Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun ei käytä vaihdevuosilääkkeitä?

Vierailija
10.08.2024 |

Pitääkö ottaa ravintolisiä? Kuumat aallot vaivaa yötä päivää. Entä ihon, limakalvojen jne. hyvinvointi?

Kommentit (243)

Vierailija
141/243 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai saakeli, että vituttaa nämä vaihdevuosien luonnollisuudesta paasaavat. Joo, noina luonnollisuuden kulta-aikoina lähes kaikki naiset kuolivat ennen niitä. 

Olisi kiva tietää, oletteko te luomuihmiset käyttäneet ehkäisyä? On ihan luonnollista tulla kerran vuodessa raskaaksi. Otitteko lääkärin apua vastaan synnytyksessä? Ettekö ymmärrä, että synnytykseen kuoleminen on aivan normaalia? Oletteko saaneet hedelmällisyyshoitoja? Se lapsettomuus on kuulkaa aivan luonnollinen asia! Haavojen tulehtuminen ja luiden murtaminen myös. Samoin syöpä. Kaikkiin näihin kuitenkin otetaan lääketieteen apua vastaan. Miksi ei vaihdevuosiin?

Kaikki muut hormonit korvataan, jos ne puuttuvat. Testosteroni, kilpirauhasenhormoni, insuliini jne. Miksi ei estrogeenia. Se on aivan yhtä luonnollinen juttu, kuin kilpirauhashormonin korvaaminen lääkkeellä, kun keho ei sitä enää eritä.

Hormonit o

Minua taas ei yhtään vituta, vaikka olet kanssani eri mieltä. En ota hormonihoitoja, koska minulla on hyvä olo, mielialani on loistava, enkä koe tarvitsevani niitä. Miksi ihmeessä ottaisin. 

Vierailija
142/243 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entäs sitten, jos mitään vaihdevuosioireita ei ole? Kuukautiset loppuneet ajat sitten (sius vuosia sitten), ei uniongelmia ja limakalvotkin kunnossa. En koe mitään jälkeä mihinkään hormonihoitoihin siksikään, että äidilläni on ollut rintasyöpä.

Sitten olet ilman. Tai ainakin siihen asti kunnes oireita alkaa tulla.

No mulla on ikää jo 60 vuotta ja kuukautiset loppuneet jo kymmenen vuotta sitten. Ei mullakaan mitään oireita ole ikinä edes ollutkaan 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/243 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa noissa Aasian maissa myös koko suhtautuminen menopaussiin on kulttuurisesti paljon positiivisempi kuin länsimaissa. Täällä monelle kyseessä on kuihtumisen ja rupsahtamisen aika. Japanissa esim. vaihdevuosia kutsutaan nimellä konenki, mikä tarkoittaa "elinvoiman uudistumisen aikaa". Esim. zenbuddhalaisuudessa on näkemys, että nainen saavuttaa vasta vaihdevuosissa sellaisen elämänenergian tasapainon, että esim. henkinen valaistuminen voi tapahtua. Sitä ennen naisen biologia on keskittynyt lisääntymiseen, ei henkisyyteen, ja hormonaalinen toiminto häiritsee henkisyyttä. Vaihdevuodet siis on siellä uudistumisen ja uudelleensyntymisen aikaa, ei jotain masentavaa rupsahtamista ja hyödyttömäksi tulemista.

Vierailija
144/243 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmaan hyvin yksilöllistä. Minulle ei sopineet aikanaan myöskään ehkäisypillerit, vaan tuli kaikenlaisia inhottavia oireita, joten lopetin niiden syömisen parikymppisenä. Sen jälkeen en ole hormoneihin koskenut, enkä koske, ellei ole aivan pakko. Onneksi ei ole vielä tullut mitään vaihtarioireita, vaikka vielä tietenkin ehtii.

Mulla oli ihan sama. Kokeilin joskus ehkäisypillereitä, mutta niistä tuli ihan kamalia oireita. Vähän samanlaisia kuin täällä moni kertoo vaihdevuosivaivojensa olevan. 

Ne oli kuulemma kuitenkin ihan ok kärsiä, kun lääkärin kanssa niistä oireista keskustelin. Lopetin itse niiden käytön 

Vierailija
145/243 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teille, jotka ette käytä lääkettä, koska sen on valtava bisnes. Onkohan ihan järkevä peruste, jättää terveyshyöty käyttämättä, jotta joku muu ei saa rahaa? Kävelettekö töihin ja mökille, koska autoala on valtava bisnes? Lämmitätte ja laitatte ruoan itse hakatuilla haloilla, koska energia-ala on valtava bisnes? Asutte laavussa, koska rakennusalakin on valtava bisnes?

Kukaan ei ole tainnut sanoa noin. 

Vierailija
146/243 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kyllä kiva tietää jotain lukuja, että kuinka moni saa niitä vaihdevuosivaivoja ja kuinka moni selviää joko kokonaan ilman tai hyvin lievin oirein.

Vaihdevuodethan on maailman luonnollisin asia ja niin niihin pitäisi jo alkaa myös yhteiskunnankin suhtautumaan. Vielä se suhtautuminen on todella negatiivista ja kypsään ikään ehtineitä naisia vähättelevää 

Vierailija
147/243 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä että jotkut jättää estrogeenihoidon käyttämättä rintasyövän pelossa. Samaan aikaan voidaan kyllä latkia viinejä päivittäin jotka aiheuttaa todella paljon sitä rintasyöpää. Hyvin on ihmiset aivopesty! Lopettakaa se alkoholin litkiminen niin vähenee ne syövätkin. 

Minä en ole juonut vuosiin yhtään alkoholia ja jos koko elämäni alkoholit lasketaan yhteen, niin luulen, että en saa edes 2 litraa täyteen. Ei, enkä kyllä ole syömässä hormonejakaan, ei enkä tupakoi, enkä syö friteerattua ruokaa edes. Se, että sinä juot sekä alkoholia, että käytät estrogeenia on sinun asiasi etkä pelkää syöpää, mutta älä peilaa sitä muihin,

Vierailija
148/243 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset on tuhansia vuosia olleet ilman hormonikorvaushoitoja ja ylimääräisiä estrogeeneja. Luonto tietää parhaiten miten vaihdevuodet menee. Itse en käytä mitään estrogeeneja jne. Vaihdevuosilla on oma tarkoituksensa, ei ne turhaan tulo. Niiden jälkeen olen seestynyt. Jos sen sijaan käyttäisin hormoneja niin voisin juosta suuna päänä ympäri maailmaa ja kuvitella olevani nuori tyttö. Olen 60 v, iho on hyvä, ja ei ole mitään vaivoja. Syön terveellisesti. 

Tuota,  minä en ole käyttänyt hormonikorvaushoitoja, koska en niitä ole tarvinnut. Minulla ei ollut hikoiluongelmia, limakalvojen, ihon kuivuutta tms. Mutta vielä yli 60-vuotiaana kyllä juoksen suuna päänä ympäri maailmaa (sinua lainatakseni). Matkustan edelleen ympäri maailmaa. Muutama vuosi sitten Afrikassa, pari vuotta sitten E-Amerikassa, syksyllä lähden USA:an ja Euroopassa matkustan lähes joka kuukausi. En silti kuvittele olevani nuori tyttö vaan ihan ikäiseni.

Vierailija
149/243 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä että jotkut jättää estrogeenihoidon käyttämättä rintasyövän pelossa. Samaan aikaan voidaan kyllä latkia viinejä päivittäin jotka aiheuttaa todella paljon sitä rintasyöpää. Hyvin on ihmiset aivopesty! Lopettakaa se alkoholin litkiminen niin vähenee ne syövätkin. 

Sehän on vaan hyvä juttu, että kahden syöpäriskitekijän kanssa pysyttelee vaan siinä yhdessä. Onhan se nyt paljon kivempää juoda viiniä, kun vetää yksi pilleri, jos niiden kahden välillä pitää valita. Parasta on tietenkin ettei käytä kumpaakaan, 

Vierailija
150/243 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Estrogeeni lisää rintasyöpäriskiä eikä se nyt muutenkaan ole luonnollista käyttää hormoneja, joita elimistö ei osaa itse tuottaa. Kyllä siihen on syynsä,  miksi luonto on hoitanut ihmiselle esim. vaihdevuodet.

Joo, myöskin mm. hammaskivenpoisto on turha toimenpide, kyllä sille on syynsä miksi luonto on hoitanut ihmiselle hammaskiven. Eiku.

Hammaskivi on kovettunutta plakkia ja tarkoittaa sitä, ettet sinä ole pessyt hampaitasi kunnolla. Luonto ei hoitanut sinulle hammaskiveä, vaan sinä aiheutat sen itsellesi, Vähän kuten liikavarpaat. Sinä aiheutat ne itsellesi käyttämällä vääriä kenkiä. Voit aiheuttaa itsellesi jopa oman kätesi amputoinnin. Mutta ei luonto ole sinulle sen takia kehittänyt tulehdusta.

Luonto on hoitanut vaihdevuodet naiselle, mutta ei siksi, että lääkeyritykset voisivat myydä sinulle pakkauksia estrogeenipillereitä. Ehkä me emme edes sata prosenttisen varmasti tiedä miksi ne on kehittynyt, mutta se on varma, ettei se ole jotain lääkefirmaa tai pillereitä varten ja jos se aiheuttaa toisissa jopa syöpää, niin joku siinä hommassa ei oikein päde. 

Vierailija
151/243 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis kyllä kiva tietää jotain lukuja, että kuinka moni saa niitä vaihdevuosivaivoja ja kuinka moni selviää joko kokonaan ilman tai hyvin lievin oirein.

Vaihdevuodethan on maailman luonnollisin asia ja niin niihin pitäisi jo alkaa myös yhteiskunnankin suhtautumaan. Vielä se suhtautuminen on todella negatiivista ja kypsään ikään ehtineitä naisia vähättelevää 

Kuten itsekin kirjoitat, monelle vaihdevuodet joko ovat tai heille annetaan ymmärtää sen olevan selviytymistä jostain kauheasta.

Miljoonat naiset elävät lämpimissä maissa ja hikoilevat lähes joka päivä.  Länsimaiselle naiselle muutama hikoilukerta on kauheaa ja siihen pitää saada lääkkeet. Monessa maassa on kaikenlaista melua vuorokauden ympäri ja lyhyitä yöunia kompensoidaan päiväunilla, eikä niiden yöunien takia mitään estrogeenipillereitä haeta, vaan juodaan ehkä kamomilla tms. mutta täällä, jos muutama yöuni jää väliin, niin heti lääkärille. 

ja se ylipaino tai allit, siihen on saatava lääkitys. Eihän se nyt sovi, että kädet ovat lihavammat kuin teineillä tai housut pitää ostaa suurempina vyötäröstä. Saattaa olla ettei joku 60 vuotias mies kiinnostu muuten. Tai se oma 30 vuotta aviomiehenä ollut puoliso kyllästyy ja jättää vielä. 

Monet näistä oireista on oikeasti ihan asennoitumiskysymys ja järjestelyä. Se on täysin luonnollista hikoilla. Jopa yhtäkkiä. Ihan kuten aivastaa tai raapia itseään kun kutittaa. Keho reagoi ja siinä missä pikkulapset itkee nälkää, joku vanhempi nainen muuttuu punaiseksi ja hikoilee, koska kehossa tapahtuu jotain ja syntyy reaktio. Kaikkeen ei tarvitse lääkitä, koska me haluamme ajatella ettei naiset hikoile koskaan.

Vierailija
152/243 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten itsekin kirjoitat, monelle vaihdevuodet joko ovat tai heille annetaan ymmärtää sen olevan selviytymistä jostain kauheasta.

Miljoonat naiset elävät lämpimissä maissa ja hikoilevat lähes joka päivä.  Länsimaiselle naiselle muutama hikoilukerta on kauheaa ja siihen pitää saada lääkkeet. Monessa maassa on kaikenlaista melua vuorokauden ympäri ja lyhyitä yöunia kompensoidaan päiväunilla, eikä niiden yöunien takia mitään estrogeenipillereitä haeta, vaan juodaan ehkä kamom

Jep jep, taas kirjoittaa yksi sellainen, jolla ei ole kokemusta vaikeista oireista. Se hikoilu ei ole sellaista tavallista lämmöstä johtuvaa ja tyypillisesti kuuma aalto ja palelu vielä vuorottelevat. Itselläni pahimpia olivat rytmihäiriöt ja unettomuus ryyditettynä pahoilla nivelkivuilla. Unettomuudestakaan ei kannattaisi sellaisten puhua, joille se tarkoittaa paria huonosti nukuttua yötä ja jotka eivät ilmeisesti käy töissä, kun voivat ottaa päiväunet silloin kun nukuttaa.

Vierailija
153/243 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin Femostonia kun sitä kerran helposti sai. Se turvotti ja löystytti kudoksia. Tissit oli isommat mutta silti löysemmän tuntuiset. Pissa haisi pahalta. Lopetin hormonit ja huomasin, että nukun ihan hyvin näin 54-vuotiaanakin, kunhan harrastan päivisin riittävän raskasta liikuntaa. Mikään löntystelylenkki ei riitä, vaan sykkeen pitää nousta kunnolla.

Vierailija
154/243 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen selvinnyt vaihdevuosista hyvin lievillä oireilla. Tosin huomasin vasta jälkikäteen, että ärtyneisyys ja nivelkivut johtuivatkin niistä. Viime aikoina vaivana ovat olleet limakalvojen kuivuminen, joihin käytän paikallisestrogeenia. Se auttaa myös virtsankarkailuun ja virtsarakontulehduksiin.

Jos minulla olisi ollut vakavampia oireita, olisin hankkinut estrogeenilääkityksen, mutta koen, etten tarvitse sitä.

Mietin tässä vain sitä, miten paljon se, että koetaan vahvoja oireita, on yhteydessä vanhenemisen tuskaan ja pelkoon. Totuushan kuitenkin on, että ikääntyminen tuo mukanaan erilaisia muutoksia kehossa ja erilaisia vaivoja. Mikään estrogeenilääkitys ei anna meille ikuista nuoruutta, valitettavasti. Tai ei sittenkään, olen tyytyväinen siitä, että olen just tässä kohtaa elämääni.

Vierailija
155/243 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen selvinnyt vaihdevuosista hyvin lievillä oireilla. Tosin huomasin vasta jälkikäteen, että ärtyneisyys ja nivelkivut johtuivatkin niistä. Viime aikoina vaivana ovat olleet limakalvojen kuivuminen, joihin käytän paikallisestrogeenia. Se auttaa myös virtsankarkailuun ja virtsarakontulehduksiin.

Jos minulla olisi ollut vakavampia oireita, olisin hankkinut estrogeenilääkityksen, mutta koen, etten tarvitse sitä.

Mietin tässä vain sitä, miten paljon se, että koetaan vahvoja oireita, on yhteydessä vanhenemisen tuskaan ja pelkoon. Totuushan kuitenkin on, että ikääntyminen tuo mukanaan erilaisia muutoksia kehossa ja erilaisia vaivoja. Mikään estrogeenilääkitys ei anna meille ikuista nuoruutta, valitettavasti. Tai ei sittenkään, olen tyytyväinen siitä, että olen just tässä kohtaa elämääni.

Ihan yhtä paljon kuin pms oireet johtuvat naiseksi kasvamisen pelosta. Tätä käsitystä tyrkytettiin minun nuoruudessani 70-luvulla. Eli ei, vaihtarioireuden takana ei ole mikään psykologinen selitys.

Vierailija
156/243 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä paljon kuin pms oireet johtuvat naiseksi kasvamisen pelo

En tarkoittanut, että oireet johtuisivat vanhenemisen pelosta. Tarkoitin, että vanhenemisen pelko vaikuttaa siihen, miten vaikeina oireet kokee. Ymmärrätkö eron?

Vierailija
157/243 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En tarkoittanut, että oireet johtuisivat vanhenemisen pelosta. Tarkoitin, että vanhenemisen pelko vaikuttaa siihen, miten vaikeina oireet kokee. Ymmärrätkö eron?"

Sama lopputulos. Tämä ajattelu on pitkää jatkumoa, jossa naisten kokemia ongelmia vähätellään ja väännetään naisen asenteesta johtuviksi. Jossain välissä rintasyöpää sairastavia vaadittiin olemaan iloisia ja positiivisia, koska se muka edisti paranemista, enpä ole samaa kuullut vaadittavan eturauhassyöpää sairastavilta. Vain naisten vaivat ovat niitä luonnollisia, joita ei tarvitse hoitaa kuin positiivisella mielellä ja runoja kynttilän valossa lukien samalla kamomillateetä hörppien. 

Vierailija
158/243 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En tarkoittanut, että oireet johtuisivat vanhenemisen pelosta. Tarkoitin, että vanhenemisen pelko vaikuttaa siihen, miten vaikeina oireet kokee. Ymmärrätkö eron?"

Sama lopputulos. Tämä ajattelu on pitkää jatkumoa, jossa naisten kokemia ongelmia vähätellään ja väännetään naisen asenteesta johtuviksi. Jossain välissä rintasyöpää sairastavia vaadittiin olemaan iloisia ja positiivisia, koska se muka edisti paranemista, enpä ole samaa kuullut vaadittavan eturauhassyöpää sairastavilta. Vain naisten vaivat ovat niitä luonnollisia, joita ei tarvitse hoitaa kuin positiivisella mielellä ja runoja kynttilän valossa lukien samalla kamomillateetä hörppien. 

Voihan sitä nähdä sukupuoleen perustuvaa syrjintää vaikka puhelinpylväissä, jos siitä tulee parempi mieli.

Vierailija
159/243 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei vähätellä. Päinvastoin, menet yksityiselle gynekologille, ja sulle puoliväkisin yritetään laittaa ne hormonit, huolimatta siitä että tutkimuksiin perustuvat hoitosuositukset ei tue näkemystä, että hormonihoitoa on hyödyllistä syödä, jos ei ole edes hankalia vaihdevuosioireita. Kun itse sanoin, etten halua mitään, gynekologi piti luennon miten kuulemma rupsahdan ulkoisesti, sydänverisuonet tukkiutuu ja tulee infarkti, luusto menee ja alkaa tulla murtumia pienestäkin kolhusta. En tykkää painostuksesta, joten sanoin, että sittenpä tulee mitä on tullakseen, enkä ottanut hormoneita. Myöhemmin sitten tutkin mitä tiede ja hoitosuositukset sanoo asioista, ja eipä se ollutkaan ollenkaan niin kuin se gynekologi sanoi. Vaikea uskoa, että olisi haastavaa saada siis hoitoa vaihdevuosiin, jos sitä haluaa.

Vierailija
160/243 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille ei nuo estrogeenikorvaushoidot sovi, etenkin heillä joilla on tähän liittyvä migreenitaipumus. Mielummin kärsin nuo kuumat aallot ja hikoilut, kun kärvistelen migreenien kanssa.