinkamppailua.
Isä oli meille rakas, vaikeaa oli luopua. Mutta parasta isälle.
Neuvoisin vielä puhumaan kaikille lapsillenne toiveistanne, ettei tule turhaa draamaa sairaalassa.
Suomessa ei hoideta ollenkaan.
Laakari antoi paivia elinaikaa +70v ajattelevalle ja tuntevalle henkilolle. Hoidoksi ehdotettiin koomaa kunnes kuolema vie.
Elintarkeita laakkeita ei suostuttu antamaan.
Avanne asennettiin useampaan otteseen vaarin.
Ei hoito vaan ta**o yritys.
Moniko vanhus kuolee, kun ei ole omaisia vahtimassa ja vaatimassa?
Miksi pitaisi valita nuoren ja vanhan valilla, eikö kaikilla ole oikeus hoitoon? Varsinki kaikkien veroja jalkeen. Mutta kai se on parempi, etta eduskunta saa luxusviltit ja italialaiset uudet katot ilmaiseksi, ukranalaiset rahansa ja ministereiden kaverit taskun taytetta......
Pitääkö toivomus kirjata, vai riittääkö puhuminen? Lapsiile, hoitohenkilökunnalle?
Ajattelin tota sukulaistasi joka on lopettanut syönnin ja kärrätään nesteytykseen?
Tietty nesteytys pidentää elinikää, mutta eikö tuo syömättömyys jo kerro siintä mitä toivoo tapahtuvan.
Tavallaan tilanne missä ihmiseltä otetaan pois oma päätösvalta. Julmaa jos ei ole holhouksen altanen.
Vierailija kirjoitti:
Aika paksua juttua. Kyllä ikääntyneet tarvitsevat terveyspalveluja kuten muutkin.
Oma isäni kävi talvella kaihileikkauksessa ja molemmat silmät operoitiin. Ikää 81v. ja edelleen asuu omakotitalossa ja ajaa autolla. Hän ei tarvitse yhteiskunnalta muuta apua, kuin terveydenhuollon. Minä hoidan hänen laskujen maksun ja välillä hoidan netissä varauksia, koska hänellä ei ole tietokonetta.
Tätini sai tekonivelet linkkiin kolme vuotta sitten ja on nyt 88v. Hän asuu omakotitalossa ja pärjää lastensa avulla, vaikka alkava Alzheimerin tauti.
Kai säkin ymmärrät että isäsi ja tätisi tilanne voi muuttua hetkessä?
Molemmat ovat vanhoja ja ns tiensä päässä. Kaatuminen missä esm lonkka menee niin ei paluuta tolle muistisairaalle ainakaan.
Vanhusten lonkkaleikkauksista, lääkärin sanojen mukaan;
1/3 osa parantuu hyvin.
1/3 osa ei mitään vaikutusta. Rullatuoli, kivut.
1/3 osa päätepysäkki. Varsinkin muistisairaalle.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö toivomus kirjata, vai riittääkö puhuminen? Lapsiile, hoitohenkilökunnalle?
Ajattelin tota sukulaistasi joka on lopettanut syönnin ja kärrätään nesteytykseen?
Tietty nesteytys pidentää elinikää, mutta eikö tuo syömättömyys jo kerro siintä mitä toivoo tapahtuvan.
Tavallaan tilanne missä ihmiseltä otetaan pois oma päätösvalta. Julmaa jos ei ole holhouksen altanen.
Suosittelen kirjallista ja mieluiten esimerkiksi Omakantaan. Mä tiesin äitini toivomuksen, koska oli puhunut siitä mulle monta kertaa ennen muistisairauttaan. Isänikin tiesi, mutta ei - ymmärrän kyllä - olisi millään halunnut luopua vaimostaan. Vasta äidin kuoleman jälkeen isä näytti mulle äidin kirjoittaman hoitotahdon vuodelta 1996. Jos sitä äidin hoitotahtoa olisi noudatettu, äitiä ei olisi kärrätty jatkuvasti päivystykseen. Mutta kun mulla ei ollut mustaa valkoisella, en voinut asialle mitään. Pahalta kyllä tuntui, kun tiesin, että juuri sellaista loppuelämää äiti ei olisi halunnut. Onneksi sentään sai ne viimeiset viikot olla kotona, kuten oli toivonutkin, koska joku fiksu lääkäri vihdoin teki saattohoitopäätöksen.
Omat lapseni tietävät mun hoitotahtoni ja kun sivusta seurasivat mumminsa loppua, ymmärtävät oikein hyvin, että itse en halua samanlaista loppua. Siitä huolimatta mulla on Omakannassa hoitotahto. Koskaan kun ei voi tietää, mikä tilanne kenelläkin sitten on, kun olisi päätösten aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaisten vastuuta tulevaisuudessa lisätään.
Ei ne vanhukset ole naapurin vastuullakaan.
Mitenköhän tuo siivous on yhteisöllisöllisessä asumisessa, jota nyt kovasti puuhataan hoivakotien tilalle? Kuuluukohan niissä siivous vuokraan vai pitääkö asukkaiden itse siivota tai jollain muulla tavalla järjestää siivous? Siis yhteisten tilojen siivous? "Ritvan" tytär/poika tuskin käy siivoamassa "Pekan" huonetta vaan korkeintaan äitinsä huoneen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kirjallista toivomusta eikä suullistakaan. Kyseinen ihminen ei ole koskaan halunnut ajatella että hänkin vanhenee. Henkilön lapsi joka on ns lähiomaiseksi merkattu ei halua luopua vanhemmastaan. Joten me muut seuraamme nyt vierestä kun vanhus joka selvästi yrittää syömättömyydellä ja juomattomuudella kertoa jotain. Kiertää kodin ja sairaalan väliä kuin bumerangi.
Olen tehnyt työtä sairaanhoitajana 30 vuotta. Meillä päivystyksessä käy toistuvasti samoja vanhuksia (yli 80v) samojen vaivojen takia. Vaivoja on tutkittu laajasti erikoissairaanhoidossa mutta silti se jatkuva käyminen jatkuu. Tämä tietysti kuormittaa, mutta monet vanhukset ovat yksinäisiä ja peloissaan ja siksi tulevat yhä uudelleen. Mulle on jopa sanottu että tänne päivystykseen on kiva tulla kun te hoitajat olette mukavia ja teidän kanssa voi jutella.