Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tabu: terveydenhuollossa ylihoidetaan vanhuksia, vaikka paukut pitäisi laittaa lapsiin, nuoriin ja työikäisiin

Vierailija
10.08.2024 |

Tämä asia nyppii minua aivan valtavasti. Julkisessa terveydenhuollossa ylihoidetaan paljon vanhuksia, eikä lapsille, nuorille ja työikäisille ole tarjota aikoja ja hoitoa joutuu odottamaan pitkään. On käsittämätöntä, miten nykyisessä tilanteessa tehdään kaihileikkauksia ysikymppisille, operoidaan 85-vuotiaiden lonkkia ja iäkäs syöpäpotilas saa mahdollisimman tehokkaat hoidot, joilla syöpä pyritään parantamaan. Sitten lapset, nuoret ja työikäiset eivät pääse edes tutkimuksiin tai saa sairauksiinsa hoitoa, kun vanhusten tilanne on jo kriittisempi. Suomessa annetaan lasten, nuorten ja työikäisten sairastua pahemmin ja tilanteeseen puututaan vasta, kun on jo vaikea tilanne. Helpommalla ja pienemmillä kustannuksilla olisi päästy, jos sairauteen olisi puututtu jo varhaisessa vaiheessa.

Miksi sitä vanhan ihmisen elämää yritetään pidentää ja elämänlaatua parantaa sieltä loppupäästä, kun lapset, nuoret ja työikäiset jäävät vaille hoitoa? Vanhusten kohdalla pitäisi keskittyä kipujen lievittämiseen, eikä pidentämään elämää loputtomasti erilaisilla hoidoilla. Eikä ole työikäisenä mitenkään kiva seurata vierestä, kun itse en saa sairauteeni julkiselta puolelta edes hoitoa ja lähipiirissäni on mm. halpoja julkisia hammashoitopalveluita hehkuttava eläkeläinen (jolla olisi vara maksaa yksityisellä käynnistäkin), viikoittaisia hoitoja saava 90-vuotias sekä kasikymppinen, joka käy välillä lepäämässä päivystyksen vuodeosastolla, kun on voipunut olo.

Kommentit (616)

Vierailija
481/616 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika on organisoinnissa. Enpä jaksa enempää kirjoittaa. Olen 77-v ja käytän yksityisiä hammas- ja silmälääkäri palveluja. Silmät on leikattu. Hintalappu 4000 e.  Kyllä ne, joilla on vähänkin varallisuutta käyttävät yksityisiä palveluja. Tyttäreni tarvitsi terapiaa. Eipä sekään maltaita maksanut, kun kävi omaan laskuun yksityisellä. Nyt on terve.

Vierailija
482/616 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.youtube.com/live/YHXx15Jv-6g?si=S76DgmCdsiNG-qnj

Tässä videossa " Mistä terveydenhuollon priorisointi aloitetaan" professori kertoo asiaa. On täysin välttämätöntä käydä tämä keskustelu yhteiskunnassa. Suuri osa terveydenhuollon toimista on lopulta turhia tai jopa haitallisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/616 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työikäisillä on helposti saatava yhteys terveyskeskukseen. Digivastaanotto. Toimii ainakin virka-aikana heti.

Vanhusten on vaikeampi. Soittavat numeroon, ensin pitää kuunnella ja valita hyvinvointialueen kunta, sitten valitse 1 jos varaat lääkäriä, 2 jos resptin uusinta, 3 jos haluat kiirevastaanotolle, 4 jos muu asia. Soitamme takaisin viimeistään kolmen vuorokauden aikana. Minulle on kyllä tullut soitto aina samana päivänä kun harvoin, noin kerran vuodessa soitan.

Vierailija
484/616 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialueen päivystys. Lehdessä näin jutun kun lääkäri vahvasti kritisoi humalaisten tapaturmia miten paljon ne vievät aikaa ja erityisesti näitä riveissä seisovia skuutteja jotka aiheuttavat turhan ja tarpeettoman aikaa vievän ruuhkan päivystyksiin.

Vierailija
485/616 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun Suomessa on taloudellinen tilanne heikko, niin pitäisi sitä priorisointia tehdä, vaikka se pahalta tuntuukin. Yhteiskunnan näkökulmasta arvokkaampia ovat nykyiset ja tulevat veronmaksajat eli siis työikäiset, lapset ja nuoret. Eihän sitä ennenkään vaikka onnettomuustilanteissa käsketty pelastaa vanhuksia ensin, vaan naiset ja lapset.

Yhteiskunta ei sillä saa uusia veronmaksajia, että vanhukset laitetaan lasten, nuorten ja työikäisten edelle.

Vaikka Suomella menee muka huonosti, eikä ole varaa kaikkia hoitaa, niin monella vanhuksella on rahaa kyllä reilusti. Silti tuppaavat sinne julkiselle puolelle lääkäriin ja tutkimuksiin kun aivan hyvin voisivat käydä yksityisellä. Omalle vanhemmalleni olen aina sanonut että käytä ne rahat itseesi ja käy yksityisellä lääkärillä, osta palveluja joilla pysyt toimintakykyisenä pitempään. Hän käykin säännöllisesti hierojalla, kampaajalla, jalkahoidossa ym. Yli 80v ja pärjää hyvin kotona. Pihanhoitotyöt ostaa yksityiseltä muuten saa itse tehtyä lähes kaiken.

Vierailija
486/616 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa sairauksista on itse aiheutettuja. Olen valinnut osakseni pitää itsestäni niin hyvää huolta kuin se on mahdollista. Näin todennäköisyys, että tarvitsen lääkäriä on mahdollisimman pieni. Toki aina voi tulla jotain, jos on geeni lotossa käynyt huono tuuri tai sattuu tapaturma. Tosin siinäkin tapauksessa elintavoilla voi tehdä paljon, kuten olemme tällä viikolla saaneet lukea mm. 2. tyypin diabeteksen kohdalla.

Terveellinen, oikea ruoka, ei napostelua, monipuolista liikuntaa, riittävästi unta ja stressin välttämistä, sekä elämästä nauttimista.

Mikäli suurin osa aikuisista tekisi näin, ei meillä olisi nykyisiä ongelmia. Eli katse sinne peiliin vaan. Päihteiden käyttäjät ja lihavat roskaruokaa syövät kuormittavat suurimmaksi osaksi aikuisikäisistä terveydenhoitoa. 

Jokaisesta meistä tulee vanhoja, sitä ei voi elintavoilla välttää. Useimmat ovat ikänsä maksaneet veroja, annetaan vanhoille se hoiva, joka arvokkaaseen vanhuuteen kuuluu. 

Jep, tässä on oikea priorisointi. Iän sijasta.

Vierailija
487/616 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhuskin on elänyt yli 80 v hän on elänyt melko terveesti. 

Jos  sinäkin +80 rupeat saamaan jonkun vaivan, verenpainetta, pisutulehduksia, verensokerit haiman hiipuessa heittelevät  vaadit ettei sinua hoideta.

Vierailija
488/616 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhus asuu kotonaan ja elää vielä sen ikäiseksi täysipainoista elämää, niin hoito on aiheellista. Mut sit nää jotka makaa jo lähes vihanneksena jossain palvelukodissa, jotka pelastetaan aina vaan uudestaan ja uudestaan, jotta voivat jatkaa vihanneksena eloa muiden armoilla 10 vuotta. Ei mitään järkeä. Suurin osa ei sitä edes itse varmasti haluaisi, jos enää vaan osaisi sanoa mitään mihinkään. Usein takana toki myös omaiset, jotka ei osaa päästää irti ja väkisin 88v mammalle halutaan nenämahaletkulla ruokaa, vaikka mamma itse ois lopettanut jo syömisen. 

Vierailija
489/616 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitukseen: jos niitä kaihi- ja lonkkaleikkauksia ei tehdä, voi käydä niin, että muuten kotikuntoinen vanhus päätyy hoivakotiin, ja se vasta maksaakin. Kaihi- ja lonkkaleikkaukset eivät myöskään ole elämää pidentäviä vaan nimenomaan elämänlaatua parantavia.

Vierailija
490/616 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin keskustelussa on hiukan esiintynyt harhaa,  olen kaikkivoipainen, pystyn estämään sairaudet ja kuolemani.  Se on aika tavanomaista esim tiettyjen ruokavalioiden noudattajilla, aikansa kuntosalilla viettävillä yms.

Luku erikseen he jotka eivät usko lääketieteeseen , eivät he kai sitten lääkäriin pyrikään.  

Vierailija
491/616 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vanhuspuolella työskentelevä olen aina ihmetellyt että miksi esim 85v vaikeasti dementoituneen syöpä pitää aktiivisesti hoitaa ja yrittää parantaa. Varsinkin kun hoidot itsessään aiheuttaa paljon kipua. 

Toinen on nämä demontikko vanhukset mitkä lakkaa syömästä ja juomasta. Miksi heitä kärrätään päivystykseen saamaan nesteytystä.

Puhun siis muistisairauden laitoksessa asuvien ihmisten elämän pidentämisestä lääketieteellisin keinon se ei minusta ole järkevää eikä sen kyseisen ihmisen edun mukaista.

Ihan eri asia sitten jos 85v muuten terve ihminen saa syövän totta kai hänet pitää hoitaa.

Mutta oma vanhempi sukulaiseni kuuluu tällä hetkellä tähän ihmisryhmään jota en aiemmin tiennyt edes että näin toimitaan. Asuu kotona koska laitospaikkaa ei ole. Kotihoito käy 3 kertaa vrk. Noin kerran viikossa lähtee ambulanssilla sairaalaan josta siirretään johonkin lähikunnan tkhon pariksi päiväksi josta taas kotiutetaan. Sama toistuu noin viikon päästä nyt on 8 kerta menossa alku kesän jälkeen. On vaikka mitä sairauksia eikä halua enää syödä joten sitten hoidetaan aliravitsemusta ja kuivumista.

Vierailija
492/616 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kotihoito hoida tehtävänsä kun toimittaa vanhuksen terveydenhoitoon? Eikö heitä syytetä jos antavat vanhusten vaan maata syömättä ja juomatta? Eikö Jossain kunnassa käynyt noin?

Kälyni aika tuli hoitokodissa täyteen. Hän sai siellä kuolla omaan sänkyynsä, ei jaksanut syödä eikä juoda mutta häntä hoidettiin. Vaihdettiin vaipat, kostutettiin suuta. 

Käsittääkseni  ei kolmasti päivässä käyvät hoitajat saa jättää ihmistä tuossa tilassa kotiin yksin.

Vierailija
493/616 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paksua juttua. Kyllä ikääntyneet tarvitsevat terveyspalveluja kuten muutkin.

Oma isäni kävi talvella kaihileikkauksessa ja molemmat silmät operoitiin. Ikää 81v. ja edelleen asuu omakotitalossa ja ajaa autolla. Hän ei tarvitse yhteiskunnalta muuta apua, kuin terveydenhuollon. Minä hoidan hänen laskujen maksun ja välillä hoidan netissä varauksia, koska hänellä ei ole tietokonetta.

Tätini sai tekonivelet linkkiin kolme vuotta sitten ja on nyt 88v. Hän asuu omakotitalossa ja pärjää lastensa avulla, vaikka alkava Alzheimerin tauti.

Vierailija
494/616 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään kotihoito saa jättää vanhusta kotio huonossa kunnossa. Mutta kuinka kaun tätä meinataan jatkaa kun puhutaan 80v ihmisestä mikä voi elää viä yli 10v. 

Jokaisen päättäjän Suomessa pitäis tulla käymään tekemässä muutama vuoro töitä vahispuolella laitoksessa mistä ihmeestä niitä paikkoja vähennetään kun niitä on nyt jo liian vähän.

Vierailija
495/616 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani 86v äiti ei voi syödä kunnolla, koska hampaat ovat menneet huonoon kuntoon. Yksi poskihammas heiluu ja aiheuttaa kipua. Hampaita on hoidettu useita vuosia siten, että hammashoitaja rapsuttelee hammaskiveä pois. Hammaslääkäriin ei pääse.

Naapurini 85v kärsi pitkään kovista vatsakivuista. Hän meni lopulta lääkäriin, josta käskettiin kotiin. Lääkärin mukaan ei pidä mennä terveysasemalle, jos on kipuja. Silloin pitää mennä kotiin.

Enempää en viitsi näitä sairaskertomuksia tänne kirjoittaa, mutta kokemukseni mukaan näitä ikäloppuja ei oikeasti enää hoideta.  Ei sen puoleen, ei meitä nuorempiakaan.

Ongelma on se, että rahaa riittää muuhun kuin terveydenhoitoon. Nyt hoitoa saa tuurilla tai omalla rahalla.  Lisäksi terveydenhoidossa, rahaa käytetään keskijohtoon, hallintoon, kilpsilutuksiin, potilastietojärjästelmiin, roboteihin, uusiin sairaaloihin. Samaa aikaan suljetaan viimeisetkin terveyskeskukset ja osasto, jossa hoito olisi edullisempaa ja oikea aikaisempaa, kun ei ole rahaa maksaa hoitajille asiallista palkkaa ja järkeviä työoloja. 

Jos olet työssä ja vielä terve osta oma vakuutus! 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kotihoito hoida tehtävänsä kun toimittaa vanhuksen terveydenhoitoon? Eikö heitä syytetä jos antavat vanhusten vaan maata syömättä ja juomatta? Eikö Jossain kunnassa käynyt noin?

Kälyni aika tuli hoitokodissa täyteen. Hän sai siellä kuolla omaan sänkyynsä, ei jaksanut syödä eikä juoda mutta häntä hoidettiin. Vaihdettiin vaipat, kostutettiin suuta. 

Käsittääkseni  ei kolmasti päivässä käyvät hoitajat saa jättää ihmistä tuossa tilassa kotiin yksin.

Saa sen jälkeen, kun lääkäri on tehnyt vanhuksesta saattohoitopäätöksen. Mun äidilleni lääkäri teki saattohoitopäätöksen neljännen nesteytyskerran jälkeen ja sen jälkeen kotihoito ei enää toimittanut päivystykseen. 

Vierailija
497/616 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa sen jälkeen, kun lääkäri on tehnyt vanhuksesta saattohoitopäätöksen. Mun äidilleni lääkäri teki saattohoitopäätöksen neljännen nesteytyskerran jälkeen ja sen jälkeen kotihoito ei enää toimittanut päivystykseen. 

Kotiin yksin?

Vierailija
498/616 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiin yksin?

Joo, kotihoito on sitä ylihoitoa, josta ap haluaa eroon. 

Vierailija
499/616 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhus asuu kotonaan ja elää vielä sen ikäiseksi täysipainoista elämää, niin hoito on aiheellista. Mut sit nää jotka makaa jo lähes vihanneksena jossain palvelukodissa, jotka pelastetaan aina vaan uudestaan ja uudestaan, jotta voivat jatkaa vihanneksena eloa muiden armoilla 10 vuotta. Ei mitään järkeä. Suurin osa ei sitä edes itse varmasti haluaisi, jos enää vaan osaisi sanoa mitään mihinkään. Usein takana toki myös omaiset, jotka ei osaa päästää irti ja väkisin 88v mammalle halutaan nenämahaletkulla ruokaa, vaikka mamma itse ois lopettanut jo syömisen. 

Älä pelkää, kyllä niiden hoitokodin vihannesten annetaan kuolla pois. 

Vierailija
500/616 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta puolestani mukelot voi sairastaa tai vaikka kuolla pois jos vanhemmilla ei ole varaa hoidattaa niitä yksityisellä sektorilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi