Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ei käytä vaihdevuosilääkkeitä?

Vierailija
10.08.2024 |

Pitääkö ottaa ravintolisiä? Kuumat aallot vaivaa yötä päivää. Entä ihon, limakalvojen jne. hyvinvointi?

Kommentit (243)

Vierailija
41/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisenä teillä on vaihdevuosioireet alkaneet? Odottelen tässä. Täytin juuri 50.

Mulla loppui menkat just 50-vuotiaanaa. Tuota ennen kuukautiset olivat hieman epäsäännölliset vuoden ajan. Ei mitään oireita ole vielä tullut. 

54 v.

Vierailija
42/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entäs sitten, jos mitään vaihdevuosioireita ei ole? Kuukautiset loppuneet ajat sitten (sius vuosia sitten), ei uniongelmia ja limakalvotkin kunnossa. En koe mitään jälkeä mihinkään hormonihoitoihin siksikään, että äidilläni on ollut rintasyöpä.

Valehtelet. Vanhuus, tai ikääntyminen ei tule ilman mitään muutoksia.

Muutoksia varmasti tulee mutta ei aina oireita. Odotin niitä oireita etukäteen vuosia, mutta kun ei. Täytän 66vuotta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni oli sellainen rintasyöpä, ettei syöpälääkäri suositellut meille tyttärille hormonikorvaushoitoa. 

Hyvin pärjäsin. Paikallishoito eli emätin"puikot", jotka oikeasti on pikkupillereitä, riittää. Kahdesti viikossa, helppoa, ja paikat pysyy kunnossa. 

Laita minkänimisiä niin hommaan samoja itselleni. Tarvitseeko niihin reseptiä?

Vierailija
44/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estrogeeni lisää rintasyöpäriskiä eikä se nyt muutenkaan ole luonnollista käyttää hormoneja, joita elimistö ei osaa itse tuottaa. Kyllä siihen on syynsä,  miksi luonto on hoitanut ihmiselle esim. vaihdevuodet.

No joo mutta ennenvanhaan ihmiset kuoli alle 50 vuotiaina, eli vaihdevuodet oli lopun alkua. Nyt voi elää vielä toiset 50 vuotta päälle ja ne pitäisi ilmeisesti kärsiä kivuissa ja arkea haittaavissa oireissa läpi vai?

Vierailija
45/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvetta lääkkeille. Ja on jo kulunut 7 v menopaussista. 

Vierailija
46/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun oireet johtuvat estrogeenin puutteesta, niitä hoidetaan estrogeenilla. Ei niihin mikään muu auta. 

Estrogeenin puute aiheuttaa sydänsairauksia ja osteoporoosia, joten oikea ravinto ja liikunta ovat entistä tärkeämpiä. 

Harmi vaan, että estrogeenin puute aiheuttaa myös uupumusta ja unihäiriöitä, joten itsestä huolehtiminen on sitä myötä entistä vaikeampaa. 

On sulaa hulluutta olla ottamatta estrogeenia, jos siihen ei ole vakavaa lääketieteellistä syytä. Vaikka elämää haittaavia oireita ei edes olisi, hinta maksetaan sitten vanhempana, kun koko keho on estrogeenin puutteen haurastuttama. Vaihdevuosien takia naisilla on enemmän dementiaa ja yleistä vanhuuden haurautta kuin miehillä.

Estrogeenireseptoreita on kaikkialla: luustossa, suolistossa, munuaisissa, aivoissa jne. Kaikki nämä alueet ovat Vaihdevuosien jälkeen haavoittuvaisempia. Tämän takia naisilla on miehiä vähemmän terveitä vuosia,

Joo. Mulla estrogeenilaastari masussa.

Vierailija
47/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60+ ja kärsin kuumista aalloista ja hikoilusta ainakin reilun kymmenen vuotta. Elämä oli peitto pois - peitto takaisin - peitto pois ja pusero pois - pusero takaisin jne. Iho rypistyi ja alkoi roikkumaan nopeasti, tuli allit sun muut ilon aiheet. Mielialamuutoksia saattoi olla, mutta ärhäkkä ja äkkipikainen olen ollut aina. Nyt ihan parina vuonna on kuumeneminen helpottanut, mutta kyllä sitä vielä silloin tällöin herää hiestä märkänä.

En ole käyttänyt mitään lääkitystä, mutta muutama vuosi sitten sain vagifem-reseptin kun alkoi tulla verenvuotoa virtsatessa ilman tulehdusta. Vagifemia käytän kerran viikossa, vaikka joskus unohtuu.

Vierailija
48/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun oireet johtuvat estrogeenin puutteesta, niitä hoidetaan estrogeenilla. Ei niihin mikään muu auta. 

Estrogeenin puute aiheuttaa sydänsairauksia ja osteoporoosia, joten oikea ravinto ja liikunta ovat entistä tärkeämpiä. 

Harmi vaan, että estrogeenin puute aiheuttaa myös uupumusta ja unihäiriöitä, joten itsestä huolehtiminen on sitä myötä entistä vaikeampaa. 

On sulaa hulluutta olla ottamatta estrogeenia, jos siihen ei ole vakavaa lääketieteellistä syytä. Vaikka elämää haittaavia oireita ei edes olisi, hinta maksetaan sitten vanhempana, kun koko keho on estrogeenin puutteen haurastuttama. Vaihdevuosien takia naisilla on enemmän dementiaa ja yleistä vanhuuden haurautta kuin miehillä.

