Kun ei käytä vaihdevuosilääkkeitä?
Pitääkö ottaa ravintolisiä? Kuumat aallot vaivaa yötä päivää. Entä ihon, limakalvojen jne. hyvinvointi?
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Kun oireet johtuvat estrogeenin puutteesta, niitä hoidetaan estrogeenilla. Ei niihin mikään muu auta.
Estrogeenin puute aiheuttaa sydänsairauksia ja osteoporoosia, joten oikea ravinto ja liikunta ovat entistä tärkeämpiä.
Harmi vaan, että estrogeenin puute aiheuttaa myös uupumusta ja unihäiriöitä, joten itsestä huolehtiminen on sitä myötä entistä vaikeampaa.
On sulaa hulluutta olla ottamatta estrogeenia, jos siihen ei ole vakavaa lääketieteellistä syytä. Vaikka elämää haittaavia oireita ei edes olisi, hinta maksetaan sitten vanhempana, kun koko keho on estrogeenin puutteen haurastuttama. Vaihdevuosien takia naisilla on enemmän dementiaa ja yleistä vanhuuden haurautta kuin miehillä.
Estrogeenireseptoreita on kaikkialla: luustossa, suolistossa, munuaisissa, aivoissa jne. Kaikki nämä alueet ovat Vaihdevuosien jälkeen haavoittuvaisempia. Tämän takia naisilla on miehiä vähemmän terveitä vuosia,
En ole ottanut estrogeenia, voin oikein hyvin toistaiseksi. Harrastan paljon liikuntaa, mm. talviuintia. Olen aika lääkevastainen, otan lääkkeitä vasta oikeasti sairaana, enkä vaihdevuosien aikana ollut sairas. N75
En saanut mitään lääkkeitä, syy siihen oli se että äidilläni oli 78 vuotiaana pieni aivoinfarkti, siis niin pieni että hetkeksi meni muisti, ei halvaantunut ei mitään. Näin sitä on ollut pakko pärjätä, jo kuusi vuotta.
Teille, jotka ette käytä lääkettä, koska sen on valtava bisnes. Onkohan ihan järkevä peruste, jättää terveyshyöty käyttämättä, jotta joku muu ei saa rahaa? Kävelettekö töihin ja mökille, koska autoala on valtava bisnes? Lämmitätte ja laitatte ruoan itse hakatuilla haloilla, koska energia-ala on valtava bisnes? Asutte laavussa, koska rakennusalakin on valtava bisnes?
Vierailija kirjoitti:
Vagifem. Ei tarvitse reseptiä!
Minulla on resepti, saa edullisemmin. Olen käyttänyt yli 20 vuotta ja käytän loppuelämäni. Ei ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä teillä on vaihdevuosioireet alkaneet? Odottelen tässä. Täytin juuri 50.
Vaimo 56 eikä tietoakaan vaihdevuosista, nytkin kuukautiset.
Mä en ole käyttänyt mitään, ikää nyt 50 ja jännään tässä joko tuli menopaussi, viimeisistä menkoista nyt 7 kk, mutta toisaalta on sitä tässä parina viime vuonna pitkiä välejä ennenkin ollut (ja niiden jälkeen megavuotoja). Esivaihdevuodet alkoi mulla jo jossain 42 v iässä, silloin kuukautiskierto alkoi ensin lyhentyä, 46 v. alkaen pidentyä ja epäsäännölllistyä. Mutta ei mulla ole ollut mitään muita oireita kuin nuo kuukautiskierron muutokset missään vaiheessa. Ei kuumia aaltoja, ei unettomuutta, ei paikkojen kuivumista, ei mielialavaihteluita. Joten en ole nähnyt mitään tarvetta hormonikorvaushoidolle. En syö mitään lisäravinteitakaan, ja muuten syön aika tavanomaisen suomalaisesti.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan elämäni aikana käyttänyt hormonaalista ehkäisyä.
Onkohan sillä vaikutusta vaihdevuosiin tai niiden alkamisajankohtaan mitenkään? Onko kokemuksia?
Olen nyt 46 eikä vielä vaihdevuosioireita.
En ole käyttänyt minäkään koskaan hormonaalista ehkäisyä. Olen 51 ja koen, etten tarvitse hormonikorvaushoitoa, vaikka sitä on monesta suunnasta suositeltu ja tyrkytetty. Hikoilen herkemmin kuin nuorempana, mutta en saa varsinaisia kuumia aaltoja tai hikikohtausta itsestään ilman fyysistä ponnistelua. Nukun hyvin ja olen onnellinen. Limakalvot on liukkaat, välillä liiankin. Menkat saattaa tulla, tai sitten ei. Vaihtelee kuukausittain.
Kuulemma pitäisi kuitenkin alkaa hormoneita syödä, kun ne suojaavat muistia ja luustoa ja ties mitä. En oikein suostu hyväksymään ajatusta, että nyt kun voin paremmin kuin koskaan elämässäni, tarvitsisin lääkitystä. Kuulostaa jotenkin suomalaiselta.
Vain suomessa kärsitään tällä tavalla, synnytykset, vauvavuodet, vaihdevuodet.
Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat.
Uteliaisuudesta, jos jalka katkeaa, käytättekö särkylääkkeitä, tehdäänkö leikkaus ja laitetaanko kipsi, vaikka mikään noista vaihtoehdoista ei ole luonnonmukaista?
No ei tämä nyt sentään mitenkään uniikkia suomalaista menoa ole, että naisia dissataan ja naisten terveysongelmia alihoidetaan. Jotain rajaa nyt. Kyse on ihan yleisestä ilmiöstä koko maailmassa.
Vastahan oli se todella laaja kanadalaistutkimuskin, jossa yli miljoonan potilaan aineistossa havaittiin selvästi, että mieskirurgin leikkaamat naiset kuolivat useammin leikkaukseen tai sen komplikaatioihin kuin naiskirurgin leikkaamat naiset. Miehillä ei ollut eroa selviytymisessä, oli kirurgi mies tai nainen. Jollain tavalla siis mieskirurgit onnistuvat hoitamaan huonommin naispotilaita kuin miespotilaita, ja tämä näkyy selvästi tilastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun oireet johtuvat estrogeenin puutteesta, niitä hoidetaan estrogeenilla. Ei niihin mikään muu auta.
Estrogeenin puute aiheuttaa sydänsairauksia ja osteoporoosia, joten oikea ravinto ja liikunta ovat entistä tärkeämpiä.
Harmi vaan, että estrogeenin puute aiheuttaa myös uupumusta ja unihäiriöitä, joten itsestä huolehtiminen on sitä myötä entistä vaikeampaa.
On sulaa hulluutta olla ottamatta estrogeenia, jos siihen ei ole vakavaa lääketieteellistä syytä. Vaikka elämää haittaavia oireita ei edes olisi, hinta maksetaan sitten vanhempana, kun koko keho on estrogeenin puutteen haurastuttama. Vaihdevuosien takia naisilla on enemmän dementiaa ja yleistä vanhuuden haurautta kuin miehillä.
Estrogeenireseptoreita on kaikkialla: luustossa, suolistossa, munuaisissa, aivoissa jne. Kaikki nämä alueet ovat Vaihdevuosien jälkeen haavoittuvaisempia. Tämän tak
Kuulostaa myös kilpirauhasen vajaatoiminnalta ja raudanpuutteelta. Kantsii poissulkea noi. Niitähän ei korjata estrogeenilla.
Vierailija kirjoitti:
Teille, jotka ette käytä lääkettä, koska sen on valtava bisnes. Onkohan ihan järkevä peruste, jättää terveyshyöty käyttämättä, jotta joku muu ei saa rahaa? Kävelettekö töihin ja mökille, koska autoala on valtava bisnes? Lämmitätte ja laitatte ruoan itse hakatuilla haloilla, koska energia-ala on valtava bisnes? Asutte laavussa, koska rakennusalakin on valtava bisnes?
Tätä olen itsekin usein ihmetellyt. Kaksikin kaveria on lääkevastaisia juuri tästä syystä, mutta kuluttavat suuria summia luontaistuotteisoon ja kaikenlaisiin vaihtoehtohoitoihin, joiden tehosta tai sivuvaikutuksista eimole minkäänlaista näyttöä, toisin kuin lääketieteestä.
Vierailija kirjoitti:
Juu, en. Mutta en toisaalta näe mitään järkeä myöskään lääkitä itseäni, kun en tunne itseäni sairaaksi. Oloni on huomattavasti parempi nyt kun viimeisistä menkoista on noin vuosi. Olotila hyvä ja mieliala loistava. En todellakaan haluaisi palata ns. normaalimoodiin, jossa kärsin kerran kuussa migreenin, turposin ja vuosin verta. Mieliala keskimäärin merkittävästi nykyistä huonompi. Tietenkin jos joskus tulee jotain oireita, saatan ne hoidattaa, mutta mielellään ilman hormoneita kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entäs sitten, jos mitään vaihdevuosioireita ei ole? Kuukautiset loppuneet ajat sitten (sius vuosia sitten), ei uniongelmia ja limakalvotkin kunnossa. En koe mitään jälkeä mihinkään hormonihoitoihin siksikään, että äidilläni on ollut rintasyöpä.
Valehtelet. Vanhuus, tai ikääntyminen ei tule ilman mitään muutoksia.
Ei niin mutta muutama minuutin kestävä kuuma aalto päivässä ei kannusta minua ainakaan hakemaan korvaushoitoa. Limakalvotkin erittäin kunnossa. Olkapäähän sattuu välillä vähän aikaa kun on vaikka sahannut tai hakannut puita pari tuntia. n.60v
Käyttäisin hormonikorvaushoitoa jos voisin. Pakko pärjätä ilman vertulppariskin takia. Yksi veritulppa on jo ollut 47v ja ihan spontaanisti tuli reiteen.
Minä harkitsen korvaushoitoa. Olen 45-vuotias ja kuukautiskierto on muuttunut ärsyttävän lyhyeksi (23 päivää), pari ekaa päivää vuotaa aivan hervottomasti niin ettei mikään suoja riitä, ja sen jälkeen tiputtelee sekalaisesti 10 päivää ja siitä sitten taas kohti seuraavia kuukautisia. Jos olo on hiukankaan epämukava tai epävarma, mielen valtaa ihan silmitön raivo, jonka edessä olen aivan avuton ja tämä on minusta se hankalin oire, josta puolisoni on huomauttanut ja josta olen saanut myös töissä kuulla. Vuoteen en ole nukkunut yhtäkään yötä läpi heräämättä kolmen aikaan aamuyöllä pariksi tunniksi killittelemään. Ja sitten se kuumuus. Ei mitään aaltoja mutta jatkuva kuumuus.
Minulla on myös IBS mutta viime vuosina sekin kohtuullisessa hallinnassa ollut vaiva on aktivoitunut ja mennyt hankalaksi. En tiedä, onko sillä tekemistä tämän kanssa, ehkä on.
Rintasyöpäriskistä lueskelin että tuhatta naista kohti korvaushoito lisää n. 9 tapausta rintasyöpää, joten riski on käsittääkseni alle prosentin luokkaa. En pelkää sitä, kun elämä on näin epämukavaa.
En ole ottanut mitään hormonilääkkeitä tai estrogeenia vaihdevuosiin. Otan vaihdevuodet ihan luonnollisina. Ja olen 60 vuotias. En huomannut koko vaihdevuosia.
Vierailija kirjoitti:
Ai saakeli, että vituttaa nämä vaihdevuosien luonnollisuudesta paasaavat. Joo, noina luonnollisuuden kulta-aikoina lähes kaikki naiset kuolivat ennen niitä.
Olisi kiva tietää, oletteko te luomuihmiset käyttäneet ehkäisyä? On ihan luonnollista tulla kerran vuodessa raskaaksi. Otitteko lääkärin apua vastaan synnytyksessä? Ettekö ymmärrä, että synnytykseen kuoleminen on aivan normaalia? Oletteko saaneet hedelmällisyyshoitoja? Se lapsettomuus on kuulkaa aivan luonnollinen asia! Haavojen tulehtuminen ja luiden murtaminen myös. Samoin syöpä. Kaikkiin näihin kuitenkin otetaan lääketieteen apua vastaan. Miksi ei vaihdevuosiin?
Kaikki muut hormonit korvataan, jos ne puuttuvat. Testosteroni, kilpirauhasenhormoni, insuliini jne. Miksi ei estrogeenia. Se on aivan yhtä luonnollinen juttu, kuin kilpirauhashormonin korvaaminen lääkkeellä, kun keho ei sitä enää eritä.
Hormonit ovat aivan valtavan tärkeitä kehossa ja niillä on
Amen.
En huomannut koko vaihdevuosia. Mitään hormonikorvauslääkkeitä tai estrogeenia en ole ottanut enkä ota. Mitään vaivoja ei ole. Syön terveellisesti, ja juon vettä. Olen yli 60 v.
Nuohan ovat vaihdevuosioireita. Oikeastaan vain aloittamalla estrogeenit saa selville, olivatko kaikki omat oireet vaihdevuosista johtuvia. Parempi käyttää estrogeeniä kuin yrittää korjata oireita syömällä läjää muita lääkkeitä kuten uni- ja särkylääkkeet.