Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ei käytä vaihdevuosilääkkeitä?

Vierailija
10.08.2024 |

Pitääkö ottaa ravintolisiä? Kuumat aallot vaivaa yötä päivää. Entä ihon, limakalvojen jne. hyvinvointi?

Kommentit (243)

Vierailija
81/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa olette aloittaneet hormonikorvaushoidot? Vasta kuukautisten loputtua? 

Minulla on vielä kuukautiset, mutta nämä muistiongelmat ja nivelkivut alkavat olla järkyttäviä. Kuumat aallot ja univaikeudet eivät helpota elämää myöskään. 

Yritän elää terveellisesti. En juo enkä polta, liikun säännöllisesti ja pyrin syömään terveellisesti. Mutta alan tässä kyllä haikailla sen pilleripurkin perään...

Mä olin 44, kun noiden oireiden lisäksi tulivat nivelkivut ja myoomat, jotka saivat vuotamaan verta 15-20 päivää kuukaudesta. Vuotta myöhemmin hormonikierukka ja estrogeenigeeli, ei jälkeäkään menneestä kärsimyksestä. Olisin työkyvytön ilman.

Vierailija
82/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa olette aloittaneet hormonikorvaushoidot? Vasta kuukautisten loputtua? 

Minulla on vielä kuukautiset, mutta nämä muistiongelmat ja nivelkivut alkavat olla järkyttäviä. Kuumat aallot ja univaikeudet eivät helpota elämää myöskään. 

Yritän elää terveellisesti. En juo enkä polta, liikun säännöllisesti ja pyrin syömään terveellisesti. Mutta alan tässä kyllä haikailla sen pilleripurkin perään...

Ei kaikki oireet johdu vaihdevuosista. Kuulostat luulosairaalta 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entäs sitten, jos mitään vaihdevuosioireita ei ole? Kuukautiset loppuneet ajat sitten (sius vuosia sitten), ei uniongelmia ja limakalvotkin kunnossa. En koe mitään jälkeä mihinkään hormonihoitoihin siksikään, että äidilläni on ollut rintasyöpä.

No eihän sitä hormonikorvaushoitoa huvikseen käytetä. Ainoastaan jos on elämää haittaavia oireita. Myös jos rintasyöpä- tai veritulppariskiä niin ei tietenkään. Ihmetyttää, kun jollain on käsitys, että niitä ihan huvikseen käytettäisiin.

Toinen ääripää on se, että luullaan kaikkien tarvitsevan lääkehoitoa vaihdevuosioireisiin. Jotkut pääsevät niistä ohi ilman sen suurempia vaivoja. 

Vierailija
84/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Estrogeeni lisää rintasyöpäriskiä eikä se nyt muutenkaan ole luonnollista käyttää hormoneja, joita elimistö ei osaa itse tuottaa. Kyllä siihen on syynsä,  miksi luonto on hoitanut ihmiselle esim. vaihdevuodet.

Joo, myöskin mm. hammaskivenpoisto on turha toimenpide, kyllä sille on syynsä miksi luonto on hoitanut ihmiselle hammaskiven. Eiku.

Minulta ei ole ikinä poistettu hammaskiveäkään... Hmm, onko se joku pakollinen juttu?

Vierailija
85/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että se seesteinen vanhuus johtuu juuri hormonierityksen vähenemisestä.

Vierailija
86/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehet eivät hoidata itseään. Andropaussi googlaa. 

Ja se impotenssi. Kestävyys 0-3 työntöä. 😂

Mitä hauskaa tuossa on? Ei minusta vaimona ollut lainkaan hauskaa, kun ennen kivasta yhdynnästä tuli ähräämistä, kun mies alkoi olla kuusissakymmenissä, potenssi heikkeni ja mies lihoikin. Kyllä siitä vaimotkin kärsii, seksissä puolisot on samassa veneessä, mitä miesvihamielinen ja parisuhdetta arvostamaton aikamme ei ymmärrä. Haetaan vain vastakkainasettelua. Tyhmä asenne, ei tunneta elämää.

Kaalimato.com niin taas luistaa.

Vierailija
87/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki oireet johdu vaihdevuosista. Kuulostat luulosairaalta 

Luulosairaalta? 😀

Kyllä nuo ihan tyypillisiä vaihdevuosioireita ovat. 

Vierailija
88/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun oireet johtuvat estrogeenin puutteesta, niitä hoidetaan estrogeenilla. Ei niihin mikään muu auta. 

Estrogeenin puute aiheuttaa sydänsairauksia ja osteoporoosia, joten oikea ravinto ja liikunta ovat entistä tärkeämpiä. 

Harmi vaan, että estrogeenin puute aiheuttaa myös uupumusta ja unihäiriöitä, joten itsestä huolehtiminen on sitä myötä entistä vaikeampaa. 

On sulaa hulluutta olla ottamatta estrogeenia, jos siihen ei ole vakavaa lääketieteellistä syytä. Vaikka elämää haittaavia oireita ei edes olisi, hinta maksetaan sitten vanhempana, kun koko keho on estrogeenin puutteen haurastuttama. Vaihdevuosien takia naisilla on enemmän dementiaa ja yleistä vanhuuden haurautta kuin miehillä.

Estrogeenireseptoreita on kaikkialla: luustossa, suolistossa, munuaisissa, aivoissa jne. Kaikki nämä alueet ovat Vaihdevuosien jälkeen haavoittuvaisempia. Tämän tak

Aivan ensin neuvon mittauttamaan ferritiinin. Jos se on yli 100, voit alkaa miettiä hormonikorvaushoitoa.

Mulle se ei ole vaihtoehto riskigeenien takia, joten olen ollut pakotettu miettimään muita vaihtoehtoja. Oma rautavarastoni oli tyhjä johtuen helikobakteerista. Kun se oli häädetty, rautalääkitys nosti ferritiinin neljässä vuodessa arvoon 130. Olen kuin eri ihminen. Poissa ovat monet vaihdevuosioireina pidetyt oireet, mm. sydämentykytys, huimaus, unihäiriöt, lämmönsäätelyn sekoilu, ahdistuneisuus, lihasten hapotus, nivelsäryt.

Vierailija
89/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin hormonikorvaushoidon 48-vuotiaana.

Oireina oli mm : (epäsäännöllinen kuukautiskierto,) järjetön hikoilu päivin ja öin, nivelkivut, limakalvojen kuivuus, sekä karmea v*tutus. (Painokin nousi parissa vuodessa 10 kiloa.)

Nyt  tietty hormonikorvaushoidon ansiosta tulee aina "tyhjennysvuoto". Haluaisin jo elää ilman vuotoja.

(Enkä nyt voi tietenkään tietää milloin ei tarvitsisi enää käyttää ehkäisyä, kun omat menkat "sotkettu hormoneilla."

Sentään vuoto on huomattavasti niukempi, kuin kuukautisvuotoni oli, ja nyt tiedän milloin se aina tulee. 👍

Myös vagifem käytössä. Ja kyllä huomaa, jos siitä taukoa tulee, heti tuntuu että olisi virtsatietulehdus tulossa.

Vierailija
90/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehet eivät hoidata itseään. Andropaussi googlaa. 

Ja se impotenssi. Kestävyys 0-3 työntöä. 😂

Mitä hauskaa tuossa on? Ei minusta vaimona ollut lainkaan hauskaa, kun ennen kivasta yhdynnästä tuli ähräämistä, kun mies alkoi olla kuusissakymmenissä, potenssi heikkeni ja mies lihoikin. Kyllä siitä vaimotkin kärsii, seksissä puolisot on samassa veneessä, mitä miesvihamielinen ja parisuhdetta arvostamaton aikamme ei ymmärrä. Haetaan vain vastakkainasettelua. Tyhmä asenne, ei tunneta elämää.

Ei tuon ikäisten tarvi enää mitään seksiä miettiä. 

Ok. Sopii mulle, mutta ei miehelleni.

Vierailija
91/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan elämäni aikana käyttänyt hormonaalista ehkäisyä.

Onkohan sillä vaikutusta vaihdevuosiin tai niiden alkamisajankohtaan mitenkään? Onko kokemuksia?

Olen nyt 46 eikä vielä vaihdevuosioireita.

Vierailija
92/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
93/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä työtön kyselee, että miten olette päässeet vaihdevuosioireiden kanssa hoitoon julkisella?

Yksityislääkärille ei ole varaa mennä.

Vierailija
94/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä työtön kyselee, että miten olette päässeet vaihdevuosioireiden kanssa hoitoon julkisella?

Yksityislääkärille ei ole varaa mennä.

Ei kai siinä muuta vaihtoehtoa ole kuin terkkarin kautta, mutta varaudu odottamaan pitkään. 

Vierailija
95/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri määräsi mulle novofem valmistetta ja ilmoitti siitä tekstiviestillä. Luin sen haitat. En uskalla käyttää.

Mulla ei ole kohtua, munasarjoja, jne. Ne poistettiin viime syksynä. Olen 54v. Vastaanotolla lääkäri ei tiennyt voinko käyttää mitään. Hän kysyi siitä muualta.

Käyn uudestaan lääkärillä tuosta. Haluan itse valita hoidon.

MInkä ihmeen takia lääkäri määräsi sinulle lääkettä, jossa on keltarauhashormonia, jos sinulla ei ole kohtua? Ymmärtääkseni keltarauhashormonia tarvitaan vain kohdun limakalvon takia ja jos kohtu on poistettu, tarvitaan vain estrogeenia. Näin olen ainakin lukenut joka paikasta ja myös gyne kertoi niin. Toivoisin itsekin, että voisin käyttää pelkkää estrogeenia, ksoka keltarauhashormoni aiheuttaa järkyttävää turvotusta, mutta kun on kohtu tallella, on pakko käyttää myös keltarauhashormonia.

Ei kai ole tarpeeksi tietoa hänellä. Kiitos tiedosta. 

Vierailija
96/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä ole käyttänyt ja olen pärjännyt aika hyvin. Hikoiluttaa välillä joo mutta pukee vähemmän vaatteita päälle.

Olen vähän sitä mieltä, että loppuelämä tulee sujumaan paremmin kun ei tunge itseensä luonnottomia aineita ylenmäärin. Eli turhaa hormonia, jota ei enää elimistössä kuuluisi olla.

Sitä saattaa olla ohimeneviä vaivoja, jotka korjaantuu hetken päästä itsestään. Kuten limakalvojen kuivuus yms.

Ok, mä oon sitte alusvaatteilla töissä. Halut on vähentynyt ja olen ärtyinen. Mitäs pienistä..

Estrogeenilääke vaikuttaa myös luustoon jne.

Vierailija
97/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan elämäni aikana käyttänyt hormonaalista ehkäisyä.

Onkohan sillä vaikutusta vaihdevuosiin tai niiden alkamisajankohtaan mitenkään? Onko kokemuksia?

Olen nyt 46 eikä vielä vaihdevuosioireita.

Hormonaalinen ehkäisy ei vaikuta. Äitini ei ennen vaihdevuosia ollut koskaan käyttänyt mitään hormoneja, mutta vaihdevuodet olivat niin pahat, että niihin käytti. Minä taas käytin ehkäisyä ja sain ihan yhtä pahat vaihdevuosioireet kuin äiti.

Oireet eivät olleet mitään pientä hikoilua, vaan unettomuutta, nivel- ja lihaskipuja, rytmihäiriöitä, rajua hikoilua ja ihon polttavaa tunnetta. Muutaman vuoden estrogeenihoidon aikana muut oireet loppuivat, vain hikoilu palasi hoidon loputtua, mutta se ei yksinään niin paljon haittaa elämää. 

Vierailija
98/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estrogeeni lisää rintasyöpäriskiä eikä se nyt muutenkaan ole luonnollista käyttää hormoneja, joita elimistö ei osaa itse tuottaa. Kyllä siihen on syynsä,  miksi luonto on hoitanut ihmiselle esim. vaihdevuodet.

Luontohan hoitaa ihmiselle monenlaista ikävää, kuten kuukautiskivut tai synnytyksen kivut. Näitä naistenvaivoja sitten vähätellään juuri näin, että ne on luonnollisia ja kuuluu naisen elämään. Karies ja syöpäkasvaimet on myös ihan luonnollisia, mutta niiden kohdalla tällaista puhetta ei kuulu vaan hoitaminen ja lääkitseminen on ihan itsestään selvää. 

Vierailija
99/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en harkitsekaan mitään hormonihoitoja, naiset on harvinaisen typeriä pumpatessaan koko elämänsä kehoonsa ulkopuolisia hormoni"lääkkeitä"...

Terveelliset elämäntavat ovat tärkein "hoito" vaihdevuosien, hormonit vain lääketehtaiden ahneutta.

Voi v***u mitä sontaa taas. Jos itselläsi ei ole tarvetta ollut hormonaaliseen ehkäisyyn tai hormonikorvaushoitoon, niin kiva sulle. Kaikille ei ole sellaista onnea suotu.

Vierailija
100/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en harkitsekaan mitään hormonihoitoja, naiset on harvinaisen typeriä pumpatessaan koko elämänsä kehoonsa ulkopuolisia hormoni"lääkkeitä"...

Terveelliset elämäntavat ovat tärkein "hoito" vaihdevuosien, hormonit vain lääketehtaiden ahneutta.

Höpö höpö. Ne hormonit on ihan samoja mitä se kehokin tuottaa. Terveelliset elämäntavat tottakai auttaa aina, mutta kaikkia oireita ei aina saa pelkästään niillä pois. Mutta joo mikäs siinä jos haluaa elää unettomana ja kiukkuisena hikoilupuuskista, 2 viikon megamenkoista ja kaikenlaisesta muustakin kivasta kärsien. Voihan sitä ainakin onnitella itseään miten helvetin järkevä on siinä kärsiessään.

Itsellä oli kuumia aaltoja pari vuotta. En koskaan käyttänyt hormoneja. Syön terveellisesti, hedelmiä, vihanneksia ym. ja liikun, en käytä päihteitä. Alkoholi, kahvi ja makea aiheuttivat aina heti kuumia aaltoja. Paino on kohtuuden ajoissa. Nukkuminen on ainoa vaiva joka tällä hetkellä toisinaan haittaa hiukan. Enää en herää öisin, mutta yöunet ovat vain kuutisen tuntia. Tiedän että kaikilla on yksilöllistä, mutta eivät ne hyvät elintavat ainakaan haitaksi ole. Estrogeenituotteet ovat valtava bisnes, pitäisi kai ostaa osakkeita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan