Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela romahdutti mun tulot kun leikkasi perustoimeentulotukea kaiken järjen vastaisesti. Ei ole enää varaa ruokaan kuin hetken aikaa...

Mulla vuokra ylittää heidän asettamansa "maksimin", ja sanoivat että mun pitää osoittaa liitteillä hakevani halvempaa asuntoa. Lähetin heidän pyytämänsä liitteet, ja SILTI he leikkasivat tukeani 180e. Sanoivat että "Asunnonhaku ei ole tarpeeksi aktiivista" MITÄ ihmettä? Minähän toimitin kaikki heidän pyytämänsä liitteet???

Tämä on aivan kestämätön tilanne kun ruoan hinta on noussut niin valtavasti että elin täysin kädestä suuhun ennen tuota leikkaustakin...Kohta siis ei ole enää varaa ruokaan.

MITÄ TEEN? Muita samassa tilanteessa olleita???

Huutelijoille tiedoksi jo etukäteen; Haen töitä koko ajan.

Kommentit (204)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MKA kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää aloitus on taas väsynyt provo. Ei sinne lähetellä mitään liitteitä. Sun pitää 3kk:n jälkeen etsiä halvempi asunto, tai sitä omavastuuosaa asunnosta nostetaan... 

Kaikkea sitä. On porukka väsynyttä näine kusisine provoineen päivästä toiseen. 

Kyllä pyytävät, ja kyllä lähetetään. Tässä suora lainaus Kelan edellisessä päätöksessä pyytämistä liitteistä:

"

Toimita seuraavan hakemuksen liitteenä

tiliote jokaisen toimeentulotukiperheeseen kuuluvan henkilön kaikista kotimaisista ja ulkomaisista tileistä 1.6.2024 alkaen siihen asti, johon se on mahdollista saada jatkohakemuksen jättämiseen mennessä. Tiliotteesta pitää näkyä tilin omistaja, tilinumero sekä alku- ja loppusaldo.

Toimita sinulle antamaamme määräaikaan mennessä vähintään

Kyseessä on ihan virallinen pankin dokumentti, jonka saa tulostettua verkkopankista ainakin Nordealla. Niissä on aina kalenterikuukausi kerrallaan, ja näkyy alku -sekä loppusaldo

Jos haet ensimmäisen kerran perustoimeentulotukea, niin yleensä vaativat tiliotteet viimeiseltä kahdelta kuukaudelta.

Minä olen saanut perustoimeentulotukea jo pidempään, joten haluasivat vain yhden "välistä puuttuvan"

Vierailija
62/204 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MKA kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tuossa voi muuttaa halvempaan tai valittaa päätöksestä. Kimppa asumiseen tässä köyhät ja opiskelijat ajetaan suurkaupungeissa. Toisaalta saattaahan se myös parantaa elämänlaatua. 

Taisin mainita että koko ajan haen halvempaa asuntoa? Niistä on nyt kova kilpailu, ja yksin asuva pitkäaikaistyötön mies on aivan jonon hännillä joka kerta.

En pysty "vain muuttamaan" ennen kuin vuokranantaja on tehnyt vuokrasopimuksen!

Ota vanha mummo ja anna seksiä. Saat asumisen palkaksi.

Ota mummo?

Niin. Ap voi alkaa jonkun mummon avopuolisoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä kaljat, viinat ja tupakat ostamatta ja osta säästyneillä rahoilla ruokaa, ei mitään sisäfilettä, vaan juureksia, kaalia ynnä muita edullisia ruokatarpeita.

En juo alkoholia lähes ollenkaan, enkä polta tupakkaa.

Viimeksi join yhteensä 3 alkoholijuomaa kuukausi sitten kun olin kaksi päivää kaverin mökillä.

Vierailija
64/204 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi vuonna leikataan lisää asumistuesta. Ota tämä huomioon uuden asunnon vuokrassa.

Ja jos nyt vuokra on edullisempi, vuoden päästä sitäkin on nostettu.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MKA kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tuossa voi muuttaa halvempaan tai valittaa päätöksestä. Kimppa asumiseen tässä köyhät ja opiskelijat ajetaan suurkaupungeissa. Toisaalta saattaahan se myös parantaa elämänlaatua. 

Taisin mainita että koko ajan haen halvempaa asuntoa? Niistä on nyt kova kilpailu, ja yksin asuva pitkäaikaistyötön mies on aivan jonon hännillä joka kerta.

Ota mummo?

Ota lääkkeet?

Vierailija
66/204 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MKA kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MKA kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota mummo?

Ota lääkkeet?

Minä olin papparaisen kanssa vuosia. Elätin siten itseni.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MKA kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä liitteitä?

Tuo kohta aloituksessa paljasti tämänkin aloituksen provoksi. Mitä ihmeen liitteitä niistä hakutoimista voi saada? Nauhoitettu puhelu? Kuvakaappaus hakemuksesta? 

Kuvakaappauksia ja PDF-koosteita lähinnä.

Olet kyllä ihan oikeassa tuossa, että monesta paikasta ei "järkevää" dokumenttia siitä hausta saa, joten kuvakaappauksilla mennään. Kela itse ohjeistaa näin.

Monikaan ei osaa tehdä liitteitä, esim,pankin sivuilta ottaa liite ja pdf mutoon yms muut liitteet. vaikka just kuvan saisi jostain mutta sen lähettäminen. nettijutut ja tekniikka vanemmilla ainkain hakusessa

Olenhan minä tätäkin miettinyt liitteitä tehdessäni ja lähettäessäni. Harmi heidän puolestaan. Itse onneksi olen lähes koko ikäni käyttänyt tietokonetta, ja tehnyt sillä paljon asioita...Joten liitteiden aikaan saaminen on minulle helppoa.

Vierailija
68/204 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankuti jankuti, uli uli uli.. Sama ulina ja kitinä senkun jatkuu.. Hae aktiivisesti töitä ja sen aikaa kun joudut kitkuttelemaan niin teet ratkaisusi sen mukaan mihin on varaa. 

Vierailija
69/204 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kirjeessä luki, hae vain niitä asuntoja jotka on kuntarajan puitteissa. Täällä se on 540 e yksin asuvalla. Ja nyt tulee se Kelan ristiriitaisus. Niitä halvempia asuntoja ei ollut, katsoin kunnan ja 3 vuokra firmaa. Joten en hakenut koska yksiöt oli kallimpia kuin mun kaksio. Odotan päätöstä, ja tottakai leikkaavat tukea. Odottavat varmaan että itse rakennan jonkun 5 neliön mökin johonkin pusikkoon. Mielivaltaista touhua.

Vierailija
70/204 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ilmeisesti kuitenkin on vielä työkyky tallella joten on paremmat mahdollisuudet työllistyä. Tsemppiä asunnonhakuun.

Minulla meni työkyky muutama vuosi sitten ja asun omassa asunnossa, velattomassa. Saan pelkästään työmarkkinatuen suuruisen sairauspäivärahan jota maksetaan ihan miten sattuu, ei ollenkaan säännöllisesti kuten työmarkkinatuki tuli. Minä olen saanut vastikkeeseen ja muihin asumiskuluihin vähän asumistukea mutta joulukuussa se viedään kokonaan pois. Asumiskulujen jälkeen jää käyttörahaa 300€. Miinuksella joka kuukausi kun pitää lääkäreissä käydä. Kuntoutukseen pitäisi lähteä ja siihenkin menee varmasti satasia. Kun säästöt loppuu, pitää myydä koti ja muuttaa vuokralle. Yhteiskunnan pohjasakkaa, jota kaikki riemulla lyö lisää.

Vierailija
71/204 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon sinua.

Vierailija
72/204 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Politiikka on nyt säästöt ja leikkaukset. 3kk aikaa etsiä halvempi asunto. Sen jälkeen tulee "kohtuullistaminen" eli leikkaus.

Perusteina normia kalliimman hyväksymiselle on vain vahva lääkärin todistama terveysperuste, liikuntarajoite tai esim. alaikäiset lapset/yhteishuoltajuus. Kela harkitsee näissäkin.

Nuo Kelan "hae edullisempaa, toimita dokumentit" ovat nyt ihan täyttä teatteria ja BS-byrokraattista jargonia, joilla mukamas huomioidaan olosuhteet ja noudatetaan muka lakia.

Koska politiikka on hyväksytty laiksi, niin valituksetkaan tuskin menevät läpi HHAO:ssa.

Näin tämä nyt menee ainakin niin kauan kuin meillä on tämä köyhät kyykkyyn-nassehallitus.

Ja lisää keppiä on tulossa. 

Vierailija
73/204 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäjonot ja kirkon ruoka-avustukset voivat auttaa ja tietysti jos on perhettä ja ystäviä kannattaa pyytää heiltä tilapäistä apua.

Olisiko sinun mahdollista päästä osa-aikaiseen työhön, jolloin saisit myös soviteltua päivärahaa? Kannattaa hakea kaikkea työtä mitä vaan keksii. Täyspäiväiseksi saattaa olla hankalampi päästä, mutta vähemmillä tunneilla voit saada jalkaa oven väliin työmarkkinoilla.

Leikkauksia saattaa olla tulossa vielä lisää, joten nyt jos koskaan kannattaa tehdä kaikkensa ettei jää valtiolta saatavien tukien varaan.

Tai jos työnhaku ei tuota tulosta niin mitä jos lähtisit opiskelemaan jonkun tutkinnon alalle jossa on todennäköisesti myös tulevaisuudessa työpaikkoja?

Vierailija
74/204 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensi vuonna leikataan lisää asumistuesta. Ota tämä huomioon uuden asunnon vuokrassa.

Ja jos nyt vuokra on edullisempi, vuoden päästä sitäkin on nostettu.

Siinäpä se. Taas menee yli normin, ja taas tulee "kohtuullistamis"kehoitus. Ei indeksikorotuksia, ei normintarkistuksia. 

Muuta siis vuoden välein, tai tyydy leikkauksiin.. Sehän tuleekin halvaksi. 

Vierailija
75/204 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MKA kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä liitteitä?

Todistuksia asunnonhausta. Siitä että aktiivisesti haen asuntoa eri paikoista. Kela itse määritteli mitä se haluaa minun lähettävän, ja sitten lähetin ne. PDF-dokumentteja, kuvakaappauksia esim.

Sitten kun olin lähettänyt Kelan pyytämät dokumentit, niin se sanoi silti että "asunnonhaku ei tarpeeksi aktiivista"; WTF

Ja lisäksi Kela sanoi että vuokraovessa on ilmoitettuna asuntoja, niin "asuntoja on paikkakunnallasi tarjolla"...Ööh, samalla logiikalla jokaiselta työttömältä voisi evätä työttömyystuen, jos mollissa on edes yksi paikka auki samalla paikkakunnalla???

No oletko hakenut niitä vuokraoven asuntoja?

Vierailija
76/204 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kirjeessä luki, hae vain niitä asuntoja jotka on kuntarajan puitteissa. Täällä se on 540 e yksin asuvalla. Ja nyt tulee se Kelan ristiriitaisus. Niitä halvempia asuntoja ei ollut, katsoin kunnan ja 3 vuokra firmaa. Joten en hakenut koska yksiöt oli kallimpia kuin mun kaksio. Odotan päätöstä, ja tottakai leikkaavat tukea. Odottavat varmaan että itse rakennan jonkun 5 neliön mökin johonkin pusikkoon. Mielivaltaista touhua.

Sama juttu muuten, mutta laitoin hakemukset kaupungin vuokrayhtiöön, SATO:lle, Lumolle ja parille vakuutusyhtiölle. 

Ehdoksi vain maksimivuokra tuo sama normi. Arvaapas monta tarjousta tuli?

Ei kelvannut Kelalle. Tosin kuukauden antoivat lisäaikaa 3kk:n päälle. Sitten "kohtuullistaminen". Tämä tuli jo viime vuoden keväällä.

Terveysperusteitakin oli. Ei vaikutusta.  Eli leikkauspäätös oli jo tehty. 

Vierailija
77/204 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnonhaussa pitää näkyä, että hakee tietyn hintaluokan alle jäävää asuntoa, muita toiveita ei saa olla edes alueista isossa kaupungissa.

Vierailija
78/204 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipäjonot ja kirkon ruoka-avustukset voivat auttaa ja tietysti jos on perhettä ja ystäviä kannattaa pyytää heiltä tilapäistä apua.

Olisiko sinun mahdollista päästä osa-aikaiseen työhön, jolloin saisit myös soviteltua päivärahaa? Kannattaa hakea kaikkea työtä mitä vaan keksii. Täyspäiväiseksi saattaa olla hankalampi päästä, mutta vähemmillä tunneilla voit saada jalkaa oven väliin työmarkkinoilla.

Leikkauksia saattaa olla tulossa vielä lisää, joten nyt jos koskaan kannattaa tehdä kaikkensa ettei jää valtiolta saatavien tukien varaan.

Tai jos työnhaku ei tuota tulosta niin mitä jos lähtisit opiskelemaan jonkun tutkinnon alalle jossa on todennäköisesti myös tulevaisuudessa työpaikkoja?

Varmasti vinkkailet ihan vilpittömässä mielessä, mutta oletko kuullut, että näitä tukien suojaosuuksia on nyt poistettu ja niiden pienten ansioiden hankkiminen ei useinkaan nosta tuloja.

Aikuiskoulutuksen tukia on myös leikattu juuri, ja eipä ikääntyneemmällä ole juuri järkeä lähteä opiskelemaan opintolainoilla, kun työllistyminen ei ole enää ihan realistista, tai se on hyvin epävarmaa.

Vierailija
79/204 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jankuti jankuti, uli uli uli.. Sama ulina ja kitinä senkun jatkuu.. Hae aktiivisesti töitä ja sen aikaa kun joudut kitkuttelemaan niin teet ratkaisusi sen mukaan mihin on varaa. 

Tuo jatkua vattuilu ei kyllä auta yhtään.

Vierailija
80/204 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet pitkäaikaistyötön, kun olet noin raitis? Mikä sinussa on vikana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän