Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ei käytä vaihdevuosilääkkeitä?

Vierailija
10.08.2024 |

Pitääkö ottaa ravintolisiä? Kuumat aallot vaivaa yötä päivää. Entä ihon, limakalvojen jne. hyvinvointi?

Kommentit (243)

Vierailija
21/243 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärvistellyt vaihdevuosioireissa jo toista kymmentä vuotta. Ei lääkitystä, koska suvussa rintasyöpää.

Vierailija
22/243 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi siitä tänne ilmoitat?

Voi viddu. Mulla oli kysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/243 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun hormonikorvaushoidon aloittaa, sitä voi joutua syömään loppuelämänsä. 

Äidilläni on yhä yli 70vuotiaana kuumia aaltoja ja paino nousee joka vuosi. Ei ole ikinä hoitanut mitenkään vaihdevuosioireitaan ja siksi ne jatkuu varmasti hänen kuolemaansa asti. 

Vierailija
24/243 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en harkitsekaan mitään hormonihoitoja, naiset on harvinaisen typeriä pumpatessaan koko elämänsä kehoonsa ulkopuolisia hormoni"lääkkeitä"...

Terveelliset elämäntavat ovat tärkein "hoito" vaihdevuosien, hormonit vain lääketehtaiden ahneutta.

Höpö höpö. Ne hormonit on ihan samoja mitä se kehokin tuottaa. Terveelliset elämäntavat tottakai auttaa aina, mutta kaikkia oireita ei aina saa pelkästään niillä pois. Mutta joo mikäs siinä jos haluaa elää unettomana ja kiukkuisena hikoilupuuskista, 2 viikon megamenkoista ja kaikenlaisesta muustakin kivasta kärsien. Voihan sitä ainakin onnitella itseään miten helvetin järkevä on siinä kärsiessään.

Vierailija
25/243 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolisät ja mitkään muut huuhaat eivät auta muuta kuin estrogeeni korvaushoito. Terveyskeskuslääkäriltä saa sen reseptin ja voi vaihtaa jos joku ei sovi.

Kaikkia oireita ei ehkä vie pois mutta ainakin pahimmat.

Vierailija
26/243 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehet eivät hoidata itseään?

Testosteroni?

ANDROPAUSSI:  googlaa. 

Ja se impotenssi. Kestävyys 0-3 työntöä. 😂

Vierailija
27/243 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintolisät ja mitkään muut huuhaat eivät auta muuta kuin estrogeeni korvaushoito. Terveyskeskuslääkäriltä saa sen reseptin ja voi vaihtaa jos joku ei sovi.

Kaikkia oireita ei ehkä vie pois mutta ainakin pahimmat.

Ei saa kun terveyskeskuslääkäri ei usko että henkilöllä on vaihdevuodet. 

Vierailija
28/243 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estrogeeni lisää rintasyöpäriskiä eikä se nyt muutenkaan ole luonnollista käyttää hormoneja, joita elimistö ei osaa itse tuottaa. Kyllä siihen on syynsä,  miksi luonto on hoitanut ihmiselle esim. vaihdevuodet.

Meillä ei oikeasti kuuluisi olla vaihdevuosia koska meidän pitäisi olla kuolleita noin 35 ikävuoden jälkeen. Luonto ei ole missään vaiheessa suunnitellut, että ihmislaji ideoisi näin paljon että elää yli sen ajan mitä on kohtuullista. Naisten kuuluisi kuolla synnytykseen, ainakin suurimman osan jossain vaiheessa ennen 35 ikävuotta ja vain harvan naisen elää niin vanhaksi että voi hoitaa nuorempia sukupolvia.

Vierailija
29/243 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estrogeeni lisää rintasyöpäriskiä eikä se nyt muutenkaan ole luonnollista käyttää hormoneja, joita elimistö ei osaa itse tuottaa. Kyllä siihen on syynsä,  miksi luonto on hoitanut ihmiselle esim. vaihdevuodet.

Kyllä, erään gynekologin mukaan se syy on tappaa naiset aiemmin.

Vierailija
30/243 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai saakeli, että vituttaa nämä vaihdevuosien luonnollisuudesta paasaavat. Joo, noina luonnollisuuden kulta-aikoina lähes kaikki naiset kuolivat ennen niitä. 

Olisi kiva tietää, oletteko te luomuihmiset käyttäneet ehkäisyä? On ihan luonnollista tulla kerran vuodessa raskaaksi. Otitteko lääkärin apua vastaan synnytyksessä? Ettekö ymmärrä, että synnytykseen kuoleminen on aivan normaalia? Oletteko saaneet hedelmällisyyshoitoja? Se lapsettomuus on kuulkaa aivan luonnollinen asia! Haavojen tulehtuminen ja luiden murtaminen myös. Samoin syöpä. Kaikkiin näihin kuitenkin otetaan lääketieteen apua vastaan. Miksi ei vaihdevuosiin?

Kaikki muut hormonit korvataan, jos ne puuttuvat. Testosteroni, kilpirauhasenhormoni, insuliini jne. Miksi ei estrogeenia. Se on aivan yhtä luonnollinen juttu, kuin kilpirauhashormonin korvaaminen lääkkeellä, kun keho ei sitä enää eritä.

Hormonit ovat aivan valtavan tärkeitä kehossa ja niillä on monia tehtäviä. Vaihdevuosissa ei ole kyse vain kuumista aalloista. Ne vaikuttavat psyykeeseen, kognitiiviseen kyvykkyyteen jne. 

Eräskin tuttu kehui, miten oli helpot vaihtarit. Just. Niiden aikana hän kärsi vakavista muistihäiriöistä ja sai masennusdiagnoosin. Masennus ja muistihäiriö ovat tyypillisiä vaihdevuosien oireita. 

Estrogeenihoidon syöpäriski on minimaalinen. Sen ylikorostaminen on suurimpia karhunpalveluksia, mitä naisille on tehty. Sen sijaan ilman estrogeenia sydänkuolemat lisääntyvät jopa 50 prosenttia! Ja ilman estrogeenia naisista jopa puolet saa osteoporoottisen murtuman, joka vanhuudessa usein johtaa petipotilaaksi. Miehillä murtumia on vähemmän, koska he saavat pitää hormoninsa.

Ylipaino, alkoholi ja liikkumattomuus muuten lisäävät rintasyöpäriskiä paljon enemmän kuin estrogeenihoito. Mutta haittaako tämä keskivartalolihavia tätejä, jotka sinnivät ilman estrogeenia? Ei näköjään.

Vierailija
31/243 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei oikeasti kuuluisi olla vaihdevuosia koska meidän pitäisi olla kuolleita noin 35 ikävuoden jälkeen. Luonto ei ole missään vaiheessa suunnitellut, että ihmislaji ideoisi näin paljon että elää yli sen ajan mitä on kohtuullista. Naisten kuuluisi kuolla synnytykseen, ainakin suurimman osan jossain vaiheessa ennen 35 ikävuotta ja vain harvan naisen elää niin vanhaksi että voi hoitaa nuorempia sukupolvia.

Ei luonto mitään suunnittele.

Vierailija
32/243 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää väittää, että hormonikorvaushoito olisi joku lääketeollisuuden juoni. Estrogeeni on halpaa. Ja ainakin se tulee halvemmaksi kuin monien "luontaistuotteiden" käyttö ja toisin kuin ne, se tehoaa. 

Lukemattomat naiset käyttävät vaihdevuosioireisiin kipulääkkeitä, psyykenlääkkeitä, hierojapalveluita, fysioterapiaa, voiteita ja luontaistuotteita jne. Jopa silmätippoja ja yskänlääkettä, koska limakalvojen kuivuminen koskee myös silmiä ja keuhkoja. Kaikki nämä voisivat käydä tarpeettomiksi, jos nainen saisi estrogeenia. Oikeasti se rahastus on jossain muualla kuin hormonikorvaushoidossa.

