Musta on hieno juttu, että kaikkia tukia leikataan isoilla saksilla. Ottaa päähän painaa hommia niska limassa
5 päivää viikossa ja kuskata pieniä lapsia päivähoitoon aamun pimeydessä loskan keskellä kun samaan aikaan joku kääntää kylkeä peiton alla kun on ensin tarkistanut verkkopankistaan, että tuet kilahtaneet tilille. Ehkä hyvällä tuurilla nousee ylös klo: 9 pintaan ja vie oman mukulansa virikehoitoon ilmaiseksi ja jatkaa loikoilua loppupäivän. Ei paljoa työstressi paina. Omasta palkasta lähtee kolmasosa näiden vetelysten kassaan. Voisin käyttää ne rahat itsekin ihan mielelläni.
Kommentit (238)
Kuuluin vielä keväällä 10% eniten tienaaviin, mutta nyt olen sairaspäivärahalla syövän takia. Palaan töihin kun pystyn, mutta kerro toki, miksi minun ei pitäisi saada tukia tilanteeseen, joka on muutenkin erittäin raskas psyykkisesti sekä fyysisesti?
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että monikin työtön tai sairas oikeasti nauttii olostaan? Minä olen mt-kuntoutuja, monta kertaa lääkärit todenneet että en ole työkykyinen mutta kelan muropakettilääkärit ovat eri mieltä. En siis saa edes työttömyysetuutta, en kuntoutustukea vaan olen toimeentulotuen ja asumistuen varassa. Jatkuva stressi että rahat riittää peruselämiseen, varaa ei ole ostaa uusia vaatteita ja pyykikonekin on menossa rikki.
Mutta minähän olenkin loinen tämän yhteiskunnan silmissä.
Minä oikeasti nautin. Olen ensimmäistä kertaa työttömänä sitten valmistumiseni vuonna 2002. Silloin piti hakea töitä 3kk ennenkuin tärppäsi. Siitä sitten oravanpyörää sellaiset 20 vuotta, pari burnoutia ja sitä kautta uudelleenkouluttautumaan. Uudessa työssä olin kolmessa eri määräaikaisuudessa, ja viimeinen kun loppui, totesin että nyt tämä paska saa riittää. Ansiosidonnaista saan vielä pitkään, aion nauttia joka hetkestä. Jännityksellä odotan, mitä tuleman pitää, kun se loppuu. Ainakin asumismuotoni on halvin mahdollinen, eli velaton omakotitalo maalämmöllä. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää, että ihmiset kehtaavat hakea tukia. Itse kun olin siinä tilanteessa tein epämukavia asioita etten joutunut valtiota elämiselläni rasittamaan.
Oon kanssa samaa miettinyt. Ei mitään kunniaa tai omanarvontuntoa. Siitä vaan pokkana toisten lompakolle.
Sitäpä ei koskaan tiedä josko itse joutuisit "toisten kukkarolle", elämä voi yllättää.
Tukien saamisesta on tehty liian suoraviivaista, tavallista ja salonkikelpoista. Sen pitäisi aina olla harkinnanvaraista, viimesijainen ja väliaikainen keino rahoittaa kenenkään elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on ihan selvä, ettei nykyisiin tulonsiirtoihin ole varaa. Ei ole rikkaita eikä edes keskiluokkaa maksamaan tarpeeksi verokertymiä. Ja jos olisi vassarihallitus, niin julkisista palveluista ei ainakaan leikattaisi ideologian takia
Onko yhteiskunta nykyään joku "ideologia" kokkareanarkistin pienessä päässä?
Mihin veroeurot teikäläisen mielestä sitten kuuluu, ellei yhteiskunnan ylläpitoon??????
Verojahan kerätään nimenomaan julkisia palveluita, eli yhteiskunnan peruspilareja varten!
Jos et tämän vertaa ymmärrä, niin ei helv#tti sentään.
Idiootilta meni sanoma kokonaan ohi. Verokertymät eivät riittäneet menoihin enää vuosikymmeniin
Vierailija kirjoitti:
Se on juurikin näin. Hyvätuloinen maksaa puolet veroa, siitä että itse opiskeli hyvän ammatin ja ansaitsi sillä hyvän palkan, kaiken maailman elämänkoululaisille tai elämäntapataiteilijoille/intiaaneille. Aivan sietämätöntä! Jo tätä vasurien unelmaa on riittävästi elelty. Vihdoin tulee joku roti tähän touhuun. 😊 Työkyvyttömät on asia erikseen, että kenenkään oikeasti työhön kykenemättömän ei nyt tarvitse vetää palkoa nenuun. 😇
Kannattaa olla aika tyytyväinen, että meneekin. Ilman niitä joutuisit maksamaan kaiken itse.
Sulle on siis kiva kun varallisuuserot suurenevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on juurikin näin. Hyvätuloinen maksaa puolet veroa, siitä että itse opiskeli hyvän ammatin ja ansaitsi sillä hyvän palkan, kaiken maailman elämänkoululaisille tai elämäntapataiteilijoille/intiaaneille. Aivan sietämätöntä! Jo tätä vasurien unelmaa on riittävästi elelty. Vihdoin tulee joku roti tähän touhuun. 😊 Työkyvyttömät on asia erikseen, että kenenkään oikeasti työhön kykenemättömän ei nyt tarvitse vetää palkoa nenuun. 😇
Kannattaa olla aika tyytyväinen, että meneekin. Ilman niitä joutuisit maksamaan kaiken itse.
En ole tyytyväinen. Kunhan lapset on saatellut maailmalle, muutan Sveitsiin pitämään omat rahani.
Eikös 'tuet pois ja aseiden hankinta -, luvanmyöntö & hallussa pito laki ja sen prosessi aina joustavan vapaamieliseksi' oliskin parempi linja ajettavaksi hallitukselle ?
Eiköhän tuo työttömyysasia ja muukin lähtisi siitä sillä keinolla , (sanan mukaisesti) 'pitkässä juoksussa' pikkuhiljaa piankin ratkeamaan ...
Vierailija kirjoitti:
Ihan samat fiilikset. Täysin absurdia järjestely, että ahkerat ja lahjakkaat eivät saa enempää, vaan verotetaan riviin muiden lusmujen kanssa. Positiivisesti yllättynyt, että tämä hallitus saanut suuntaa käännettyä.
Ap lapsista lasu kun on kyllästynyt lapsiinsa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni maksaisin kaiken itse ja ei olisi veroja. Tietty jotain veroja olisi hyvä olla, että pakollinen infra ja valtion turvallisuus taataan. Valitettavasti vasemmalla olevat puolueet ovat tehneet Suomesta sosialistin ja sosiaalipummin unelman.
Tässä pelottaa että joutuu töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, sun naurettavilla pennosilla ei elätetä ketään.
En ole ap mutta kannatan myös että tukia leikataan. En ole koskaan saannut rahaa pankkitililleni yhteiskunnalta joten siksi haluan että tukia leikataan. Sairaalapalveluita käytän erittäin harvoin ja jos käytän niitä niin työterveyteen menen.
Tämä nykyinen hallitus on just hyvä. Kerrankin meillä on hallitus joka ajaa keskiluokan asioita eikä tukien nyhtäjien asioita. Samalla laitamme suomen talouden kuntoon vassarien jäljiltä. Vassarit ajoi meidät taantumaan ja talouskriisiin.
Oletko sinä sitten itse ihan täysin suojattu elämän yllätyksiltä, mitä jos elämässäsi tapahtuukin jotain mihin et voi vaikuttaa? Esim. sairastut vakavasti tai joudut vaikkapa liikenneonnettomuuteen ja menetät kävelykyvyn. Osaatko asettautua eri "tukien nyhtäjien" asemaan? Kannattaahan sitä ihmisten pitää mielessä terve nöyryys myös eri elämätilanteissa olevia ihmisiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tyytyväinen. Kunhan lapset on saatellut maailmalle, muutan Sveitsiin pitämään omat rahani.
Niin eli kunhan lapset on saatu kasvatettua niillä Suomen veroilla niin sitten otetaan ja lähdetään. Ei ole kyllä ihme, että rikkaat ovat tutkitusti epäempaattisia ja kylmiä ihmisiä, raha on tärkeintä.
Kaksi lasta ja palkkaa jää käteen 1500 e. Asumistukea saimme aiemmin 130 euroa, nyt sekin vietiin pois. Vuokran jälkeen ei paljoa jää lasten harrastuksiin. Toimeentulotuella elettäisiin paljon leveämmin. Mutta kun sisu ei anna periksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samat fiilikset. Täysin absurdia järjestely, että ahkerat ja lahjakkaat eivät saa enempää, vaan verotetaan riviin muiden lusmujen kanssa. Positiivisesti yllättynyt, että tämä hallitus saanut suuntaa käännettyä.
Mitä höpötystä tämä nyt on? Ahkerat ja lahjakkaathan saavat paljon enemmän. Ne sosiaalituet mitä tulottomat saavat ovat aivan roposia verrattuna mihinkään muuhun, kuin aivan matalapalkkaisimpiin alipalkattuihin töihin (jonka tekijä toki ahkera voi myös olla.)
Vierailija kirjoitti:
Tässä pelottaa että joutuu töihin.
Niin, köyhäly oja oleskelu on ollut mahdollista pitkään. Köyhyys on eräänlainen etu, jolloin yhteiskunta tarjoo luukulta sellaiset avut että et ole pian köyhä. Olet vain saamaton avustuksien vastaanottaja. Työmarkkinatuki+asuntotuki+harkinnanvarainen+omaishoitajan tuki. Ihan hyvin pärjää. Paremmin kuin kaupan kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni maksaisin kaiken itse ja ei olisi veroja. Tietty jotain veroja olisi hyvä olla, että pakollinen infra ja valtion turvallisuus taataan. Valitettavasti vasemmalla olevat puolueet ovat tehneet Suomesta sosialistin ja sosiaalipummin unelman.
Tuskinpa maksaisit. Hyvin harvalla olisi sellaisen varaa. Fantasiointihan se kivaa tietysti on.
Mites sit nämä tulien varassa kotona loisivat äidit ja isät, joiden lapset päivähoidossa? Ottavat tuplatuet?