Estrogeenireseptoreita on kaikkialla: luustossa, suolistossa, munuaisissa, aivoissa jne. Kaikki nämä alueet ovat Vaihdevuosien jälkeen haavoittuvaisempia. Tämän takia naisilla on miehiä vähemmän terveitä vuosia,

Olen sen verran syöpäisestä suvusta ja oireet vähäisiä/epätyypillisiä, etten tee korvaushoidolla mitään. 

Vierailija
49/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä että jotkut jättää estrogeenihoidon käyttämättä rintasyövän pelossa. Samaan aikaan voidaan kyllä latkia viinejä päivittäin jotka aiheuttaa todella paljon sitä rintasyöpää. Hyvin on ihmiset aivopesty! Lopettakaa se alkoholin litkiminen niin vähenee ne syövätkin. 

Vierailija
50/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Estrogeeni lisää rintasyöpäriskiä eikä se nyt muutenkaan ole luonnollista käyttää hormoneja, joita elimistö ei osaa itse tuottaa. Kyllä siihen on syynsä,  miksi luonto on hoitanut ihmiselle esim. vaihdevuodet.

No joo mutta ennenvanhaan ihmiset kuoli alle 50 vuotiaina, eli vaihdevuodet oli lopun alkua. Nyt voi elää vielä toiset 50 vuotta päälle ja ne pitäisi ilmeisesti kärsiä kivuissa ja arkea haittaavissa oireissa läpi vai?

No onhan se nykyaikana melkoista itsekkyyttä haaveilla elävänsä muiden kustannuksella 100-vuotiaaksi, varsinkaan jos ei ole itse tehnyt niitä eläkkeiden maksajia. Omassa suvussa naiset on eläneet yli 90-vuotiaiksi ilmankin mitään hormonilisiä, joten en oikein näe järkeä yrittää enää tuosta pidentää.

Vierailija
51/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä että jotkut jättää estrogeenihoidon käyttämättä rintasyövän pelossa. Samaan aikaan voidaan kyllä latkia viinejä päivittäin jotka aiheuttaa todella paljon sitä rintasyöpää. Hyvin on ihmiset aivopesty! Lopettakaa se alkoholin litkiminen niin vähenee ne syövätkin. 

Viinistä kuitenkin tulee hyvä mieli ja keho rentoutuu. Hormonihoidosta näköjään muuttuu lähinnä kiukkuiseksi.

Vierailija
52/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin vähän lisää lihavuus lisää moninkertaisesri enemmän. 

Vierailija
53/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni vaihdevuosioireet lievänä ja nopeasti ohi.En käyttänyt mitään lääkkeitä.

Vierailija
54/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä et joku lisää syöpäriskiä. Mieluummin 10 hyvää vuotta kuin 30v täyttä pas kaa. Se on pelkkä riski kun ja jos menopaussi kärsimys on jo olemassa oleva haitta.

Vierailija
55/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä alkoholia enkä tupakkaa.

Vierailija
56/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ole käyttänyt ja olen pärjännyt aika hyvin. Hikoiluttaa välillä joo mutta pukee vähemmän vaatteita päälle.

Olen vähän sitä mieltä, että loppuelämä tulee sujumaan paremmin kun ei tunge itseensä luonnottomia aineita ylenmäärin. Eli turhaa hormonia, jota ei enää elimistössä kuuluisi olla.

Sitä saattaa olla ohimeneviä vaivoja, jotka korjaantuu hetken päästä itsestään. Kuten limakalvojen kuivuus yms.

Vierailija
57/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En köyttänyt vaihdevuosissa yhtään mitään lääkitystä, sen paremmin hormoneja kuin luontaislääkkeitäkään. Aika helposti niistä selvisin. Limakalvot pysyivät hyvin kunnossa.

Vierailija
58/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Estrogeenireseptoreita on kaikkialla: luustossa, suolistossa, munuaisissa, aivoissa jne. Kaikki nämä alueet ovat Vaihdevuosien jälkeen haavoittuvaisempia. Tämän tak

Myös veritulppia esiintyy. Tosin minulla on hyvä kolesteroli eikä suonikohjuja, toisin kuin monella sukulaisella.

Vierailija
59/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä et joku lisää syöpäriskiä. Mieluummin 10 hyvää vuotta kuin 30v täyttä pas kaa. Se on pelkkä riski kun ja jos menopaussi kärsimys on jo olemassa oleva haitta.

Ja 10 vuoden päästä syöpä? Ei kiitos. 

Vierailija
60/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä ole käyttänyt ja olen pärjännyt aika hyvin. Hikoiluttaa välillä joo mutta pukee vähemmän vaatteita päälle.

Olen vähän sitä mieltä, että loppuelämä tulee sujumaan paremmin kun ei tunge itseensä luonnottomia aineita ylenmäärin. Eli turhaa hormonia, jota ei enää elimistössä kuuluisi olla.

Sitä saattaa olla ohimeneviä vaivoja, jotka korjaantuu hetken päästä itsestään. Kuten limakalvojen kuivuus yms.

Myös hormonittomia kosteuttajia on markkinoilla, jos kuivuus tekee tulehdusherkäksi tms. 

Hormoniton hoito lisääntyy jatkuvasti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä