Kun ei käytä vaihdevuosilääkkeitä?
Pitääkö ottaa ravintolisiä? Kuumat aallot vaivaa yötä päivää. Entä ihon, limakalvojen jne. hyvinvointi?
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
En huomannut koko vaihdevuosia. Mitään hormonikorvauslääkkeitä tai estrogeenia en ole ottanut enkä ota. Mitään vaivoja ei ole. Syön terveellisesti, ja juon vettä. Olen yli 60 v.
Miten tämä syömisjuttu tai veden juomine liittyy aiheeseen? Kuvitteletteko te jollain optimaalisella vedenjuonnilla välttävänne oireet, joita muut huonommat ihmiset saavat, kun elävät tyhmemmin?
Naiset on tuhansia vuosia olleet ilman hormonikorvaushoitoja ja ylimääräisiä estrogeeneja. Luonto tietää parhaiten miten vaihdevuodet menee. Itse en käytä mitään estrogeeneja jne. Vaihdevuosilla on oma tarkoituksensa, ei ne turhaan tulo. Niiden jälkeen olen seestynyt. Jos sen sijaan käyttäisin hormoneja niin voisin juosta suuna päänä ympäri maailmaa ja kuvitella olevani nuori tyttö. Olen 60 v, iho on hyvä, ja ei ole mitään vaivoja. Syön terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En huomannut koko vaihdevuosia. Mitään hormonikorvauslääkkeitä tai estrogeenia en ole ottanut enkä ota. Mitään vaivoja ei ole. Syön terveellisesti, ja juon vettä. Olen yli 60 v.
Miten tämä syömisjuttu tai veden juomine liittyy aiheeseen? Kuvitteletteko te jollain optimaalisella vedenjuonnilla välttävänne oireet, joita muut huonommat ihmiset saavat, kun elävät tyhmemmin?
En ole sanonut niin. Ei kannata laittaa suuhuni sanoja joita en ole sanonut. Puhun vain omasta puolestani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole sanonut niin. Ei kannata laittaa suuhuni sanoja joita en ole sanonut. Puhun vain omasta puolestani.
Niin mutta miksi toit esiin veden juomisen? Miten se liittyy mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Naiset on tuhansia vuosia olleet ilman hormonikorvaushoitoja ja ylimääräisiä estrogeeneja. Luonto tietää parhaiten miten vaihdevuodet menee. Itse en käytä mitään estrogeeneja jne. Vaihdevuosilla on oma tarkoituksensa, ei ne turhaan tulo. Niiden jälkeen olen seestynyt. Jos sen sijaan käyttäisin hormoneja niin voisin juosta suuna päänä ympäri maailmaa ja kuvitella olevani nuori tyttö. Olen 60 v, iho on hyvä, ja ei ole mitään vaivoja. Syön terveellisesti.
Mjaa. Mitä tarkoitat, juosta suuna päänä ympäri maailmaa? Olisiko paha, jos olisi aktiivisempi ja avoimempi? Millainen 60-vuotiaan kuuluu mielestäsi olla? Valmistautua seesteisesti lähestyvään kuolemaan?
Naiset on olleet tuhansia vuosia myös ilman autoja, pyykkikoneita ja kunnollisia kuukautissuojia.
Vierailija kirjoitti:
Mites me, joilla oireet olisivat invalidisoivia ilman hormonikorvausta? Luonto tietää parhaiten, että sinun kuuluu elää kivussa, vuotaa raudat tyhjiin ja tulla hulluksi unettomuudesta? Kuulostaapa herkulta.
Kaikille niille, joilla ei ole olut mitään oireita tai vain vähäisiä: olette todella hannu hanhittaria. Pyydän vain, että ette vähättele muiden oireita.
Esim. ylipaino. Minulla ensimmäinen oire vaihdevuosista oli unettomuus. Ja unettomuus aiheuttaa monien muiden ongelmien lisäksi lihomista. Olisin varmaan lihonut vähemmän, jos olisin ymmärtänyt aikaisemmin kysymyksen olevan vaihdevuosista ja hankkinut estrogeenit jo ennen kuin kuumat aallot alkoivat. Siihen mennessä oli mennyt jo useampi vuosi pää sumussa yrittäen pysyä jotenkin järjissäni unilääkkeiden avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mjaa. Mitä tarkoitat, juosta suuna päänä ympäri maailmaa? Olisiko paha, jos olisi aktiivisempi ja avoimempi? Millainen 60-vuotiaan kuuluu mielestäsi olla? Valmistautua seesteisesti lähestyvään kuolemaan?
Olen aktiivinen ja avoin ilman mitään hormonikorvaushoitojakin. Sitä tarkoitin. Seesteisyydellä tarkoitin sitä että olen parhaimmillani nyt yli 60 v. Aktiivinen ja samaan aikaan seesteinen. Seesteisyydellä en tarkoita pysähtyneisyyttä. Muiden puolesta en puhu. Jokainen voi ottaa estrogeeneja tai olla ottamatta. En ole puolesta enkä vastaan.
Tämä on varmaan hyvin yksilöllistä. Minulle ei sopineet aikanaan myöskään ehkäisypillerit, vaan tuli kaikenlaisia inhottavia oireita, joten lopetin niiden syömisen parikymppisenä. Sen jälkeen en ole hormoneihin koskenut, enkä koske, ellei ole aivan pakko. Onneksi ei ole vielä tullut mitään vaihtarioireita, vaikka vielä tietenkin ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Luonto ei tarkoita myöskään, että kävisimme ansiotöissä. Mutta kun me nykynaiset käydään ja meidän pitää selvitä niissä töissä pitkälle yli vaihdevuosien nuorempien joukossa samoista työpaikoista kilpaillen.
Jokainen puhuu vain omasta puolestaan. Itse en ole ottanut hormonikorvaushoitoja. Toiset ottavat ja toiset eivät, mikä kenellekkin parhaiten sopii. En pidä siitä että arvostellaan jos ottaa estrogeeneja jne. En pidä siitäkään että arvostellaan niitä jotka eivät ota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonto ei tarkoita myöskään, että kävisimme ansiotöissä. Mutta kun me nykynaiset käydään ja meidän pitää selvitä niissä töissä pitkälle yli vaihdevuosien nuorempien joukossa samoista työpaikoista kilpaillen.
Työtä ovat naiset tehneet aina, jo luolamiesajoista alkaen. Kaikkein rankinta työtä tehneet aiempina historian aikoina. Työn käsite on muutakin kuin ns. ansiotyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aktiivinen ja avoin ilman mitään hormonikorvaushoitojakin. Sitä tarkoitin. Seesteisyydellä tarkoitin sitä että olen parhaimmillani nyt
Mutta mielestäsi sinä olet aktiivinen oikealla ja seestyneellä tavalla, muut juoksevat suuna päänä ympäriinsä, mitäse sitten ikinä tarkoittaakaan. Mietin vaan tuota mielenmaisemaa. Ilmeisesti et ihan tajua sanovasi aika rumasti muista ihmisistä tuossa oman olotilan kehumisen sivutuotteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtä ovat naiset tehneet aina, jo luolamiesajoista alkaen. Kaikkein rankinta työtä tehneet aiempina historian aikoina. T
Sen takia sanoinkin: ansiotyö. Ansiotyötä ei voi tehdä oman vauhtinsa mukaan, mutta metsästäjä-keräilijä voi kaivaa juuria vähän hitaamminkin. Jos ei saa kaivettua tarpeeksi, niin sitten kuolee nälkään pikku hiljaa. Maatalousyhteiskunnassa taas elättiin monen sukupolven talouksissa, joissa raskaimpia töitä siirrettiin nuoremmille. Harvassa paikassa navettaan kiirehtivät vanhat emännät, kyllä sinne meni tyttäret ja miniät. Nykytöissä myös vanhenevien pitää pysyä nuorten tahdissa tai tulee kenkää.
Hämmentävää vastakkainasettelua. En käytä hormonikorvaushoitoa. Joku muu käyttää. Se siitä. Jokaisen oma asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syömisjuttu voi sinänsä hyvinkin liittyä aiheeseen, esim. monissa Aasian maissa vaihdevuosioireita ei tunneta oikein ollenkaan, se on äärimmäisen pieni vähemmistö joka niitä kokee. Syyksi epäillään juurikin esim. erilaista ruokavaliota. Samoin kasvissyöjillä ja vegaaneilla on tutkitusti vähemmän koettuja vaihdevuosioireita kuin tavanomaista länsimaista sekaruokavaliota syövillä naisilla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille niille, joilla ei ole olut mitään oireita tai vain vähäisiä: olette todella hannu hanhittaria. Pyydän vain, että ette vähättele muiden oireita.
Esim. ylipaino. Minulla ensimmäinen oire vaihdevuosista oli unettomuus. Ja unettomuus aiheuttaa monien muiden ongelmien lisäksi lihomista. Olisin varmaan lihonut vähemmän, jos olisin ymmärtänyt aikaisemmin kysymyksen olevan vaihdevuosista ja hankkinut estrogeenit jo ennen kuin kuumat aallot alkoivat. Siihen mennessä oli mennyt jo useampi vuosi pää sumussa yrittäen pysyä jotenkin järjissäni unilääkkeiden avulla.
En mä ainakaan vähättele, enkä saarnaa kenellekään ettei niitä pitäisi tai saisi ottaa. Itse en ole ottanut, kun oireet on ollut hyvin vähäisiä. Se, miksi näihin tämmöisiin joskus ehkä tulee vastattua sen sävyisesti ikään kuin mainostaisi hormonitonta elämää, mikä ei ole tarkoitus, on kun osa näistä hormonien puolustelijoista esittää esim. niitä kasarin ja ysärin käsityksiä, että jokaisen naisen kannattaisi syödä hormonikorvaushoitoa terveyssyistä, totuuksina, vaikka ne on kumottu tieteessä ajat sitten. Sitten kun vastaa näihin, tulee mielikuva että olisin ikään kuin hormonihoitoja vastaan. En ole. Hyvä että niitä on olemassa, niin että ne jotka tarvii apua saa sitä. Mutta ilmankin voi moni pärjätä, eikä tarvitse pelätä että rupsahtaa supernopeasti tai jotain, koska ei käytä estrogeeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syömisjuttu voi sinänsä hyvinkin liittyä aiheeseen, esim. monissa Aasian maissa vaihdevuosioireita ei tunneta oikein ollenkaan, se on äärimmäisen pieni vähemmistö joka niitä kokee. Syyksi epäillään juurikin esim. erilaista ruokavaliota. Samoin kasvissyöjillä ja vegaaneilla on tutkitusti vähemmän koettuja vaihdevuosioireita kuin tavanomaista länsimaista sekaruokavaliota syövillä naisilla.
Suosittelen googlaamaan "menopaus India", "menopaus China", "menopaus Thainalnd", "menopaus Sri Lanka" jne. Vaihdevuodet tunnetaan hyvin Aasian maissa, mutta onko köyhillä varaa hankkia lääkitystä niistä aiheutuviin oireisiin onkin toinen juttu!
Mitkään viralliset suositukset missään maassa ei suosittele vaihdevuosien hormonikorvaushoidon syömistä ikään kuin ennaltaehkäisynä ikään liittyville terveysongelmille. Käyttötarkoitus on aina elämää haittaavien esivaihdevuosi- tai vaihdevuosioireiden hoito. Syy on ihan se, että tutkimusten mukaan hyödyt on pienempiä kuin riskit, joten ei ole järkeä syödä näitä lääkkeitä ilman että kokee tarvitsevansa.
Jotkut hormonikorvaushoitoja markkinoivat yksittäiset gynekologit kyllä mainostaa noita hormonikorvaushoitoja ihmelääkkeinä, jotka suunnilleen estää ikääntymisen. Useimmat ei, mutta on niitä ja yksi julkisuudessakin usein oleva, jonka mielestä suunnilleen jokaisen vaihdevuosi-ikäisen pitäisi käyttää. Mutta on tosiaan vähemmistöä, ja Käypä hoito tai muut vastaavat ulkomailta ei suosittele. Käypä hoito toteaa: "Lyhytkestoisenkin hormonikorvaushoidon hyödyt ja haitat on punnittava tarkoin potilaskohtaisesti, ja potilaita on seurattava huolellisesti mahdollisten haittojen tunnistamiseksi." https://www.kaypahoito.fi/nak05560
(Yksi mitä monet ei tiedä on, että ylipaino tekee hormonikorvaushoidon erittäin haitalliseksi tutkimusten mukaan. "HT should be used very cautiously in obese and diabetic postmenopausal women because of accrued risks of thrombosis and CHD. " Ja "Hormone therapy (HT) with oestrogens and progestagens after the menopause hailed in the 1980s and 1990s as a near-miracle therapy with bone, metabolic and cardiovascular benefits is now reckoned to entail more risks than benefits for the large majority of women with obesity or diabetes." - tuo oli kasarin ja ysärin luuloja, että HRT on ihmelääke)