Ja vinkiksi, että yksityiseltä lääkäriltä saa aina estrogeenireseptin, jos pyytää. Jo ennen menkkojen loppua. 

Vierailija
33/243 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
34/243 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovaa öyhötystä asiasta, jonka jokainen nainen päättää itse tutkittuaan tilastot. 

Vierailija
35/243 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ihan oikeasti ole tullut muita vaihdevuosioireita kuin kuukautisten poisjäänti. Olen 60-vuotias. Muisti pelaa hyvin, ei ole kuumia aaltoja, limakalvot ovat hyvässä kunnossa, iho on sileä. Luulen että johtuu geeneistä. Kenelläkään suvun naisista ei ole vaihdevuosioireita. Naiset suvussa ovat eläneet 80-100 vuotiaaksi (elleivät ole kuolleet synnytykseen) jo 1600 -luvulta alkaen. 

Vierailija
36/243 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisenä teillä on vaihdevuosioireet alkaneet? Odottelen tässä. Täytin juuri 50.

54 vuotiaana. Tosin muita oireita ei ole kuin kuukautisten poisjäänti

Vierailija
37/243 |
10.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entäs sitten, jos mitään vaihdevuosioireita ei ole? Kuukautiset loppuneet ajat sitten (sius vuosia sitten), ei uniongelmia ja limakalvotkin kunnossa. En koe mitään jälkeä mihinkään hormonihoitoihin siksikään, että äidilläni on ollut rintasyöpä.

Valehtelet. Vanhuus, tai ikääntyminen ei tule ilman mitään muutoksia.

No miksi ihmeessä tästä pitäisi valehdella anonyyminä nettipalstalla? 

En missään vaiheessa väittänyt, ettei ikääntyminen toisi mukanaan muutoksia. Kerroin vain, ettei minulla ole ollut vaihdevuosiin liittyviä oireita. Ihan varmasti tulee myöhemmin vanhuuden aiheuttamia muutoksia, se kai on nyt itsestäänselvyys. Mutta vaihdevuodet ovat sujuneet oikein hyvin enkä ole tarvinnut lääkitystä tms. 

Vierailija
38/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä täällä joku hormonihuuruinen kovasti myy hormonikorvaushoitoa.  Pitäis ehkä vähän pienentää annosta.

Vierailija
39/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä täällä joku hormonihuuruinen kovasti myy hormonikorvaushoitoa.  Pitäis ehkä vähän pienentää annosta.

Samaa mietin tuota paasausta lukiessa. 

Vierailija
40/243 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri määräsi mulle novofem valmistetta ja ilmoitti siitä tekstiviestillä. Luin sen haitat. En uskalla käyttää.

Mulla ei ole kohtua, munasarjoja, jne. Ne poistettiin viime syksynä. Olen 54v. Vastaanotolla lääkäri ei tiennyt voinko käyttää mitään. Hän kysyi siitä muualta.

Käyn uudestaan lääkärillä tuosta. Haluan itse valita hoidon.

MInkä ihmeen takia lääkäri määräsi sinulle lääkettä, jossa on keltarauhashormonia, jos sinulla ei ole kohtua? Ymmärtääkseni keltarauhashormonia tarvitaan vain kohdun limakalvon takia ja jos kohtu on poistettu, tarvitaan vain estrogeenia. Näin olen ainakin lukenut joka paikasta ja myös gyne kertoi niin. Toivoisin itsekin, että voisin käyttää pelkkää estrogeenia, ksoka keltarauhashormoni aiheuttaa järkyttävää turvotusta, mutta kun on kohtu tallella, on pakko käyttää myös keltarauhashormonia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä